• Anonym (Felicia)

Okej att ha Tinder i en relation eller överreagerar jag?

Hej, jag önskar lite perspektiv på mitt problem då jag inte riktigt blir klok på det själv. Jag har nyligen inlett ett förhållande efter flera månaders intensivt dejtande. I början sa jag att jag har kvar Tinder och ibland chattar med killar och att jag inte har några problem med att han gör detsamma. Under den här tiden var det högst oklart om dejtandet skulle leda till något seriöst. Efter sommaren så valde vi att ta det steget längre och nu i helgen upptäckte jag att han låg i sängen och svepte på olika tjejer medan jag diskade. Han såg inte att jag såg och när jag klev in i rummet stängde han snabbt ner telefonen. När jag tar upp detta med honom säger han att han bara vill kolla på andra tjejer och kanske skaffa vänner men inte hålla på med någon annan än mig och att han älskar mig. Jag är helt och hållet införstådd med att man finner andra än sin partner attraktiva men att gränsen kanske går vid att man aktivt är inne på en dejting-app och kollar in utbudet det första man gör en lördagmorgon. Är jag för känslig som tar illa upp av det här? Är det kanske en nonsensgrej som är onödig att bråka om eller finns det någon rimlighet i att jag blir sårad av hans handlande?

• Svar på tråden Okej att ha Tinder i en relation eller överreagerar jag?
  • Anonym (Felicia)

Han har massor med vänner som han hittar på saker med och är väldigt aktiv på fritiden, knappt han hinner med de han har. Jag hänger på mycket som han gör och jag vet att han har uttryckt att han önskar att jag hittade på mer grejer och att det hade varit kul med en tjej som delat hans intressen redan från början. Han hade börjat prata med en tjej (på Tinder) som bodde nära och hade samma intressen som honom så han frågade om det var okej att träffa henne vilket jag reagerade starkt på och ifrågasatte varför han behöver en ny tjejkompis helt plötsligt.

Å ena sidan tror jag på honom med kompis-delen, men det stör mig ändå att han inte kan nöja sig med de vänner han har och göra de här sakerna tillsammans med mig trots att jag inte hade ett brinnande intresse från start.

Mycket vill ha mer..?

• ivar37
    Anonym (Felicia) skrev 2019-09-28 07:34:57 följande:

Han har massor med vänner som han hittar på saker med och är väldigt aktiv på fritiden, knappt han hinner med de han har. Jag hänger på mycket som han gör och jag vet att han har uttryckt att han önskar att jag hittade på mer grejer och att det hade varit kul med en tjej som delat hans intressen redan från början. Han hade börjat prata med en tjej (på Tinder) som bodde nära och hade samma intressen som honom så han frågade om det var okej att träffa henne vilket jag reagerade starkt på och ifrågasatte varför han behöver en ny tjejkompis helt plötsligt.

Å ena sidan tror jag på honom med kompis-delen, men det stör mig ändå att han inte kan nöja sig med de vänner han har och göra de här sakerna tillsammans med mig trots att jag inte hade ett brinnande intresse från start.

Mycket vill ha mer..?

Tjejen. Lyssna nu. Du blir blåst av en kille som vill ha din närhet då och då men som inte satsar på dej. Satsar han på dej så gör man inte så. Då lyssnar man på dej, säger ok, känner du så så avslutar jag.

Så enkelt.
  • Smillefix
    Anonym (Felicia) skrev 2019-09-28 07:34:57 följande:

Mycket vill ha mer..?

Oj, det där känns redan över gränsen. Letar han tjejer som delar hans intressen att umgås med istället för att involvera dig i intresset så ni två kan göra det istället.. en tjej som han hittat på Tinder dessutom som ju är en dating app och dessutom 90% utseendefokuserad. Dvs tjejen är sannolikt singel och letar partner, får jag gissa hon är inte skitful heller?

Jag personligen skulle inte ens acceptera att min man skaffar en ny kvinnlig kompis, jag är ok med de kvinnliga vänner han hade när han träffade mig men börja umgås med nya kvinnliga "vänner" som han hittat på Tinder...nää...

Vad är det för intresse han håller på med som han och den här tjejen delar?

