• Anonym (TS)

    Att leva med en man som måste gifta sig med en annan kvinna

    Ja, hur fixar man det?

    Jag har en relation med en man sen några år tillbaka, vi har snart två barn ihop. Jag har vetat om att den här andra kvinnan finns och liksom accepterat läget, för det har känts så avlägset att dom ska gifta sig. Men nu åker han snart till sitt hemland för att göra det. Och han måste. Det kommer få allt för stora konsekvenser för honom och hans familj, men även för henne och hennes familj. Hon kommer aldrig kunna gifta sig med någon annan om han avbryter förlovningen. Han har försökt få henne att avbryta, men hon är ju så jävla trög som inte förstår, utan bara accepterar att han varit verbalt elak mot henne. Kallat henne saker. Sagt att han inte vill ha henne. Sagt att det var som att äta bajs när dom förlovade sig. Spottat mot henne. Osv, osv. Jag har själv hört dessa samtal, även om jag inte förstår orden, så hör jag ju hur han låter.

    Han förlovade sig med henne efter att jag hade avvisat honom, men då var läget ett annat. Sen dess har känslor från min sida vuxit fram och jag har aldrig tyckt om en annan människa som jag gör med honom. Och nu sitter han där. Men en kvinna på halsen som han inte ens vill ha. Men inte kan avbryta med, för det skulle kunna bli farligt för honom.

    Hela tiden försöker jag tänka att han har valt mig av fri vilja. Trots att jag är äldre. Trots att jag inte delar hans tro. Trots att jag har piercingar. Trots att jag inte var oskuld när vi började träffas. Det är mig han har två barn med, trots att det går emot hans kultur att inte vara gifta när barnen föds. Vi tittar på hus för att kunna flytta ihop. Henne kommer han bara gifta sig med av plikt. Inte för att han vill.

    Men jag kan ändå inte låta bli att känna mig så fruktansvärt avundsjuk. Dom kommer ha en stor fest för honom, för att han gifter sig med en kvinna han inte vill ha. Hon kommer flytta hem till hans familj i hemlandet. Han kommer ha sex med henne, för annars kommer hon skvallra för sina föräldrar och det blir problem. Han måste sova med henne när han är där. Hans kompisar i Sverige kommer att gratulera honom när han kommer hem, vara glada för att han har gift sig. Ingen av dom har någonsin visat glädje över att han är med mig, över att vi snart har två barn.

    Och hela situationen gör mig så förbannad. Dels att den andra kvinnan är så trög (och nej, det är väl inte hennes fel att hon inte förstår, utan kulturen som tvingar henne till acceptans), men även att det ska behöva vara så att hon för resten av livet kommer att vara ratad om han avbryter förlovningen med henne. Hon har ju inte gjort något fel. Och inte han heller. Utan det är kulturen som är helt jävla knas.

    Jag är livrädd för att jag inte ska kunna titta på honom när han kommer hem igen utan att känna avsky. Kommer jag öht kunna ha sex med honom igen, utan att undra om han tog på henne på samma sätt? Kommer han hålla om henne när dom sover ihop?

    Ibland önskar jag att hon bara dog. Typ påkörd av en buss. Och jag skäms för mina tankar, för hon har inte gjort fel. Mest önskar jag ju att hon valde att avbryta förlovningen, för då är det okej. Men det kommer ju aldrig hända.

    Att leva utan honom vet jag inte hur jag skulle klara, jag vill inte ha ett liv utan honom. Jag vill inte. Det är fan snäppet värre än att behöva dela honom med någon annan. Men hur fan överlever vår relation detta? Hur kan jag acceptera läget, utan att gå sönder inombords?

    Och du som känner att du behöver diskutera hur sjukt det är med män som har två fruar/kvinnor, kan starta en egen tråd om detta.

  • Svar på tråden Att leva med en man som måste gifta sig med en annan kvinna
  • Anonym (K)
    Anonym (Sjukt) skrev 2019-08-29 00:29:42 följande:

    Att man är tillsammans med någon med utländsk bakgrund är inte automatiskt ett frikort ifrån att vara rasist... Det kan man vara ändån, precis som att andra än svenskar kan vara rasister.

    Bara som parantes, håller helt med dig i övrigt.


    Stämmer iförsej. Vi har inte varit tillsammans på länge förresten, men skulle inte säga att jag är rasist. Har aldrig haft något emot någon pga hudfärg eller hårfärg, däremot pga värderingar som de är uppväxta med.

    Vissa skulle kanske kalla det för rasist men jag ser det inte så.

    Skulle nog inte kunna träffa nån som är uppväxt i ett land där de har helt andra värderingar än vi (de flesta) har här.
  • Anonym (Får rysningar)

    Hej TS!

    Jag får rysningar av vad du skriver. Har du aldrig funderat över vad som är sant och inte?

    Förstår även att du aldrig kan ha sett eller läst "Inte utan min dotter".

    Du lever ju nästan det livet fast ur andra vinklar.

    Men jag vill ändå ärligt önska dig lycka till!

