• Anonym (Söötälje)

Vilka städer uttalar invånarna annorlunda än övriga svenskar?

Sigtuna är ett sånt ställe jag kommer på.

I och runt Sigtuna har jag märkt att man uttalar det Siggtuna.

Skövde är ett annat exempel.

• Svar på tråden Vilka städer uttalar invånarna annorlunda än övriga svenskar?
  • Giftskåneman
    Phalaenopsis skrev 2019-09-06 21:54:17 följande:

Finns många uttalsändringar som kommit genom historien som inte är helt intuitiva. Stjärna uttalades ju från början som just s-t-j-ärna. De flesta uttalar ju spontant sche-ljud med alla möjliga ursprung helt rätt, men det känns ibland lite avigt när det gäller ord man inte använt förrän i vuxen ålder. Speciellt som man inte i alla skolor undervisat om att det faktiskt inte bara handlar om konstiga stavningar av sche-ljud, utan även en uttalsregel för allt som i slutändan uttalas som skj/stj, även om kombinationen tillkommit pga sammansatta ord och g som uttalas j etc.

De som ännu talar svenska i Baltikum lär för övrigt fortfarande säga s-k-j-orta. Och har följaktligen inga problem att stava till det heller.

Tror det är öst och västgötar som läspar hihi.
  • Kiyah
    Anonym (Hanna) skrev 2019-09-06 22:07:17 följande:
    Sitter här och säger Timrå med kort å en massa gånger men lyckas inte så bra, tycker det låter som timra. Jag har betoningen på iet men långt å (och kort i).
    Det är precis så det uttalas och ska låta
  • Anonym (Blge)
    Kiyah skrev 2019-09-07 14:00:01 följande:

Det är precis så det uttalas och ska låta

Ska å vara kortare än när man säger ex rå kyckling? Svårt tycker jag
  • Kiyah
    Anonym (Blge) skrev 2019-09-07 14:12:25 följande:
    Ska å vara kortare än när man säger ex rå kyckling? Svårt tycker jag
    Marginellt kortare. Många drar ut på det vilket är fel 
  • Åsa

Skärhamn, uttalas s+k av infödda, inte sche.

Österlenska Gladsax - "Glassas"

Ramberget på Hisingen/Göteborg - "Rammberget"

Att det uttalas "Rammlösa" med kort "a" och "Vasstena" antar jag att någon annan tagit upp.

Diverse norrlandsorter som slutar på "å" i skrift uttalas utan sådant "å" av folk från den landsändan: "Skellefte", "Ume".

• Anonym (Mamma mu)

Skene uttalas Skääne av folk som kommer därifrån.

• Anonym (Haha)
    sextiotalist skrev 2019-09-06 08:23:11 följande:

Är inte Roma en ruin på Gotland, tack för informationen förresten, jag har nog alltid sagt Råma, och kommer numera säga Roma :)

Roma är ett relativt stort (med gotlandsmått) samhälle. Jag bodde där när jag var barn.
  • Anonym (Haha)
    Anonym (Haha) skrev 2019-09-07 20:56:41 följande:

Roma är ett relativt stort (med gotlandsmått) samhälle. Jag bodde där när jag var barn.

Och ska man vara riktigt noga så blir det väl snara raoma som uttal ;)
  • Anonym (Petra)

I staden Varberg finns havsviken Apelviken som mestadels är ett stort sommarstugeområde med Boråsare. Vi uttalar Apelviken som det låter medans Varbergsborna säger Appelviken. Varbergare gillar INTE Boråsare..

• Anonym (hm)
    Giftskåneman skrev 2019-09-06 12:24:33 följande:
    Ju längre österut du kommer ju mera bred dialekt, så kan nog stämma.
    Att uttala 'u' som 'y' är annars västskånskt (Helsingborg)
  • Anonym (hm)
    Körsbärsdalen skrev 2019-09-06 20:59:20 följande:

Detta är väl bara jag, men det tog länge att fatta att Krischansta egentligen var Kristianstad Och att Skerike i Västerås ska uttalas Schärrkä.

Du menar Kwansta'
  • Giftskåneman
    Anonym (hm) skrev 2019-09-09 12:17:00 följande:

Att uttala 'u' som 'y' är annars västskånskt (Helsingborg)

Japp byss och hynd är ju välkänt, likså folkfrån Kristianstad uttalar å och ö lika, svårt att höra om de menar lån eller lön.
Svar på tråden Vilka städer uttalar invånarna annorlunda än övriga svenskar?