• idape

Kronisk spänningshuvudvärk

Hej!

Behöver höra någon annan som varit med om detta! För ca 2 år sedan började jag känna mig yr och illamående i perioder. Sedan över en natt slog spänningshuvudvärken till och har hållet i sig sedan dess. Har bättre och sämre dagar men har spänningshuvudvärk och yrsel nästan dagligen. Så här länge!! Gick till läkare där i början gör jag var rädd för hjärntumör men undersökningar visade inget. Gjorde dock ingen röntgen då dom inte tyckte det behövdes. Dom tyckte jag skulle gå till sjukgymnast med spända muskler för jag har väldigt ont i nacke och axlar och skulderblad och då fram till pannan. Fick övningar av sjukgymnast men här står jag likadan. Nu oroar jag mig att det ändå är nåt farligt!! Kan det vara en hjärntumör såhär långt senare?? Då hade väl fler symptom visats? Kan det vara MS?? Eller kan man må såhär av spända muskler i nacken?!

• Svar på tråden Kronisk spänningshuvudvärk
  • Bertram
    idape skrev 2019-09-03 13:07:25 följande:

Tack för svar!

Hur fick du diskbråck och hur visste du att det var det?

Förmodligen förslitningar + en bilolycka. Det syntes inte på vanlig röntgen men på MR.

Naprapat funkar kanonbra varje gång det börjar göra för ont :)

• idape

Tack snälla för svar! Jag tror också jag kan behöva en ny sjukgymnast. Denna verkade väldigt oerfaren just om huvudvärk.

Hur hade din kompis fått låsningen? Jag tror jag stressat och spänt mig

.

brallison skrev 2019-09-03 13:53:26 följande:

Gå till en naprapat och ev. en annan sjukgymnast. Min kompis hade också spänningshuvudvärk, läkare rekommenderade att hitta en sjukgymnast. Hittade en stark man från Iran, som bokstavligen streckte ut hennes nacke, så att låsningen släppte och med hans övningar försvan huvudvärken helt.

Gå till en naprapat och ev. en annan sjukgymnast. Min kompis hade också spänningshuvudvärk, läkare rekommenderade att hitta en sjukgymnast. Hittade en stark man från Iran, som bokstavligen streckte ut hennes nacke, så att låsningen släppte och med hans övningar försvan huvudvärken helt.

• idape

Tack!

Bertram skrev 2019-09-03 15:00:04 följande:

Förmodligen förslitningar + en bilolycka. Det syntes inte på vanlig röntgen men på MR.

Naprapat funkar kanonbra varje gång det börjar göra för ont :)

• brallison
    idape skrev 2019-09-03 15:15:11 följande:

Tack snälla för svar! Jag tror också jag kan behöva en ny sjukgymnast. Denna verkade väldigt oerfaren just om huvudvärk.

Hur hade din kompis fått låsningen? Jag tror jag stressat och spänt mig

.

Det var just det - stress och spänningar under längre period.
  • idape

Tack snälla för du ger mig hopp! Hade din kompis också yrsel?

brallison skrev 2019-09-03 15:51:51 följande:

Det var just det - stress och spänningar under längre period.

• idape

Hade du även yrsel?

Jag glömde nämna att ibland får jag även migrän över en dag. Har även en svart prick framför höger öga som jag lägger märke till flyter förbi. Känns som det är mest på höger sida jag är spänd i halsmusklerna så därför det känns mest även ut i höger axel och sen i bland lite stickningar antar jag. Hade du nåt sånt?

Woopsie skrev 2019-09-02 22:23:11 följande:

Nu vet jag ju inte hur aktiv du var med sjukgymnastiken förstås, men för mig hjälpte det så mycket att träna upp axlar och nacke! så fort jag slarvar med träningen kommer huvudvärken tillbaka. Med styrketräning 3 ggr/vecka har jag huvudvärk ca 2 dagar i månaden, utan träning kanske 20.

• Woopsie
    idape skrev 2019-09-03 22:04:12 följande:

Hade du även yrsel?

Jag glömde nämna att ibland får jag även migrän över en dag. Har även en svart prick framför höger öga som jag lägger märke till flyter förbi. Känns som det är mest på höger sida jag är spänd i halsmusklerna så därför det känns mest även ut i höger axel och sen i bland lite stickningar antar jag. Hade du nåt sånt?

