• Anonym (Hopplöst läge)

    Myndigt barn lever i destruktiv relation, hur ska man förhålla sig?

    Mitt dotter lever med en man som är 12 år äldre, inget jobb, missbruk och kriminalitet, misshandel har förekommit både psykiskt och fysiskt.

    Jag har försökt att hjälpa henne ur relationen men hon går alltid tillbaka och de är "så kära". För varje gång hon lämnat honom och gått tillbaka så har hon tappat ännu mer självkänsla.

    I grunden är hon en klok tjej och väldigt stark.

    Hur kan jag hjälpa henne?

  • Svar på tråden Myndigt barn lever i destruktiv relation, hur ska man förhålla sig?
  • Anonym (Q)

    Det viktiga är att hålla kontakten och att motverka att hon blir isolerad. Du måste finnas där och visa att livet kan vara annorlunda och vad som är normalt och sunt. När hon är redo att lämna så finns du där. Ställer du ultimatum och försöker pressa henne att lämna är risken stor att du bara stöter bort henne och binder henne starkare till mannen och det destruktiva förhållandet. Givetvis måste du sätta gränser och se till att du är säker, men försök att hålla det till dina personliga gränser och mycket basal säkerhet för din dotter.

  • Anotherone

    Ledsen att du ska behöva vara i den sitsen, har varit där själv som storasyster och det är hemskt. Stark, duktig och ambitiös tjej som blir ihop med fel person och sen bara monteras ner. Isoleras. Blir en skugga av sitt tidigare jag.

    Men det är som ovanstående skriver, man måste bara helt kravlöst finnas där. Fråga hur hon mår, stötta, vara bollplank om hon vill, stötta lite till, erbjuda hjälp, fråga, stötta ännu mer. Aldrig stänga dörren..... I vårt fall lämnade hon den här personen flera gånger för att sedan gå tillbaka. Och då fick man bita sig i tungan och inte säga rakt ut hur man kände för det hade ändå ingen effekt. Utan bara återigen erbjuda en sängplats, stötta och fråga.

    Till slut lämnade hon och det är nu ett polisärende. 6 år tog det <3

  • Anonym (Hopplöst läge)
    Giftskåneman skrev 2019-09-20 12:45:55 följande:

    soctanter.malmo.se/fraga/4233

    Läs och se om detta är en framkomlig väg.


    Hon är inte mottaglig för hjälp utifrån precis nu. Annars kunde det fungerat
  • Anonym (Hopplöst läge)
    Anonym (Q) skrev 2019-09-20 11:14:50 följande:

    Det viktiga är att hålla kontakten och att motverka att hon blir isolerad. Du måste finnas där och visa att livet kan vara annorlunda och vad som är normalt och sunt. När hon är redo att lämna så finns du där. Ställer du ultimatum och försöker pressa henne att lämna är risken stor att du bara stöter bort henne och binder henne starkare till mannen och det destruktiva förhållandet. Givetvis måste du sätta gränser och se till att du är säker, men försök att hålla det till dina personliga gränser och mycket basal säkerhet för din dotter.


    Jag hör av mig dagligen , bjuder ut henne på mor och dotter tid.

    Är äckligt trevlig mot partnern mär jag träffar dem ihop. ( Vet sen innan när jag sagt åt honom om något eller ifrågasatt att hon fått det 7 resor värre så undviker det sålänge han inte är på mig personligen)

    Hon är alltid välkommen hem och jag berättar mycket om"normala" saker osv.

    Lyssnar när hon kränker av sig , stöttar peppar och ställer upp de gånger hon ringer efter mig.

    Men hon faller alltid tillbaka
  • Anonym (Hopplöst läge)
    Anotherone skrev 2019-09-20 12:27:43 följande:

    Ledsen att du ska behöva vara i den sitsen, har varit där själv som storasyster och det är hemskt. Stark, duktig och ambitiös tjej som blir ihop med fel person och sen bara monteras ner. Isoleras. Blir en skugga av sitt tidigare jag.

