• cosinus

Tackade ni ja eller nej till rotavaccinet? Varför?

Nä jag hade inte tagit det om jag fått en liten nu.

Mina syskon har små barn och båda slutade bajsa och fick rejält magstrul efteråt. Den ena bajsade inte på 17 dagar och fick sen gå på laktulos i flera veckor innan magen började röra på sig mer normalt och den andra. Som innan sprutan bajsade flera blöjor om dagen, fick stopp i 10 dagar. Båda helammades men de var fortfarande inte direkt nöjda....

Så nä, eftersom jag har fått bebisar som haft ganska tjorviga magar alldeles av sig själv hade jag inte gett den här sprutan. 

• cosinus
    nernu skrev 2019-09-06 10:37:49 följande:

Det är inte en spruta...

Just ja, de sa ju syskonen. Det gavs tillsammans med andra sprutor dock. Därav förvirringen hos mig :)
  • cosinus
    Fialotta75 skrev 2019-09-06 13:29:49 följande:
    Första dosen rotavirusvaccin ges i allmänhet flera veckor innan första vaccinet med sprutor ges..... Förstoppning finns ej med på biverkningslistan för något av de två rotavirusvaccin (Rotarix och RotaTeq) så dina små släktingars bukbesvär efter rotavirusvaccin måste berott på något annat.

Märkligt hur mkt trådar det dykt upp med fullt av vaccinskeptiska svar....
    Jag är normalt inte vaccin-skeptisk alls. Jag vet bara att eftersom mina barn skrikit och sovit dåligt i flera månade av sig själva så hade jag inte utsatt deras magar för det här vaccinet. Inte eftersom båda mina syskons barn inte reagerade bra på det ö h t. Sen kanske det varit en slump men jag hade inte chansat.

När de äldsta var små ingick inte vaccinet för pneumokocker, då köpte jag till det.

Och ja, jag har haft barn inlagda med dropp p g a kraftig uttorkning vid magsjuka. Hade fortfarande inte valt att ge just det här vaccinet. Jag köper heller inte till vaccinet mot vattkoppor även om jag vet att man i undantagsfall kan bli ruskigt dålig.
  • cosinus
    Fialotta75 skrev 2019-09-06 13:29:49 följande:
    Första dosen rotavirusvaccin ges i allmänhet flera veckor innan första vaccinet med sprutor ges..... Förstoppning finns ej med på biverkningslistan för något av de två rotavirusvaccin (Rotarix och RotaTeq) så dina små släktingars bukbesvär efter rotavirusvaccin måste berott på något annat.

Märkligt hur mkt trådar det dykt upp med fullt av vaccinskeptiska svar....
    Jag är normalt inte vaccin-skeptisk alls. Jag vet bara att eftersom mina barn skrikit och sovit dåligt i flera månade av sig själva så hade jag inte utsatt deras magar för det här vaccinet. Inte eftersom båda mina syskons barn inte reagerade bra på det ö h t. Sen kanske det varit en slump men jag hade inte chansat.

När de äldsta var små ingick inte vaccinet för pneumokocker, då köpte jag till det.

Och ja, jag har haft barn inlagda med dropp p g a kraftig uttorkning vid magsjuka. Hade fortfarande inte valt att ge just det här vaccinet. Jag köper heller inte till vaccinet mot vattkoppor även om jag vet att man i undantagsfall kan bli ruskigt dålig.
  • cosinus
    Anonym (ja!) skrev 2019-09-06 14:40:29 följande:
    Men du accepterar ändå att "utsätta deras magar" för vilt, levande och oförsvagat virus som har långt värre följder? Varför tror du att de hade klarat av en fullständig infektion bättre än vaccinet som du som sagts tidigare kan styra och vet om när den görs?

Det är ju inte det minsta konsekvent eller logiskt, en majoritet av barnen drabbas av rotavirus någon gång under uppväxten.
    Nä jag tror givetvis inte att vaccinet hade varit värre än viruset. Men med 4 lite större barn där ingen av dem råkat ut för rota-virus (vad vi vet) och där 3 av 4 haft oerhörda kolik/allergi/reflux-problem som spädisar så hade jag inte tagit vaccinet.

Iaf inte föränn de faktiskt börjat sova ibland iaf, slutat skrika och kräkas och vara allmänt missnöjda hela tiden vilket har tagit till 4-6 månader. Och då vet jag inte ens om man kan börja. Det vaccinationsschema jag såg pratade om 6 veckor och aldrig i livet att de hade fått ge något då med påverkan på magen.

Sen hade det såklart kunnat visa sig att det var ett dåligt beslut, men sannolikheten att de skulle klara sig från rota-viruset är större än att de skulle drabbas, och framförallt drabbas riktigt hårt.

Hade jag inte haft barn sen tidigare hade jag resonerat annorlunda. Men det jag vet om mina barns magar, att det oftast går alldeles utmärkt utan vaccinet (det fanns som sagt inte när det begav sig) och de biverkningar syskonens barn fått så nej tack.

Men du kan vara lugn, bebisfabriken är stängd, så resonemanget är högst hypotetiskt. 
Svar på tråden Tackade ni ja eller nej till rotavaccinet? Varför?