Ska de träffas så vill du vara med, du är ju också intresserad så ni kan väl göra det tillsammans alla tre? Säger han nej till det, ja då vet du hans verkliga intentioner. Då är det bara att dumpa.
  • Anonym (E)
    Anonym (Felicia) skrev 2019-09-28 07:17:50 följande:

Jag ser ju problemet och kommer ihåg känslan när jag startade tråden. Kanske har ni rätt, att jag kommer ångra det här sen och känna att det var slöseri med tid.

Mina tidigare förhållanden har kantats av liknande problem, inte Tinder men att det har skrivits till ex i smyg osv.

Skillnaden nu är att vi kan prata om problemet och att det finns en chans att ändra på det.

Jag förstår att jag framstår som dum i huvudet för vissa men jag tycker om den här killen och vill inte lämna.

I min värld, sett till mina erfarenheter, finns inte killar som inte har det här behovet eller så är jag otillräcklig men jag vill inte tro att jag är hela problemet.

Du är inte dum i huvudet, du är kär.

Men jag håller fast vid vad jag skrev tidigare. Gå bara ned på sånt DU verkligen tycker är okej. Gå inte med på saker som du själv mår dåligt över bara för att du är kär.

Kärlek har en tendens att få en att inte se saker för vad de egentligen är. Det minsta du borde försöka inse är att ni inte har ett exklusivt förhållande eftersom han dejtar andra.
  • Smillefix

Se det för vad det är, ni har inte ett exklusivt förhållande om han fortsätter dejta andra nej det stämmer. Fortsätt träffa killen och umgås med honom om det inte skadar dig själv att veta att han träffar andra också (att dejta behöver inte innebära att man är fysisk utan också att man träffas och ser om intresse uppstår och om man har något gemensamt, så som han nu vill göra med den här andra Tindertjejen) han kanske bestämmer sig till slut för att han vill vara exklusiv med dig. Under tiden är det ju inget som hindrar att du också dejtar killar. Vem vet du kanske träffar någon som är mer ute efter samma som du? Och vill ni två forttsätta träffas och det utvecklas till något mer seriöst i framtiden, gott så. Men han är inte där än.

• Anonym (Felicia)

Svårt att inte se honom som min när vi bor ihop och träffas varje dag, sover ihop varje natt osv.. jag har träffat hela hans familj och släkt så det känns rätt seriöst ändå.

Men jag förstår tankesättet, ska försöka applicera det ändå.

• Anonym (E)
    Anonym (Felicia) skrev 2019-09-28 08:44:15 följande:

Svårt att inte se honom som min när vi bor ihop och träffas varje dag, sover ihop varje natt osv.. jag har träffat hela hans familj och släkt så det känns rätt seriöst ändå.

Samtidigt letar han ju andra nya tjejer att dejta så det är ju ändå inte exklusivt. Vilket är okej om ni båda trivs med det.
  • Anonym (Fundersam)

Jag funderar över varför det är så viktigt för honom att ha kvar Tinder när han vet att du inte vill att han ska vara det. Att det är så viktigt för honom att han nästan är beredd att låta det ta slut (så tolkade jag det eftersom du skrev att du inte är beredd att göra slut för en sådan sak, som att det är valen: antingen Tinder eller så är det slut). Vill du vara med någon som inte är beredd att göra den lilla uppoffringen för att få vara med dig?

• Anonym (lägg av nu)
    Anonym (Felicia) skrev 2019-09-28 08:44:15 följande:

Ok jag tror att han egentligen ber om tillåtelse att sätta på andra tjejer. Har du frågat honom om han gör det eller kommer att göra.
    Han kanske tror att pga du säger ja till att träffa andra tjejer så är det i hans värld lika med ok att ha sex med andra trots att ni bor ihop. Ett öppet förhållande helt enkelt.
    Att ni sover varje natt tillsammans och att du har träffat hans föräldrar har ju inte med att göra med att han mest troligt sätter på andra tjejer när han träffar dem.
    Vad tror du själv en kille vill göra om han träffade dig på tinder, dricka te? Nä kolla om han kan få sex med dig naturligtvis.
    Att träffa någon och ha sex med tar ju inte lång tid. Han kanske har sex med dig varje dag. Men med andra också varje dag.
    Din kille manipulerar och lurar dig att tro att tindertjejerna bara är kompisar genom att vara helt öppet med det. Han bluffar dig likt en trollkarl.
    Följ med och träffa tinder tjejerna och prata med dem enskilt på tex toan så inte din kille hör och fråga om dem vad som pågår. Jag tror din kille inte alls gillar att du följer med. Men sedan kommer han att träffa dem iaf senare för att ha sex.
  • Anonym (Gina)

Hur länge ska ni vara med på tinder?Vet par som slutat vara där,för att de blev ett par och vill inte hänga mera på tinder.Hur har ni tänkt på detta?Fråga.

