• Anonym (ts)

    Moralisk fråga - säger du till?

    Du har köpt 15 ex av en vara på nätet och returnerar sedan 5. Företaget du köpt av (ett av de största på marknaden) missar detta och ger tillbaka beloppet för alla 15 vilket gör att du får ca 2000 kr extra tillbaka.

    Säger du till??? :)

  • Svar på tråden Moralisk fråga - säger du till?
  • Coccolina

    Ja, ärlighet varar längst i alla lägen. 


    I'm not crazy... My reality is just diffrent than yours....
  • Anonym (Bra)

    Ja det skulle jag. Försöker att vara en bra människa i det jag gör. Vill inte vara en människa som roffar åt sig. Spelar väl ingen roll att det är ett stort företag. Det är fortfarande en oärlig handling.

  • Anonym (Klara)

    Ja, jag hade kontaktat företaget för jag hade varit rädd för att de skulle upptäckt sitt misstag längre fram (månad/månader) och då kräva mig på pengarna som jag då inte hade kanske.
    Hade det rört sig om ett par hundralappar hade jag inte sagt till.

  • Anonym (Kjellä)

    Förmodligen inte.

    Men det beror på, jag tror att jag avvaktat lite och sparat pengarna utifall att man uppmärksammar felet om typ ett halvår.

    Mem generellt tänker jag att det jämnar ut sig i slutänden. Som om jag handlar på ica och en rabatt inte dras. Då orkar jag inte leka Margit 75 år och stå i en annan kö för att få pengarna tillbaka. Utan då kan det ju bli en månad senare att min ettåring plockar på sig ett trepack festisar som jag missat att scanna.... det blir plus minus noll typ.

  • Anonym (Kant)
    Anonym (ts) skrev 2019-08-22 16:08:04 följande:

    Du har köpt 15 ex av en vara på nätet och returnerar sedan 5. Företaget du köpt av (ett av de största på marknaden) missar detta och ger tillbaka beloppet för alla 15 vilket gör att du får ca 2000 kr extra tillbaka.

    Säger du till??? :)


    Ja. Och sedan stålsätter jag mig för allt skäll jag får av frugan.
  • Anonym (Nej 2)

    Nej, de får höra av sig när de vill ha tillbaks pengarna. Hade det handlat om typ hundratusen kr hade jag gjort det, men inte om det är en mindre summa som jag lika gärna kan betala senare när de ber om det.

  • Anonym (självklart)

    Självklart, inte bara av moraliska skäl utan också pga av att det i slutänden kan bita en i rumpan.

    Självklart fungerar det inte så att man får saker gratis, det kan mycket väl dyka upp en faktura senare, se bara på stolpskotten som glatt låtsat som det regnar när deras elräkningar inte dykt upp förr att sen bli snopna och lamslagna nör dom inser att jodå man kan bli betalningskyldig, inte hur länge som helst tillbaka men nog kan man bli tvungen att betala, det fungerar inte alltid på att skylla på att det är företaget som gjort fel för oftast är det ändå vår skyldighet att se till att saker blir rätt.

  • dfsdfsdfsdfsdfd
    Anonym (Kjellä) skrev 2019-08-22 18:10:14 följande:

    Förmodligen inte.

    Men det beror på, jag tror att jag avvaktat lite och sparat pengarna utifall att man uppmärksammar felet om typ ett halvår.

    Mem generellt tänker jag att det jämnar ut sig i slutänden. Som om jag handlar på ica och en rabatt inte dras. Då orkar jag inte leka Margit 75 år och stå i en annan kö för att få pengarna tillbaka. Utan då kan det ju bli en månad senare att min ettåring plockar på sig ett trepack festisar som jag missat att scanna.... det blir plus minus noll typ.


    Du använder alltså ditt barn till att snatta för att 'jämna ut' att du inte orkar säga till om rabatter i kassan?
  • Anonym (wendy)

    Ja, jag vill vara en ärlig person som gör rätt för mig. Jag skulle aldrig få för mig att stjäla en vara, så varför skulle jag behålla pengar som inte är mina?

  • Anonym (Kjellä)
    dfsdfsdfsdfsdfd skrev 2019-08-22 20:29:08 följande:

    Du använder alltså ditt barn till att snatta för att 'jämna ut' att du inte orkar säga till om rabatter i kassan?


    Inte med flit såklart.
  • Avenia

    Nej. Företaget klarar sig. Jag har gjort rätt för mig så många gånger av ren dumhet, när jag varit fattig, så nej.

  • Anonym (suck)

    Det verkar som om många är otroligt naiva och tror man får saker gratis

    Ni inser att det kan dyka upp en faktura senare?
    Och att även ni har skyldighet att se till att varan betalas även om ni inte fått en räkning.

  • Anonym (Isa)

    Ja, det skulle jag. Inte för att jag är speciellt god eller snäll, utan för att jag antar att misstaget kommer att uppdagas och att företaget då vill ha tillbaka sina pengar. Då är det enklare och smidigare att lämna tillbaka dem nu, innan man hunnit konsumera upp dem.

Svar på tråden Moralisk fråga - säger du till?