• Batuss

    Bisarr situation med sambon

    Min sambo fyller 30 år idag, och jag ville överraska honom med en heldag på centralbadet + gemensam behandling för oss.

    När jag berättade det för sambon på morgonen (har även tagit ledigt från jobbet för att fira honom) så säger han att spa inte är något för honom och att han inte vill gå. Har förklarat att jag redan har betalat (går inte att avboka) men han säger att "ja, det var ju synd, men då få det vara pengar i sjön".

    Nu ligger han i sängen och surar och tycker att jag har förstört hela dagen genom att inte släppa det här, han påstår även att jag försöker ge honom s.k guilt trip-känslor osv osv. Att jag hade bokat det här mer för min egen skull än för hans.

    Till saken hör att vi har pratat om att gå på spa tillsammans väldigt länge, jag trodde att han skulle bli glad. Men även om han nu känner så här så är det helt främmande för mig att en vuxen person beter sig så här och lägger sig på tvären. Han tackar nej till en present, det känns oförskämt och otacksamt. Eller?

  • Svar på tråden Bisarr situation med sambon
  • Anonym (Alexandra)

    Klart det är larvigt och oförskämt men eftersom det är hans födelsedag så kan du inte ringa och försöka få pengarna delvis tillbaka eller boka in en annan dag för dig och en kompis och försöka göra något DIN SAMBO VILL. Min sambo hade inte velat åka på spadag heller

  • Anonym (Noll)

    Har ni pratat om att göra det så känns det som en märklig reaktion.

    Jag skulle inte heller gå om jag blev bjuden på spa, fast det vet min sambo om så det skulle aldrig bli aktuellt, allra minst genom att jag skulle få det i present.

  • Anonym (123)

    När ni pratat om att gå tillsammans, har det varit du som varit drivande och han bara hummat med, eller har han varit den som tagit upp det också? Att "prata om något tillsammans" betyder inte alltid att båda två är riktigt med på det.

    Spa är ju ändå lite speciellt, alla gillar inte att få behandlingar. Det kan ju tyckas oförskämt att tacka nej till en present, samtidigt så kan det ju vara förståeligt också. Tex om jag fått massage-behandling i present, eller fallskärmshoppning eller liknande, så skulle jag inte vilja gå, och det betyder inte att jag är otacksam, bara det att jag inte tänker göra våld på mig själv genom att låta en främling massera mig eller hoppa ut från ett flygplan.

    Om han gillar att bada kanske ni kan gå dit och bara bada, och du kan göra behandlingarna, eller så går du dit med en kompis idag och sedan fixar en present som är för honom och som uppskattas av honom. Presenter är ju ändå till för mottagaren.

  • Vildbi

    Släpp det bara och skaka av dig det.

    Det är bara pengar!

    Gör en bra dag från nu istället; fixa middag eller gå på restaurang?

    Fråga honom: okej, vi glömmer detta, det var dumt! vad vill DU göra då?

  • BuoBä

    Drabbats av åldersnoja så han inte vill låtsas om eller fira födelsedagen?

    Oavsett så är det barnsligt att tjura och vara otrevlig mot dig. Ring en vän och dra på spa, så kan han ligga hemma och sura.

  • Batuss

    Vi har varit lika drivande och även pratat om att ta in på spa-hotell, har bara aldrig varit rätt timing med jobb, pengar osv.

    Behandlingen jag har bokat är ett privat örtbad åt oss, skulle aldrig boka massage eller liknande åt någon annan än mig själv då det kan vara känsligt.

    Nu kommer jag att gå med min mamma istället men det känns väldigt trist.

  • Anonym (123)
    Batuss skrev 2019-08-23 11:01:30 följande:

    Vi har varit lika drivande och även pratat om att ta in på spa-hotell, har bara aldrig varit rätt timing med jobb, pengar osv.

    Behandlingen jag har bokat är ett privat örtbad åt oss, skulle aldrig boka massage eller liknande åt någon annan än mig själv då det kan vara känsligt.

    Nu kommer jag att gå med min mamma istället men det känns väldigt trist.


    Då är han enbart löjlig.

    Bra att du kan gå med din mamma! Försök att ha en riktigt bra dag nu, så får ni ta tag i problemet en annan dag. Men hade jag varit du hade jag inte tagit upp det igen, inte pratat spa, födelsedag eller annan present, var bara helt neutral.
    Tills han vill berätta varför han reagerade som han gjorde och ber om ursäkt. Bollen ligger hos honom, om du pratar om det först så kan han ju fortsätta sin martyr-roll.
  • Lånehajen

    Det underligaste är väl att göra en total 180 sväng om han tidigare varit väldigt inne på att gå på spa. Han måste väl ha någon förklaring till varför han plötsligt inte vill?

  • Anonym (L)

    Jaa alltså det hade varit bättre om du hade köpt presentkort. Han vill inte på spa, det är många som inte vill det. Han hade väl sagt att ni kan göra det tidigare för att du ville det, inte att han själv ville. Även fast du menade väl så blev det fel. Ni båda surar. Sluta med det och hitta på något annat istället.

  • Batuss

    Hans present är en ny tatuering som han har velat göra väldigt länge. Presentkort på spa var således inte aktuellt då det inte är hans "present", det var bara något jag tänkte att vi skulle göra tillsammans då vi har pratat om spa väldigt länge.

  • Anonym (rio)

    Jag är inte heller en spamänniska, men om någon hade överraskat mig med spabesök i tron att jag skulle bli glad, då hade jag tveklöst bitit ihop och gett det en chans. Jag tycker det låter otroligt oförskämt att totalvägra. Det vore väl en sak om det är något som skrämmer honom eller liknande, men vad skulle kunna skrämma honom i ett örtbad på ett spa? 

    Det låter som att han hade väntat sig något annat och nu surar över att han inte fick exakt det han ville ha. 

    Du får väl ge honom en peng nästa gång så att han kan köpa det han vill ha. :p 

  • Anonym (rio)
    Batuss skrev 2019-08-23 12:17:15 följande:

    Hans present är en ny tatuering som han har velat göra väldigt länge. Presentkort på spa var således inte aktuellt då det inte är hans "present", det var bara något jag tänkte att vi skulle göra tillsammans då vi har pratat om spa väldigt länge.


    Anonym (rio) skrev 2019-08-23 12:23:32 följande:

    Jag är inte heller en spamänniska, men om någon hade överraskat mig med spabesök i tron att jag skulle bli glad, då hade jag tveklöst bitit ihop och gett det en chans. Jag tycker det låter otroligt oförskämt att totalvägra. Det vore väl en sak om det är något som skrämmer honom eller liknande, men vad skulle kunna skrämma honom i ett örtbad på ett spa? 

    Det låter som att han hade väntat sig något annat och nu surar över att han inte fick exakt det han ville ha. 

    Du får väl ge honom en peng nästa gång så att han kan köpa det han vill ha. :p 


    Nej okej, scratch that. Han fick tydligen exakt vad han ville ha, men tjurar ändå. Charmig snubbe, heh.

  • ballerinakakaoreo

    Skit i den surkuken och åk på spa själv eller med en vän och ha så skönt som det bara går, så kan han få sitta hemma och sura som en 3-åring! Det är väl tanken som räknas med en present, vad hade han förväntat sig då? En resa till månen?

    Nej som sagt, åk iväg och unna dig detta själv nu så kan ni prata om det sen när du kommer tillbaka så kanske han är på bättre humör. Usch så otacksamt! Jag hade blivit galen.

  • Anonym (Ö)

    Han har alltså varit helt på när ni pratat om det innan?

Svar på tråden Bisarr situation med sambon