• Vintermo

    Deppig efter senaste konsultuppdrag

    Jag är konsult via eget bolag, jobbat vid sidan om studier i 2 års tid, klättrat snabbt i roller och arvode. Nu har jag precis haft ett konsultuppdrag där jag blev erbjuden förlängning och lovord om anställning, de erbjöd lite högre arvode t.om. men tackade till slut nej. Och efter det här uppdraget som tar slut nästa vecka känner jag mig jätte deppig. Det är så svårt att veta vad som är vad i det som gör mig deppig- är det uppdraget som jag haft som till slut tog kål på motivationen? (Hade ett kaosuppdrag med så mycket dötid ena stunden och överdrivet mycket att göra i nästa stund, blev knäpp) eller är jag deppig över hela yrkesbanan- jag kan känna att jag knappt ens vill jaga ett nytt uppdrag.

    Hela mitt liv senaste två åren har cirkulerat kring jobb och plugg, jag har umgåtts kring det socialt, jag har varit så upptagen med att bygga upp eller klara av allt. Nu när det känns som att jag tagit mig över det värsta så ba... Ska det här vara bra nu? Meningen med livet typ?

    Dels känner jag något mer dystopiskt för branschen, mitt yrke, konsultandet och arbetsmarknaden (att det inte finns bra arbetsplatser kvar därute)- men också känner jag att meningen med allt försvunnit lite, min motivation sinat och jag känner mig pessimistisk inför vad för uppdrag eller roller som än kan tänkas presenteras för mig.

    Nu är jag snart klar med utbildning, är på sista terminen och det är skönt, men vad gör jag ifall jag nu ska gå och bli enormt omotiverad lagom till att jag är färdigexaminerad?

    Någon som känner igen sig? Hur gjorde ni?

  • Svar på tråden Deppig efter senaste konsultuppdrag
  • Elviram

    Ta det lite ledigt från jobb ett tag och fokusera på plugget. Låter som att du haft mycket på samma gång och det kan ta kål på motivationen. Gör något du tycker är roligt som ger dig energi, men vila först.

  • Vintermo

    Tack. Känns vettigt och logiskt ändå, att vila kanske är vad jag behöver. Kan vara det svåraste av allt ibland, att bara stanna upp och vila. Det är så jobbigt att tappa motivation när en är så nära slutet på plugg och samtidigt början på (ett redan tjuvstartat) yrkesliv. Men idag har jag gråtit, och gråtit och gråtit ur mig så mycket trötthet och slit, att jag nästan känner mig som ny människa redan- bara av att ha en dag till ingenting ungefär. Imploderar väl av tvångsvila till slut då.

Svar på tråden Deppig efter senaste konsultuppdrag