• Anonymsju

Min 2 åring pratar inte, bör jag vara orolig?

Hej, vill fråga om råd angående att min son inte pratar. Han blir 2 år i november, och min bvc sa att har talet inte kommit igång på 2 årskollen så ska vi träffa en talpedagog. Min första fråga - vad gör en talpedagog? Hur går liksom det mötet till? Och vad ska den kolla, om barnet har en nedsättning eller bara är sen? Hur ser dom det isåfall? Många frågor, men någon som gått hos talpedagog med sin 2 åring som vill dela med sig?

Han var tidig med att gå, och det dröjde väl 1 vecka så sprang han jättesnabbt. Han har varit tidig med det motoriska. Jag har fått många kommentarer på öppna förskolan om hur tidig han var för sin ålder att kunna springa snabbt, hoppa, skutta, parera osv. Från 1 års ålder har han kunnat ramla eller sitta ner och skutta upp på fötter utan att ta hjälp med händerna, ser ut som en liten akrobat. Vet inte hur vanligt det är så menar inte att skryta, men de flesta som träffat honom har kommenterat hur snabb och smidig han var/är.

Har ju hört att dom kan vara tidiga med det ena och sena med det andra, men börjar ändå bli lite orolig varför han inte säger fler ord.

Han säger: mamma, pappa, där, tacktack. Han kan härma djurläten och olika billäten.

Han förstår allt vi säger och gör därefter, även fast han inte "pratar tillbaka" så märker vi att han förstår eftersom han går dit vi menar eller gör det vi bett om. Han pekar på saker man frågar om men härmar inte sakerna man försöker få honom att säga.

När han är hungrig går han till kylskåpet och pekar och gråter. När han vill bada gör han likadant fast vid badet osv. Han säger alltså inte "hungrig" eller "bada"

Det oroar mig lite att han inte säger ett enkelt ord som tex. bada, fast han vet precis vad det är.

Någon med erfarenhet som vill dela med sig? Tror ni det släpper snart eller bör vi vara uppmärksamma på att något kan vara "fel"?

• Svar på tråden Min 2 åring pratar inte, bör jag vara orolig?
  • Anonymsju

Vill tillägga att han skakar på huvudet när vi frågar saker, och kan säga: nenene (nej) och ajaj.

• Vickis77

Hur mycket förstår han av det ni säger till honom? Det är viktigare än talet, för det kommer med tiden. Förstår han lite kortare instruktioner som att hämta en sko, stoppa gosedjuret i lådan osv.

• mammatill6

Jag har två barn son inte pratat vid 2-årskollen. Vi blev skickade till logoped. Ena gjorde de inget med, vid 2,5 öppnade hon munnen och började prata och sen har hon knappt varit tyst.

Sonen gick ett par gånger och fick göra lite övningar för munmotoriken. Han började också prata vid 2,5 och sen dess inga problem.

• Panduro

Hmm. När vår dotter vara knappa 2 sa hon inte mycket mer än din son. Nu är hon 2 år och 3 månader och pratar väldigt mycket. Lär sig nya ord varje dag. Oftast tvåordsmeningar men ibland även tre. Håller med Vickis, förståelsen är mycket mycket viktigare än talet.

• cosinus

Min 13-åring var ganska sen med talet, vid 18 mån hade han 10 ord och då räknade jag väldigt generöst. kaka var t ex både kaka och anka, ouff ouff var hund, mau var katt o s v. 

Det var i princip våra namn, syrrans namn atte = vatten och ass = glass som han sa men precis som din son förstod han allt.

När han började dagis vid 17 månader vet jag att fröknarna kommenterade det faktum att han var så lätt att förstå trots att han inte pratade för han gjorde precis som din son och visade vad han ville och det rådde liksom inga tvivel vad han var ute efter.

Vid tre fick jag frågor om jag var orolig för hans tal, vilket jag inte var. Han pratade slarvigt men iddes inte anstränga sig så länge han blev förstådd, han hade heller inga större grammatiska fel i det han sa utan det var ren bekvämlighet att inte nöta uttalet och säga mer än nödvändigt.

Nu är han som sagt 13, har riktigt grymma betyg så huvudet är det inget fel på men han är ff lat som tusan :)

• Anonymsju
    Vickis77 skrev 2019-09-26 08:22:30 följande:

Hur mycket förstår han av det ni säger till honom? Det är viktigare än talet, för det kommer med tiden. Förstår han lite kortare instruktioner som att hämta en sko, stoppa gosedjuret i lådan osv.

