• brallison

Läxor i 3:an

Igår hade vi föräldrarmöte och det togs upp av flera föräldrar att det åär för mycket läxor i 3:an. Barn får läxor en gång i vecka - skriva 10 meningar med veckans ord, läsa en kapitel boken 3 ggr och svara på frågorna till den, lösa ett papper med matte (backsidan är frivillig) samt en stencil på engelska.
    De menar, att barnen hinner inte med allting. Personligen tycker jag att det är ganska lite för att vara 3:an. Men vad tycker ni? Vad får era barn i läxor?

• Svar på tråden Läxor i 3:an
  • Anonym (Allie)
    Frontline skrev 2019-09-20 01:18:13 följande:

Varför ska barnen ha läxor för?

Tar jag med mig jobbet hem? nej det gör jag inte,

Här får dom läxhjälp nån timme varje vecka efter skolan det räcker..

Sen är det inte mitt jobb som förälder att förhöra och hjälpa mina barn med läxor

det är skolans skyldighet att göra det..

Som tur är så verkar skolan här förstå det..

Tow2Mater skrev 2019-09-20 02:15:52 följande:

Tar jag med mig jobbet hem? Ja ibland gör jag det. Så gör även mitt barn.

Vidareutbildar jag mig eller lär jag mig saker som jag inte hinner med/prioriterar på jobbet på min fritid? ja ibland. Så gör även mitt barn.

Jobbar jag hemifrån? Ja ibland gör jag det. Varför får jag då inte hemskola mitt barn?

Jobbar jag alla vardagar? Nej ibland tar jag ledigt bara för att jag känner för det. Varför får inte mitt barn göra det?

Har jag jobbplikt? Ja, om jag vill ha lön. Men jag kan ju säga upp mig, varför får inte mitt barn göra det?

Kan man verkligen jämföra en vuxens jobb med barnens skola...?

Jag tycker det är en relevant jämförelse mellan skola och arbete. Det handlar ändå i slutändan om att ha en balans mellan vila/återhämtning och aktivitet/jobb. Har barnen för mycket läxor så finns det för lite tid för vila och återhämtning.

Det är till och med ännu viktigare att skolans arbete är välanpassat till barnen just eftersom de INTE har möjlighet att säga upp sig och byta jobb, vilket vi vuxna kan göra om vi hamnat på en arbetsplats som tex är dålig eller för stressig.
  • brallison
    Anonym (Allie) skrev 2019-09-20 08:31:04 följande:
    Tow2Mater skrev 2019-09-20 02:15:52 följande:

Tar jag med mig jobbet hem? Ja ibland gör jag det. Så gör även mitt barn.

Vidareutbildar jag mig eller lär jag mig saker som jag inte hinner med/prioriterar på jobbet på min fritid? ja ibland. Så gör även mitt barn.

Jobbar jag hemifrån? Ja ibland gör jag det. Varför får jag då inte hemskola mitt barn?

Jobbar jag alla vardagar? Nej ibland tar jag ledigt bara för att jag känner för det. Varför får inte mitt barn göra det?

Har jag jobbplikt? Ja, om jag vill ha lön. Men jag kan ju säga upp mig, varför får inte mitt barn göra det?

Kan man verkligen jämföra en vuxens jobb med barnens skola...?

Jag tycker det är en relevant jämförelse mellan skola och arbete. Det handlar ändå i slutändan om att ha en balans mellan vila/återhämtning och aktivitet/jobb. Har barnen för mycket läxor så finns det för lite tid för vila och återhämtning.

Det är till och med ännu viktigare att skolans arbete är välanpassat till barnen just eftersom de INTE har möjlighet att säga upp sig och byta jobb, vilket vi vuxna kan göra om vi hamnat på en arbetsplats som tex är dålig eller för stressig.
    Fast barnen pluggar inte i skolan hela dagarna - i 3:an har de lektioner som mest till kl. 14 och sedan är det fritids (dvs vila/återhämtning), likaså alla lov. Och jo, man kan byta skola om man mår dåligt där, så helt jämförbara saker är det väl ändå inte.
  • louisa83
    Anonym (xaxxon) skrev 2019-09-20 01:10:55 följande:

Ja för gudnåde att barnen skulle LÄRA SIG NÅGOT från skolan.. 

Låter som lata föräldrar som inte har lust att sitta med sina barn efter skolan.

Släpper av dem i bondgården och ignorera på kvällen. 2000-talets familjeliv.

Tänkte på det här med att sitta med sina barn och göra läxor som många pratar om här. Någon här sa att vad händer om föräldern slutar sent då är det svårt att hinna med läxorna..

Är det här en ny grej, att föräldrarna sitter med när barnet gör läxan?