Nej väldigt sällan yrsel, mest spänningshuvudvärk och sen hormonell migrän. Min huvudvärk känns också som den kommer från höger axel/nacke och sen pulserar den upp i huvudet och ut mot höger öga.
  • cosinus

Jag har precis pallrat mig till sjukgymnast för min nacke.

Mycket spänningshuvudvärk och ibland får jag världens nackspärr.

Jag har mina aningar var det kommer för då jag sprungit in i en grej med huvudet och det då lät som någon hoppade på ett knäckebrödspaket i nacken. Många år sen men nacken har inte blivit sig riktigt lik och senaste halvåret har huvudvärken kommit så dags att laga helt enkelt.

• Cilla84

Jag hade liknande symtom - spänd nacke, axlar, yrsel, prickar och flimmer framför ögonen, stickningar och kolsyrekänsla i benen, illamående etc. visade sig vara min kopparspiral som var boven. Tro det eller ej.

• brallison
    idape skrev 2019-09-03 21:58:17 följande:

Tack snälla för du ger mig hopp! Hade din kompis också yrsel?

Kan inte säga, det var flera år sedan hon berättade om det.
  • idape

Tack för svar! Exakt så har jag!

Woopsie skrev 2019-09-03 22:15:45 följande:

Nej väldigt sällan yrsel, mest spänningshuvudvärk och sen hormonell migrän. Min huvudvärk känns också som den kommer från höger axel/nacke och sen pulserar den upp i huvudet och ut mot höger öga.

• idape

Tack för svar! Vad säger du? Hur var den boven? Jag har inget preventivmedel men jag har misstänkt det kan vara hormonellt.

Cilla84 skrev 2019-09-04 08:20:27 följande:

Jag hade liknande symtom - spänd nacke, axlar, yrsel, prickar och flimmer framför ögonen, stickningar och kolsyrekänsla i benen, illamående etc. visade sig vara min kopparspiral som var boven. Tro det eller ej.

• Alexi

Jag förstår inte. Har du haft huvudvärk i två år och bara testat att gå till läkare och en sjukgymnast?

Kiropraktor, naprapat och massör?? Alla tre är ju bra på axlar, nacke, rygg.

Vilka mediciner har du testat?

• idape

Ja helt galet egentligen att jag står ut med att ha spänningshuvudvärk var och varannan dag i 1,5 år är det exakt nu! Slog till bara på en natt! Hade yrsel kvällen innan och spände mig gissar jag för blev ju rädd. Dagen efter vaknade jag med detta! Jag har själv testat allt för att bli av med det. Vanlig värkmedicin hjälper inte och har inte testat nåt annat. Måste definitivt göra nåt åt det!

Alexi skrev 2019-09-04 17:01:28 följande:

Jag förstår inte. Har du haft huvudvärk i två år och bara testat att gå till läkare och en sjukgymnast?

Kiropraktor, naprapat och massör?? Alla tre är ju bra på axlar, nacke, rygg.

Vilka mediciner har du testat?

• Elsa03

Huvudvärk, yrsel,illamående, migrän (enstaka gånger då jag har jobbat flera timmar framför datorn på ett mentalt krävande jobb) .Allt detta har jag haft ett tag och jag vet att det är symptom på stress och eftersom jag var uttmatad för ett tag år sen känner jag igen tecken...Jag är sjukskriven nu i 3 veckor och ska byta jobb. Jag har också haft hjärtklappning någon gång och panikkänsla och självklart spänning i nacken...Blodprov hos läkaren, kolla ögonen ifall och minska stressen.Lycka till!

• Tintin i Amerika

Hur gammal är du?

Har du kollat din syn?

Axlar nacke ger garanterad problem.

Byt kudde

Madrass

OCH vilket väderstreck sover du mot? Vart pekar ditt huvud?

• idape

Men hur blir man av med det?! Bara vila funkar inte. Dessutom har jag två små barn så stress och oro är vanligt.

Elsa03 skrev 2019-09-04 21:34:41 följande:

Huvudvärk, yrsel,illamående, migrän (enstaka gånger då jag har jobbat flera timmar framför datorn på ett mentalt krävande jobb) .Allt detta har jag haft ett tag och jag vet att det är symptom på stress och eftersom jag var uttmatad för ett tag år sen känner jag igen tecken...Jag är sjukskriven nu i 3 veckor och ska byta jobb. Jag har också haft hjärtklappning någon gång och panikkänsla och självklart spänning i nacken...Blodprov hos läkaren, kolla ögonen ifall och minska stressen.Lycka till!

Svar på tråden Kronisk spänningshuvudvärk