• Anonym (TS)

    Mänsklig rättighet att ha ett jobb

    Tycker ni att det borde klassas som en mänsklig rättighet att ha ett arbete och att hur man presterar på en arbetsintervju och arbetssökandes sociala kompetens ska spela mindre roll för beslutet att anställa någon eller inte?

  • Svar på tråden Mänsklig rättighet att ha ett jobb
  • Limajo
    Anonym (TS) skrev 2019-09-07 11:32:40 följande:

    Om personen är jätteduktig på det han/hon gör (bättre än de andra på jobbet) men saknar social kompetens då?


    Social kompetens ska givetvis värderas högt där det är viktigt. Är det inte viktigt ska det inte värderas högt (även om det är få jobb där den sociala kompetensen är helt oviktig). Arbetsgivare som anställer en halvduktig person för att hen var så jäkla trevlig på intervjun och bläddrar bort en person med helt rätt kompetens för tjänsten för att denne var tystlåten gör så klart sig själv och verksamheten en otjänst. Men lösningen för att komma runt det problemet är inte att lagstifta om att man bara får anställa folk på cv utan möte eller personligt brev.
  • nnnnnnnn

    Jag vill leva i ett samhälle där man får arbete trots att man är olika. Där man kan arbeta med det man klarar.
    Tyvärr verkar det bli snävare just nu, större krav på att man ska följa mallen för att få jobb.

    Även om man har Down syndrom så kan man oftast sköta jobb av något slag, samma sak med andra funktionsvariationer. Det går att anpassa. Kanske inte så att arbetsplatsen har råd att betala för det lilla som utförs särskilt inte om det betyder att en annan på arbetet ska ägna tid åt att stödja och se till att det blir rätt. Men då brukar det finnas olika bidrag som arbetsgivare kan få.
    Det är bättre för de allra flesta att man har ett jobb att gå till, får in en lön/bidrag för arbetet, bidrar till samhället och känner sig värdefull. Jämfört med att bara sitta hemma och få bidrag.

    Är man inte social, så kanske man kan sköta något "bakom kulisserna"? Tex inventera lager på kvällen, jobba hemifrån med något som inte kräver sociala kontakter?

  • Anonym (Ja)
    nnnnnnnn skrev 2019-09-07 12:16:58 följande:

    Jag vill leva i ett samhälle där man får arbete trots att man är olika. Där man kan arbeta med det man klarar.

    Tyvärr verkar det bli snävare just nu, större krav på att man ska följa mallen för att få jobb.

    Även om man har Down syndrom så kan man oftast sköta jobb av något slag, samma sak med andra funktionsvariationer. Det går att anpassa. Kanske inte så att arbetsplatsen har råd att betala för det lilla som utförs särskilt inte om det betyder att en annan på arbetet ska ägna tid åt att stödja och se till att det blir rätt. Men då brukar det finnas olika bidrag som arbetsgivare kan få.

    Det är bättre för de allra flesta att man har ett jobb att gå till, får in en lön/bidrag för arbetet, bidrar till samhället och känner sig värdefull. Jämfört med att bara sitta hemma och få bidrag.

    Är man inte social, så kanske man kan sköta något "bakom kulisserna"? Tex inventera lager på kvällen, jobba hemifrån med något som inte kräver sociala kontakter?


    Förr i tiden fanns det plats på arbetsmarknaden för människor som inte presterade på topp. Vinstkraven har gjort arbetsmarknaden allt mer slimmad. Det finns inget utrymme för annat än topprestationer. Tror det är därför vi har skenande sjuktal med alltfler människor som blir utbrända. Sedan har vi en massa människor som inte längre platsar in. De bollas runt i bidragssystemet och tvingas ut i meningslösa arbetsmarknadsprojekt. Tycker att vi ska välja bort det kapitalistiska systemet. Det är det som pressar arbetsmarknaden. Och dränerar pengarna från arbetarnas fickor till kapitalägarna så att vi tvingas jobba än mer. Helt sjukt.
  • Anonym (Peter)

    Vad är det för jobb du klarar om du helt saknar social kompetens?

  • Anonym (sjukpensionär)
    nnnnnnnn skrev 2019-09-07 12:16:58 följande:

    Jag vill leva i ett samhälle där man får arbete trots att man är olika. Där man kan arbeta med det man klarar.
    Tyvärr verkar det bli snävare just nu, större krav på att man ska följa mallen för att få jobb.

