Okej att ta från second hand/loppis?
Om man jobbar i en second handbutik/loppis och det kommer in saker man vill ha själv, är det okej att behålla dem då?
Om man jobbar i en second handbutik/loppis och det kommer in saker man vill ha själv, är det okej att behålla dem då?
Inte samma sak, de här sakerna ges ju indirekt till mig från början.
Haha! Kul tråd. Då borde ju kassörsökan på ica få behålla dagskassan också. Man ger ju faktiskt pengarna indirekt till henne från början.
Inte samma sak.
Man kan väl konstatera med de svar du fått här TS att majoriteten inte tycker att det är ok. Men om det nu är din butik så är det du som bestämmer hur ärlig du är, och du vet också vilka risker du tar om du tar saker från butiken som någon skänkt i god tro
Om man betalar för saker - helt ok
Om man inte betalar - snattar
Om det är en loppis till förmån för välgörenhet är det absolut inte ok, som så många redan har skrivit. Men om det är en helt privat liten verksamhet, där personer lämnar in saker för att bli av med dem, istället för att åka till återvinningscentralen, så är det ett annat läge tycker jag. Typ bekanta som rensar hemma och lämnar in allt till er för att slippa sortera eller sälja själva.
Speciella omständigheter onekligen.
Jag skulle säga att det beror på men att det generellt är ok med det du beskrivit i senare inlägg så länge alla ägare är med på det. Det är era grejer, om ni hellre vill ha sakerna än pengarna så ser jag inga moraliska problem med det. Skattemyndigheten kan dock ha åsikter om den saken, varorna tillhör företaget och kan inte utan vidare överlåtas till ägare.