Inlägg från: Anonym (Galet) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Galet)

    Min man vill använda blöja

    Anonym (Ssk) skrev 2019-09-29 08:46:21 följande:

    Har din man varit med om något trauma tidigare.?. De kan ju slå tillbaka när som helst under livet och man kan hamna i olika typer av psykologiska kriser. Råder att du pratar med din man och säger att när han tar på sig en blöja för att börja kissa ner sig, stör han signalerna i hjärnan. Vilket medför att han kan förstöra sin förmåga att hålla tätt i framtiden. Detta är inget som

    Kan väntas med. Och du kanske även ska va med på din mans psykolog samtal och försök att kunna dokumentera, för att kunna bekräfta din historia. För de kan bli svårt för honom att kanske stå till svars framför

    Sjukvården om sina fantasier.


    Varför skulle man bli inkontinent för att man kissar i en blöja istället för i toaletten eller en flaska tex? Var har du fått det ifrån? Är du ssk?

    Överfylld blåsa tänker du kanske på? Har inget med var man kissar att göra.

    Till dig ts. Jag läste bara 2 sidor så det kanske har varit på tal redan. Men psykoanalys (handlar om ens barndom) hade nog varit bra för din man. Kanske även sexolog som kan förklara mer om fetischer.
  • Anonym (Galet)
    Anonym (A) skrev 2019-09-29 18:25:04 följande:

    Det kan han bli om han vänjer sig vid den.


    Näe, verkligen inte! Var får ni dom dumheterna ifrån?

    Ni tänker säkert på helt andra saker som ni inte vet bakgrunden till. Typiskt usk på hemtjänst o äldrevård. Ni får sällan veta saker om deras sjukdomar.
  • Anonym (Galet)
    Anonym (Signe) skrev 2019-09-30 08:54:10 följande:

    Jaaa det är ju frågan. Han säger själv att han känner att det fel och han mår dåligt över att han behöver dom. Men då mår han dåligt, känner sig mer stressad och behöver dom mer. Blir snabbt en ond cirkel.

    Men han ska få prata med någon om sin stress i alla fall så får vi ta det därifrån


    Bryr ni er om varandra så tar ni er igenom detta tillsammans. Även om det slutar i skilsmässa så kan du inte klandra din man för att ha gjort något elakt mot dig. Detta är något han tagit med sig från en händelse i barndomen. Garanterat. Han har känt sig trygg när mamma kommit med blöjan. Det har blivit en fetisch. Och han har väntat 15år med att berätta. Dessa 15åren har han funderat på hur han ska våga säga det, din reaktion. Tänk hur han har våndats över att kunna vara ärlig. Efter 15år fick han mod att berätta. Din reaktion var inte den han önskade, men fortfarande är du kvar. Alltså älskar du npnting med honom fortfarande. Det är inte en helt annan person, det är fortfarande din man och pappa till dina barn. Fast med en ?störning? som går att hantera. Och han skadar väl ingen?

    Du ska däremot aldrig bidra till hans fetisch om du inte känner dig bekväm med det.
  • Anonym (Galet)
    Anonym (Signe) skrev 2019-09-30 19:39:42 följande:

    Nej men precis jag har inte skällt, inte gapat inte sagt han är störd. Jag har verkligen försökt visa förståelse. Men den där varma trygga famen som är så mysig att få en kram av är i nuläget helt borta. Känns bara så fel alltihop. Höll om honom i går för att han behövde det men jag fann ingen glädje eller värme i det hela bara ångest.


    Usch vad jobbigt att plötsligt känna så för någon man trott sig veta allt om, och verkligen älskat för den de är!

    Jag hade sån ångest av att vara i närheten av mitt ex sista åren faktiskt, innan jag tog mod att skiljas. Det är fruktansvärt. Jag hoppas att ni finner den hjälpen ni behöver för att hantera detta.
  • Anonym (Galet)

    Ts. En fundering. Har han använt blöja under era år tillsammans när du inte har vetat om det?

    När du varit borta eller han varit borta? Om så är fallet så har han ju kunnat sköta det snyggt utan att någon fått veta, och borde kunna fortsätta så?

