• Locklynn

    Bästa vännens man är rasist

    Hej,

    Min bästa väns man och hela hans familj röstar öppet på SD och delar massor av inlägg på Facebook där man tydligt är emot invandring. En del inlägg är tom så grova att de refererar till invandrare som "apor". Min vän verkar inte dela de här åsikterna vad jag har märkt.

    Det här är tvärt emot de värderingar som jag har, och min sambo sedan flera år är andra generationens invandrare. Dvs båda hans föräldrar är invandrare och han vet svårigheten i att alltid vara den som "inte är svensk" eller har föräldrar som pratar konstigt, äter konstig mat, mm.

    Varken jag eller min sambo tycker det är särskilt kul att hälsa på min vän längre när vi vet så tydligt vad de tycker om invandring. Därför försöker jag träffa min kompis på stan osv när vi kan vara bara vi, som det alltid varit. Men varje gång tjatar hon om att hon tycker jag och min sambo skall hälsa på dem nästa gång... Och jag är så jävla osugen!

    Jag håller mig medvetet undan människor som har de värderingar som hennes sambo har, pga tycker det är så dränerande att lyssna på deras bittra raljerande om invandring och "det nya Sverige". Som de flesta andra mår jag bäst av likasinnade, positiva människor runt mig, som jag känner att jag utvecklas av istället för att bli bitter av.

    Är någon mer i samma sits? Alltså har människor i deras närvaro vars politiska åsikter gör dem obekväm? Ska jag bara säga till min vän att jag tycker det känns olustigt?

    OBS! INGA ELAKA AS, VILL HA EN GIVANDE TRÅD.

  • Svar på tråden Bästa vännens man är rasist
  • Locklynn
    riboflavin skrev 2019-09-14 13:15:22 följande:

    Håller med dig. De allra flesta blir ju dessutom rätt spaka när man ifrågasätter det. De menade ju sååååklart inte att man skulle ställa sig på bron och meja ner golk när de skrev eller höll med om att man borde ställa sig på bron och meja ner folk, och det där om att avrätta Svetsarn var ju bara på skämt. Sen när skämtar man om avrättningar? Bäst är ju dock att man hatar muslimer för att de har skev kvinnosyn och i samma andetag tycker att kvinnor med en avvikande åsikt (eller för den delen korta kjolar) faktiskt förtjänar att våldtas...


    Eller det bästa, att kvinnor som inte också hatar invandrare borde gruppvåltdas av invandrare! "det borde lära dom att vi svenska män är det bästa för dem". Nötter.
  • Anonym (Emma)

    Är din väns man en sån som konstant pratar politik eller behov av att uttrycka sina åsikter? Om inte hade jag inte sett ett problem i att ses nån gång ibland. Trots sina dåliga åsikter kan han vara en bra och trevlig människa.

    Kan han inte hålla tyst så hade jag talat om problemet för min vän. Att det blir obekvämt när han pratar om sina rasistiska åsikter när dels din kille har en invandrarbakgrund och dels att dina egna åsikter är raka motsatsen.

  • Anonym (S)
    Anonym (Emma) skrev 2019-09-14 13:40:29 följande:

    Är din väns man en sån som konstant pratar politik eller behov av att uttrycka sina åsikter? Om inte hade jag inte sett ett problem i att ses nån gång ibland. Trots sina dåliga åsikter kan han vara en bra och trevlig människa.

    Kan han inte hålla tyst så hade jag talat om problemet för min vän. Att det blir obekvämt när han pratar om sina rasistiska åsikter när dels din kille har en invandrarbakgrund och dels att dina egna åsikter är raka motsatsen.


    Kan man ha vilka åsikter som helst och ändå vara en "bra" människa?
  • Locklynn
    Anonym (Emma) skrev 2019-09-14 13:40:29 följande:

    Är din väns man en sån som konstant pratar politik eller behov av att uttrycka sina åsikter? Om inte hade jag inte sett ett problem i att ses nån gång ibland. Trots sina dåliga åsikter kan han vara en bra och trevlig människa.

