• Anonym (TS)

    Kan skolan förbjuda balaclava?

    Min son har en balaclava i fleece som går över näsan och munnen.

    Nu har hans lärare sagt att han inte får använda den då de mindre barnen i skolan kan bli rädd (dvs sexåringarna). Min son använde denna hela förra hösten och vintern utan problem och vill gärna använda den nu när det börjar bli minusgrader då han inte tycker om att bli kall i ansiktet (sen känner han sig lite cool då han ser ut som en tjuv tycker han). Men kan skolan verkligen förbjuda honom att använda denna?

    Värt att nämna kan vara att det inte är någon incident eller liknande som föranlett detta utan läraren TROR att de mindre barnen kan bli rädda. Sonen har alltså inte skrämt någon eller så...

  • Svar på tråden Kan skolan förbjuda balaclava?
  • Anonym (TS)
    Anonym (Hoppas det) skrev 2019-09-23 09:14:14 följande:

    Jag hoppas skolan kan göra det. Din son går till skolan med attityden att han tycker att det är coolt för att han ser ut som en tjuv och du låter honom gå med de värderingarna.. Känns det vettigt tycker du?


    Hahaha. Värderingar? Nu får du ge dig!

    Han tycker även han ser ut som en ninja. Men det kanske gör honom till en mördare?
  • Anonym (TS)
    Anonym (M) skrev 2019-09-23 09:38:02 följande:

    De flesta tjuvar är missbrukare och många av dem hemlösa. Inte jättecoolt. Kanske ska jobba på att ändra på vad din son tycker är coolt så han inte hamnar där själv... Att stjäla från andra är inte coolt.

    Ni får argumentera för er sak, att det är ett klädesplagg och att sonen vill ha den för att inte frysa.


    Jag jobbar med tjuvar och kriminella i mitt arbete så jag vet mycket väl vad för typ av personer dessa är. Majoriteten av alla kriminella är varken missbrukare eller hemlösa. Tillfället gör tjuven oftast...

    Det är spännande och "coolt" att leka det förbjudna. Det tycker alla barn. Skillnaden mellan mitt och era är att mitt kan göra det framför mig medans era gör det bakom ryggen.

    Han vet mycket väl att man inte snor saker. Han har sunda värderingar och vet skillnaden på rätt och fel. Han kan även leka och fantisera. Han kan även leka Spindelmannen utan att skjuta ut spindelnät och han kan även leka Nerf gun krig utan att skjuta ihjäl folk i verkligheten. Om ni har misslyckats så mycket i er uppfostran att era barn inte kan skilja på verklighet och lek är det nog ni som behöver se över er uppfostran och inte jag...
  • Anonym (TS)
    Anonym (G) skrev 2019-09-23 09:45:13 följande:

    Nej jag skulle inte tro skolan kan förbjuda plagget om barnet bär det ute. Däremot kan dom nog förbjuda användningen av den i klassrum precis som man måste ta av ytterplagg/mössor/halsdukar samt skor på vissa skolor. Det är ju heller inget konstigt att barnet tycker han ser cool ut med den på men antar att han får leka med den på rasterna isåfall.


    Han har inte använt den inomhus. Han har endast använt den på rasten, utomhus.
  • Anonym (TS)
    Anonym (Johanna) skrev 2019-09-23 10:07:53 följande:

    I min sons skola har de förbjudit såna, trots att vi ändå bor i Norrland med snö och kyla.

    Just pga att de mindre barnen reagerar på dom och känner sig otrygga då några äldre går på rasten och skrämmer folk.

    Trots allt räcker det med en enda elev som får en tanke och busar med någon så kan nästa person ha helt andra avsikter.


    Jag bor också i Norrland. Norr om polcirkeln.
  • Anonym (TS)
    borrstål skrev 2019-09-23 20:57:13 följande:

    Skolan har rätt att förbjuda plagg, så ja.

    Det är väl inte helt konstigt att yngre barn känner obehag om han går runt med täckt ansikte och säger att han en tjuv.


    Du är rolig du... Du tar allt ur sin mening. Han går inte runt och säger att han är tjuv. Han leker inte kriminell på rasterna. Han har den för att han fryser i ansiktet OCH den är gjort för att vara över näsan och munnen. Drar han ner den till halsen har han känslan av att bli strypt. Han har den endast utomhus och inte inomhus.
  • Anonym (TS)
    Anonym (poo) skrev 2019-09-23 21:01:13 följande:

    Men snälla det är ju plusgrader ute! Klä ungen varmt så behöver han inte någon rånarmask.

    Detta känns som en kränkt trollförälder som är ute efter att provocera.


    Det har varit 8 minusgrader här som kallast när han gått till skolan. Alla bor inte i Skåne.
  • Anonym (TS)
    borrstål skrev 2019-09-23 21:03:09 följande:

    Ninjor var inte mördare, utan främst spioner. De tog till våld endast som nödvärn.

    Du kanske behöver en sväng i skola du med ...


    Fast nu skulle vi ju snacka hur barn tänker och i alla filmer där det är ninjor så slåss dem.
  • Anonym (TS)
    Anonym (YY) skrev 2019-09-24 07:49:30 följande:

    Ska han bli yrkesmördare eller proffsdemonstrant?


    Nu har vi ju en maskeringslag som gäller just demonstrationer...
  • Anonym (TS)

    För att förtydliga

    HAN ANVÄNDER DEN ENDAST UTOMHUS!

