• Anonymsju

    Finns inte utrymme på mitt jobb att vabba mitt barn

    Vet inte riktigt vad jag vill få ut av det här men blir så jävla stressad av det här.

    Har jobbat på mitt arbete i 7 år, det är ett café, men man är själv på sitt pass hela tiden så man har rätt mycket arbetsuppgifter och ansvar på sitt pass.

    Vi är två anställda alltså. Jag är aldrig sjuk, och "krånglar" aldrig med att vilja byta tider osv.

    Har nu en tvååring hemma, som jag var tvungen att vabba idag för första gången sedan han började förskolan för ca 1 månad sedan. Han har 38,4 grader i temp efter vila. Tvekade på om jag ändå skulle lämna honom men läste att det ska man absolut inte.

    Det jobbiga här är att vi har knappt någon som kan ta mitt pass. Vi hade två extrapersonal förut men den ena har hittat nytt heltidsjobb, den andra pluggar. Så det finns alltså ingen som kan ta mitt pass, alltså ställer man ju till det av att behöva vara hemma. Min chef är naiv och förlitar sig på extrapersonalen, men dom vill ju såklart hitta andra heltidsjobb. Ringde chefen nyss och sa att sonen har feber så jag behöver vara hemma med honom, han reagerade jättestressat och irriterande över att jag inte hörde av mig till min kollega, utan ringer honom direkt.

    Men visst bör man vara hemma vid 38,4 grader i temp?

    Min kollega hörde av sig och vill att jag ska komma in ikväll och byta av henne så fort min sambo kommit hem, för att jobba typ 2 timmar och stänga stället..

  • Svar på tråden Finns inte utrymme på mitt jobb att vabba mitt barn
  • CitronTulo

    Klart man har rätt att vabba när man behöver! Detta är arbetsgivarens problem och ska inte ligga på er anställda att lösa!

  • LoveRain

    Det är chefens ansvar att lösa. Du har rätt att vabba och chefen får absolut inte straffa dig för det på något sätt. Det är inte ok att chefen tycket ni ska lösa detta mellan er. Chefen smiter undan sitt ansvar. Din kollega kan givetvis inte jobba hur många timmar som helst men det är i grund och botten inte ditt ansvar att lösa detta. Om jag var du skulle jag hjälpt till och löst av min kollega denna gång men efter det bett om att ni båda kan träffa chefen och diskutera hur detta ska skötas framöver. Chefen behöver fixa fler anställda samt själv kunna hoppa in vid tex vab.

    Vad skulle chefen gjort om du tex hare brutit benet? Krävt att du skulle jobba ändå eller skulle din kollega jobbat 7 dagar i veckan då?

    Om chefen inte löser detta så hitta ett annat jobb!

  • Anonymsju
    LoveRain skrev 2019-09-24 11:01:06 följande:

    Det är chefens ansvar att lösa. Du har rätt att vabba och chefen får absolut inte straffa dig för det på något sätt. Det är inte ok att chefen tycket ni ska lösa detta mellan er. Chefen smiter undan sitt ansvar. Din kollega kan givetvis inte jobba hur många timmar som helst men det är i grund och botten inte ditt ansvar att lösa detta. Om jag var du skulle jag hjälpt till och löst av min kollega denna gång men efter det bett om att ni båda kan träffa chefen och diskutera hur detta ska skötas framöver. Chefen behöver fixa fler anställda samt själv kunna hoppa in vid tex vab.

    Vad skulle chefen gjort om du tex hare brutit benet? Krävt att du skulle jobba ändå eller skulle din kollega jobbat 7 dagar i veckan då?

    Om chefen inte löser detta så hitta ett annat jobb!


    Tack för ditt svar!

    Grejen är att min sambo behöver jobba över idag några timmar. Han kan ju räcka nej till övertidsjobb men det är så bra pengar, så det vill ju ingen utav oss.

    Ja han tänker inte så långt, han har alltid "skjutit" ifrån så mycket ansvar han kan, så har han alltid varit.
  • Anonymsju
    CitronTulo skrev 2019-09-24 10:41:48 följande:

    Klart man har rätt att vabba när man behöver! Detta är arbetsgivarens problem och ska inte ligga på er anställda att lösa!


