• Anonym (Träning)

    Träning efter graviditet?!

    Någon här som pratat med någon mer erfaren och kunnig gällande löpning och styrketräning efter kejsarsnitt?


    Ja, jag vet de "vanliga" rekommendationerna som man ger från vården och MVC men tänkte höra om nån är mer "elit" eller har annan erfarenhet kring detta med träning postpartum?

    Jag VET att det är en bukop och att man inte får lyfta i början. 
    Jag VET att man ska vara försiktig och lyssna på kroppen.
    Jag VET att man ska börja med bäckenbotten träning.
    Jag VET att man rekommenderar iaf 3 månader innan man börjar springa.


    Det jag vill veta är som sagt, om någon hört något från någon som är mer träningskunnig med tanke på förlossning, graviditet och kejsarsnitt?


    Tycker att den "vanliga" vården ligger lite långt efter när det gäller detta med träning, även UNDER graviditeten så känns det som om man inte får göra NÅT nästan mer än att promenera. 


    Så, frågan är alltså, har någon koll på eller vet rekommendationer från någon som är inom träningsvärlden men även har kunskap gällande obstetrik?


    Tack på förhand!

  • Svar på tråden Träning efter graviditet?!
  • cosinus

    Träning under graviditet har jag aldrig blivit avrådd. Det är ju mest kontaktsporter man ska undvika. Har sprungit, åkt skidor, kört spinning, simmat eller styrketränat tills barnet fötts.

    Har tyvärr ingen koll på snitt då alla mina kommit vaginalt men jag har börjat träna ganska direkt efteråt. Med första sprang jag efter 6 veckor men innan dess så hade jag kört styrka hemma. Med de andra hade jag hunnit skaffa en spinningcykel och hade ungefär 10 dagars uppehåll över förlossningen.

    Kolla med en sjukgymnast vad som gäller just för snittet. Resten skulle jag säga går bra att känna efter. Efter tredje barnet kändes det lite svajigt i bäckenmuskulaturen när jag började springa så så köpte jag knipkulor som löste problemet på några veckor. Det viktiga är ju att inte köra på om något inte känns bra.

  • Anonym (2 ks)

    Men gode värld! Vem vet bättre vad som kan hända i kroppen efter ett k.s- läkare eller tränare?! Finns dessutom ingen vettig mvc som skulle förbjuda träning under graviditet så länge man inte har en riskgraviditet. Men som med allt annat gör du precis som du själv vill. Vill du ta risken att nåt händer ifall du tränar för tidigt så varsågod- ingen hindrar dig. Men kom inte och gnäll sen ifall nåt händer.

  • Anonym (Träning)
    Anonym (2 ks) skrev 2019-08-31 15:41:27 följande:

    Men gode värld! Vem vet bättre vad som kan hända i kroppen efter ett k.s- läkare eller tränare?! Finns dessutom ingen vettig mvc som skulle förbjuda träning under graviditet så länge man inte har en riskgraviditet. Men som med allt annat gör du precis som du själv vill. Vill du ta risken att nåt händer ifall du tränar för tidigt så varsågod- ingen hindrar dig. Men kom inte och gnäll sen ifall nåt händer.


    Frågade inte om nån tränare...Frågade om nån mer träningskunnig inom obstetrik, alltså en fysioterapeut, läkare eller barnmorska som är uppdaterad kring detta med träning. Herregud...


    Nä, de avråder inte från träning, men de är väldigt försiktiga när det gäller träning under graviditet och då inte bara kontaktsport eller vid riskgraviditet! Iaf där jag varit under min graviditet.


    Hade jag inte brytt mig så hade jag väl inte frågat, då hade jag väl bara kört på. Varför man behöver svara så otrevligt är för mig obegripligt.

  • Anonym (Träning)
    cosinus skrev 2019-08-31 15:38:26 följande:

    Träning under graviditet har jag aldrig blivit avrådd. Det är ju mest kontaktsporter man ska undvika. Har sprungit, åkt skidor, kört spinning, simmat eller styrketränat tills barnet fötts.

    Har tyvärr ingen koll på snitt då alla mina kommit vaginalt men jag har börjat träna ganska direkt efteråt. Med första sprang jag efter 6 veckor men innan dess så hade jag kört styrka hemma. Med de andra hade jag hunnit skaffa en spinningcykel och hade ungefär 10 dagars uppehåll över förlossningen.

    Kolla med en sjukgymnast vad som gäller just för snittet. Resten skulle jag säga går bra att känna efter. Efter tredje barnet kändes det lite svajigt i bäckenmuskulaturen när jag började springa så så köpte jag knipkulor som löste problemet på några veckor. Det viktiga är ju att inte köra på om något inte känns bra.


    Tack för trevligt svar. Ska kolla med fysio på MVC sedan och se vad de säger! Tack för tips i övrigt! :)
Svar på tråden Träning efter graviditet?!