    Han leker inte tjuv eller kriminell när han har den på sig. Han skrämmer inte de mindre barnen. Det är hittills ingen som blivit rädd för honom. Däremot var det ett annat barn som klöste honom i ansiktet när han hade den förra vintern för att slita den av honom. Det barnet gick i femman.... Det var ingen lärare som sa något åt honom förra året när han hade den. Kanske för att han själv tillhörde de yngsta barnen då!? Jag vet inte...

    Denna diskussion huvudsida man tycker det är coolt att vara tjuv eller inte så kan jag ge er ett litet exempel...

    Min son får leka tjuv om han vill. Han får leka pirat och han får leka med Nerf guns. Han är även hederlig. Han skulle ALDRIG sno något, han skulle aldrig mörda någon och han skulle aldrig skjuta någon. Han siktar inte ens på människor med sina Nerf gun.

    Däremot har han en kompis. Denna kompis får inte ens äga ett Nerf gun. Får inte leka "krigslekar" etc. Denna pojke kom hem till oss och försökte stjäla av oss. TVÅ gånger. Detta barn smiter från skolan och dräller runt utan att föräldrarna vet det etc.

    Det handlar inte om vad man leker. Det handlar om hur man uppfostrar sina barn och vilka värderingar man ger dem. Min son kan skilja på fantasi och verklighet. Han ja leka tjuv utan att för den skull stjäla... När han leker tjuv så låtsas stjäl han inte. Han smyger runt och försöker gömma sig. På sin höjd kan han föröska smyga till brevlådan utan att bli sedd för att hämta posten.

  • Anonym (TS)
    molly50 skrev 2019-09-26 09:10:23 följande:

    Din son är säkert jättebra uppfostrad.

    Men oavsett vilket så måste man ju respektera de regler som skolan har.

    Och säger de att han inte får ha balaclavan på sig i skolan så får ni väl helt enkelt acceptera det,även om ni tycker det är fånigt.,och försöka hitta andra alternativ.

    Som t ex en halsduk över mun och näsa som jag föreslog.


    Absolut! Det är inte som att jag skickat med honom denna efter jag fick denna information. Min fråga var om skolan verkligen får förbjuda detta...

    Man får inte ha något som täcker näsa/mun. Varken halsduk eller buff.
  • Anonym (TS)
    Anonym (hmmm) skrev 2019-09-26 10:23:40 följande:

    Om din son fryser varför inte använda halsduk?

    Jag tror det handlar om prestige som tidigare skrevs i tråden.


    Man får inte ha varken halsduk eller buff som går över munnen.
  • Anonym (TS)
    Solarn skrev 2019-09-26 12:14:17 följande:

    Det har jag med.

    ?-------------?-------------------

    Vad är det för skillnad om man drar upp halsduken över ansiktet? Då täcker man ju lika mycket.


    Man får inte ha det heller.. Inget som går att dra upp över munnen/näsan.
  • Anonym (TS)
    molly50 skrev 2019-09-26 13:26:35 följande:

    Men det låter väl lite väl konstigt,kan jag tycka.

    Om man fryser så måste man väl få ha något som täcker.

    Eller hur menar skolan att man ska göra?


    Ja du. Ingen aning...

    Det har som sagt inte varit ett problem förra terminen och dessförinnan.
  • Anonym (TS)
    Anonym (-) skrev 2019-09-26 16:49:58 följande:

    ta en kopia av det pappret att skolan säger så och visa här för annars har jag svårt att tro på vad du säger


    Det finns inget papper på det. Det är en muntlig information jag fått från läraren.
  • Anonym (TS)
    Anonym (-) skrev 2019-09-26 17:27:36 följande:

    självklart..

    Nej sorry men jag tror dig inte


    Ok. Det är upp till dig själv. Man ska vara källkritisk! Det är bra!
  • Anonym (TS)
    Solarn skrev 2019-09-26 18:13:43 följande:

    Undrade mer hur de som är emot rånarluva men föreslår uppdragen halsduk tänker.

    Det är märkligt, här har lärarna alltid sagt att man måste ha kläder så man inte fryser för man måste vara ute på rasten. Menar läraren då att din son ska frysa ute?


    Jag vet inte faktiskt. Han har som sagt använt balaclava sedan han började förskolan och även förra året på denna skola när han gick sexårs. Tror faktiskt detta är något den enskilda läraren anser och inte något som är förankrat hos rektor.
  • Anonym (TS)
    Anonym (Öö) skrev 2019-09-27 13:29:50 följande:

    Vad lustigt för jag bor också i norra norrbotten! Just nu är det 12 grader och sol. För någon dag sen var det visserligen -7 under natten. Men din cooling kanske går skola under natten? Har han vinterkläder annars? Balaklavan får ni använda till era skoterturer, inte till att leka cool under hösten i skolan.


    Här har det varit 5 minus på morgonen när han gått till skolan vissa mornar. Du får gärna tala om vart i Norrbotten du bor? Här har det varit upp till 17 grader som varmast dagtid, men på morgonen har det varit frost och -5 när han gått till skolan.

    Han har vinterjacka och fodrade skor på morgonen. Men när han kommer hem har han skaljacka istället eftersom det blir varmare under dagen.
Svar på tråden Kan skolan förbjuda balaclava?