    Kan han inte hålla tyst så hade jag talat om problemet för min vän. Att det blir obekvämt när han pratar om sina rasistiska åsikter när dels din kille har en invandrarbakgrund och dels att dina egna åsikter är raka motsatsen.


    Nej det gör han inte. Men det känns ändå olustigt när han är så tydlig på sociala medier med vad han tycker. Det känns liksom lite.. "jaha, här kommer jag med min invandrarkille som bara förstör Sverige, har dålig kvinnosyn, går på bidrag och står bakom hela landets brottslighet. Vad trevligt av er att bjudna på lite n*g*erbollar! ".
  • Tappadstekspade
    Anonym (Emma) skrev 2019-09-14 13:40:29 följande:

    Är din väns man en sån som konstant pratar politik eller behov av att uttrycka sina åsikter? Om inte hade jag inte sett ett problem i att ses nån gång ibland. Trots sina dåliga åsikter kan han vara en bra och trevlig människa.

    Kan han inte hålla tyst så hade jag talat om problemet för min vän. Att det blir obekvämt när han pratar om sina rasistiska åsikter när dels din kille har en invandrarbakgrund och dels att dina egna åsikter är raka motsatsen.


    Nej, man kan inte vara en bra människa om man är rasist.
  • Anonym (Emma)
    Locklynn skrev 2019-09-14 14:07:16 följande:

    Nej det gör han inte. Men det känns ändå olustigt när han är så tydlig på sociala medier med vad han tycker. Det känns liksom lite.. "jaha, här kommer jag med min invandrarkille som bara förstör Sverige, har dålig kvinnosyn, går på bidrag och står bakom hela landets brottslighet. Vad trevligt av er att bjudna på lite n*g*erbollar! ".


    Varför inte vända och se det som här är en som motbevisa din teori om att alla invandrare föstör Sverige, har en dålig kvinnosyn, lever på bidrag och begår brott?

    Men är du och din kille inte intresserad av att umgås med honom säg det då istället för att hålla på å slingra dig.
  • Locklynn
    Anonym (Emma) skrev 2019-09-14 15:41:30 följande:

    Varför inte vända och se det som här är en som motbevisa din teori om att alla invandrare föstör Sverige, har en dålig kvinnosyn, lever på bidrag och begår brott?

    Men är du och din kille inte intresserad av att umgås med honom säg det då istället för att hålla på å slingra dig.


    Har ingen positiv erfarenhet av att försöka utbilda eller motbevisa den sortens människor, tyvärr. Jag har gett upp.
  • Anonym (Magnolia)
    Tappadstekspade skrev 2019-09-14 12:46:11 följande:

    En anledning till varför jag inte vill ha med SDare och rasister att göra är för att de alltid har underliggande problem. De är hatiska överlag och till slut kan man inte föra något på tal utan att deras störda sidor kommer fram.


    Du ska inte blanda ihop Sverigedemokrater med rasister.
    De du syftar på är snarare medlemmar/sympatisörer till NMR.

    Eller tror du på allvar att var femte vuxna person i Sverige har "underliggande problem"?

    Du har faktiskt helt fel i det du skriver.
  • Utvandraren

    Ifall hon på riktigt är en bra vän så får du väl berätta hur du känner?  Om hon för den sakens skull skulle välja att avsluta er vänskap så var hon väl inte en riktig vän.

  • Anonym (Emma)
    Locklynn skrev 2019-09-14 16:11:52 följande:

    Har ingen positiv erfarenhet av att försöka utbilda eller motbevisa den sortens människor, tyvärr. Jag har gett upp.


    Varför inte bara säga till din vän att du inte vill umgås med hennes man så är alla problem ur världen? Du verkar ju inte mottaglig för andra råd eller lösningar så vill du slippa hennes inbjudningar så säg som det är. Vågar du inte det eller risken är stor att er vänskap riskeras så får du lära dig att leva med att komma med ursäkter till att inte träffa honom.
Svar på tråden Bästa vännens man är rasist