Okej att ta från second hand/loppis?
Om man jobbar i en second handbutik/loppis och det kommer in saker man vill ha själv, är det okej att behålla dem då?
Om man jobbar i en second handbutik/loppis och det kommer in saker man vill ha själv, är det okej att behålla dem då?
Den som skänker saken skänker den för att pengarna ska gå till behövande. Det du gör är ju bara ett snäpp bättre än om de som jobbar på soc skulle ge sig själva pengarna som socialbidragstagarna skulle ha. Men sätt en skylt på dörren och förklara att personalen själva tar sakerna som skänks så att folk kan välja om de vill ge till dig eller till välgörenhet = någon annan stans.
Jag jobbat med secondhand (svenska kyrkan) och får vi in kläder som personalen vill ha så får vi betala dubbelt så mycket som kunderna. För självklart tar vi inte dom utan att betala, det är ju stöld!
Jag jobbat med secondhand (svenska kyrkan) och får vi in kläder som personalen vill ha så får vi betala dubbelt så mycket som kunderna. För självklart tar vi inte dom utan att betala, det är ju stöld!
Nej, självklart inte. Hur kan du ens ställa frågan?
Jag ger ofta till loppis och är mycket noga med vart jag lämnar då jag vill att verksamheten drivs på ett bra sätt om jag ska gynna den, till exempel till förmån för socialt utsatta människor.
Hade jag bara velat ge bort grejer till vem som helst hade jag lagt ut det på till exempel bjussa.se eller liknande.
Nej, de ges inte indirekt till dig, hur kan du tycka det? Du tar från affärens ägare, alt från den välgörenhet som försäljningen går till. Eller är du ägare av affären?
Om mormor 92 ger mig en hundring att ge till syskonbarnet, kan jag behålla den då? Hon ger den ju indirekt till mig.
Varför ger folk till en privatägd second hand? Eller är det så att en stor del av vinsten går till välgörenhet?
Hursomhelst så får du ta det din släkting. Vidrigt att utnyttja folks godtrogenhet dock. Köp sakerna istället.