Billigt vs dyrt täcke?
Hej,
som tråden antyder är det värt att tex satsa på ett dyrare täcke från tex Engmo dun vs ett billigt Ikea eller Jysk täcke?
Hej,
som tråden antyder är det värt att tex satsa på ett dyrare täcke från tex Engmo dun vs ett billigt Ikea eller Jysk täcke?
OK, en liten skryttråd då
Intresseklubben antecknar...
När jag var fattig student så var priset i fokus. Såklart. Då blev det billiga saker från Ikea t.ex.
Nu när man har det gott ställt så köper jag gärna bättre saker, det gäller rakt igenom. Bättre mat, bättre kläder, bättre sängkläder.
Däremot så brukar jag försöka bilda mig en uppfattning om det är värt att köpa det bästa eller bara något riktigt bra. Påfallande ofta så är det bästa signifikant mycket dyrare än det som är riktigt bra, så ofta nöjer jag mig med något riktigt bra istället för det bästa.
Så ja, jag skulle satsa på ett bra täcke.
Kudde skulle jag däremot kunna lägga lite mer på. Hade verkligen behövt något svalare.
Jag vill ha tyngden men inte värmen från ett riktigt tjockt täcke. Upptäckte att det finns "tyngdtäcken" och köpte ett som väger 7 kg hos Clas Ohlson. Kostar ca 2000:- och passar mig perfekt! Några andra i familjen har testat det men är inte imponerade.
Älskar våra billiga vintertäcken från Ikea! Har även tunnare sommartäcken därifrån som är helt perfekta. Det enda jag vill lägga pengar på isåfall är kuddar..
Då jag är kall på vintern och döööööhet på sommaren har jag två olika täcken. Ett tunt bambutäcke för sommaren, inte särskilt dyr då jag köpte direkt från fabrik. På vintern har jag ett billigare "ultravarmt" täcke av något norskt märke, inte dun. Även jag behöver kunna tvätta ganska lätt då vi har småbarn och olyckor sker...
Jag tycker också att kategorin "säng och sova" är oerhört viktig, så vi har spenderat mycket pengar på vår säng. Tillbehören däremot får ju kosta olika beroende på vilka behov man har. Jag lägger betydligt mer på huvudkudden än täcket, och min man är tvärtom.
Jag har några kompisar som resonerar som du gör. Sedan använder de mobilen i sängen. Så det där med att satsa på god sömn med dyra tillbehör, det stämmer helt enkelt inte för dom. Däremot tror de att det är en statushöjare.
Ja, med tanke på hur många som använder mobilen i sovrummet, tittar på TV i sovrummet så prioriterar inte många sin sömn. Väldig många vuxna och också barn har problem med sömnen. Och att då tro att ett dyrt täcke ska lösa det, är ju naivt.
Avundsjuk? Jag driver med dig. Kul med folk som tror att ett dyrt täcke påverkar sömnen...
Kul med folk som tycker om att driva med andra och som baserar sin uppfattning på tyckande och inte fakta.
Består inte de allra flesta individers uppfattning på tyckande snarare än fakta?
Ja, jag såg ejderdun och hur dessa funkade, så priset är definitivt avgörande för detta.
Aldrig sett så lite dun ta så stor plats som ejderdun.