    Jag vet ju det, men svårt att inte känna sig ansvarig då man blir tillfrågad att försöka lösa det osv.
  • LoveRain

    [quote=79921121][quote-nick]Anonymsju skrev 2019-09-24 11:08:40 följande:[/quote-nick]Tack för ditt svar!

    Grejen är att min sambo behöver jobba över idag några timmar. Han kan ju räcka nej till övertidsjobb men det är så bra pengar, så det vill ju ingen utav oss.

    Ja han tänker inte så långt, han har alltid "skjutit" ifrån så mycket ansvar han kan, så har han alltid varit.[/

    Jag förstår. Chefen kommer undan eftersom han vet att ni är personer med hög ansvarskänsla och inte lämnar varandra i sticket.

    Säg till din kollega att du tyvärr inte kan eftersom din sambo är uppbokad på jobb och att hon får ringa chefen. Säg också att du tycker detta är ett stort problem och att ni borde be chefen om ett möte där ni diskuterar hur chefen ska lösa frågorna kring vab och sjukdom.

  • Anotherone
    Anonymsju skrev 2019-09-24 12:27:15 följande:
    Jag vet ju det, men svårt att inte känna sig ansvarig då man blir tillfrågad att försöka lösa det osv.
    Såklart att chefen försöker den vägen för att slippa ta sitt ansvar.
    Kan även finnas praktiska fördelar så som att ni som är närmast verksamheten känner vikarierna och vem som kanske är störst chans att den tackar ja, ni har deras telefonnummer etc.
    Men oavsett så är inte det ditt problem. 
  • Anonymsju
    LoveRain skrev 2019-09-24 12:37:34 följande:

    [quote=79921121][quote-nick]Anonymsju skrev 2019-09-24 11:08:40 följande:[/quote-nick]Tack för ditt svar!

    Grejen är att min sambo behöver jobba över idag några timmar. Han kan ju räcka nej till övertidsjobb men det är så bra pengar, så det vill ju ingen utav oss.

    Ja han tänker inte så långt, han har alltid "skjutit" ifrån så mycket ansvar han kan, så har han alltid varit.[/

    Jag förstår. Chefen kommer undan eftersom han vet att ni är personer med hög ansvarskänsla och inte lämnar varandra i sticket.

    Säg till din kollega att du tyvärr inte kan eftersom din sambo är uppbokad på jobb och att hon får ringa chefen. Säg också att du tycker detta är ett stort problem och att ni borde be chefen om ett möte där ni diskuterar hur chefen ska lösa frågorna kring vab och sjukdom.


    Är det vanligt beteende hos chefer?

    Jag har sagt att jag tycker det här är ett problem sen jag började.
  • CitronTulo
    Anonymsju skrev 2019-09-24 12:52:23 följande:
    Är det vanligt beteende hos chefer?

    Jag har sagt att jag tycker det här är ett problem sen jag började.
    Om du och din kollega ändå löser situationen så "behöver" ju inte chefen ta sitt ansvar! Ni har skämt bort hen med att ni fixar problemet utan att hen behöver anstränga sig.

    Läs på lite om tidsförskjutningstillägg och ta upp det med chefen så kanske hen blir mer motiverad att lösa det på annat vis..

    http://personalhandbok.mark.se/Forms/User/ViewText.aspx?parentId=3127
  • Anonymsju
    Anotherone skrev 2019-09-24 12:38:28 följande:

    Såklart att chefen försöker den vägen för att slippa ta sitt ansvar.

    Kan även finnas praktiska fördelar så som att ni som är närmast verksamheten känner vikarierna och vem som kanske är störst chans att den tackar ja, ni har deras telefonnummer etc.

    Men oavsett så är inte det ditt problem. 


    Ja så är det. Han är inte ett dugg insatt o verksamheten, och skulle inte klara av jobbet själv, eller det skulle han väl, men inte bra då han inte har koll på nåt.
Svar på tråden Finns inte utrymme på mitt jobb att vabba mitt barn