Inlägg från: Anonym (Förvirrad) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Förvirrad)

    Preventivmedel amning

    Jag födde barn i början av augusti. Hade väldigt skonsamt med avslag, max två veckor. Sedan genomskinligt någon vecka. Då var också nästan all smärta där nere borta också, (kom även där väldigt lindrigt undan!) Fick ca 3 1/2-4 v efter förlossningen rejäl sexlust. Började ha sex igen och det kändes jättebra. Vågade dock inte lita på amningen som skydd så jag började med cerazette, då jag inte kunde äta andra p-piller pga amningen. Nu till mitt problem: Jag har börjat blöda som en gris! (Nästan mer än efter förlossningen.) Sexlusten och nästan all min positiva energi är borta med vinden. (Har mått jättebra psykiskt under hela graviditeten och tiden efter förlossningen) och varit mitt rätta jag.

    Nu har jag läst på om amning och ägglossning osv och funderar på att slänga cerazetteförpackningen åt h*lvete. Ammar med max fyra timmar emellan, händer enstaka gånger att vi ger ersättning men går ju ändå aldrig mer än fyra timmar mellan amningarna. Kan det då bli ägglossning om jag nu slutar med pillren och fortsätter som jag gör med amningen?! Har ätit drygt en vecka.

  • Svar på tråden Preventivmedel amning
  • Anonym (Förvirrad)
    Anonym (Vågar ejkullr) skrev 2019-09-14 19:33:34 följande:

    Skulle aldrig våga chansa. Finns dem som får tillbaka mensen efter några månader trots helamning. Sätt in en spiral istället eller kör med kondom om ni inte vill bli gravida.


    Nej det kanske är att utmana ödet. Får fundera lite och köra på med pillren så länge.
  • Anonym (Förvirrad)
    Anonym (D) skrev 2019-09-14 19:51:47 följande:

    Jag fick tillbaka mens och ägglossning 2 månader efter förlossningen och jag helammade, så amning är långt ifrån säkert.

    Många får ägglossning ändå.


    Aha, hade du något skydd eller?
  • Anonym (Förvirrad)

    Men så tidigt som efter en månad lär man väl inte fått det? Tänkte om jag måste testa mig?! Hade som sagt gått 3 1/2-4 V när jag hade "oskyddat". Sedan började jag med cerazette.

  • Anonym (Förvirrad)
    Anonym (D) skrev 2019-09-14 20:35:39 följande:

    För vissa kommer ägglossningen igång direkt.


    Jo men hur vanligt kan det vara?

    Ska givietvis testa för säkerhets skull, men måste vara extremt liten risk.
  • Anonym (Förvirrad)
    Anonym (D) skrev 2019-09-14 21:07:26 följande:

    Har ingen statistik men det är inte så ovanligt. Extremt liten risk är det absolut inte, snarare ganska stor risk.


    Stor risk att ha fått ägglossning och sedan blivit gravid tre veckor efter förlossning vid helamning? Nej nu är du ute och cyklar.
  • Anonym (Förvirrad)
    Anonym (D) skrev 2019-09-14 21:14:50 följande:

    Helamning är ingen preventivmetod. För vissa kvinnor kan helamning förhindra ägglossning men många kvinnor får ägglossning även när de helammar.


    Jo jag vet men det är ju ändå en en stor risk, bara för att risken finns.
  • Anonym (Förvirrad)
    Anonym (Förvirrad) skrev 2019-09-14 21:26:06 följande:

    Jo jag vet men det är ju ändå en en stor risk, bara för att risken finns.


    Ändå inte en stor risk, skulle det stå.
  • Anonym (Förvirrad)
    Anonym (D) skrev 2019-09-14 21:33:51 följande:

    Det förutsätter att 3 kriterier är uppfyllda som det stod, inte bara en av dom.

    Det är inget ovanligt att få mens och ägglossning under tiden man helammar.


    Alla kriterier var uppfyllda vid den tidpunkten. Du var mig en ihärdig en ;)
  • Anonym (Förvirrad)
    Anonym (10mån) skrev 2019-09-14 21:43:01 följande:

    Jag hel ammade, hade inte börjat med något preventivmedel då det skulle ordnas på efterkontroll. Några veckor efter fl kom sexsuget som ett brev på posten en kväll, Vi ansåg inte att det var en jätte stor risk att ja skulle bli gravid då det tog nästan 4år med aktiva försök att få till vår son plus att jag även då ammade. Jag har idag 10 månader mellan mina barn ;) Haha så det är defentivt INTE något skydd :)


    OJ, det var galet tätt. Hoppas verkligen inte att det är så i mitt fall.
  • Anonym (Förvirrad)
    Anonym (10mån) skrev 2019-09-14 21:43:01 följande:

    Jag hel ammade, hade inte börjat med något preventivmedel då det skulle ordnas på efterkontroll. Några veckor efter fl kom sexsuget som ett brev på posten en kväll, Vi ansåg inte att det var en jätte stor risk att ja skulle bli gravid då det tog nästan 4år med aktiva försök att få till vår son plus att jag även då ammade. Jag har idag 10 månader mellan mina barn ;) Haha så det är defentivt INTE något skydd :)


    Blöder ju dock som en gris. Så låter ju inte som att något "fastnat". Visst att man kan ha blödningar vid tidig graviditet, men rejäla mängder har jag aldrig hört..?
  • Anonym (Förvirrad)
    Anonym (Bm) skrev 2019-09-15 03:41:53 följande:

    Du missade eller ignorerade mitt inlägg. Du kanske egentligen vill bli gravid? Om inte. SKAFFA PREVENTIVMEDEL! För som många skriver är det inte säkert. P-piller funkar bra nu för tiden vid amning.


    Och du kanske missade hel min tråd? Jag HAR preventivmedel. Mår inte bara av det så vill ju hitta ett annat. Och nej jag vill inte bli gravid, töntig anklagelse. Då hade jag inte stoppat i mig massa hormoner. Har inte hunnit svara dig bara.
  • Anonym (Förvirrad)
    Anonym (Förvirrad) skrev 2019-09-15 06:14:25 följande:

    Och du kanske missade hel min tråd? Jag HAR preventivmedel. Mår inte bara av det så vill ju hitta ett annat. Och nej jag vill inte bli gravid, töntig anklagelse. Då hade jag inte stoppat i mig massa hormoner. Har inte hunnit svara dig bara.


    Mår inte bra, skulle det stå.
  • Anonym (Förvirrad)

    Intressant att bara för att man kan vara anonym måste man ha en görotrevlig attityd.

Svar på tråden Preventivmedel amning