• Anonym (ambiv­alenta­)
    Fri 30 Aug 2019 14:59
    3796 visningar
    98 svar
    98
    3796

    Abort eller behålla? (Deadline imorgon)

    Snälla, hjälp mig. Behöver alla reflektioner och all hjälp i världen.

    Jag är just nu gravid i vecka 13 (12+3) och har sedan jag plussade haft det väldigt turbulent. Jag är ung (fyller strax 21), har avklarat halva min universitetsutbildning men har halva kvar, närmare bestämt två år. Jag bor själv i en etta några timmar från mina föräldrar, studerar på heltid samt arbetar på sidan av med en relativt god inkomst. Min pojkvän och jag har känt varandra sedan barnsben samt sedan sex år tillbaka till och från haft något kärleksmässigt. Sedan lite mer än två år tillbaka är vi ett par, vi valde att ge det hela ett seriöst försök då vi båda mognat och känner att vi är menade för varandra. Vi förlovade oss i våras och snart flyttar han hit (just nu bor han utomlands men vi besöker varandra i långa perioder och har precis varit tillsammans i tre månader).

    När jag plussade så var vi på semester och vi båda blev chockade då det var oplanerat och inte alls väntat men vi upplevde ändå någon form av glädje. När jag berättade för mina föräldrar blev de arga, besvikna och oroliga då jag inte är klar med skolan, då han ännu inte flyttat hit, då de är rädda att det blir för mycket för mig såväl ekonomiskt, studie- och jobbmässigt men framförallt psykiskt. Vi hade en väldigt turbulent period ett tag och jag förstod deras oro men det blev jobbigt att gråta och bråka varje dag. Till slut (i slutet av förra veckan) så stängde min kropp av. Mitt psyke orkade inte mer och jag blev in- och utvändigt kall, levde som vanligt, grät inte mer.. Jag tror att jag slutade känna så pass mycket att inte ens en käftsmäll hade gjort ont. Framförallt så hände detta för att min kropp antagligen försökte skydda mig från sorgen jag befann mig i, och på så vis började jag även ställa in mig på en abort och övertala mig själv att mina föräldrar hade rätt och det var det enda rätta beslutet.

    I början av förra veckan var jag på abortrådgivning för att få allmän information samt på ett kuratorbesök. Hos kuratorn upplevde jag mig vara ambivalent men någonstans fanns ändå en önskan om att behålla, en glöd helt enkelt. Var hos kuratorn igen igår och då kände jag mig inte alls som den första gången, istället var jag fortfarande kall. Precis när jag blev kall så sa mina föräldrar att chocken för de hade lagt sig och att de självklart stöttar mig vad jag än beslutar samt att de kommer att hjälpa mig med vad jag än behöver. Hade jag fått höra detta förra veckan så hade jag utan tvekan fattat beslutet att behålla, när jag istället fick höra det denna vecka då jag redan stängt och skärmat av så känner jag varken glädje eller lättnad över det beskedet fastän det var det enda jag önskade för några dagar sedan.

    Jag blev rådd att boka en tid för aborten förra veckan som jag har ifall att och i ?värsta fall? är det bara att ringa och avboka, så imorgon bitti har jag tid för att svälja den första tabletten och på måndag morgon är jag bokad på avdelningen för att mer eller mindre föda ut mitt då döda foster.

    Jag kan inte skjuta upp det mer om det nu är en abort jag ska göra men den enda planen jag har nu är att åka till sjukhuset imorgon, se tabletten och för allt i världen hoppas att jag antingen känner mig tillfreds och faktiskt tar den, eller upplever att allt eller åtminstone 1% av mig protesterar vid åsynen av den och då får det räcka som ett tecken för att jag faktiskt vill behålla. Men jag är så fruktansvärt rädd för att även då vara kall och sedan ångra mig för efter den tabletten är det kört.

    I en och en halv månad kände jag lycka över detta, sedan stängde jag av och blev ambivalent då alla bråk och dylikt blev för mycket för psyket, efteråt började jag vänja mig vid tanken på en abort och accepterade detta, vid något enstaka tillfälle har jag känt en lust att behålla men helt plötsligt uppkommer också spöktankar som jag hittills inte haft - jag är ung, jag vill leva, resa, upptäcka och vara ?galen? på mina villkor, fastän jag varit skolless uppkommer ur tomma intet även en skollängtan bara för att jag vet att jag hade behövt ta en paus osv. Jag hade älskat det här barnet mer än allt på denna jord men just nu är jag rädd och värst av allt vet jag inte vad jag vill.

    Snälla, hjälp.

