Inlägg från: Anonym (sådär) |Visa alla inlägg
  • Anonym (sådär)

    Kär i en annan man

    1) Nej du älskar inte din kille, varken som partner eller som vän. Man behandlar väl varken partner eller vänner på det sättet som du behandlat din kille?

    2) Det var feghet som gjorde att du var otrogen och det är feghet som gör att du inte vågar säga som det är och göra slut. Lösningen är alltså att sluta vara feg.

    3) Vissa påstår att du inte ska säga något för att inte såra. Jag tycker tvärtom att han förtjänar veta sanningen om varför du gör slut så han vet vad han har att förhålla sig till och slipper gå omkring och fundera eller ännu värre försöka vinna tillbaka dig eller vara din vän. Allt det försvinner förhoppningsvis när han får reda på sanningen. Och risken finns ju alltid att han får reda på det i efterhand och då kommer han känna sig dubbelt blåst.

    PS! I framtiden hoppas jag du lär dig hantera såna saker på ett mer vuxet sätt. Att få känslor för någon annan är naturligt, alla passar inte alltid ihop och man kan alltid råka på nya människor som man trivs bättre med. Men man BEHÖVER inte bete sig som ett arsel för det. Det går att avsluta saker på ett snyggt sätt utan att såra och förnedra människor som litar på dig.

  • Anonym (sådär)
    Anonym (Emma) skrev 2019-09-16 22:03:23 följande:

    1. Det är ditt liv och du som ska leva det. Låt inte andras åsikter syra det, dem vet inte bäst!

    2. Det finns saker man inte bör säga. Att du varit otrogen och att du sa ja till frieriet är två saker.

    3. Du kan inte undvika att du sårar honom när du gör slut. Men det du gör nu är värre. Om du hela tiden tar tillbaka dina på väg att göra slut ord så gör du honom förvirrad och det kommer vara svårt för honom att förstå när det verkligen är slut. Han kommer vänta på att du ska ångra dig.

    4. Du bär inte ansvaret för hans mående. Du är orsaken men det är inte ditt ansvar att få honom att må bra igen, det är hans.

    5. Sluta dra ut på det och gör slut!!!!!!!


    1) Var det inte precis så hon tänkte när hon var otrogen?

    2) Så man slipper ta ansvar för sina handlingar? Vore det inte bättre att tänka tvärtom, man gör inte saker man sen inte kan stå för?

    3) Eller så säger hon som det är så blir allt klart och tydligt för honom och vill förmodligen inte heller längre ha ett förhållande med henne, win win

    4) Så om man orsakar saker så ska man inte ta ansvar för det ... är det inte det som kallas hit and run?

    5) Håller med
  • Anonym (sådär)
    Anonym (Emma) skrev 2019-09-17 23:13:23 följande:

    1. Öh va?

    2. Varför strö extra salt i såret? Varför säga till någon att jag sa bara ja för att jag fick dåligt samvete men igentligen ville jag säga nej. Hon kan säga att hon hittat en annan men att berätta att hon gått bakom hans rygg under ett år det skapar ju bara djupa svårt läkta sår hos honom. Hur ska han kunna lita på någon igen när han trodde att allt va bra så har han blivit lurad i ett års tid? När han var som lyckligast körde hon bara ett spel. Visst ställer han fråga, han kan ju ha misstänkt något, så svara ärligt. Jag berättade inte för mitt ex att jag fått känslor för en annan utan sa bara att jag inte längre hade känslor kvar för honom. Jag visste att han skulle ta det så mycket hårdare om han visste att jag fått känslor för någon annan och lämnar honom för det. Varför skulle jag orsaka extra smärta hos honom bara för att säga den ärliga sanningen?

    3. Förstår inte vad du syftar på.

    4. Hon bär inte ansvaret för att göra honom lycklig igen. Hon är orsaken till att han mår dåligt om han nu gör det, men det är han som måste jobba sig uppåt igen. Behöver han svar på frågor så självklart ska hon svara på dem. Men hon kan inte vara den som dra upp honom det skadar mer än det gör nytta.


    1) Om hon fullkomligen ska skita i vad andra tycker och enbart utgå ifrån vad hon själv känner och tycker så är det väl förmodigen precis så hon tänkte när hon var otrogen. Hon tyckte den nya snubben var bättre och hon var sugen därför var det ju ehlt ok att svika sin kille för hon ska ju göra som hon vill och utgå ifrån vad hon själv känner.