    Även om man har Down syndrom så kan man oftast sköta jobb av något slag, samma sak med andra funktionsvariationer. Det går att anpassa. Kanske inte så att arbetsplatsen har råd att betala för det lilla som utförs särskilt inte om det betyder att en annan på arbetet ska ägna tid åt att stödja och se till att det blir rätt. Men då brukar det finnas olika bidrag som arbetsgivare kan få.
    Det är bättre för de allra flesta att man har ett jobb att gå till, får in en lön/bidrag för arbetet, bidrar till samhället och känner sig värdefull. Jämfört med att bara sitta hemma och få bidrag.

    Är man inte social, så kanske man kan sköta något "bakom kulisserna"? Tex inventera lager på kvällen, jobba hemifrån med något som inte kräver sociala kontakter?


    Ja, numera när man utreder för sjukersättning så pratar man lika mycket om personen är anställningsbar som man pratar om personen är arbetsför,
  • Anonym (A)
    nnnnnnnn skrev 2019-09-07 12:16:58 följande:
    Jag vill leva i ett samhälle där man får arbete trots att man är olika. Där man kan arbeta med det man klarar.
    Tyvärr verkar det bli snävare just nu, större krav på att man ska följa mallen för att få jobb.

    Även om man har Down syndrom så kan man oftast sköta jobb av något slag, samma sak med andra funktionsvariationer. Det går att anpassa. Kanske inte så att arbetsplatsen har råd att betala för det lilla som utförs särskilt inte om det betyder att en annan på arbetet ska ägna tid åt att stödja och se till att det blir rätt. Men då brukar det finnas olika bidrag som arbetsgivare kan få.
    Det är bättre för de allra flesta att man har ett jobb att gå till, får in en lön/bidrag för arbetet, bidrar till samhället och känner sig värdefull. Jämfört med att bara sitta hemma och få bidrag.

    Är man inte social, så kanske man kan sköta något "bakom kulisserna"? Tex inventera lager på kvällen, jobba hemifrån med något som inte kräver sociala kontakter?
    +1
  • Anonym (Ann)

    Jo, någon vettig aktivitet borde vara en rättighet. Jag mår väldigt dåligt och tappar livslusten när jag är arbetslös. Jag blir isolerad och vågar knsppt gå ut och handla efter några månader hemma. Behövs något som ger en mening.

  • Tecum
    Anonym (Ann) skrev 2019-09-07 15:36:12 följande:
    Jo, någon vettig aktivitet borde vara en rättighet. Jag mår väldigt dåligt och tappar livslusten när jag är arbetslös. Jag blir isolerad och vågar knsppt gå ut och handla efter några månader hemma. Behövs något som ger en mening.
    Men vad är en vettig aktivitet och vem ska bestämma vad som är vettigt? Vi hade Fas 3-jobb för några år sedan och de fick massiv kritik för att inte var "vettiga". I själva verket var det en jättebra arbetsmarknadsåtgärd och t ex många ideella föreningar fick hjälp och stöd av Fas 3-anställda. Sak samma med "gröna jobb", mycket nyttigt blev gjort i naturen men det passade inte för det var inte vettigt.

    Ska den anställde själv bestämma vad som är vettigt och hur ska det ordnas rent praktiskt? Helt orimligt enligt mig.
  • Anonym (H)

    Nej det är ingen mänsklig rättighet. Däremot är det en rättighet att inte diskrimineras pga av kön, härkomst, ålder mm.

  • Kramklubba
    Tecum skrev 2019-09-07 16:28:52 följande:
    Men vad är en vettig aktivitet och vem ska bestämma vad som är vettigt? Vi hade Fas 3-jobb för några år sedan och de fick massiv kritik för att inte var "vettiga". I själva verket var det en jättebra arbetsmarknadsåtgärd och t ex många ideella föreningar fick hjälp och stöd av Fas 3-anställda. Sak samma med "gröna jobb", mycket nyttigt blev gjort i naturen men det passade inte för det var inte vettigt.

    Ska den anställde själv bestämma vad som är vettigt och hur ska det ordnas rent praktiskt? Helt orimligt enligt mig.
    Dessa jobb var väl inte speciellt lukrativa eller?

    Jag menar det var väl inte ens 20tkr ut på dessa jobb?

    Dagens jobb borde minimilönen ligga på 25tkr ut om vi nu ska bry oss om sådana trivialiteter som inflation och pengarnas köpkraft.
  • Anonym (sjukpensionär)
    Kramklubba skrev 2019-09-07 17:28:50 följande:
    Dessa jobb var väl inte speciellt lukrativa eller?

    Jag menar det var väl inte ens 20tkr ut på dessa jobb?