När jag gick i skolan gjorde jag alla mina läxor själv, mina kompisar likaså. Jag gjorde dem direkt när jag kom hem, sen var de redan gjorda när mamma kom hem från jobbet. Inte var jag något geni heller. Det var bara något enstaka barn som hade problem eller alltid struntade i sina läxor som föräldrarna satt med.

Allvarligt, måste säga att jag tycker sånt här är tönterier. Må hända att skolan inte ska ge för mycket läxor, men jag tror inte på att läxor inte fyller någon funktion. När jag tänker tillbaka på vad jag själv lärde mig mest på, så var det egentligen de tråkigaste grejerna som läxor och prov. Att gå igenom saker för sig själv hemma ger mycket tror jag. Att repetera. Att se att man verkligen har förstått. Att kunna sitta länge med ett problem och försöka förstå, som man kanske inte hinner med i skolan. Och proven sen, som ger en extra motivation att plugga.

Sen är det också det här med koncentrationen. Jag kunde alltid koncentrera mig bättre hemma, då jag behöver lugn och ro för att riktigt ta in saker. Till exempel hade jag absolut inte kunnat skriva en uppsats lika bra i skolan (där man inte direkt kan sitta i evigheter med nånting i total tystnad) som hemma.

Vissa grejer som vi fick hem var onödiga, de hade kunnat göras i skolan. Vissa uppgifter verkade det som att de bara hittade på bara för att vi skulle ha läxa typ. Sånt går bort.

Men jag kan faktiskt inte tänka mig att jag som person hade lärt mig lika mycket om jag inte hade haft läxor. Vissa kanske fungerar så att de kan det, vad vet jag. Men jag hade inte kunnat.
  • Anonym (Allie)
    brallison skrev 2019-09-20 08:33:44 följande:

Fast barnen pluggar inte i skolan hela dagarna - i 3:an har de lektioner som mest till kl. 14 och sedan är det fritids (dvs vila/återhämtning), likaså alla lov. Och jo, man kan byta skola om man mår dåligt där, så helt jämförbara saker är det väl ändå inte.

Barnen kan inte säga upp sig. Föräldrarna kan ibland byta skola. Förutsatt att det finns plats på annan bättre skola, vilket det inte alltid gör.

Fritids är knappast vila och återhämtning. I alla fall inte på någon av De skolor jag har jobbat på eller där mina barn går, det är högt tempo, jättemånga barn, hög ljudvolym.
  • Limajo
    louisa83 skrev 2019-09-20 08:59:12 följande:

Tänkte på det här med att sitta med sina barn och göra läxor som många pratar om här. Någon här sa att vad händer om föräldern slutar sent då är det svårt att hinna med läxorna..

När jag gick i skolan gjorde jag alla mina läxor själv, mina kompisar likaså. Jag gjorde dem direkt när jag kom hem, sen var de redan gjorda när mamma kom hem från jobbet. Inte var jag något geni heller. Det var bara något enstaka barn som hade problem eller alltid struntade i sina läxor som föräldrarna satt med.

Mina barn har ibland läxa som innebär att de ska läsa högt för en förälder och då sitter man ju med per automatik. Men sen är det ju som du är inne på, många barn klarar läxan alldeles utmärkt utan förälderns inblandning, andra behöver mer stöttning. Själv har jag ett barn av varje sort. Jag lägger nog 1,5-2 timmar i veckan på att stötta och läsa med den ene och kanske två minuter per vecka på att fråga den andre om han är klar med läxorna.
  • Bananböjaren

Nej, det låter inte som för mycket läxor på en hel vecka.

Sen är det skillnad på om dom får läxorna på t.ex. fredag och förväntas lämna in dom till måndagmorgon eller om dom har hela veckan på sig att göra dom. Många barnfamiljer har annat planerat över helgerna och vill inte sitta med näsan i en bok hela helgen för att skolan har för lite resurser och försöker skjuta över utbildningsanvaret till föräldrarna.

• Anonym (Annorlunda nu)
    louisa83 skrev 2019-09-20 08:59:12 följande:

Allvarligt, måste säga att jag tycker sånt här är tönterier. Må hända att skolan inte ska ge för mycket läxor, men jag tror inte på att läxor inte fyller någon funktion. När jag tänker tillbaka på vad jag själv lärde mig mest på, så var det egentligen de tråkigaste grejerna som läxor och prov. Att gå igenom saker för sig själv hemma ger mycket tror jag. Att repetera. Att se att man verkligen har förstått. Att kunna sitta länge med ett problem och försöka förstå, som man kanske inte hinner med i skolan. Och proven sen, som ger en extra motivation att plugga.

