• brallison

Läxor i 3:an

Igår hade vi föräldrarmöte och det togs upp av flera föräldrar att det åär för mycket läxor i 3:an. Barn får läxor en gång i vecka - skriva 10 meningar med veckans ord, läsa en kapitel boken 3 ggr och svara på frågorna till den, lösa ett papper med matte (backsidan är frivillig) samt en stencil på engelska.
    De menar, att barnen hinner inte med allting. Personligen tycker jag att det är ganska lite för att vara 3:an. Men vad tycker ni? Vad får era barn i läxor?

• Svar på tråden Läxor i 3:an
  • Anonym (Allie)
    BurningDiamond skrev 2019-09-19 12:58:58 följande:

Så om vi har samma inställning, varför vill du tjafsa?

Det var inte menat som tjafs jag ville bara förklara varför jag lade in länken. Ursäkta om du uppfattade det som tjafs jag förstod redan tidigare att vi har liknande inställning.
  • Limajo
    Gameofthrones skrev 2019-09-19 13:04:31 följande:

Jag tycker själv att det är lite med läxor.

Jag tror inte lärare vågar idag ställa krav kolla hur det ser ut idag? Låg effektivitet funkar inte inte i min äldsta sons klass värsting klassen och lärare. Säger tyst i klass. Inge. Lyssnar.

Lärare blir överkörda av elever som inte lyssnar och jobbiga föräldrar!.

Detta fick jag höra av en annan förälder i från annan skola

Det var en lärare som gav betyg och blev polisanmäld för barnens föräldrar var lärare själva /?! Dem tyckte att barnet skulle ga högsta betyget i matematik. Men läraren sa ditt barn behöver få mer, stöd i matematik och i har haft extra lektioner och det är bättre men inte en 5 han fick 3 i betyg.

Lärare blir stämda/ polisanmälada idag för ingenting. Så det är vi föräldrar som måste ändra på sin syn till skolan och barn ska få rätt verktyg.

.

Men snälla du, man kan inte polisanmäla en lärare för att man är missnöjd med betygen. Det finns inget sådant brott. Skolan blir inte bättre för att man sprider skrönor. Dessutom har vi inte sifferbetyg längre.
  • brallison
    Limajo skrev 2019-09-19 15:49:15 följande:
    Men snälla du, man kan inte polisanmäla en lärare för att man är missnöjd med betygen. Det finns inget sådant brott. Skolan blir inte bättre för att man sprider skrönor. Dessutom har vi inte sifferbetyg längre.
    Jag kan tänka mig att polisanmälan gällde inte bokstavligen dåligt betyg utan snarare kränkning och liknande.
  • Limajo
    brallison skrev 2019-09-19 15:52:14 följande:

Jag kan tänka mig att polisanmälan gällde inte bokstavligen dåligt betyg utan snarare kränkning och liknande.

Det finns inget brott som heter kränkning heller. Möjligtvis gjordes en anmälan till skolinspektionen. Eller så är det hittepå...
  • Gameofthrones
    Limajo skrev 2019-09-19 15:49:15 följande:

Nu får du ta och ge dig, sluta och citera mig bara för du är så himla missnöjd med en viss tråd som vi har olika åsikter om tog siffrorna för det var enklare och skriva sluta och vara dömande hela tiden.

Vad vet du om att lärare blir polisanmälada dem har blivit det för ordet kränkt. Citera inte mig, jag ger dig inte svar mer på denna tråd.
  • Gameofthrones
    Limajo skrev 2019-09-19 16:05:50 följande:

Det finns inget brott som heter kränkning heller. Möjligtvis gjordes en anmälan till skolinspektionen. Eller så är det hittepå...

Du vet inte allt bara för du sitter bakom en skärm. Tro inte att man kan säga vad som helst. Sluta med tillrättavisa människor här inne du är inte smartast här. Ingen är det här. Alla har olika kunskaper.

Ingen mer svar ifrån mig
  • Limajo
    Gameofthrones skrev 2019-09-19 16:09:54 följande:

Du vet inte allt bara för du sitter bakom en skärm. Tro inte att man kan säga vad som helst. Sluta med tillrättavisa människor här inne du är inte smartast här. Ingen är det här. Alla har olika kunskaper.

Ingen mer svar ifrån mig

Jag har aldrig påstått att jag vet allt. Tvärtom försöker jag undvika att uttrycka mig tvärsäkert om saker jag inte behärskar och om det visar sig att jag har fel tar jag till mig det. Jag har dock svårt för att inte reagera när jag läser rena galenskaper.
  • Anonym (xaxxon)
    brallison skrev 2019-09-18 11:42:11 följande:

Igår hade vi föräldrarmöte och det togs upp av flera föräldrar att det åär för mycket läxor i 3:an. Barn får läxor en gång i vecka - skriva 10 meningar med veckans ord, läsa en kapitel boken 3 ggr och svara på frågorna till den, lösa ett papper med matte (backsidan är frivillig) samt en stencil på engelska.
    De menar, att barnen hinner inte med allting. Personligen tycker jag att det är ganska lite för att vara 3:an. Men vad tycker ni? Vad får era barn i läxor?

Ja för gudnåde att barnen skulle LÄRA SIG NÅGOT från skolan.. 
    Låter som lata föräldrar som inte har lust att sitta med sina barn efter skolan.
    Släpper av dem i bondgården och ignorera på kvällen. 2000-talets familjeliv.
  • Frontline

Varför ska barnen ha läxor för?
    Tar jag med mig jobbet hem? nej det gör jag inte,
    Här får dom läxhjälp nån timme varje vecka efter skolan det räcker..

Sen är det inte mitt jobb som förälder att förhöra och hjälpa mina barn med läxor
    det är skolans skyldighet att göra det..

Som tur är så verkar skolan här förstå det..

Simsalabim trosorna försvinn :)
  • Tow2Mater

Tar jag med mig jobbet hem? Ja ibland gör jag det. Så gör även mitt barn.
    Vidareutbildar jag mig eller lär jag mig saker som jag inte hinner med/prioriterar på jobbet på min fritid? ja ibland. Så gör även mitt barn.
    Jobbar jag hemifrån? Ja ibland gör jag det. Varför får jag då inte hemskola mitt barn?
    Jobbar jag alla vardagar? Nej ibland tar jag ledigt bara för att jag känner för det. Varför får inte mitt barn göra det?
    Har jag jobbplikt? Ja, om jag vill ha lön. Men jag kan ju säga upp mig, varför får inte mitt barn göra det?

Kan man verkligen jämföra en vuxens jobb med barnens skola...?

Svar på tråden Läxor i 3:an