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2019-08-31 22:55
    Update: var mer eller mindre inställd på abort och tyckte att det var otroligt skönt att flera av er faktiskt tog upp de ljusa sidorna med det beslutet samt att ni var nöjda över ert val, fann på något vis en form av trygghet i det då jag fick för mig att även alternativet behålla kändes påtvingat. Jag vill tacka VARENDA en utan er, jag är så oerhört tacksam och glad över att ni - en bunt främlingar som inte alls behöver bry sig eller har någon egen vinning gällande mitt liv eller beslut - tog en minut eller två (om inte fler) av er värdefulla tid för att hjälpa mig. Kanske låter det överdrivet att vara så pass tacksam och kanske ?kryddar? mina hormoner till det hela men det är så jag uppriktigt känner. Jag hoppas innerligt att ni förstår vilken skillnad ni gjorde för mig och hur oerhört nyttigt det var att få höra så många olika perspektiv och berättelser. Tack snälla för att ni vägledde en vilsen själ och delade med er av era upplevelser! Nu till vad som skedde; jag lyckades till min förvånad somna gott men vaknade ändå ca 2-3 h innan det var dags att kliva upp imorse och tankarna rullade som på ett löpande band som inte alls gick att stoppa. Där någonstans kickade även magontet och ängsligheten in. Klev upp, duschade, borstade tänderna och hela alltet och började sakta men säkert känna mig allt känsligare. Detta kanske låter som att jag tappat det totalt men vid ett ögonblick när jag stod framför spegeln kunde jag nästan se mig själv hålla mitt barn i famnen framför samma spegel om några månader. Mamma följde med till sjukhuset och avdelningen och pappa klev upp tidigt han med för att visa sitt stöd, det var väldigt jobbigt att krama honom hejdå för där blev allvaret verkligt. Vet inte riktigt varför men helt plötsligt kändes det så väldans stort speciellt när känslorna bara flödade mellan oss alla. Det brast för mig strax efteråt och jag började storgråta i bilen varpå mamma sa att vi inte ens behövde åka och att det var viktigt att jag visste att jag har all stöttning i världen oavsett, jag insisterade att vi skulle åka ändå för tänkte att jag kanske bara var rädd och hon försäkrade mig om att det bara var att säga till om jag ville att hon skulle vända när som helst. Vi kom till sjukhuset och satt i bilen på parkeringen ett bra tag och pratade varpå vi sedan gick in och under mitt och mammas samtal så kom vi fram till att jag går dit och säger helt enkelt att jag inte är redo för det var det som kändes rätt då. Sagt och gjort så kom jag dit, grät lite mer under tiden jag väntade och en trevlig kvinna kom sedan och tog iin mig till ett rum. Där la hon tabletten på bordet (helt plötsligt såg den oerhört stor och icke-lockande ut) och jag kände helt enkelt att mitt i all gråt så var jag alldeles för instabil för att fatta ett sådant beslut. Vi diskuterade och pratade lite allmänt om abort och hon förklarade att den avdelningen alltid är öppen samt att jag oavsett när jag ev bestämmer mig för en abort måste läggas in så det är hos de jag kommer få genomgå processen, eftersom att jag var där imorse samt har varit ambivalent och fortfarande tvekat så står jag på något vis på deras lista vilket gör att det går bra att ringa eller komma förbi utan större framförhållning då de alltid har tid att avsätta när någon vill ta första tabletten. Kommer inte ihåg om det var hennes eller mammas råd men vet även att några av er poängterade att jag borde gå hem och utgå från att jag behåller samt känna efter ett par dagar om det känns skönt och lättande eller om jag längtar efter att få en abort gjord. Så nu försöker jag för allt i världen koppla bort både tvivel, frågor och min ambivalens samt verkligen tänka att jag har valt att behålla för att på så sätt se om känslorna från förr kommer tillbaka samt hur jag kommer må när det sjunkit in och landat. Förutom ett väldigt jobbigt bråk som jag hade med min mamma nu på kvällen så började det mesta kännas bra men den känslan försvann såklart när det blev hetsigt mellan oss och där och då kände jag återigen att graviditeten inte gett mig annat än elände och sorg så jag kände för att klampa iväg till sjukhuset med detsamma och svälja tabletten. Pratade med min pojkvän om allt och ingenting och till slut lyckades han få mig på bra humör så nu känns det mer okej. Vill inte dra musten ur morgonens händelseförlopp som ändå slutade positivt men jag är väldigt skör, dels p.g.a hormonerna och dels p.g.a de stora påfrestningarna och känslomässiga hindrena som jag gått igenom mer eller mindre sedan jag plussade, just av den anledningen känner jag att jag vid såna här tillfällen som det ikväll varken vill ha kvar fostret i mig eller för den delen leva. Kom på mig själv med att uppleva en inre längtan samt googla överdoser av smärtstillande och sätt att känna smärta på - under mina 20 år har sådana tankar aldrig infallit och aldrig har jag gjort något för att skada mig själv heller. Jag hade aldrig kunnat göra det mot mitt ofödda och oskyldiga barn men mitt i allt elände ikväll så kände jag en enorm hopplöshet och ingen livsglädje överhuvudtaget. Detta är verkligen en parantes och likt allt annat kommer säkert även detta att lösa sig, min pojkvän är förhoppningsvis vid min sida inom ynka tre dagar men för mig känns tyvärr minsta lilla ?fall?, bråk, sorg och liknande som ännu ett trauma. Jag har helt enkelt gått igenom för mycket på kort tid samtidigt som hormonerna gör sitt, samtidigt som jag idag äntligen känner känslor igen och kan gråta så är inte min kalla mur borta än och jag är rädd för att på något vis gå in i väggen, bli utbränd eller hamna i en ren och skär depression om jag inte får ha en lugn och problemfri vardag utan avbrott ett tag framöver för min ork är sedan länge förbrukad. Allt löser sig i sinom tid men just nu är det jobbigt att veta att det kanske dröjer ett par dagar för varje minut känns för lång. Jag blir även orolig då all denna stress utan tvekan inte alls är bra för barnet. Detta var en parantes som blev väldigt lång, menar inte att göra er oroliga, kommer fortsätta gå hos kuratorn jag fått via gyn. och snart har jag ju min andra halva här så förhoppningsvis vänder allt snart. Stor kram på er alla!

