• brallison

Läxor i 3:an

Igår hade vi föräldrarmöte och det togs upp av flera föräldrar att det åär för mycket läxor i 3:an. Barn får läxor en gång i vecka - skriva 10 meningar med veckans ord, läsa en kapitel boken 3 ggr och svara på frågorna till den, lösa ett papper med matte (backsidan är frivillig) samt en stencil på engelska.
    De menar, att barnen hinner inte med allting. Personligen tycker jag att det är ganska lite för att vara 3:an. Men vad tycker ni? Vad får era barn i läxor?

• Svar på tråden Läxor i 3:an
  • brallison
    louisa83 skrev 2019-09-18 13:35:38 följande:

I Grekland får de läxor här varje dag...just saying. Men sen är barnen sönderstressade här också och hinner inte med något annat än att plugga.. men DET är mycket läxor för att vara så små. Inte några uppgifter i veckan..

Ja, jag själv gick i skolan inte i Sverige och vi hade både betyg och läxor från senast 2:an och minns inte alls att jag var sönderstressad (om stressad alls)
  • Anonym (Mamma till 3)

Det är ju individuellt med vad som är för mycket läxor. Har barnet fritidsaktiviteter på vardagar och hjälper till med någon syssla hemma kanske barnet tycker att det blir för mycket med läxor och att han/hon inte får någon egentid till att göra det han/hon själv vill.

• brallison
    Anonym (Mamma till 3) skrev 2019-09-18 13:42:31 följande:

Det är ju individuellt med vad som är för mycket läxor. Har barnet fritidsaktiviteter på vardagar och hjälper till med någon syssla hemma kanske barnet tycker att det blir för mycket med läxor och att han/hon inte får någon egentid till att göra det han/hon själv vill.

Men ska man inte prioritera skolan i sånt fall? Vi valde bort en aktivitet (finns två kvar) just för att hinna med. Skolan är ju viktigare än att säg spela fotboll, i alla fall i våra ögon
  • scanmia
    brallison skrev 2019-09-18 13:18:07 följande:
    Fast alla dessa frågor bör knappt påverka läxmängd - jag menar, det är ju fortfarande samma läroplan alla följer. Att vissa barn behöver mer tid eller tycker att det är tråkigt - så har det alltid varit och säkert förblir så i framtiden med, men skolan ska ge samma kunskap till alla.
    Jag tycker tvärt om att det är högst relevanta frågor. De flesta lärare jag har stött på har haft en idé om ungefär hur mycket tid och hur stor ansträngning de vill att eleverna ska lägga på sina läxor. Om den verkliga tiden avviker drastiskt från det så är föräldrarna i en unik position att gå in och påpeka och styra upp det. 

Sedan tror jag inte att ens skolan tror att den kan ge samma kunskap till alla. Det är väl snarare så mycket kunskap som skolan kan utifrån elevernas individuella förutsättningar och intressen. Och att vägen till de gemensamma kunskapsmålen kan se väldigt olika ut för olika elever. Läxor borde vara ett utmärkt tillfälle att individanpassa inlärningen då de utförs enskilt.

Min yngsta dotter går nu i 2:an och hennes klasskamrater ligger på väldigt varierande nivåer och de inlämningsuppgifter och läxor de har reflekterar givetvis dessa olika nivåer* och hennes lärare bedömer och ger feedback som är relevant för den nivån de ligger på. Alla barnen får jobba på en nivå som är utmanande och meningsfull för dem, även om grundprojektet är samma.

*Och hur mycket hjälp de har hemifrån och från ev tutors.
  • Anonym (Två läxor)

Min son får en läslaxa att läsa per v. Plus en faktatext på en sida som han ska läsa och sedan svara på frågor 4-5 st. Torsd-torsd. Sedan en läxa tisd-månd som oftast är ett par stenciler med matte eller 1-2 blad engelska eller en av varje. Läxorna tar inte många minuter för honom.

• IceKitten
    brallison skrev 2019-09-18 13:45:45 följande:

Men ska man inte prioritera skolan i sånt fall? Vi valde bort en aktivitet (finns två kvar) just för att hinna med. Skolan är ju viktigare än att säg spela fotboll, i alla fall i våra ögon

Skolan är självfallet jätteviktigt för framtiden, men tänk om fotbollen är vad som gör barnet lycklig?

Alla behöver självfallet en viss grundkunskap men den nya trenden om att alla ska gå på gymnasiet och helst universitet... Är det verkligen nödvändigt? Alla människor är ju absolut inte lämpade för högre studier eller teoretiskt arbete, detta märks ju oftast innan gymnasiet iaf. Det behövs folk på fabriksgolvet och i städfirmorna med, inget fel med det. Men dessa behöver väl knappast läsa på gymnasiet.

Detta blev ju lite off topic...
  • brallison
    IceKitten skrev 2019-09-18 14:06:13 följande:
    Skolan är självfallet jätteviktigt för framtiden, men tänk om fotbollen är vad som gör barnet lycklig?

Alla behöver självfallet en viss grundkunskap men den nya trenden om att alla ska gå på gymnasiet och helst universitet... Är det verkligen nödvändigt? Alla människor är ju absolut inte lämpade för högre studier eller teoretiskt arbete, detta märks ju oftast innan gymnasiet iaf. Det behövs folk på fabriksgolvet och i städfirmorna med, inget fel med det. Men dessa behöver väl knappast läsa på gymnasiet.

Jag håller med dig - universitetsutbildning ska inte alls vara ett mål för alla och att alla yrken behövs (framför allt städning, skulle jag nästan säga). Men att gå i gymnasiet är typ nödvändigt oavsett vilket yrke man arbetar med. Man är inte klarutbildad för livet från 9:an, så jag tycker att målet med att gå på gymnasiet borde vara samma för alla, men jag kanske har helt fel i det.
  • Anonym (Allie)
    brallison skrev 2019-09-18 13:45:45 följande:

Det finns ju mycket studier som visar att fysisk aktivitet är jätteviktigt för inlärning och mental hälsa. Man lurar sig själv om man tror att det enda som är bra för hjärnan är att sitta med näsan i böcker.

Livet är mer än så.
  • Anonym (Allie)

Just läxor har inte den stora effekten på inlärning.

Undervisningen sker ju i skolan. Det finns läxfriskola skolor som har lika bra resultat som skolor med läxor.

Så ja jag håller med dig. Det finns annat man ska hinna med som är viktigt för hälsa och välmående också.
  • BurningDiamond
    Då droppar man inte fotbollen utan körsången. Eller vad det nu är för aktiviteter barnet går på. Eller så får barnet gå i en mindre driven fotbollsgrupp, där de bara tränar en eller två ggr per vecka.
    Anonym (Allie) skrev 2019-09-18 17:15:52 följande:
    Just läxor har inte den stora effekten på inlärning.

Är det inte bevisat att repetition är just vad som gör att inlärningen fastnar?
Svar på tråden Läxor i 3:an