  • Vargaflickan
    Anonym (K) skrev 2019-08-29 00:23:34 följande:
    Håller med , det låter absolut inte ok att han beter sig så mot den andra kvinnan.

    Låter som att han är ?import? (ursäkta ordvalet men det betyder typ nån som inte är uppväxt i Sverige och inte beter sig som folk gör här). Har själv mitt första barn med en kille med utländsk bakgrund (men född i Sverige och från ett kristet land).. om nån tänkte kalla mig för rasist.

    Skulle aldrig i hela mitt liv träffa en sån kille som TS beskriver. Förstår inte vad svenska tjejer ser hos såna ärligt talat.
    Dålig självkänsla och okunskap, den där "tuffa" attityden är spännande och en "riktig man" tills det vänds mot de själva...
  • Anonym (H)

    Det är inte den andra kvinnan som är trög.

    Hur kan du utsätta två barn för en sådan pappa? En pappa som behandlar sin FRU så dåligt? Som är otrogen mot barnens mamma? Som kommer behandla sina döttrar lika dåligt pga sin religion. Han väljer inte dig och barnen. Han väljer en annan kvinna. Du är tydligen inte fin nog att gifta sig med.

  • Anonym (Ö)
    Vargaflickan skrev 2019-08-29 02:47:20 följande:

    Men då vet du tills nästa gång att satsa på en västerländsk man och inte muslimgubbar.


    För alla muslimgubbar gör så?

    Hur vet vi för övrigt att TS kille är muslim?
  • Anonym (Li)
    Anonym (TS) skrev 2019-08-28 19:10:24 följande:

    Jag ska rätta mig själv: jag visste inte om henne när vi blev gravida. Utan det framkom efter förlossningen.


    Ok, det förändrar ju läget rejält ur ditt perspektiv. Vilket totalt svek från hans sida. Han visste alltså att han skulle gifta sig med henne men sa inget när han gjorde dig gravid eller under hela graviditeten.

    Han svek alltså er båda två. Vad är det egentligen som är så bra med den här mannen att du väljer att acceptera situationen och dessutom bli gravid IGEN med honom?

    När du beskriver scenariot framstår det som om du är är helt viljelös och utan ansvar men du väljer att utsätta dina barn för detta. Hur tror du att de kommer att känna när deras pappa alltid kommer att prioritera frun om släkten kallar och att deras fars släkt inte vill ha med dem att göra?

    Jag är rätt väl insatt i hedersproblematiken men har svårt att tro att din man är helt tvingad till detta. Vad menar du mer specifikt med "farligt"? Har han blivit dödshotad?

    Sedan tror jag inte att hennes släkt kommer att acceptera det här upplägget i längden och du kommer alltid att prioriteras bort i det sammanhanget.

    Det bästa du kan göra för dina barn är att bryta och börja ett nytt liv utan honom. Han kan fortfarande träffa barnen men situationen blir mer normal för dem om ni separerar. Hur ska de snnars kunna respektera dig om du går med på det här?

    Du skriver att han är med dig fast du är piercad och äldre men ärligt talat, tycker du att han är ett sådant kap? Hur är din självbild egentligen? Jag förstår inte heller varför en del svenska kvinnor accepterar sådant från utländska män som de aldrig skulle ta från svenska män. Varför gäller inte jämställdhet och respekt då?

    Sedan undrar jag om han hade uppehållstillstånd när ni träffades, är han uppvuxen i Sverige?
  • Anonym (TS)
    Anonym (Om) skrev 2019-08-28 21:10:24 följande:
    Hej TS
    Om detta är sant tycker jag du ska ta reda på så mycket fakta som möjligt om hans hemland och religion. Kontakta insatta personer. Då har du koll på vad som är sant och inte sant av det han säger och kan fatta beslut utifrån det.

    Tycker nämligen det hela låter lite suspekt och har inte hört nåt liknande från mina polare med ursprung från Mellanöstern. 

    Jag själv hade inte orkat med att dela en man med två personer. Det du kan ta med dig är att han valde dig, som du sagt själv i trådstarten. Men du måste också välja dig själv. Och vill du själv dela en man med någon?
    Tack för seriöst svar. 

    Jag känner ju en del människor från ungefär samma område och jag har förstått att det går till ungefär som han säger, sen kan det ju skilja en del ändå. Han är inte från Mellanöstern, utan Asien. Och nej, egentligen vill jag ju inte dela honom med någon annan. Det enda jag lever på är att dom inte kommer att träffas särskilt ofta, det blir vartannat-vart tredje år (det är så ofta han har åkt för att träffa sin familj) och jag har ingen anledning att tro att han kommer att åka oftare, trots att han är gift med henne. Dessutom är det jag som kommer att få vardagen med honom. Hon kommer att få ungefär en månad/tillfälle. Och jag vet ju att det är vanligt att män från hans kultur inte är 'hemma' med sin fru, utan under längre perioder är borta för att arbeta. Hans bror har levt så ett tag, trots att han har fru. Och jag vet ju fortfarande inte hur jag reagerar när han väl är gift, när han har varit där och bott med henne i en månad. Kanske kommer jag aldrig mer kunna titta på honom utan att känna avsky? Jag vet inte... 
  • Anonym (TS)
    Anonym (Li) skrev 2019-08-29 07:54:32 följande:
    Ok, det förändrar ju läget rejält ur ditt perspektiv. Vilket totalt svek från hans sida. Han visste alltså att han skulle gifta sig med henne men sa inget när han gjorde dig gravid eller under hela graviditeten.