  • Svar på tråden Abort eller behålla? (Deadline imorgon)
  • Anonym (ambiv­alenta­) Trådstartaren
    Fri 30 Aug 2019 17:57
    #21
    Wkdvlsö skrev 2019-08-30 17:19:19 följande:

    Nu kommer jag här och är trist, men att få barn är knappast en dans på rosor. ?Plugga med barn är inga problem alls? tycker jag är en överdrift, ?motiverar dig att ta din examen? är också ett konstigt argument. Nu vet jag inte vad du studerar men jag jobbar med studenter i din ålder och för många är studierna tuffa emellanåt. Du kanske får ett barn med kolik som skriker hela nätterna, du klarar inte dina tentor, och inlämningar blir försenade. Din pojkvän har inte flyttat till Sverige än och du får kämpa dig igenom graviditeten själv. Dina kursare går på nation eller är aktiva i kåren, men det kan inte du för du har ett barn att ta hand om. Du hoppar av utbildningen för att ta igen den senare, men det är inte säkert att du kan börja där du slutade beroende på hur långt avbrott du tar. Du får börja om helt enkelt.

    Jag säger inte att du inte kommer älska barnet eller att du kommer ångra valet ifall du behåller det, men jag tycker personligen att det är mindre själviskt att göra abort, än att skaffa barn och leva som om man är en barnfri tjugoåring. Barnet lämnas till morföräldrar så mamman kan festa, barnet dras med på resor där alla blir stupfulla. Man skiljer sig, skaffar fler barn och skiljer sig igen.

    Så hur kan det bli om du gör abort? Du sörjer aborten och det får du göra. Du fortsätter dina studier och livet går tillbaka till det vanliga. Din pojkvän flyttar till Sverige och ni bor tillsammans. På loven reser ni och på helger tar ni weekends i Europa no strings attached. Du går färdigt din utbildning och hittar ett jobb du trivs med. Inget hindrar dig från att skaffa barn då, och arbetsgivare i Sverige hindrar inte dig från att klättra karriärsstegen bara för att du blir gravid mellan 25-40 års åldern.


    Vet du - jag tycker inte att du är det minsta lilla trist. Inte för fem öre! Verkligheten kan till och från vara en dans på rosor men kan likväl överensstämma med din beskrivning, om inte vara ännu bittrare och gråare. Jag tänker som så att hur mycket jag redan nu än vet att jag hade älskat barnet och förmodligen inte alls saknat mitt tidigare liv så är jag ändå rädd för att inte ha gjort allt det som jag tänkte göra nu under ungdomen. Ja, det går att resa, festa och hela alltet men inget är ju precis på samma vis som nu när absolut inga begränsningar, restriktioner eller större ansvar finns. Det blir en annan typ av resor och spontaniteten är inte densamma. Det som du nämner med weekends och spontanresor tänder liksom en inre längtan hos mig för det är ju exakt sånt man ska vilja och framförallt kunna göra när man är i min ålder.

    Med det sagt gäller inte det alla och mina behov och önskningar hade utan tvekan förändrats p.g.a barnet och jag tror inte att jag hade sörjt det heller, men jag känner att i nuläget så behöver jag inte resa och festa med jämna mellanrum men det är en trygghet och en skön känsla att veta att möjligheten finns när som helst om jag skulle vilja. Det är lite svårt att förklara men det är just den känslans icke-existens som känns väldigt läskig. Jag är helt enkelt rädd om att gå miste om hela denna frihetsperioden och istället bli mamma, vuxen och förälder alldeles för snabbt och just de tankarna tar kål på mig sedan ett par dagar tillbaka. Problemet är ju också att jag numera inte vet om jag vill ha barnet, det enda jag vet är att jag en gång VILLE. Jag utvecklade snabbt en förkärlek till det, började fantisera om allt, laddade ner appar om fostrets/barnets utveckling, funderade på namn, kikade på gravidboxar och prylar - allt! Nu upplever jag dock inte att jag blir varm i hjärtat när jag kikar på något av ovanstående, inte ens när jag tittar på de två tydliga ultraljudsbilderna jag har.

    Jag försökte intala mig själv att abort var det rätta, det var även därför min kropp stängde av alla känslor jag hade och för den delen även hela mig då det förmodligen blev enklare att intala sig detta. Lite fake it until you make it ungefär, det var det jag gjorde och tillslut så började det fungera för då blev jag inställd på en abort. Nu är jag rädd att det är något jag själv insett och att jag egentligen vill göra en abort men att jag känner att jag bör behålla dels för att jag en gång ville och dels för att jag nu har omgivningens stöd, och lika rädd är jag för att göra en abort och sedan inse att jag egentligen inte ville. Det är superjobbigt för jag för en vecka sen och t.o.m förra veckan ville behålla och var beredd att kriga ihjäl mig för detta medan jag i början på denna veckan var inställd på en abort och började sluta fred med det faktumet. Önskar att jag visste vilket ?jag? som var det rätta jaget och vad jag egentligen vill samt känner allra längst in.
  • Anonym (ambiv­alenta­) Trådstartaren
    Fri 30 Aug 2019 17:59
    #22
    Anonym (Ö) skrev 2019-08-30 17:29:54 följande:

    Ja, det där livet kan du ju glömma. Det får bli när barnet flyttat. Tänk på det.


    Ja, det går att resa, festa och hela alltet men inget är ju precis på samma vis som nu när absolut inga begränsningar, restriktioner eller större ansvar finns. Det blir en annan typ av resor och spontaniteten är inte densamma. Nu behöver jag inte resa och festa med jämna mellanrum men det är en trygghet och en skön känsla att veta att möjligheten finns när som helst om jag skulle vilja. Det är lite svårt att förklara men det är just den känslans icke-existens som känns väldigt läskig. Jag är helt enkelt rädd om att gå miste om hela denna frihetsperioden och istället bli mamma, vuxen och förälder alldeles för snabbt. Så där håller jag helt med dig och fastän jag kanske inte hade saknat allt detta senare så kan jag uppleva någon form av saknad över sånt nu i förväg vilket är en rädsla i sig.
  • Anonym (ambiv­alenta­) Trådstartaren
    Fri 30 Aug 2019 18:00
    #23
    Wkdvlsö skrev 2019-08-30 17:35:46 följande:

    Vill lägga till att den här videon om unga mammors åsikter och erfarenheter tyckte jag var intressant.