Ja han förstår det vi säger, han kan hämta sin sko, han kan slänga saker i papperskorgen, snyta sig, peka på näsa och några andra kroppsdelar, han härmar "björnen sover leken", kan dansa till "huvud, axlar, knä o tå", pekar på saker man frågar om osv.

Han kan alltså mer saker än det här, det mesta förstår han alltså.
  • Vickis77
    Anonymsju skrev 2019-09-26 08:31:23 följande:

Ja han förstår det vi säger, han kan hämta sin sko, han kan slänga saker i papperskorgen, snyta sig, peka på näsa och några andra kroppsdelar, han härmar "björnen sover leken", kan dansa till "huvud, axlar, knä o tå", pekar på saker man frågar om osv.

Han kan alltså mer saker än det här, det mesta förstår han alltså.

Jag hade inte varit ett dugg orolig i ditt läge!
  • lövet2

Jag skulle inte oroa mig, eftersom han faktiskt kan prata och tydligen förstår också.

När mitt äldsta barn var litet, då var de inte så snabba med att sätta in logoped. Om barnet gjorde sig förstått hemma och kunde säga mamma och pappa, då gjorde de inget före 4-5 år. Det var inte pga snålhet utan för att barn som bevisat att de kan säga 1-2 ord nästan alltid börjar prata till slut. Förr eller senare.

Nu är det ett annat läge. Barnen går på dagis, och när varken personalen eller de andra barnen förstår, då blir det ett problem. Därför vill man ofta skynda på språkutvecklingen, så att inte "sena" barn ska behöva ha ett litet helvete på dagis.

Så nej, det är säkert inget fel på honom, men det blir jobbigt för honom när andra människor inte förstår honom. Kanske en logoped kan skynda på honom, men i bland måste det bara få ta sin tid.

• fjanten

Jag hade inte oroat mig. Min son sa inte mycket innan ca 2,5 års ålder, men nu (3,5) pratar han non-stop. Han pratar om dåtid, nutid, framtid. Han säger låååånga meningar och lyckas oftast böja ord grammatiskt korrekt. Vi var hos logoped vid 1,5 år, 2 år, 2,5 år och 3 år. När han var 3 konstaterade hon att han inte har någon språkstörning av de tre sorterna som finns (expressiv, förståelse och sedan en tredje som jag inte kommer ihåg namnet på...).

Förskolan är bekymrade över hans språk. Jag har berättat att både BVC och logoped inte är det minsta oroade över hans utveckling, och att hans språkliga nivå är i det tidigare spannet numera för barn i samma ålder. Men de envisas med att de vill ha in en specialpedagog för att observera honom och sedan ge tips till förskollärarrna på hur de ska hjälpa honom i hans språkliga utveckling på bästa sätt. Jag nekar inte till det, men är personligen inte det minsta orolig. Det behöver nog inte du vara heller!

• närkommertrean

När min 3-åring fyllde 2 år sa han 6 ord. Han förstod dock allt vi sa och kommunicerade en del med tecken. På bvc tyckte de inte det var något problem och gjorde inget åt det. Nu när han är 3 år pratar han hur mycket som helst! Jag hade inte oroat mig om jag var du. Och blir ni skickade till en logoped så se det som något bra, att ni får lite extra hjälp på vägen.

• närkommertrean

När min 3-åring fyllde 2 år sa han 6 ord. Han förstod dock allt vi sa och kommunicerade en del med tecken. På bvc tyckte de inte det var något problem och gjorde inget åt det. Nu när han är 3 år pratar han hur mycket som helst! Jag hade inte oroat mig om jag var du. Och blir ni skickade till en logoped så se det som något bra, att ni får lite extra hjälp på vägen.

• Smultron93

Trycker inte du behöver vara orolig. Jag har jobbat inom förskolan i många år och har stött på mååånga 2 åringar som inte säger så mycket. Det viktiga är att de visar intresse när du pratar och typ nickar som du säger. Använd gärna tecken som stöd! Det gör vi och det fungerar jättebra. Ex vid frukost, fråga: vill du ha mjölk? Och samtidigt visar du tecknet. Har så många barn som några veckor senare säger: mjölk! Och sedan gör de tecknet för det & då smälter jag lite av lycka. Sjung mycket tillsammans och läs enkla böcker. Men framförallt använd tecken :D

Svar på tråden Min 2 åring pratar inte, bör jag vara orolig?