    Han svek alltså er båda två. Vad är det egentligen som är så bra med den här mannen att du väljer att acceptera situationen och dessutom bli gravid IGEN med honom?

    När du beskriver scenariot framstår det som om du är är helt viljelös och utan ansvar men du väljer att utsätta dina barn för detta. Hur tror du att de kommer att känna när deras pappa alltid kommer att prioritera frun om släkten kallar och att deras fars släkt inte vill ha med dem att göra?

    Jag är rätt väl insatt i hedersproblematiken men har svårt att tro att din man är helt tvingad till detta. Vad menar du mer specifikt med "farligt"? Har han blivit dödshotad?

    Sedan tror jag inte att hennes släkt kommer att acceptera det här upplägget i längden och du kommer alltid att prioriteras bort i det sammanhanget.

    Det bästa du kan göra för dina barn är att bryta och börja ett nytt liv utan honom. Han kan fortfarande träffa barnen men situationen blir mer normal för dem om ni separerar. Hur ska de snnars kunna respektera dig om du går med på det här?

    Du skriver att han är med dig fast du är piercad och äldre men ärligt talat, tycker du att han är ett sådant kap? Hur är din självbild egentligen? Jag förstår inte heller varför en del svenska kvinnor accepterar sådant från utländska män som de aldrig skulle ta från svenska män. Varför gäller inte jämställdhet och respekt då?

    Sedan undrar jag om han hade uppehållstillstånd när ni träffades, är han uppvuxen i Sverige?
    Det finns även ett annat syfte med att 'han gjorde mig gravid' som jag inte orkar dra. Och jag väljer att se det som så att han gav mig ett barn (två barn) trots att han varit förlovad med någon annan (hon vet om att jag och barnen finns). Dvs han prioriterade mig, framför henne. 
    Och ja, jag ser det som att det kan bli farligt för honom. Han har inte blivit hotad. Än. Men skulle mycket väl kunna se det hända om han bryter förlovningen, de två familjerna bor dessutom relativt nära varandra. Så helt tvingad är han inte, men konsekvenserna blir stora om han väljer att bryta. Även för den andra kvinnan. Och det är något jag inte skulle kunna kräva, eftersom jag vet att det kommer förstöra hennes liv. Och hon har inte gjort något fel. 
    Och varför jag inte skulle acceptera samma sak från en svensk man? För att jag inte kan ha samma förväntningar på en man som är uppvuxen med andra värderingar, på samma sätt har inte han samma förväntningar på mig som han hade haft på en kvinna från sitt eget land. Och det är ju heller inte helt ovanligt att man väljer att stanna i en relation, trots att den ena parten varit otrogen, bara för att hålla samman familjen. Och det gäller ju infödda svenskar. 
    Ja, han hade uppehållstillstånd när vi började träffas. Han hade haft det i fem år. 
  • Anonym (TS)
    Anonym (Mena-tjej) skrev 2019-08-28 23:49:38 följande:

    Stopp och belägg. Inom apkulturen jag kommer ifrån och som din karl också är ifrån spelar det ingen roll om det är kvinnan eller mannen som bryter förlovningen. Det är ändå alltid kvinnans fel. Du är lurad. Han kommer hämta henne till Sverige. Det kan jag försäkra dig om. Det är dealen. Uppehållstillstånd i Sverige är värt att få två styvbarn på halsen för. Ingen av hans släkt eller vänner respekterar dig. Du är ogift men har ändå låtit honom ligga med dig ugh skaffa barn med dig, inom apkulturen ses du som billig och icke-ärbar. Och det stämmer ABSOLUT INTE att frun skulle gå och skvallra hos släkten om han inte ligger med henne. Kvinnor inom sådan kultur får absolut aldrig prata om sådant eller klaga på sitt sexliv. Fattar du inte att du är lurad?

    Han vill knulla henne och han lurar dig.

    Förbered dig på att bli lämnad med två barn och att i bästa fall få en styvmor från en efterbliven kultur med noll respekt eller förståelse för barns bästa. I värsta fall överger han både dig och barnen.

    Ta tag i din situation nu. Sätt barnen främst. Mannen ljuger för dig. Jag önskar dig all lycka till TS.


    Hur vet du från vilken kultur han kommer? Du vet att det kan skilja en hel del. Inom vissa kulturer som tillhör islam stympar man sina flickor, medan man inte gör det inom andra. 
    Nej, han kommer inte ta henne till Sverige. Hans familj vill inte det. Dessutom blir det ju svårt att få hit henne som sin fru om han redan bor med en kvinna och har två barn med henne. Och nej, han kommer inte lämna mig och barnen. Hur kan jag veta det? Hur kan du veta att din eventuella partner talar sanning? 
Svar på tråden Att leva med en man som måste gifta sig med en annan kvinna