    Tusen tack, ska kika!
  • Anonym (Röd elefan­t)
    Fri 30 Aug 2019 18:03
    #24

    Hej!

    Lite tankar från mig, som har erfarenhet av abort och känner igen mig i en del tankar och känslor du beskriver.

    Inget av alternativen abort eller behålla är ju egentligen rätt eller fel. Du har ju saker som gör att du känner för båda alternativen. Men det som slår mig är just att du tvekat så mycket och gör fortfarande.

    Jag gjorde en abort för inte så många år sedan, där jag också tvekade fram och tillbaka. Jag ville egentligen ha barnet men det fanns en del praktiskt som sa emot samt en del av min omgivning som var starkt skeptisk.

    Känner mig nästan skyldig att tala om för alla som tvekar inför en abort, att jag aldrig ångrat något så mycket i mitt liv. I efterhand ser jag att alla de där praktiska problemen hade gått att lösa och det går inte en dag utan att jag tänker på det.

    OBS, jag säger inte att du går samma öde till mötes om du gör en abort. Det jag vill säga är mer att du bör känna, så mycket som det bara går, att beslutet om en eventuell abort är rätt för dig och att det inte är något som du gör med stor tvekan.

    En tanke jag har är att det idag alltid tycks förväntas stämma till 100 procent innan man skaffar barn, och att abort annars är något slags standard. Jag är absolut för kvinnans rätt till abort och tycker inte det är fel om man inte känner sig redo, men tyvärr tror jag att det ibland fattas beslut på just grunderna "det är inte helt rätt tid praktiskt nu" och som sedan ångras sen.

    Du skriver att du är rädd för att du ska förlora din tid som ung och gå miste om festande, resande m.m. Kan bara säga att jag har en vän som fick sitt första barn vid 20 och som kunnat göra allt det där ändå. Visst, under barnets första tid var ju "friheten" förstås begränsad, men den har kunnat tas igen mer och mer ju äldre barnet blivit.

    Till sist. Vill absolut inte med mitt inlägg få dig att känna dig pressad att behålla. Kommer du fram till abort är det mest rätta är det förstås den vägen du ska följa. Men som sagt, att göra abort med stort tvivel kan få tuffa konsekvenser efteråt och det känner jag mig tvungen att varna för.

    Kram och önskar dig lycka till <3 Bolla gärna mer tankar om du vill.

  • Anonym (Alice­)
    Fri 30 Aug 2019 18:22
    #25

    Jag hade nog gjort abort om jag var du, men då är jag också 28 och inte mer redo för barn nu än när jag var 21. Allt det praktiska verkar vara under kontroll för er, så det enda jag skulle fokusera på är om du är redo att bli mamma NU.

    Jag och min sambo njuter verkligen av att bara vara vi och att bara lära känna oss och vilka vi är som vuxna människor och det är ju en värdefull tid det här.

    Jag tror att det kommer lösa sig för dig oavsett vad du väljer att göra.

  • Anonym (Mamma 30+)
    Fri 30 Aug 2019 18:52
    #26
    Anonym (ambivalenta) skrev 2019-08-30 14:59:33 följande:

    Snälla, hjälp mig. Behöver alla reflektioner och all hjälp i världen.

    Jag är just nu gravid i vecka 13 (12+3) och har sedan jag plussade haft det väldigt turbulent. Jag är ung (fyller strax 21), har avklarat halva min universitetsutbildning men har halva kvar, närmare bestämt två år. Jag bor själv i en etta några timmar från mina föräldrar, studerar på heltid samt arbetar på sidan av med en relativt god inkomst. Min pojkvän och jag har känt varandra sedan barnsben samt sedan sex år tillbaka till och från haft något kärleksmässigt. Sedan lite mer än två år tillbaka är vi ett par, vi valde att ge det hela ett seriöst försök då vi båda mognat och känner att vi är menade för varandra. Vi förlovade oss i våras och snart flyttar han hit (just nu bor han utomlands men vi besöker varandra i långa perioder och har precis varit tillsammans i tre månader).

    När jag plussade så var vi på semester och vi båda blev chockade då det var oplanerat och inte alls väntat men vi upplevde ändå någon form av glädje. När jag berättade för mina föräldrar blev de arga, besvikna och oroliga då jag inte är klar med skolan, då han ännu inte flyttat hit, då de är rädda att det blir för mycket för mig såväl ekonomiskt, studie- och jobbmässigt men framförallt psykiskt. Vi hade en väldigt turbulent period ett tag och jag förstod deras oro men det blev jobbigt att gråta och bråka varje dag. Till slut (i slutet av förra veckan) så stängde min kropp av. Mitt psyke orkade inte mer och jag blev in- och utvändigt kall, levde som vanligt, grät inte mer.. Jag tror att jag slutade känna så pass mycket att inte ens en käftsmäll hade gjort ont. Framförallt så hände detta för att min kropp antagligen försökte skydda mig från sorgen jag befann mig i, och på så vis började jag även ställa in mig på en abort och övertala mig själv att mina föräldrar hade rätt och det var det enda rätta beslutet.