• Anonym (Skitsnack)

Nu ska jag avslöja ett misstag jag gjorde i början när jag dejtade min kille som liknar ditt. Precis i början innan vi visste vart det skulle leda sa jag att det är ok om han träffar andra. Jag hade förstås samma rätt, jag dejtade en kille när jag träffade min partner och hade inte bestämt mig ännu. Jag träffade den andra killen en gång till sen bestämde jag mig för min partner. Ganska snart efter bestämde vi att nu är det vi två och vi ska förstås vara exklusiva, vi flyttade ihop mm. Jag är ingen svartsjuk typ och jag ville vara storsint och generös så jag tillät honom ha tjejkompisar, han hade inte tinder men chattade med tjejer på andra sätt och träffade dem irl på stan mm.

Ganska långt senare började jag få allt fler starka signaler om att något inte stämmer, märkliga meddelanden från tjejer rentav kärleksförklaringar, tjejer ringde mitt i natten osv. Min kille nekade förstås till att han var otrogen men hänvisade likförbannat till att "men du har ju sagt att jag får träffa andra" som för att rättfärdiga sig själv. Ja det var precis i början innan vi hade blivit ihop på riktigt!! Men tyvärr är killar enkelspåriga och hör vad de vill höra. Senare kom det fram att han var otrogen, jag fick aldrig bekräftat de där tidigare konstiga snedstegen men jag är 99% säker på att han var otrogen då med.

Jag har i alla fall förlåtit, vi är fortfarande ihop och nu är han faktiskt trogen mig (vad jag vet och det tror jag faktiskt). Jag har gjort klart att jag inte accepterar att han träffar andra och eftersom han inte klarar att hantera friheten jag gav honom så håller jag honom med kort koppel och munkorg numera. Inga kvinnliga kompisar är tillåtna förutom gamla tjejkompisar han hade innan vi träffades. Men nya bekantskaper, chattande mm är tvärblankt nej.

Tyvärr tror jag du skjuter dig i foten om du tillåter för mycket kontakt med andra tjejer. Risken är att han tolkar det som att du är ok med att han dejtar och det ena leder till det andra. Oavsett vad han säger nu är risken stor att han faller för frestelsen när de umgås på tu man hand. Hon är snygg, de delar intressen och kommer bra överens. Även om inte han har de intentionerna så är väl hon ute efter något annat, hon är väl knappast på tinder för att träffa killkompisar utan snarare för att hitta ett ragg eller en kille? Och hon tycker väl att din kille är intressant på något vis eftersom hon t.o.m vill ses?

• Anonym (Otroligt)

Förstår att det gör oerhört ont men finns bara ett alternativ här. Hitta nån som du förtjänar.

Du kommer 100 % bli sårad i längden. Antingen tar du smällen nu eller så slösar du år på någon som inte nöjer sig med dig.

Du säger att du haft liknande erfarenheter. Vet du varför? Det beror på att du inte värdesätter sig själv tillräckligt högt. Om du hade gjort det hade du blivit behandlad därefter.

Fråga om det är okej att du också har tinder och träffar andra? Så kan ni kan träffa andra båda två men varför nu ska vara ihop är ju ett mysterium.

Försök se på det för vad det är. Han tycker det är viktigare att ha kvar tinder än dig. För så är det ju. Han kan inte tänka sig att ta bort appen. Du tycker fortfarande inte att det är en anledning att göra slut?

Om du väljer dig själv i det här läget och står upp för dig själv så kommer du bli starkare och ditt självkänsla kommer öka. Låter som en klyscha men det är sant.