    Dagens jobb borde minimilönen ligga på 25tkr ut om vi nu ska bry oss om sådana trivialiteter som inflation och pengarnas köpkraft.
    Det man fick ut på dessa jobb var sin vanliga aktivitetsersättning och inget mer. Det kunde vara så lite som 3000 kr efter skatt. Jobben fick kritik för att många av dem borde ha besatts med avlönade personer med riktig lön för jobben behövde göras och många i fas-3 utnyttjades eller i alla fall kände sig utnyttjade.
  • Kramklubba
    Anonym (sjukpensionär) skrev 2019-09-07 17:49:45 följande:
    Det man fick ut på dessa jobb var sin vanliga aktivitetsersättning och inget mer. Det kunde vara så lite som 3000 kr efter skatt. Jobben fick kritik för att många av dem borde ha besatts med avlönade personer med riktig lön för jobben behövde göras och många i fas-3 utnyttjades eller i alla fall kände sig utnyttjade.
    Ja då är det ju inga jobb, utan någon slags slaveriverksamhet.

    Att få kunna jobba ett jobb för en rimlig lön i.e 20tkr minimum borde vara en rättighet som samhället tar tag i. Inte under-svält-slavkontrakt ala FAS3. Det räknar jag inte.
  • Tecum
    Kramklubba skrev 2019-09-07 17:52:26 följande:
    Ja då är det ju inga jobb, utan någon slags slaveriverksamhet.

    Att få kunna jobba ett jobb för en rimlig lön i.e 20tkr minimum borde vara en rättighet som samhället tar tag i. Inte under-svält-slavkontrakt ala FAS3. Det räknar jag inte.
    Men frågan kvarstår, vem ska ordna dessa jobb och vem ska betala? Och vilka uppgifter passar er? Det privata näringslivet ska inte syssla med social verksamhet och de betalar bara för de jobb som lönar sig. Ju högre lön, desto fler enkla jobb som rationaliseras bort.
    Och för samhället är det billigare att bara ge den arbetslöse en summa i handen än att ordna  jobb som varken konkurrerar med "riktiga" jobb eller känns meningslösa. Det blir ju alltid kringkostnader med arbetsledning, material och lokaler.
  • Klara12345

    Ja de som kan arbeta borde inte sitta hemma sysslolösa och gå på bidrag. Staten borde ta fram mer lågavlönade arbeten och slopa arbetaravgiften för att skapa mer jobb :) Det finns ju många samhällsuppgifter som behöver göras!

  • Klara12345

    Ja de som kan arbeta borde inte sitta hemma sysslolösa och gå på bidrag. Staten borde ta fram mer lågavlönade arbeten och slopa arbetaravgiften för att skapa mer jobb :) Det finns ju många samhällsuppgifter som behöver göras!

  • Klara12345
    Anonym (Ja) skrev 2019-09-07 12:26:45 följande:

    Förr i tiden fanns det plats på arbetsmarknaden för människor som inte presterade på topp. Vinstkraven har gjort arbetsmarknaden allt mer slimmad. Det finns inget utrymme för annat än topprestationer. Tror det är därför vi har skenande sjuktal med alltfler människor som blir utbrända. Sedan har vi en massa människor som inte längre platsar in. De bollas runt i bidragssystemet och tvingas ut i meningslösa arbetsmarknadsprojekt. Tycker att vi ska välja bort det kapitalistiska systemet. Det är det som pressar arbetsmarknaden. Och dränerar pengarna från arbetarnas fickor till kapitalägarna så att vi tvingas jobba än mer. Helt sjukt.


    Snarare att sosse regeringen höjer alla skatter och arbetaravgifter så det blir väldigt dyrt att anställa. Har ett eget litet företag, kan inte anställda fler för de kostar så mycket. 31% arbetaravgift och 30 % skatt. Så om du ska få en lön på 15 tiden efter skatt ska jag betala 26 tiden från företaget. Det är inte lätt att gå med vinst. Det går inte ihop för oss småföretagare.
  • Anonym (Konstigt)
    Anonym (TS) skrev 2019-09-07 11:21:38 följande:
    Mänsklig rättighet att ha ett jobb

    Tycker ni att det borde klassas som en mänsklig rättighet att ha ett arbete och att hur man presterar på en arbetsintervju och arbetssökandes sociala kompetens ska spela mindre roll för beslutet att anställa någon eller inte?


    Konstigt att ett jobb inte ska vara en rättighet när myndigheterna ställer krav på att man får inte bidrag ex socialbidrag om man klarar av ett jobb. 
    Skyldighet men ingen rättighet.
Svar på tråden Mänsklig rättighet att ha ett jobb