• jrockyracoon

Hatar min exfru så jävla mycket

Anonym (Hur hatar man?) skrev 2019-09-19 20:56:16 följande:

Nyfiken. Hur kan man hata någon man älskat?

Om jag och mannen skulle gå isär så kan jag bara komma på att jag skulle uppleva hat mot honom om han utsatte barnen för hemskheter eller att han typ började förfölja, misshandla och göra mitt liv till ett helvete. Att han var psykopat typ.

Genom att man låter sitt känsloregister spela på alla tangenterna.

De oskrivna sociala reglerna i Sverige förbjuder känslan ilska. Därför förtäcker många sin ilska omedvetet genom att bli ledsna eller deprimerade istället. Men känslor är inte farliga utan viktiga. Åtminstone är de inte farliga om man har lärt sig att reglera dem och det bästa sättet att lära sig det är att tillåta sig att känna dem ofta och därmed få tillfälle att träna på att reglera dem. Det är sunt att känna hat mot en person som svikit en. Och den man älskade som mest har förmågan att få en att känna störst hat. Den starka kärlekskänslan övergår lätt i en stark hatkänsla.

Jag skulle definitivt reagera mer på en person som aldrig kände känslan "hat" än en person som gjorde det ibland. Jag skulle misstänka att personen hade någon form av känslomässig störning eller en sådan känsloförskjutning som jag beskrev ovan.

Till TS:
    Jag ser inte något problem med att du känner hat inför ditt ex. Jag ser det som en viktig drivkraft för dig att komma vidare och att bearbeta dina känslor för henne. Jag tror du behöver känna hat för att klara av situationen. Därför känner du det. När du bearbetat relationen tillräckligt kommer kanske dina hatkänslor att långsamt ebba bort.

Svar på tråden Hatar min exfru så jävla mycket