• Anonym (Otroligt)
    Anonym (Skitsnack) skrev 2019-09-28 10:39:20 följande:

Nu ska jag avslöja ett misstag jag gjorde i början när jag dejtade min kille som liknar ditt. Precis i början innan vi visste vart det skulle leda sa jag att det är ok om han träffar andra. Jag hade förstås samma rätt, jag dejtade en kille när jag träffade min partner och hade inte bestämt mig ännu. Jag träffade den andra killen en gång till sen bestämde jag mig för min partner. Ganska snart efter bestämde vi att nu är det vi två och vi ska förstås vara exklusiva, vi flyttade ihop mm. Jag är ingen svartsjuk typ och jag ville vara storsint och generös så jag tillät honom ha tjejkompisar, han hade inte tinder men chattade med tjejer på andra sätt och träffade dem irl på stan mm.

Ganska långt senare började jag få allt fler starka signaler om att något inte stämmer, märkliga meddelanden från tjejer rentav kärleksförklaringar, tjejer ringde mitt i natten osv. Min kille nekade förstås till att han var otrogen men hänvisade likförbannat till att "men du har ju sagt att jag får träffa andra" som för att rättfärdiga sig själv. Ja det var precis i början innan vi hade blivit ihop på riktigt!! Men tyvärr är killar enkelspåriga och hör vad de vill höra. Senare kom det fram att han var otrogen, jag fick aldrig bekräftat de där tidigare konstiga snedstegen men jag är 99% säker på att han var otrogen då med.

Jag har i alla fall förlåtit, vi är fortfarande ihop och nu är han faktiskt trogen mig (vad jag vet och det tror jag faktiskt). Jag har gjort klart att jag inte accepterar att han träffar andra och eftersom han inte klarar att hantera friheten jag gav honom så håller jag honom med kort koppel och munkorg numera. Inga kvinnliga kompisar är tillåtna förutom gamla tjejkompisar han hade innan vi träffades. Men nya bekantskaper, chattande mm är tvärblankt nej.

Tyvärr tror jag du skjuter dig i foten om du tillåter för mycket kontakt med andra tjejer. Risken är att han tolkar det som att du är ok med att han dejtar och det ena leder till det andra. Oavsett vad han säger nu är risken stor att han faller för frestelsen när de umgås på tu man hand. Hon är snygg, de delar intressen och kommer bra överens. Även om inte han har de intentionerna så är väl hon ute efter något annat, hon är väl knappast på tinder för att träffa killkompisar utan snarare för att hitta ett ragg eller en kille? Och hon tycker väl att din kille är intressant på något vis eftersom hon t.o.m vill ses?

Du har ett fel här. Killar är inte enkelspåriga och hör vad de vill höra. Douche bags är enkelspåriga och hör vad de vill höra! Beklagar att du har hittat en sån som du måste ge regler som han ska följa för att inte vara otrogen.
  • Anonym (Skitsnack)
    Anonym (Otroligt) skrev 2019-09-28 10:54:06 följande:

Du har ett fel här. Killar är inte enkelspåriga och hör vad de vill höra. Douche bags är enkelspåriga och hör vad de vill höra! Beklagar att du har hittat en sån som du måste ge regler som han ska följa för att inte vara otrogen.

Jag tror det är väldigt få killar som kan träffa tjejer utan att de faller för frestelsen, det räcker bara att de får en invit och det gäller majoriteten av killar. Ni tänker med kuken så är det bara, häll i dem lite sprit dessutom så fösvinner omdömet helt. Jag har nästan aldrig varit med om att bli nobbad av en kille jag visat intresse för i något sammanhang, nu har jag som princip att aldrig vara med en upptagen kille men my god hade jag haft möjlighet många gånger tror du. Kollegor, vänner you name it.

Min förra kille som jag hade en längre relation med skulle bli chockad om han fick veta att så gott som alla hans närmaste kompisar har raggat på mig vid ett eller annat tillfälle (alltså de var min killes kompisar och jag lärde känna dem genom honom). Några efter att vi gjort slut (så mycket för den aldrig-ta-kompisars ex-hederskodexen) men jag har fått avvisa ganska uppenbara taffliga inviter från hans bästa kompisar t.o.m när vi var ihop. En av dem var hemma hos oss på en efterfest när min kille somnat i sovrummet bredvid och jag satt i vardagsrummet med hans kompis, som var sambo och nyss fått barn dessutom. En annan gav mig en kärleksförklaring och förklarade att han varit förälskad i mig länge och hur jobbigt det varit för honom att se mig och min kille ihop och umgås med oss. Han hade den goda smaken att vänta tills vi hade gjort slut åtminstone.

