• Anonym (??)

    Läkarintyg (för medicin) vid utlandsresa? Varför krångel?

    Ska resa utomlands, pratade med min läkare om att jag behöver ett intyg för mina mediciner i tullen. Sa att då behöver han ett datum för när det gäller o att jag behöver boka en tid hos honom för att få det. Ska det behöva vara så krångligt?! Trodde det bara bara var för honom att skicka hem ett papper där han intygar att jag äter xx och xx. Eller? Nån som vet hur det ligger till? 

  • Svar på tråden Läkarintyg (för medicin) vid utlandsresa? Varför krångel?
  • Anonym (??)
    Virriga Vera skrev 2019-08-28 18:23:41 följande:
    Det är väl bara för narkotikaklassade läkemedel man behöver intyg. Har aldrig haft intyg för några läkemedel när jag åkt utomlands.
    Nja, medicinerna det gäller heter Duloxetin och Lyrica. O den sista är väl narkotikaklassad?
  • Anonym (??)

    Ja men varför säger min läkare då att jag måste boka tid med honom för det här???! Om det nu är så lätt att få från Apoteket. O så ville han veta när, land osv. 

    Är det nån slags maktgrej, eller?

  • Anonym (??)
    neverpreggo skrev 2019-08-28 19:27:12 följande:
    Seriöst???
    Vadå seriöst? Alla utom en (?) i tråden säger att det räcker med intyg från Apoteket, m a o att min läkare har fel isåfall. 

    Har redan skrivit till honom om det här på Mina Vårdkontakter, men han säger att det är "struligt" med att gå in där, att det inte går nu. För läkarsekreteraren sa innan att jag skulle skriva till honom där! O sen får jag reda på det där av en slump av honom, att han inte kan läsa nåt meddelande. Så det förstår jag inte heller..
  • Anonym (??)
    neverpreggo skrev 2019-08-28 20:02:58 följande:

    Han har väl helt enkelt inte koll och vill försäkra sig att det blir korrekt. Att börja babbla om maktgrej låter överdrivet.


    Möjligt eller inte, har iaf att göra med hur han lät under samtalet stressad avvisande osv.
    Hilde3000 skrev 2019-08-28 20:06:49 följande:

    Här står det att apotek kan utfärda intyg:

    https://www.apoteket.se/om-lakemedel/resa/


    Tack!{#emotions_dlg.flower} Får hoppas att dom har sista ordet då, är mer benägen att tro på vården Irl hellre än på nätet..
  • Anonym (??)

    Alltså jag ska resa i Europa, i ett Schengenland. Gissar att det blir annorlunda om resa i Asien.. (?). Vore ju flexibelt om man kunde hämta intyg även på vårdcentralen. Den här läkaren jobbar iaf på en psykiatrisk mottagning, o dom samkör sina journaler tydligen.

Svar på tråden Läkarintyg (för medicin) vid utlandsresa? Varför krångel?