  • Anonym (Galet)
    Anonym (Signe) skrev 2019-10-01 11:02:37 följande:

    Han har haft det nån gång när han varit borta men ger bäst resultat om han är hemma. Det går lite upp och ner. Han säger att det gå i perioder och han har tryckt undan behovet men nu klarade han inte det längre


    Ok. Skönt att han vågar vara ärlig. Du hanterar det nog bättre än vad du själv tror.

    Att trycka undan könslor är inte bra i långa loppet. Kan vara därför allt kommer så plötsligt. Har han bra kontakt med sin mamma? Hur är hon mot honom?
  • Anonym (Galet)
    Anonym (Signe) skrev 2019-10-01 16:04:19 följande:

    Han är enda barnet och hans mamma är snäll och så men rent ut skit jobbig mot honom och tjatar mycket på honom om olika saker. Han tycker inte om att hälsa på just pga tjatet som blir... Går nog inte en gång vi hälsat på utan att hon måste gnälla på någonting


    Ligger säkert något i det. Hon kanske var snäll vid de tillfällena han blev ledsen och fick krypa upp i hennes famn och få bytt blöja av den snälla tålmodiga sidan av henne. Resten av tiden krävde hon en massa som gjorde honlm stressad.

    Jag tänker lite på Münchhausen by proxy, där mamman gör barnet sjukt för att få ta hand om.

    Han har bara fått kärlek och närhet vid blöjbyten och svår stress/ledsamhet
  • Anonym (Galet)
    Anonym (Signe) skrev 2019-10-01 17:59:28 följande:

    Intressant tanke det där. Tror det kan ligga mkt i det. Hans pappa var pedant och han fick inte stöka till hemma. Inte ens leka i snön på tomten för då såg det inte fint ut.


    Jag tror absolut att han kommer bli hjälpt av att bearbeta sin barndom via psykoanalys (psykoterapi). Gör han det så behöver han inte ens nämna blöjan för terapeuten utan kommer självmant att vilja sluta med det egtersom han inser bakgrunden till beteendet och förstår hur han ska hantera det och använda andra verktyg än just blöja. Blöjan i sig är ett verktyg, som en snuttefilt eller lugnande tablett/alkohol.
  • Anonym (Galet)
    Anonym (Signe) skrev 2019-10-02 12:30:10 följande:

    Ja jag skulle tro du har rätt. Tyvärr verkar vi bo i ett län där det inte finns några psykologer av den sort som behövs men vi ska forska vidare, kan hända att det finns nån i angränsande län och då inte alltför långt bort.


    Finns online. Han kan chatta med terapeuten om han vill. Kry, doktor.nu mfl har psykoterapeuter bland sina psykologer. Du/han/ni kan ta kontakt och höra.
  • Anonym (Galet)
    Anonym (Signe) skrev 2019-10-02 13:10:07 följande:

    Ah smart tack för tips så långt tänkte inte jag var inne på mindler men tänkte inte på att kry och sånt också har


    Uppdatera gärna hur det går för er då och då!

    Önskar er stort lycka till med allt!
  • Anonym (Galet)
    Anonym (Inte ensam) skrev 2019-10-02 14:07:52 följande:

    Jag vill inte vara negativ och sur men jag tror inte han blir av med sitt intresse för blöjor bara han pratar med en psykolog. (kanske inte det du menar heller.)

    Att TS och hennes man kan få hjälp stöttning via en psykolog är jag helt med på och tycker det är jätte bra att dom försöker hitta någon att prata med. att hans begär att ha blöja hemma och mer eller mindre hela tiden kan minska genom samtal med en psykolog tror jag också på men jag tror att man föds men en fetish och det går inte trolla bort samma är ju att man föds till hetro, bi eller homosexuell. det är drifter man inte kan få ur sig.

    Hoppas ni förstår hur jag tänker.

    och håller med om att det är kul om TS uppdaterar hur läget är och vad som händer.   