    Men det är som ovanstående skriver, man måste bara helt kravlöst finnas där. Fråga hur hon mår, stötta, vara bollplank om hon vill, stötta lite till, erbjuda hjälp, fråga, stötta ännu mer. Aldrig stänga dörren..... I vårt fall lämnade hon den här personen flera gånger för att sedan gå tillbaka. Och då fick man bita sig i tungan och inte säga rakt ut hur man kände för det hade ändå ingen effekt. Utan bara återigen erbjuda en sängplats, stötta och fråga.

    Till slut lämnade hon och det är nu ett polisärende. 6 år tog det <3


    Det är hemskt att se henne försvinna/förändras.

    Hon har alltid varit glad,framåt med skinn på näsan.

    Idag är hon kuvad och hålögd
  • Anonym (Ta henne därifrån)

    Hade aldrig i livet bara stått och sett på. Hade gjort allt i min makt för att ta henne därifrån inklusive att ?kidnappa? henne. Varje minut hon stannar riskerar hon att dö!

  • Anonym (MM)

    Kan du inte fixa bevis för misshandeln och den andra kriminaliteten och polisanmäla honom?

  • Anonym (Hopplöst läge)
    Giftskåneman skrev 2019-09-20 12:58:13 följande:

    Om han inte har inkomst och lurar av henne pengar kan ni kanske gå den vägen?


    Han har pengar, svarta pengar. Han är grovt kriminell.
  • Anonym (Hopplöst läge)
    Anonym (Ta henne därifrån) skrev 2019-09-20 13:00:08 följande:

    Hade aldrig i livet bara stått och sett på. Hade gjort allt i min makt för att ta henne därifrån inklusive att ?kidnappa? henne. Varje minut hon stannar riskerar hon att dö!


    Har tagit henne därifrån men hon återgår alltid
  • Anonym (Hopplöst läge)
    Anonym (MM) skrev 2019-09-20 13:13:35 följande:

    Kan du inte fixa bevis för misshandeln och den andra kriminaliteten och polisanmäla honom?


    Har polisanmält honom men de plockar in honom på förhör och hon skyddar honom så han släpps alltid igen.

    Har även anmält honom för hot, narkotikabrott mm men polisen kan inget göra.

    Hans gäng har redan polisens ögon på sig och de vet vad de sysslar med, men står handfallna
  • Giftskåneman
    Anonym (Hopplöst läge) skrev 2019-09-20 14:37:00 följande:

    Han har pengar, svarta pengar. Han är grovt kriminell.


    Tipsa skatteverket
  • Anotherone
    Anonym (Hopplöst läge) skrev 2019-09-20 14:37:32 följande:

    Har tagit henne därifrån men hon återgår alltid


    Det är det stora problemet. Det är väldigt väldigt svårt att hjälpa en person som inte vill, som inte är "där" än. Man kan möjligen rigga möten med någon annan som själv varit utsatt som kan knyta kontakt. Eller ta ut henne för en fika och sen åka till en kvinnojour för att bara prata förutsättningslöst. Men det går inte att banka in fakta i någon. Bara stärka, skydda, stötta och älska.
  • Anonym (A)
    Anonym (Q) skrev 2019-09-20 11:14:50 följande:
    Det viktiga är att hålla kontakten och att motverka att hon blir isolerad. Du måste finnas där och visa att livet kan vara annorlunda och vad som är normalt och sunt. När hon är redo att lämna så finns du där. Ställer du ultimatum och försöker pressa henne att lämna är risken stor att du bara stöter bort henne och binder henne starkare till mannen och det destruktiva förhållandet. Givetvis måste du sätta gränser och se till att du är säker, men försök att hålla det till dina personliga gränser och mycket basal säkerhet för din dotter.
    Håller med
Svar på tråden Myndigt barn lever i destruktiv relation, hur ska man förhålla sig?