    2) Hur vet du att det är extra salt i såren, det är väl upp til honom att avgöra vad han tål att höra? Jag skulle snarare kalla att först svika någon och sen dessutom sitta och ljuga honom i ansiktet att stör salt i såren...eller ärsparka på någon som redan ligger bättre?

    3) Om hon säger sanningen till honom precis som det är så slipper han ju undra och allt blir vääääldigt tydligt för honom.

    4) Japp, men hon bär ansvaret för att ha svikit honom och ljugit för honom under lång tid. Det kan hon kompensera honom genom att för en gång skull vara ärlig och ge honom en chans att göra sina egna val utan en massa lögner och skitsnack för att skyla över sina handlingar. Hur vet du att sanningen gör mer skada än nytta? Och på vilket sätt menar du att utöver ett svek så skulle lögner vara detsamma som nytta?
  • Anonym (sådär)
    Anonym (Emma) skrev 2019-09-18 09:52:19 följande:

    1. Det jag syftar på är att hon stannar hos kille fast hon inte vill pga av vad andra tycker eller kan tycka.

    Då är det bättre att han frågar. Det kommer ju komma fram att hon träffat en ny då hon säkert lär inleda en relation med honom så det är dumt att inte nämna från början. Bättre att det kommer från henne än omgivningen. Men att slänga in det där om frieriet när man gör slut med någon det är ju bara grymt. Tycker du verkligen att hon ska säga att hon enbart sa ja för att hon fick dåligt samvete? Det känns grymt för mig. Frågar han dock varför hon sa ja (om frieriet nu va under året hon va otrogen och han vet allt där) då kan hon berättar.

    Man måste inte svara på frågor som inte är ställda. Bättre att göra slut säga att man träffat en annan säga att man finns där om han har frågor. Av egen erfarenhet finns det information som själper mer än hjälper. Men det är som sagt upp till var och en men jag tycker det är bättre att han i så fall får fråga det han vill veta än att hon ska säga allt direkt. Det blir mycket för honom att bearbeta på en gång och ord kan man inte ta tillbaka.


    Hur ska han kunna fråga om något han inte har en aning om?

    Frågan är VEM det stjälper och vem man egentligen vill skydda genom att inte berätta sanningen? Jag tror att det mest handlar om att skydda sig själv men man det låter ju så mycket bättre att få det att låta som att man skyddar någon annan är bara räddar sitt eget skinn Oskyldig
  • Anonym (sådär)
    Anonym (Liknande situation) skrev 2019-09-18 10:51:22 följande:
    Herregud, det är som att det är jag som har skrivit det där inlägget. Jag känner igen mig i så mycket som du skriver. Jag, som också blev kär i en annan, efter drygt 6 års förhållande, visste varken ut eller in och han som jag blev kär i älskar mig verkligen och väntade troget på att jag skulle bestämma hur jag ville ha det. Precis som du, älskar jag min sambo som en otroligt bra vän. Precis som du, får jag otroligt dåligt samvete mot min sambo, jag blir fruktansvärt ledsen och vet tillslut inte vad jag känner själv. Jag och den andra mannen bröt flera gånger kontakten bara för att jag skulle känna efter vad jag verkligen ville, och det var jättejobbigt för oss båda. 

    Nu har jag nyligen gjort slut men jag känner mig fruktansvärt ledsen för det jag gjort och vet inte om det är det rätta längre. Jag är rädd för att jag ångrar mig... Jag är också arg på mig själv för att jag inte försökte lappa ihop vårt förhållande och var stark nog för att stå emot den andra. För vi är ju fortfarande vänner, kan prata om allt möjligt, och bor tillfälligt tillsammans innan det löst sig. 

    Men jag tror att du verkligen behöver sätta allt i perspektiv, försök att vara med dig själv för att verkligen känna efter hur du vill göra och vad du vill berätta för din sambo och inte. Du behöver inte säga till din sambo att du varit otrogen, det behöver han inte veta. Om du bestämt dig för att du vill vara med den andra så behöver du göra slut så snart som möjligt. Dra inte ut på det, det blir bara värre...
    Tänk att alla människor som varit otrogna ALLTID tycker den andra inte behöver veta medan alla som blivit bedragna tycker man bör berätta.
  • Anonym (sådär)
    Anonym (Emma) skrev 2019-09-18 14:05:15 följande:
    Intressant tanke! Jag har mer tänkt att det är min skuld att bära och att jag inte vill orsaka onödig smärta. Men kanske det i längden hjälper personen att inse att den andra inte va rätt. Men ofta tycker jag man läser om dem som sen får tillit problem. Men det kanske bara är för att dem andra har inte behov av att skriva.