    Jag tog det inte negativt. Det är bra att du ifrågasätter. Såklart att ingen sitter med ett färdigt facit. Vi vet inte heller om det är en fetisch eller något annat. Det bästa är att de i lugn och ro (som de gör nu) tar reda på vad som kan ligga bakom. Den som har bäst kunskap är den som är utbildad. Förr var psykoanalys extremt vanligt. Lika vanligt som kbt eller coaching är idag. En psykoterapeut arbetar in på djupet, det omedvetna, det vi har förträngt eller försökt förtränga. Många använder sig av hypnos tex för att patienten inte kan svaren själv. Om det visar sig att ts man använder blöjan som en trygghet så finns det goda chanser att han kan byta blöjan mot något lämpligare men som fortfarande ger samma trygghet. Om det är en fetisch så vet han ju det om han får veta mer. En sexolog kan berätta och lära både ts och mannen hur en fetisch fungerar och hjälpa dom att komma på en kompromiss eller lösning.

    Jag tycker att ts verkar vara en klok person. Lugn, harmonisk och väldigt sympatisk. När andra skriker spring, så stannar hon lugnt kvar och gör inga förhastade beslut. Jag är övertygad om att de fixar detta tillsammans och hittar ett sätt att få det att fungera.
  • Anonym (Galet)
    Anonym (Bill) skrev 2019-10-03 11:17:03 följande:

    Varför blanda in psykologer o försöka "bota"? Det var samma inställning som man förr hade till homosexualitet. 

    Det här är ju ett kink som man kan leva med utan att det borde störa någon annan, varför inte bara acceptera?

    Hade det handlat om pedofili eller våldsbenägenhet vore det säkert bra att ta hjälp - men för en inte helt ovanlig sexuell läggning verkar det närmast löjligt. 


    Ditt resonemang funkar om man är tvärsäker på att det ?bara? är en kink. Nu säger ts att hennes man själv sagt att det är stressbetingat.

    Tveksamt om det är hälsosamt att känna behov av en blöja för att må bra. Vem vet om det eskalerar och plötsligt handlar om alkohol eller något annat som ts blir medberoende i? Beteendet/begäret finns där av en anledning.
  • Anonym (Galet)
    Giftskåneman skrev 2019-10-03 12:58:38 följande:

    Instämmer helt.


    Kan inte ni som är kunniga berätta exakt vad ni tycker att ts ska göra istället? Konkreta tips är bättre än att bara konstatera något.
  • Anonym (Galet)
    plättarmedsylt skrev 2019-10-03 12:50:42 följande:

    Exakt, folk är väldigt okunniga i den här tråden.


    Kan inte ni som är kunniga berätta exakt vad ni tycker att ts ska göra? Konkret, inte konstaterande.
  • Anonym (Galet)
    Anonym (Bill) skrev 2019-10-03 16:39:44 följande:

    Säkert troligt..  Det börjar med blöja och slutar med alkoholberoende???  Jag ser inte kopplingen.

    Däremot om det handlar om stress som man lider av - då är det viktigt att se över sin sociala situation och försöka förändra det som orsakar stress. T.ex. försöka påverka sin arbetssituation. När någon lider av stress är det inte personen som ska förändras - istället måste man försöka förändra det liv man lever. 

    I det här fallet är jag lite tveksam till om TS kink verkligen har med stressen att göra, det skulle kunna vara ett svepskäl bara för att göra erkännandet enklare. 


    Du kanske har helt rätt, vad vet jag?!

    Vi får väl förutsätta att ts och hennes man hittar ett sätt att komma till en lösning på detta.
  • Anonym (Galet)
    plättarmedsylt skrev 2019-10-03 17:13:32 följande:

    Se mina inlägg 53 och 61. Jag har för övrigt ingen skyldighet att berätta för TS exakt vad hon ska göra, bara för att jag anser det okunnigt att tro att en blöjfetisch är en störning som kan botas med psykoanalys.


    Du förutsätter att det är en fetisch. Hur kan du vara så säker på att det är det och inte ett substitut för en ?snuttefilt?? Det är det jag är nyfiken på när du säger att andra är okunniga. Vad kan och vet du som ts kan ha nytta av? Det framgår inte av dina tidigare inlägg.
  • Anonym (Galet)
    plättarmedsylt skrev 2019-10-03 17:41:22 följande:

    Det jag kan och vet är att TS man inte skadar varken sig själv eller någon annan genom att bära blöja. Då finns heller ingen anledning att försöka ?bota? honom. Det har jag skrivit upprepade gånger i tråden. Vad jag också kan och vet är att fetischer inte längre betraktas som psykiska störningar inom psykiatrin. Om blöjorna är ett ?substitut för en snuttefilt?, so what? Det är väl bara bra om han har hittat ett sätt att lindra sin stress. Att han gör det på ett ovanligt sätt är ovidkommande. Däremot är det givetvis bra om han kan förebygga sin stress. Men då hjälper det ju knappast att ?bota? blöjbehovet, eftersom det ju är en följd av, och inte orsaken, till stressen. Om det nu verkligen är pga av stress som han vill bära blöja. Någon skrev att han kanske använder det påståendet som en ursäkt.

