Min 2 åring pratar inte, bör jag vara orolig?
Hej, vill fråga om råd angående att min son inte pratar. Han blir 2 år i november, och min bvc sa att har talet inte kommit igång på 2 årskollen så ska vi träffa en talpedagog. Min första fråga - vad gör en talpedagog? Hur går liksom det mötet till? Och vad ska den kolla, om barnet har en nedsättning eller bara är sen? Hur ser dom det isåfall? Många frågor, men någon som gått hos talpedagog med sin 2 åring som vill dela med sig?
Han var tidig med att gå, och det dröjde väl 1 vecka så sprang han jättesnabbt. Han har varit tidig med det motoriska. Jag har fått många kommentarer på öppna förskolan om hur tidig han var för sin ålder att kunna springa snabbt, hoppa, skutta, parera osv. Från 1 års ålder har han kunnat ramla eller sitta ner och skutta upp på fötter utan att ta hjälp med händerna, ser ut som en liten akrobat. Vet inte hur vanligt det är så menar inte att skryta, men de flesta som träffat honom har kommenterat hur snabb och smidig han var/är.
Har ju hört att dom kan vara tidiga med det ena och sena med det andra, men börjar ändå bli lite orolig varför han inte säger fler ord.
Han säger: mamma, pappa, där, tacktack. Han kan härma djurläten och olika billäten.
Han förstår allt vi säger och gör därefter, även fast han inte "pratar tillbaka" så märker vi att han förstår eftersom han går dit vi menar eller gör det vi bett om. Han pekar på saker man frågar om men härmar inte sakerna man försöker få honom att säga.
När han är hungrig går han till kylskåpet och pekar och gråter. När han vill bada gör han likadant fast vid badet osv. Han säger alltså inte "hungrig" eller "bada"
Det oroar mig lite att han inte säger ett enkelt ord som tex. bada, fast han vet precis vad det är.
Någon med erfarenhet som vill dela med sig? Tror ni det släpper snart eller bör vi vara uppmärksamma på att något kan vara "fel"?