Jag tror inte tjejer är så mycket bättre tyvärr iofs, jo kanske lite men vi är totalt demoraliserade nuförtiden, alla bara tänker på sex. Och appar som Tinder gör det så himla enkelt att träffa andra nu också, man behöver inte ens anstränga sig.
  • jos79

Nej det är inte ok att ha om man är i ett förhållande.

• Anonym (Otroligt)
    Anonym (Skitsnack) skrev 2019-09-28 11:14:27 följande:

Jag tror det är väldigt få killar som kan träffa tjejer utan att de faller för frestelsen, det räcker bara att de får en invit och det gäller majoriteten av killar. Ni tänker med kuken så är det bara, häll i dem lite sprit dessutom så fösvinner omdömet helt. Jag har nästan aldrig varit med om att bli nobbad av en kille jag visat intresse för i något sammanhang, nu har jag som princip att aldrig vara med en upptagen kille men my god hade jag haft möjlighet många gånger tror du. Kollegor, vänner you name it.

Min förra kille som jag hade en längre relation med skulle bli chockad om han fick veta att så gott som alla hans närmaste kompisar har raggat på mig vid ett eller annat tillfälle (alltså de var min killes kompisar och jag lärde känna dem genom honom). Några efter att vi gjort slut (så mycket för den aldrig-ta-kompisars ex-hederskodexen) men jag har fått avvisa ganska uppenbara taffliga inviter från hans bästa kompisar t.o.m när vi var ihop. En av dem var hemma hos oss på en efterfest när min kille somnat i sovrummet bredvid och jag satt i vardagsrummet med hans kompis, som var sambo och nyss fått barn dessutom. En annan gav mig en kärleksförklaring och förklarade att han varit förälskad i mig länge och hur jobbigt det varit för honom att se mig och min kille ihop och umgås med oss. Han hade den goda smaken att vänta tills vi hade gjort slut åtminstone.

Jag tror inte tjejer är så mycket bättre tyvärr iofs, jo kanske lite men vi är totalt demoraliserade nuförtiden, alla bara tänker på sex. Och appar som Tinder gör det så himla enkelt att träffa andra nu också, man behöver inte ens anstränga sig.

Jo givetvis finns den driften hos alla människor. Men hur man hanterar den säger rätt mycket om en människa, dels vad man har för moral och hur mogen man är. Om man har kommit några steg i sin personliga utveckling inser man att det där är inget man ska hålla på med. Om man värderar sin partner och är en genuin människa kan man inte följa minsta impuls. Människor som inte har någon impulskontroll ska man inte omge sig med öht. Absolut inte ha en relation med.

Man har val i livet och om man tror att man blir lycklig av att vara ständigt sökande och notorisk svikare så är man ute på djupt vatten. Ett enkelt val är att inte ens låta sig frestas med att ha kvar appar som tinder.
  • Anonym (Kaffedraken)
    Anonym (Hanna) skrev 2019-09-24 22:25:20 följande:

Jag hatar skitsnacket om att träffa vänner där. Det är en dejtingapp och jag har svårt att tro att killar skriver med varandra. Har han inga vänner så kan jag tycka att det är okej med en sådan app men det finns dem som är särskilt för att hitta vänner.

Jag tycker att du ska stå på dig säga vad du känner och tänker och ställa kvar på att han tar bort den.

Att tjejer vill ställa krav på killen att inte ha Tinder förvånar mig inte alls.

42 procent av Tinders användare är inte singlar.

Tjejer är oftare otrogna på Tinder än killar.
  • Anonym (Kim)
    Anonym (Kaffedraken) skrev 2022-07-24 07:14:57 följande:
    Att tjejer vill ställa krav på killen att inte ha Tinder förvånar mig inte alls.

42 procent av Tinders användare är inte singlar.

Tjejer är oftare otrogna på Tinder än killar.

Att du tycker så förvånar mig inte ett dugg. Att tjejer ställer krav. Det gör ju aldrig killar.

Vad har du för källa till ditt påstående? Hur har du kommit fram till just 42% och att tjejer är mer otrogna? Använder du Tinder själv? 

Svar på tråden Okej att ha Tinder i en relation eller överreagerar jag?