    Varför skulle det inte vara en fetisch? Att blöjfetischen existerar hos människor är välkänt. Om det kallas blöjfetisch när andra har detta behov, så är det ju en blöjfetisch även när TS man har detta behov. Men egentligen är det ganska oväsentligt vad vi kallar det. Kärnan ligger i det jag skriver i första meningen i detta inlägg.


    Vad jag kan se så skriver du tidigare att du tror att ts man känner skam för sin sk fetisch. Skulle du fortsätta rekommendera en person känner skam för något att fortsätta med det, eller skulle du råda personen att söka hjälp för sin skam? Vem hjälper honom bäst om inte de som är utbildade? Jag har föreslagit både sexolog och psykoterapeut. Ts tycker inte om hans ?fetisch?, så därför kan hon inte heller säga att det är okej, eller känna sympati för det han utövar.

    Vem skriver att han bör ?botas? förresten?
  • Anonym (Galet)
    Anonym (Signe) skrev 2019-10-05 16:18:09 följande:

    Han har fått en tid på tisdag. Vi funderade på att använda via nätet men kom fram till att personliga besök är bättre alla fall i början

    Vi har pratat jättemycket. Barnen är inte hemma så vi har pratat och gråtit en skvätt tillsammans. Han mår inte bra på många plan pga stress och att han ska må bra är prio ett.. Det innebär inte att jag går med på allt men att jag accepterar och underlättar så mkt jag orkar med. Vi ska även gå till familjerådgivning tillsammans bara för att kunna prata ordentligt (även om jag tycker vi klarat det bra än så länge) men ja jag tycker fortfarande det är jobbigt. Mkt pga av ett liv tillsammans som samtidigt har varit en del av en lögn men även för att jag faktiskt helt ärligt tycker att det är ett sjukt beteende.


    Vad var det igen som gör honom så stressad?
  • Anonym (Galet)
    Anonym (Signe) skrev 2019-10-05 17:46:57 följande:

    Jobb, sjuka föräldrar och bråkiga barn. Han hade barn när vi träffades och förhållandet mellan hans ena barn och mamma och han och mamman har tyvärr aldrig varit bra. Visserligen är dom i självgående ålder men det är ändå jobbigt och barnet där det inte fungera med mamma mår i perioder såklart dåligt över att ha en mama som bara verkar bry sig om det äldre barnet och då bråkar barnen väldigt mkt med varandra. Nu har ena flyttat hemifrån och det är lite lugnare på den fronten. Men vi har gemensamma barn också. Så det är ju inte tyst och tom här hemma.


    Ok. Familjeterapi kan förhoppningsvis hjälpa er till att få en annan uppdelning i hemmet så att ni båda får återhämtning och inte ständigt måste gå på högvarv. Jag gissar att du har det lika tufft eftersom ni delar hushåll?!

    Han måste inse att det tär på dig med. Han är inte den enda som har det jobbigt.
  • Anonym (Galet)
    Anonym (Fe) skrev 2019-10-05 19:08:41 följande:

    Okej, kan väl inte göra annat än att hoppas att han kan botas. Förstår att det måste vara väldigt kämpigt och att all attraktion är försvunnen, kan låta ytligt, men det är ju faktiskt grunden i ett förhållande.

    Jag hoppas det löser sig för det bästa.


    Även om man kan hoppas på det bästa så ser jag inget fel som måste botas i detta läget. Han behöver bara se ett bredare perspektiv och hitta andra verktyg som funkar bättre i deras relation för ts skull och för att slippa eventuella skuldkänslor. Framförallt hantera sin stress.
Svar på tråden Min man vill använda blöja