• Anonym (TS)

    Hur bjuda till kalas när man inte har kontaktuppgifter?

    Enligt GDPR får inte skolan lämna ut namn eller kontaktuppgifter till barn och föräldrar. Sonen ska snart ha kalas och vill bjuda några kompisar från klassen. Men HUR? Kalasinbjudningar får inte delas ut på skolan om man inte bjuder hela klassen. Jag har inte råd att bjuda hela klassen. Inte plats för 20 barn hemma heller.

    Sonen vet vad barnen heter i förnamn. Men jag vet ju inte vad föräldrarna heter så jag kan söka på typ hitta eller eniro heller. Vad gör man? Känner mig helt ledsen för att sonen kanske inte kommer kunna ha kalas på grund av detta...

  • Svar på tråden Hur bjuda till kalas när man inte har kontaktuppgifter?
  • Anonym (Listan)

    Hos oss har de satt upp en lista i kapprummet där alla föräldrar som vill kan skriva sitt namn o nummer.

  • Anonym (Listan)

    Kom på att det är i förskolan. Vi har fått klasslista med namn, hemadress och tfn i den mån föräldrarna har uppgett det.

  • Gameofthrones

    Man frågar föräldrar. Vill ha kontaktuppgifter inför kalas. Frågar i personelen om dem kan kan vidarebefordra ditt mail till barnets föräldrar. Du behöver inte förklara eller så bjuder ni in hela klassen. . Nästa år har du kontaktuppgifter för dem som ni vill bjuda in.. Jag brukar göra så bjuder in alla eller bara nga st. Nu har jag två äldre dem bjuder in sina kompisar. Laserdome. Lekland. Badkalas, pysseldag, bakkala s, temakalas, sleepover, biokalas,museum, Cosmonova, ute i Rålisparken, hyra ut går. Billigt och väldigt roligt

  • Alexi

    Hos oss ligger klassen, med namn och postadress på skolportalen. Det är uppenbarligen ok enligt gdpr. Så be skolan om för- och efternamn på eleverna i klassen.

  • Studentpappa

    Be ditt barn fråga kompisarna vad föräldrarna heter sen får du leka internetsnok. Facebook går det ju att hitta de flesta på, vi hade kalas precis hittade alla nummer utom en. Så vi skickade med dottern en inbjudan som hon gav i skolan, det går ju att lämna över lite diskret eller när skolan är slut.


    Ride it like you stole it
  • Limajo

    Jag har lagt en lapp på barnets plats med mina kontaktuppgifter och så har föräldern hört av sig till mig. Skillnaden mellan det och en kalasinbjudan är väl i och för sig hårfin men jag har gjort samma sak någon gång när det handlat om att styra upp vanliga lekdejter. Du behöver ju inte lägga ut alla lappar samma dag om det rör flera barn, då blir det inte så uppenbart för barnen vad det handlar om och förhoppningsvis känner sig igen utanför.

  • Anonym (K)

    1. Vid nästa föräldramöte föreslår du att ni föräldrar fyller i en lista med sina telefonnummer som alla kan ta del av. De som inte vill lämna sitt nummer struntar helt enkelt i att fylla i listan. Förhoppningsvis fyller de flesta i.

    2. Om ni han skolportal kan det vara så att man, när man fyller i sina kontaktuppgifter, kan klicka i om telefonnumret ska vara synligt för andra så kolla om du kan hitta några nummer där.

    3. Har du nummer till någon av ditt barns kompisars föräldrar? Fråga dem om numret till andra föräldrar.

    4. Lämna en lapp på hyllan hos de barnen som ska bjudas. Skriv inget om kalas på lappen utan bara vems förälder du är, att du vill få tag på dem och ditt nummer så de kan höra av sig. Förhoppningsvis ringer/smsar de och då kan du bjuda in till kalaset.

  • sweetandsour

    Om det är en kommunal skola är klasslistor allmänna handlingar och kan begäras ut. Den svenska offentlighetsprincipen gäller fortfarande trots GDPR. Bara att mejla så får du ut klasslistan.

  • Gameofthrones

    För min minsta har vi lagt upp en klasslista. Med nr Och mail.

    Jag har svårt och lämna ut nr mail kan man lämna ut. Tycker det är lättare

    Har bara nr till närmaste föräldrarna till mina barn.

    Viktigt och få föräldrarna välja vad dem vill fylla i.

    Facebook namn, mail, mobilnummer, frivilligt.

  • Gena

    På vår skola finns en "kompislista" på anslagstavlan där föräldrar kan fylla i sina kontaktuppgifter.

Svar på tråden Hur bjuda till kalas när man inte har kontaktuppgifter?