• Chrizzzz

    Att vilja ha barn men inte kunna

    Har efter ett antal års grubblande insett att jag vill ha barn. Problemet är att jag som homosexuell man inte på ett "smidigt och enkelt" sätt kan lösa detta som många andra. Speciellt svårt är det eftersom min partner inte vill ha (egna) barn då han anser att han är för gammal (38 år). Han har inget mot barn utan anser bara han är för gammal och att vi kan "nöja" oss med syskonbarn som visserligen är underbara men det är inte mina egna barn...

    Har funderat på olika lösningar men vet inte hur jag ska hantera dem riktigt
    .
    Övervägt surrogatmödraskap men har dubier över upplägg och dylikt samt kostnad.
    Adoption är principiellt omöjligt då min partner inte vill vara med på det
    Hitta en kvinna som kan tänka sig bli gravid med delad vårdnad, var hittar man det ??
    Vi har varit familjehem innan så inte ett alternativ igen tyvärr då jag inte vill ha med en totalt inkometent social att göra igen

    Så jag funderar om jag bara är rent egoistisk i att vilja ha barn? Kan dock inte komma ifrån känslan att det är det jag saknar och helt och fullo skulle vilja ha. Och hur skall jag då gå till väga? Surrogatmödraskap är lägst hängande frukt så att säga men känns moraliskt och etiskt i gråzonen ändå...Så hur göra?

  • Svar på tråden Att vilja ha barn men inte kunna
  • LoveRain

    Alltid en viss egoism i att skaffa barn så set ska du inte ha dåligt samvete för.

    Adoption är ingen lätt väg, även om din kille skulle varit med på det. Gå länder, om ens något, som tillåter homosexuella adoptera även om ni blir godkända i Sverige.

    Surrogatmoder är oetiskt eftersom du kommer bli tvungen att åka till typ Indien eller öststaterna och utnyttja en fattig kvinnas kropp. Tycker din moraliska kompass visar rätt här.

    Din bästa chans är väl att hitta ett lesbiskt par eller ensamstående kvinna som vill ha barn

  • Anonym (.)

    Tror att du kanske kan finns grupper på t.ex. Facebook där du har lättare att finna lösningar, typ regnsbågaföräldrar eller liknande kanske du kan söka på?

    Jag tror det bästa är om du kan hitta ett lesbiskt par i din närhet som kanske kan tänka dig någon form av upplägg.

    Tror du tänker rätt om surrogatmödraskap (som egentligen är att köpa ett barn), och adoption tror jag du har väldigt dåliga chanser att lyckas.

    Annars är väl hund kanske något att fundera på, inte riktigt samma sak, men det är ju lite som ett barn på sätt o vis.

  • Trädgårdsland

    Familjehem men via konsulent? Då har du någon som ?står mellan? er och socialen. Det ändrar ju inte socialens beslut, men ni behöver inte ha kontakten själv, och har någon som är engagerade i er situation som familjehem och tar hand om er.

    Det är ju inte som att ha ett eget barn. Men man får en vardag med barn och ett familjeliv. Och behöver man ju inte börja på spädbarnsåldern, om din partner känner sig för gammal.

Svar på tråden Att vilja ha barn men inte kunna