    I början av förra veckan var jag på abortrådgivning för att få allmän information samt på ett kuratorbesök. Hos kuratorn upplevde jag mig vara ambivalent men någonstans fanns ändå en önskan om att behålla, en glöd helt enkelt. Var hos kuratorn igen igår och då kände jag mig inte alls som den första gången, istället var jag fortfarande kall. Precis när jag blev kall så sa mina föräldrar att chocken för de hade lagt sig och att de självklart stöttar mig vad jag än beslutar samt att de kommer att hjälpa mig med vad jag än behöver. Hade jag fått höra detta förra veckan så hade jag utan tvekan fattat beslutet att behålla, när jag istället fick höra det denna vecka då jag redan stängt och skärmat av så känner jag varken glädje eller lättnad över det beskedet fastän det var det enda jag önskade för några dagar sedan.

    Jag blev rådd att boka en tid för aborten förra veckan som jag har ifall att och i ?värsta fall? är det bara att ringa och avboka, så imorgon bitti har jag tid för att svälja den första tabletten och på måndag morgon är jag bokad på avdelningen för att mer eller mindre föda ut mitt då döda foster.

    Jag kan inte skjuta upp det mer om det nu är en abort jag ska göra men den enda planen jag har nu är att åka till sjukhuset imorgon, se tabletten och för allt i världen hoppas att jag antingen känner mig tillfreds och faktiskt tar den, eller upplever att allt eller åtminstone 1% av mig protesterar vid åsynen av den och då får det räcka som ett tecken för att jag faktiskt vill behålla. Men jag är så fruktansvärt rädd för att även då vara kall och sedan ångra mig för efter den tabletten är det kört.

    I en och en halv månad kände jag lycka över detta, sedan stängde jag av och blev ambivalent då alla bråk och dylikt blev för mycket för psyket, efteråt började jag vänja mig vid tanken på en abort och accepterade detta, vid något enstaka tillfälle har jag känt en lust att behålla men helt plötsligt uppkommer också spöktankar som jag hittills inte haft - jag är ung, jag vill leva, resa, upptäcka och vara ?galen? på mina villkor, fastän jag varit skolless uppkommer ur tomma intet även en skollängtan bara för att jag vet att jag hade behövt ta en paus osv. Jag hade älskat det här barnet mer än allt på denna jord men just nu är jag rädd och värst av allt vet jag inte vad jag vill.

    Snälla, hjälp.


    Du verkar vettig så jag ska ge dig ett väldigt ärligt råd. Att vänta med barn är mitt livs absolut bästa val!

    Du är ung. När jag var 16-23 så var jag förlovad med en kille, vi bodde ihop och inredde barnrum. Vi visste ju att vi var skapta för varandra och skulle leva ihop för alltid. Gud va fel vi hade. Jag var säker på att jag skulle leva ihop resten av livet med killen jag hade när jag var 24-26också såklart.

    Jag brukar säga att det var det bästa valet i mitt liv att vänta med barn. Mellan 20-25 så händer det fruktansvärt mycket i huvudet. Man tror man är mogen men man har så mycket personlighet kvar att bygga. Plötsligt så är ens partner inte alls vad man trodde sig vilja ha! För partnern utvecklas också och inte nödvändigtvis åt samma håll. För att hjärnan ska kunna utvecklas normalt så krävs bland annat bra sömn. En 20 åring måste sova mer än en 30 åring för att utvecklas.

    Hade jag fått barn med min första livs kärlek så hade jag dag varit outbildad, lågavlönad, varit tvungen att bo kvar i den staden ( pga barnets pappa) och jag skulle enbart ha haft mitt barn varannan vecka. Livet skulle beså av bonusmammor, lämningar, umgängeschema och saknad.

    Idag är jag istället välavlönad, har råd att vara ledig massor, bor på min drömhästgård och har en kärnfamilj med min underbara make. Tack vare gott sparande så var vi hemma föräldraledigt, gemensamt och enskilt i ca 3 år. Det var guld för barnen och relationen.

    Många unga mammor säger att det gått jättebra för dom. Det stämmer säkert enligt deras måttstock. För många så är ett litet boende, separerad från barnets föräldrar och ett jobb inom ex äldreomsorgen allt dom önskat sig. Och då är det naturligtvis jättebra för dom. Men jag ville ha kärnfamilj, god ekonomi till en barndom på landet och långa föräldraledigheter och en kärnfamilj. Det var min dröm.

    Behåller du så är risken större att ni separerar än att ni håller ihop. Statistiken är glasklar. Vill du bli ensamstående mamma? Missa varannan jul? Dela ditt barn med framtida bonusmamma? Inte kunna flytta till annan kommun? Få ihop föräldraledighet, ekonomi själv? Fixa månader helt utan sömn helt själv?

    Att plugga med barn är inte lätt. Av dom som fick barn när jag studerade så har ingen fullföljt utbildningen. När barnet kommer så är sömn, överlevnad, snabbt få inkomst osv viktigare. Det är svårt att plugga när man aldrig får sova. Sen vill du troligtvis ge barnet ett syskon utan att ålderskillnaden bor för stor.. då är studier ännu längre bort. Precis som att ex köpa villa.

    Fester blir det inget av. Även om du fixar barnvakt så blir det inte samma sak. Resor blir svårare. Det är bajs att flyga med en bebis som bara gallskriker.. även för alla andra passagerare på planet.

    Fundera på vilket liv du vill ha.

    Vill du ha lång föräldraledighet? Att pappan också får lång föräldraledighet? Vill du ha en kärnfamilj, god ekonomi och bra boende? Då gör du abort. Då ger du detta livet i gåva till dina framtida barn istället.

