Inlägg från: jrockyracoon |Visa alla inlägg
  • jrockyracoon

Hur ska jag hantera min svärmor??

Du kanske inte har förmedlat hela bilden till mig, men jag tycker nog det ligger i farmors roll att skämma bort sina barn lite extra.

Det är väl toppen om barnet/barnen kan få en härlig farmor som tycker om dem och vill ge dem en gränslös kärlek!

Jag önskar att min mor kunde vara lite mer som din svärmor, engagerad i barnen, busar och skojar och erbjuder sig att ta hand om dem mer!

Men du går igång på henne av någon anledning. Vad hon än säger och gör, verkar det vara fel. Känner du dig kanske hotad i din roll som mamma? Eller har du en otroligt strikt syn på barnens rutiner som du inte kan slita dig ifrån?

I vilket fall är mitt budskap att öppna upp ögonen för vilken omsorg din svärmor verkar ge till dina barn. Förstör inte barnens relation till sin farmor genom att själv gå i konflikt. Fundera över vad det är som egentligen ligger bakom din aversion mot din svärmor. Om det är så illa att du inte kan umgås med henne, så kan du kanske i möjligaste mån se till att du inte umgås men henne så ofta. Använd henne som barnvakt och njut av din lediga tid, så kanske du får upp ögonen för vilken resurs du har i henne!

• jrockyracoon
    Deceree1 skrev 2019-09-13 01:43:14 följande:
    Gud vad du förminskar TS problem!

Att du kommer dig för !!!
    Jaså... Vad är problemet med svärmodern enligt dig, då?

Att hon skämmer bort sina barnbarn?

Att hon vill umgås med sina barnbarn?

Att hon engagerar sig i sina barnbarn?

Att hon blir ledsen och gråter ibland?

Att hon påpekar att svärdottern inte är en dålig mamma?

Att hon ger svärdottern presenter som sannolikt inte är en pik, utan ganska normala saker som man ger någon med barn?

TS beskriver det som att svärmodern vill konkurera med henne. Jag tror att den känslan sätter punkten på problemet. TS har en inre känsla av att inte duga som mamma / alternativt en barnslig känsla av äganderätt som mor. Hon kan inte se till barnets behov, utan endast sitt eget. Hon behöver kunna sätta sig över den känslan och slappna av lite och ändra sin onödigt hårda attityd. Det är omöjligt för någon annan att ta över den viktiga rollen som mor, så hon oroar sig helt i onödan.
  • jrockyracoon
    Anonym (l) skrev 2019-09-13 10:03:02 följande:
    Håller med.
    En signatur som tyvärr har börjat dyka upp i flera trådar med totalt irrelevant svammel, långa inlägg med amatörpsykologi av lägsta graden. Rena dumheter. Men signaturen har förmodligen för lite att göra, skriver jättelånga inlägg och går i svaromål på allt.
    Tack för att du noterar min närvaro.

Dock uppskattar jag saklig kritik, och det har jag inte fått av dig. Är det för att du inte kan debattera? I så fall förstår jag att du irriterar dig på mina inlägg.

Om jag är en engagerad debattör blir det givetvis provocerande för en person som själv inte anger ett enda motargument för sina tankar utan endast använder epitet som "dumheter" och "amatörpsykologi".

Saklöst innehåll utan tvekan i ditt personangrepp av min person.

• jrockyracoon
    LFF skrev 2019-09-13 11:46:58 följande:
    Det är absolut en farmor/mormors roll att få skämma bort sina barnbarn. MEN! Att gå emot föräldrarnas önskemål, speciellt i deras närhet, är INTE ok på något sätt alls! TS sitter alltså hemma hos svärmor, har redan sagt "Nej" angående vattenslangen och ändå så tar svärmor med sig barnet för att leka med slangen.

Min mamma släpper absolut på reglerna när hon har hand om sina barnbarn (mina barn) men på det stora hela så håller hon sig inom samma ramverk som vi föräldrar gett. 

Att sen komma med oönskade pikar om mat och regler generellt är inte heller ok. 

Jag hade inte lämnat mina barn till min mamma om hon helt uppenbart låtit barnen göra massa saker som vi inte anser att de ska göra. Man kan skämma bort sina barn utan att för den sakens skull helt skita i föräldrarnas önskemål!
    Ja, det var ju olämpligt av svärmodern att göra det vid detta tillfälle. Men är det verkligen särskilt mycket att gå i taket över?

Hade hon bjudit barnet på sprit, eller slagit barnet. Då hade jag förstått TS tveksamhet. Men svärmoderns brist på lydnad mot föräldrarna skadade inte barnet. Enligt min mening hade det räckt med att berätta för henne att hon behövde göra annorlunda till nästa gång, och tacka henne för hennes engagemang i barnet.

Om det vore jag skulle jag se förbi de situationerna och istället använda henne som en resurs. Det är inte alla förunnat med en engagerad svärmor som gärna ställer upp med hämtningar, tid, kärlek och engagemang.

I det stora hela är det inte mycket att gå igång på, tycker jag. Såvida man inte lider av någon form av föräldrakomplex och tror att en svärmor någonsin kommer att kunna konkurrera med sin egen roll som kärleksfull mor.

Jag tänker att det är viktigt att barn får träffa andra individer med andra regelverk och andra sätt att förhålla sig till livet. Det är för mig ganska omoget att förbjuda barnen att träffa sina far- eller morföräldrar enbart på basis av att de inte förhåller sig till föräldrarnas regler till punkt och pricka och inte på basis av vad som är det bästa för dem.

• jrockyracoon
    Utvandraren skrev 2019-09-13 23:58:02 följande:
    Vi är många som irriterar oss på dina inlägg.
    Ja, det är svårt att hantera när någon ifrågasätter andras åsikter. Särskilt om de gör detta med argument som de inte klarar av att bemöta. Kan säkert ha med intellektuell kapacitet och göra.

Det är säkert mycket lättare att gå till personangrepp istället för att inse ens egna begränsningar.

Jag kan nog säga att jag irriterar mig på din inlägg också, så där är vi överens. Men jag finner ingen anledning att gå till angrepp för det, eftersom jag inser att det är dina argument jag ska angripa och inte dig själv.

• jrockyracoon
    Anonym (Tjat) skrev 2019-09-14 01:44:04 följande:
    Ja du tar över många trådar med ditt hobbypsykologiska svammel där du leker Jesus och uppmanar alla att vända andra kinden till och krypa för sina gränslösa svärmödrar.
    Läs på om konflikthantering.

Gissar att du blivit svarslös i den tråden, och försöker ta ut din ilska här. Rena mobbingfasoner. Diskutera TS problem och ta inte upp tråden med dina personangrepp!
  • jrockyracoon
    Äpplet1 skrev 2019-09-14 01:12:41 följande:

Jrockeyraccon - dina inlägg är tydligt bara ett sätt att försöka provocera andra, jag bortser helt ifrån det du skriver så du kan spara din energi och använda den till något annat.

Jag kanske är provocerande för dig eftersom jag har en annan åsikt än dig.

Men är du så lättstött att du går igång på en anonym person som har andra tankar än du själv, så förstår jag att du får problem med din svärmor.

Du kanske skulle skriva i trådstarten att du enbart vill få svar som stryker dig medhårs?
Svar på tråden Hur ska jag hantera min svärmor??