Sen är det också det här med koncentrationen. Jag kunde alltid koncentrera mig bättre hemma, då jag behöver lugn och ro för att riktigt ta in saker. Till exempel hade jag absolut inte kunnat skriva en uppsats lika bra i skolan (där man inte direkt kan sitta i evigheter med nånting i total tystnad) som hemma.

Vissa grejer som vi fick hem var onödiga, de hade kunnat göras i skolan. Vissa uppgifter verkade det som att de bara hittade på bara för att vi skulle ha läxa typ. Sånt går bort.

Men jag kan faktiskt inte tänka mig att jag som person hade lärt mig lika mycket om jag inte hade haft läxor. Vissa kanske fungerar så att de kan det, vad vet jag. Men jag hade inte kunnat.
    Dina minnen av dina egna läxor påminner mycket om mina minnen från högstadiet och gymnasiet. På lågstadiet hade vi inga läxor. En fundering är om du kanske också kommer ihåg hur det var när du var äldre, och inte när du gick på lågstadiet?

Ett av mina barn går i trean, och i instruktionerna till läxorna står klart och tydligt att jag som förälder ska vara med vid läxläsningen. Barnet ska läsa ett kapitel i en bok högt för mig två gånger och sedan återberätta det en gång. Denna övning ska göras om varje dag torsdag-tisdag, med samma kapitel. Totalt sett tar denna övning, om korrekt utförd, cirka 45 minuter per dag. Dessutom finns en matteläxa som totalt sett tar cirka 30 minuter per vecka.

Så jag tänker att jämförelsen med vad du gjorde i skolan blir lite haltande - mycket för att det var en annan skola då och en annan läroplan. Och att nu förväntas föräldrarna ta huvudansvaret för vissa bitar av barnens lärande, exempelvis läsningen.
  • Mrs Moneybags

Det låter inte som mycket läxor i jämförelse med andra tredjeklassare. Men forskningen har ju visat att läxor inte gör särskilt mycket för de yngre barnens inlärning, så jag förstår hur de andra föräldrarna tänker.

Det bästa vore ju om skolan hade läxhjälp så att barnen kunde få läxan gjord innan de kommer hem så att inte kvällar och helger gick åt till läxläsning. Jag övar gärna saker hemma med min son, men att sitta och rättstava och hitta på svar på frågor tillsammans kan inte leda någonstans. Min tanke är att föräldrar har så oerhört olika kunskapsnivåer och utbildning mm, alla föräldrar fixar helt enkelt inte detta med läxor. Särskilt inte när barnen blir äldre. Jag känner flera föräldrar som har fått sitta till 10-11 på kvällarna i högstadiet för att barnen ska hinna göra läxor. Det är sjukt. 

Många barn har aktiviteter utanför skolan utöver läxläsningen. 

Låt lärarna göra det som de är bäst på: lära ut. Som förälder kan man inte vara extralärare i alla ämnen. Det är inte hållbart. 

• louisa83
    Anonym (Annorlunda nu) skrev 2019-09-20 12:14:15 följande:

Dina minnen av dina egna läxor påminner mycket om mina minnen från högstadiet och gymnasiet. På lågstadiet hade vi inga läxor. En fundering är om du kanske också kommer ihåg hur det var när du var äldre, och inte när du gick på lågstadiet?

Ett av mina barn går i trean, och i instruktionerna till läxorna står klart och tydligt att jag som förälder ska vara med vid läxläsningen. Barnet ska läsa ett kapitel i en bok högt för mig två gånger och sedan återberätta det en gång. Denna övning ska göras om varje dag torsdag-tisdag, med samma kapitel. Totalt sett tar denna övning, om korrekt utförd, cirka 45 minuter per dag. Dessutom finns en matteläxa som totalt sett tar cirka 30 minuter per vecka.

Så jag tänker att jämförelsen med vad du gjorde i skolan blir lite haltande - mycket för att det var en annan skola då och en annan läroplan. Och att nu förväntas föräldrarna ta huvudansvaret för vissa bitar av barnens lärande, exempelvis läsningen.

Ok det var det jag också frågade, om det är något som har ändrats idag. Och det har det ju uppenbarligen också gjort då, sen man numer blandar in föräldrarna i uppgifterna. Varför gör man det, helt fel tycker jag. Alla har ju inte möjlighet att sitta med sina föräldrar på kvällarna.

Jag tänkte mest på hur det var på lågstadiet/ mellanstadiet när jag sa att jag brukade göra dem innan mina föräldrar kom hem. Mest mellanstadiet har jag såna minnen från. Jag hade läxor i lågstadiet också fast inte lika många. Gick i skolan från 1990 och uppåt
  • Anonym (Mi)

Låter okej. Har bara så avårt att förstå varför barnen ska läsa samma kapitel flera gånger på en vecka. Snacka om att döda läsglädjen.

Svar på tråden Läxor i 3:an