Anonym (ja!) skrev 2019-09-06 14:40:29 följande:
Men du accepterar ändå att "utsätta deras magar" för vilt, levande och oförsvagat virus som har långt värre följder? Varför tror du att de hade klarat av en fullständig infektion bättre än vaccinet som du som sagts tidigare kan styra och vet om när den görs?
Det är ju inte det minsta konsekvent eller logiskt, en majoritet av barnen drabbas av rotavirus någon gång under uppväxten.
Nä jag tror givetvis inte att vaccinet hade varit värre än viruset. Men med 4 lite större barn där ingen av dem råkat ut för rota-virus (vad vi vet) och där 3 av 4 haft oerhörda kolik/allergi/reflux-problem som spädisar så hade jag inte tagit vaccinet.
Iaf inte föränn de faktiskt börjat sova ibland iaf, slutat skrika och kräkas och vara allmänt missnöjda hela tiden vilket har tagit till 4-6 månader. Och då vet jag inte ens om man kan börja. Det vaccinationsschema jag såg pratade om 6 veckor och aldrig i livet att de hade fått ge något då med påverkan på magen.
Sen hade det såklart kunnat visa sig att det var ett dåligt beslut, men sannolikheten att de skulle klara sig från rota-viruset är större än att de skulle drabbas, och framförallt drabbas riktigt hårt.
Hade jag inte haft barn sen tidigare hade jag resonerat annorlunda. Men det jag vet om mina barns magar, att det oftast går alldeles utmärkt utan vaccinet (det fanns som sagt inte när det begav sig) och de biverkningar syskonens barn fått så nej tack.
Men du kan vara lugn, bebisfabriken är stängd, så resonemanget är högst hypotetiskt.