    Tycker du att det vore ok att bara vara föräldraledig i ett år? Att ha ditt barn varannan vecka i framtiden och samarbeta med bonusmammor och ex? Att ekonomin inte är så viktig? Då behåller du självklart. Det kan bli underbart och fantastiskt och du ångrar dig säkert inte. Du får ett annat liv än du trott men du kommer nog må bra och ditt barn kommer inte sakna någon hen aldrig haft.
  • Anonym (P)
    Fri 30 Aug 2019 19:42
    #27

    När jag var 21 år så blev jag oplanerat gravid och det fanns inget tvivel för mig att göra abort. Mest för att pappan var mitt ex och vi hade aldrig kunnat fostra ett barn ihop, vi var destruktiva för varandra.Det fanns inte så mycket att prata om då, vi var överens om det. Mitt liv var kaos då och jag hade inte haft något att erbjuda ett barn, jag hade varken pengar, utbildning eller bostad. Och så stökigt som mitt liv varit efter så ser jag ännu mer hur rätt det var. Man är så ung som 21-åring, egentligen har man bara sin barndom och sina tonår i bagaget och precis börjat sitt vuxenliv. Så mycket som händer. Jag kan tänka idag att jag inte fattade hur ung jag verkligen var, när jag tänkte att vissa saker var "körda".. helt fel.

    Men din situation ser ju annorlunda ut, så förstår dina tvivel.
    Du måste gå enbart efter vad du känner. Var ligger dina prioriteringar och drömmar? Hur du än gör kommer det bli bra!

  • Anonym (ambiv­alenta­) Trådstartaren
    Fri 30 Aug 2019 20:26
    #28
    Anonym (Röd elefant) skrev 2019-08-30 18:03:38 följande:

    Hej!

    Lite tankar från mig, som har erfarenhet av abort och känner igen mig i en del tankar och känslor du beskriver.

    Inget av alternativen abort eller behålla är ju egentligen rätt eller fel. Du har ju saker som gör att du känner för båda alternativen. Men det som slår mig är just att du tvekat så mycket och gör fortfarande.

    Jag gjorde en abort för inte så många år sedan, där jag också tvekade fram och tillbaka. Jag ville egentligen ha barnet men det fanns en del praktiskt som sa emot samt en del av min omgivning som var starkt skeptisk.

    Känner mig nästan skyldig att tala om för alla som tvekar inför en abort, att jag aldrig ångrat något så mycket i mitt liv. I efterhand ser jag att alla de där praktiska problemen hade gått att lösa och det går inte en dag utan att jag tänker på det.

    OBS, jag säger inte att du går samma öde till mötes om du gör en abort. Det jag vill säga är mer att du bör känna, så mycket som det bara går, att beslutet om en eventuell abort är rätt för dig och att det inte är något som du gör med stor tvekan.

    En tanke jag har är att det idag alltid tycks förväntas stämma till 100 procent innan man skaffar barn, och att abort annars är något slags standard. Jag är absolut för kvinnans rätt till abort och tycker inte det är fel om man inte känner sig redo, men tyvärr tror jag att det ibland fattas beslut på just grunderna "det är inte helt rätt tid praktiskt nu" och som sedan ångras sen.

    Du skriver att du är rädd för att du ska förlora din tid som ung och gå miste om festande, resande m.m. Kan bara säga att jag har en vän som fick sitt första barn vid 20 och som kunnat göra allt det där ändå. Visst, under barnets första tid var ju "friheten" förstås begränsad, men den har kunnat tas igen mer och mer ju äldre barnet blivit.

    Till sist. Vill absolut inte med mitt inlägg få dig att känna dig pressad att behålla. Kommer du fram till abort är det mest rätta är det förstås den vägen du ska följa. Men som sagt, att göra abort med stort tvivel kan få tuffa konsekvenser efteråt och det känner jag mig tvungen att varna för.

    Kram och önskar dig lycka till <3 Bolla gärna mer tankar om du vill.


    Åh tack snälla för din kommentar och dina ord! Jag tänker dessvärre så att det knakar men jag blir inte alls klokare av det. Jag har ju skärmat av så mina tankar existerar men jag förmår mig inte alls att ta ställning till dem utan där står det stilla.. Har ju även vant mig så mycket vid tanken på en abort så det känns nästan som att det genuint är det rätta beslutet, men som jag skrivit ovan så vet jag inte om det är min ?mur? och försvarsmekanism som talar eller om det är jag som har kommit till insikt med det för att det är mitt beslut. Under de senaste dagarna har det känts bättre att göra en abort just för resorna, ungdomen, spontaniteten, livet jag inte är klar med. Men då kan jag inte heller låta bli att fundera på hur mycket jag undermedvetet längtade efter detta barn fastän vi inte alls planerade det, men jag längtade in i framtiden efter den dagen då jag äntligen skulle vara gravid och nu när den dagen kom var jag superlycklig. Jag önskar att den känslan inte hade försvunnit alternativt att min insikt om en abort inte hade uppkommit i samband med mina föräldrars dagliga och ständiga tjat för fastän att jag numera har deras fulla stöd så vet jag ju inte om den insikten uppkom som ett resultat av deras åsikter eller om det på något vis ändå är vad jag vill. Jag pratar ständigt och konstant med min omgivning, kom för i övrigt precis hem från en långpromenad med mamma; under de senaste tre kvällarna har vi gått på sådana promenader och varje promenad går ut på att jag får ventilera, prata av mig, bolla med någon. Men jag känner tyvärr ingenting, önskar att jag om inget annat kunde gråta eller läsa/se/känna något som fick mig att vara som innan. Jag känner även att risken finns att jag fortfarande är känslokall imorgon och inte inser vikten och betydelsen av den första tabletten jag kommer ta för att sedan få grov ångest när allt kickar in, men då är det ju försent. Mamma frågade om det inte skulle hjälpa om vårdpersonalen imorgon var supertydliga med att förklara att det är en abort jag måste göra om jag sväljer detta, att det är det tabletten faktiskt är till för, att graviditeten avbryts och fostret dör etc men jag känner mig nästan känslokall inför allting så undrar om ens de orden skulle ta på mig.. Jag är oerhört rädd för att ångra mig och lägger vikt vid dina ord som definitivt är av betydelse, men eftersom att jag inte blir klokare av att jag får mer tid att fundera och eftersom att ingenting i min situation förändras så känner jag att det får bära eller brista imorgon vilket såklart är jättejobbigt, det känns som att singla slant om något såhär pass stort. Om det blir en abort och jag sväljer tabletten så finns risken att jag blir lättad eller känner att det är fast beslut under och efter hela processen, och likaså finns risken att jag känner mig ledsam, ångerfull eller rent av död inombords av en enorm sorg som uppkommer under eller efter allt. Jag har absolut ingen aning. Tusen tack för att du hjälper mig i detta! Kram
  • Anonym (ambiv­alenta­) Trådstartaren
    Fri 30 Aug 2019 20:29
    #29
    Anonym (Alice) skrev 2019-08-30 18:22:40 följande:

    Jag hade nog gjort abort om jag var du, men då är jag också 28 och inte mer redo för barn nu än när jag var 21. Allt det praktiska verkar vara under kontroll för er, så det enda jag skulle fokusera på är om du är redo att bli mamma NU.

    Jag och min sambo njuter verkligen av att bara vara vi och att bara lära känna oss och vilka vi är som vuxna människor och det är ju en värdefull tid det här.

    Jag tror att det kommer lösa sig för dig oavsett vad du väljer att göra.


    Kan tänka mig att det är huuur skönt som helst det med. Inga restriktioner och begränsningar, istället har ni bara er själva att ta hänsyn till. Jag tänker så att det knakar men jag blir inte alls klokare av det och kommer inte fram till vad jag vill. Jag har ju skärmat av så mina tankar existerar men jag förmår mig inte alls att ta ställning till dem utan där står det stilla.. Har ju även vant mig så mycket vid tanken på en abort så det känns nästan som att det genuint är det rätta beslutet, men som jag skrivit ovan så vet jag inte om det är min ?mur? och försvarsmekanism som talar eller om det är jag som har kommit till insikt med det för att det är mitt beslut. Under de senaste dagarna har det känts bättre att göra en abort just för resorna, ungdomen, spontaniteten, livet jag inte är klar med. Men då kan jag inte heller låta bli att fundera på hur mycket jag undermedvetet längtade efter detta barn fastän vi inte alls planerade det, men jag längtade in i framtiden efter den dagen då jag äntligen skulle vara gravid och nu när den dagen kom var jag superlycklig. Jag önskar att den känslan inte hade försvunnit alternativt att min insikt om en abort inte hade uppkommit i samband med mina föräldrars dagliga och ständiga tjat för fastän att jag numera har deras fulla stöd så vet jag ju inte om den insikten uppkom som ett resultat av deras åsikter eller om det på något vis ändå är vad jag vill. Jag pratar ständigt och konstant med min omgivning, kom för i övrigt precis hem från en långpromenad med mamma; under de senaste tre kvällarna har vi gått på sådana promenader och varje promenad går ut på att jag får ventilera, prata av mig, bolla med någon. Men jag känner tyvärr ingenting, önskar att jag om inget annat kunde gråta eller läsa/se/känna något som fick mig att vara som innan. Jag känner även att risken finns att jag fortfarande är känslokall imorgon och inte inser vikten och betydelsen av den första tabletten jag kommer ta för att sedan få grov ångest när allt kickar in, men då är det ju försent. Mamma frågade om det inte skulle hjälpa om vårdpersonalen imorgon var supertydliga med att förklara att det är en abort jag måste göra om jag sväljer detta, att det är det tabletten faktiskt är till för, att graviditeten avbryts och fostret dör etc men jag känner mig nästan känslokall inför allting så undrar om ens de orden skulle ta på mig.. så jag vet som sagt varken ut eller in, jag vet att jag ville ha barnet TIDIGARE och innan allt detta men jag vet inte riktigt vad jag vill nu..
  • Anonym (ambiv­alenta­) Trådstartaren
    Fri 30 Aug 2019 20:34
    #30
    Anonym (Mamma 30+) skrev 2019-08-30 18:52:30 följande:

    Du verkar vettig så jag ska ge dig ett väldigt ärligt råd. Att vänta med barn är mitt livs absolut bästa val!

    Du är ung. När jag var 16-23 så var jag förlovad med en kille, vi bodde ihop och inredde barnrum. Vi visste ju att vi var skapta för varandra och skulle leva ihop för alltid. Gud va fel vi hade. Jag var säker på att jag skulle leva ihop resten av livet med killen jag hade när jag var 24-26också såklart.

    Jag brukar säga att det var det bästa valet i mitt liv att vänta med barn. Mellan 20-25 så händer det fruktansvärt mycket i huvudet. Man tror man är mogen men man har så mycket personlighet kvar att bygga. Plötsligt så är ens partner inte alls vad man trodde sig vilja ha! För partnern utvecklas också och inte nödvändigtvis åt samma håll. För att hjärnan ska kunna utvecklas normalt så krävs bland annat bra sömn. En 20 åring måste sova mer än en 30 åring för att utvecklas.

    Hade jag fått barn med min första livs kärlek så hade jag dag varit outbildad, lågavlönad, varit tvungen att bo kvar i den staden ( pga barnets pappa) och jag skulle enbart ha haft mitt barn varannan vecka. Livet skulle beså av bonusmammor, lämningar, umgängeschema och saknad.

