Vilka städer uttalar invånarna annorlunda än övriga svenskar?
Sigtuna är ett sånt ställe jag kommer på.
I och runt Sigtuna har jag märkt att man uttalar det Siggtuna.
Skövde är ett annat exempel.
Sigtuna är ett sånt ställe jag kommer på.
I och runt Sigtuna har jag märkt att man uttalar det Siggtuna.
Skövde är ett annat exempel.
Finns många uttalsändringar som kommit genom historien som inte är helt intuitiva. Stjärna uttalades ju från början som just s-t-j-ärna. De flesta uttalar ju spontant sche-ljud med alla möjliga ursprung helt rätt, men det känns ibland lite avigt när det gäller ord man inte använt förrän i vuxen ålder. Speciellt som man inte i alla skolor undervisat om att det faktiskt inte bara handlar om konstiga stavningar av sche-ljud, utan även en uttalsregel för allt som i slutändan uttalas som skj/stj, även om kombinationen tillkommit pga sammansatta ord och g som uttalas j etc.
De som ännu talar svenska i Baltikum lär för övrigt fortfarande säga s-k-j-orta. Och har följaktligen inga problem att stava till det heller.
Det är precis så det uttalas och ska låta
Delsbo uttalas av många fel. Det ska uttalas Dellsbo, inte deeelsbo.
Linköping. Lischjöping.
Möjligtvis en håla utan dess like men Hög i Skåne som uttalas Höj.
Skärhamn, uttalas s+k av infödda, inte sche.
Österlenska Gladsax - "Glassas"
Ramberget på Hisingen/Göteborg - "Rammberget"
Att det uttalas "Rammlösa" med kort "a" och "Vasstena" antar jag att någon annan tagit upp.
Diverse norrlandsorter som slutar på "å" i skrift uttalas utan sådant "å" av folk från den landsändan: "Skellefte", "Ume".
Vadstena - Vasstena
Skene uttalas Skääne av folk som kommer därifrån.
Är inte Roma en ruin på Gotland, tack för informationen förresten, jag har nog alltid sagt Råma, och kommer numera säga Roma :)
Roma är ett relativt stort (med gotlandsmått) samhälle. Jag bodde där när jag var barn.
I staden Varberg finns havsviken Apelviken som mestadels är ett stort sommarstugeområde med Boråsare. Vi uttalar Apelviken som det låter medans Varbergsborna säger Appelviken. Varbergare gillar INTE Boråsare..
Detta är väl bara jag, men det tog länge att fatta att Krischansta egentligen var Kristianstad Och att Skerike i Västerås ska uttalas Schärrkä.
Att uttala 'u' som 'y' är annars västskånskt (Helsingborg)