    Visst skyddar det ju en själv för man slipper se hur ens handlingar sårar den andre.

    Man frågar ju om det man vill veta. Som att hon har träffat en ny så kommer tankarna upp om hur och när och hur länge har de träffats/haft ihop det. Om frieriet nu skedde detta å så kommer nog den frågan också upp, varför sa du Ja när du träffat en annan och varit otrogen mot mig. Sen kommer ju fler frågor ju mer man pratar.
    Det är ingen tanke det är fakta... frågan har debatterats många ggr med samma resultat. En överväldigande majoritet av människor som blivit bedragna röstar för att sanningen ska fram och majoriteten av de som varit otrogna röstar för att det inte ska komma fram. Mao är det irrationellt att påstå att man "skyddar" någon genom att undanhålla sanningen eller ljuga för bevisligen vill de allra flesta veta. Så ja, faktiskt... den enda man vill skydda är sig själv INTE sin partner och nej det är inte alls sin partners känslor man är rädd rädd om utan vad konsekvenserna för ens handlingar kommer får för en själv.... men eftersom det inte låter så fräsch så gör man om det i sitt huvud till att det bara baaaara den andra man skyddar, absolut inte sig själv, nejdå....ett annat ord för det är rationalisering.

    Samma sak gäller att bara svara på det man frågar efter. Det är något alla som varit otrogna gör... först säger man inget alls, blir man tvungen till det så berättar man så lite som möjligt, blir man tvungen att berätta mer så släpper man motvilligt ut nästa lilla pusselbit... osv, osv... detta är anledningen till varför så många förhållanden spricker efter en otrohet för ur den bedragnes perspektiv är lögnerna och allt slingrande värre än handlingen i sig. Hur en person hanterar sina "misstag" säger mer om personen än misstaget i sig och det är mycket lättare att förlåta någon som står för sina misstag än någon som ljuger och slingrar sig.

    Nu har ju TS tänkt byta kille, och visst vill hon fega och göra det som är bekvämast för henne så kan man absolut förstå det, men att påstå att undanhålla sanningen för sin kille skulle vara för hans skull är bara rent BS.
  • Anonym (sådär)
    Tecum skrev 2019-09-18 20:30:39 följande:
    Men om killen tar livet av sig när han både blir av med den han älskar och dessutom får veta att hon varit otrogen?  Enligt TS är han känslig och kanske mentalt instabil, att få två chocker samtidigt kan bli för mycket. Så tanken här är faktiskt att skydda honom. Får han reda på det senare så får han, då ska det hanteras då. Enda skälet att tala om det är att han lättare kan hata TS, men därmed inte sagt att han kan gå vidare. Han är ju dubbelt sviken och det kan sätta outplånliga spår hos en känslig person. 
    Kan säkert hända och man kan säkert hitta på alla möjliga tragiska och färgfulla scenarier men det händer ju väldigt sällan, varför ska man utgå ifrån ytterligheterna?

    Ska man berätta för någon att han har cancer så han kan göra något åt det eller ska man skita i det för det finns risk att han tar livet av sig?
  • Anonym (sådär)
    Tecum skrev 2019-09-19 19:25:20 följande:

    En både dålig och smaklös liknelse att jämföra cancer och otrohet. Säger mer om dig än om de som är otrogna.


    Säger personen som drar in självmord i diskussionen.

    Att dra upp såna saker och sen gnälla över andras smaklöshet säker en hel del om dig med Tecum :)
  • Anonym (sådär)
    Tecum skrev 2019-09-20 19:41:45 följande:
    What? Drar in, det är ett faktum. Självmord är i värsta fall en konsekvens av separation, jag hade en vän som tog livet av sig efter att han blivit lämnad av sin tjej. Ovanligt men det kan hända och det måste man vara medveten om. Naturligtvis är de tinget skäl att stanna i en dålig relation, men kan man göra något för att minska risken så ska man.

    Otrohet är något man väljer, det är inte cancer. Och den som drabbas av otrohet dör inte, annat än av egen hand. Även det är ett val, till skillnad från sjukdom.
    Ja, och det är ett faktum att fok får cancer. Men du verkar ju tycka att det är hemskt att nämna det, men att nämna självmord går tydligen bra Drömmer

    Beklagar vad som hände din vän, men det är som sagt ytters ovanligt, de allra flesta vill som sagt veta, varför ska man utgå ifrån undantagen?

    Japp otrohet är något man väljer, och då borde man också stå för det man valt och inte försöka smita undan med svansen mellan benen och skylla det på att man skyddar andra.
Svar på tråden Kär i en annan man