    Idag är jag istället välavlönad, har råd att vara ledig massor, bor på min drömhästgård och har en kärnfamilj med min underbara make. Tack vare gott sparande så var vi hemma föräldraledigt, gemensamt och enskilt i ca 3 år. Det var guld för barnen och relationen.

    Många unga mammor säger att det gått jättebra för dom. Det stämmer säkert enligt deras måttstock. För många så är ett litet boende, separerad från barnets föräldrar och ett jobb inom ex äldreomsorgen allt dom önskat sig. Och då är det naturligtvis jättebra för dom. Men jag ville ha kärnfamilj, god ekonomi till en barndom på landet och långa föräldraledigheter och en kärnfamilj. Det var min dröm.

    Behåller du så är risken större att ni separerar än att ni håller ihop. Statistiken är glasklar. Vill du bli ensamstående mamma? Missa varannan jul? Dela ditt barn med framtida bonusmamma? Inte kunna flytta till annan kommun? Få ihop föräldraledighet, ekonomi själv? Fixa månader helt utan sömn helt själv?

    Att plugga med barn är inte lätt. Av dom som fick barn när jag studerade så har ingen fullföljt utbildningen. När barnet kommer så är sömn, överlevnad, snabbt få inkomst osv viktigare. Det är svårt att plugga när man aldrig får sova. Sen vill du troligtvis ge barnet ett syskon utan att ålderskillnaden bor för stor.. då är studier ännu längre bort. Precis som att ex köpa villa.

    Fester blir det inget av. Även om du fixar barnvakt så blir det inte samma sak. Resor blir svårare. Det är bajs att flyga med en bebis som bara gallskriker.. även för alla andra passagerare på planet.

    Fundera på vilket liv du vill ha.

    Vill du ha lång föräldraledighet? Att pappan också får lång föräldraledighet? Vill du ha en kärnfamilj, god ekonomi och bra boende? Då gör du abort. Då ger du detta livet i gåva till dina framtida barn istället.

    Tycker du att det vore ok att bara vara föräldraledig i ett år? Att ha ditt barn varannan vecka i framtiden och samarbeta med bonusmammor och ex? Att ekonomin inte är så viktig? Då behåller du självklart. Det kan bli underbart och fantastiskt och du ångrar dig säkert inte. Du får ett annat liv än du trott men du kommer nog må bra och ditt barn kommer inte sakna någon hen aldrig haft.


    Stort tack för att du tog dig tiden att dela med dig av din erfarenheter, det är oerhört tacksamt och givande att läsa om andras insikter och upplevelser. Jag tänker så att det knakar men jag blir inte alls klokare av det och vet för den delen heller inte vad jag vill. Jag har ju skärmat av så mina tankar existerar men jag förmår mig inte alls att ta ställning till dem utan där står det stilla.. Har ju även vant mig så mycket vid tanken på en abort så det känns nästan som att det genuint är det rätta beslutet, men som jag skrivit ovan så vet jag inte om det är min ?mur? och försvarsmekanism som talar eller om det är jag som har kommit till insikt med det för att det är mitt beslut. Under de senaste dagarna har det känts bättre att göra en abort just för resorna, ungdomen, spontaniteten, livet jag inte är klar med. Men då kan jag inte heller låta bli att fundera på hur mycket jag undermedvetet längtade efter detta barn fastän vi inte alls planerade det, men jag längtade in i framtiden efter den dagen då jag äntligen skulle vara gravid och nu när den dagen kom var jag superlycklig. Jag önskar att den känslan inte hade försvunnit alternativt att min insikt om en abort inte hade uppkommit i samband med mina föräldrars dagliga och ständiga tjat för fastän att jag numera har deras fulla stöd så vet jag ju inte om den insikten uppkom som ett resultat av deras åsikter eller om det på något vis ändå är vad jag vill. Jag pratar ständigt och konstant med min omgivning, kom för i övrigt precis hem från en långpromenad med mamma, under de senaste tre kvällarna har vi gått på sådana promenader och varje promenad går ut på att jag får ventilera, prata av mig, bolla med någon. Men jag känner tyvärr ingenting, önskar att jag om inget annat kunde gråta eller läsa/se/känna något som fick mig att vara som innan. Jag känner även att risken finns att jag fortfarande är känslokall imorgon och inte inser vikten och betydelsen av den första tabletten jag kommer ta för att sedan få grov ångest när allt kickar in, men då är det ju försent. Mamma frågade om det inte skulle hjälpa om vårdpersonalen imorgon var supertydliga med att förklara att det är en abort jag måste göra om jag sväljer detta, att det är det tabletten faktiskt är till för, att graviditeten avbryts och fostret dör etc men jag känner mig nästan känslokall inför allting så undrar om ens de orden skulle ta på mig.. Vad jag kan säga som svar på ditt sista stycke är att det för mig hade varit okej (till en viss del) att uppoffra den planeringen jag hade för mitt liv under en period, men att inte avsluta utbildningen, att bli fast hemma i väldigt många år etc hade inte alls känts bra.. Jag tänker att det kan gå åt båda hållen, som person är jag väldigt ambitiös och framåt vilket bl.a varit tacksamt i skolan och självklart hade min jävlar anamma inte tillåtit mig med att nöja mig med vad som helst. Du har dock väldigt rätt i att den måttstocken förändras, om inget annat åtminstone för stunden, eftersom att man får göra helt andra prioriteringar som förälder. Nej, det var nog inte alls så jag föreställde mig det hela och ja, precis som du säger kan det bli bra ändå - förr eller senare och det går att få allt jag vill ha men kanske inte på direkten. Frågan är dock vad jag vill och är beredd att göra i nuläget och det är det jag tyvärr inte vet..
Svar på tråden Abort eller behålla? (Deadline imorgon)