Inlägg från: Anonym (Ts) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Ts)

    dagmatte, svart eller inte?

    Tänkte börja jobba som dagmatte när jag avslutat min utbildning. i några månader beroende på. Kan man göra det svart eller åker man dit på det? Handlar ju inte om mängder av pengar. Problemet är att det är svårt att få ihop ens 5000 kr, vitt. Jag vet inte hur mycket folk är bredda att betala för en dagmatte, vitt? Då tar de kanske hellre en billigare svart? 4000 kr känns så mycket, 3500 kanske går? Men det blir ju inte mycket när man drar av hälften. Jag får sluta äta då typ, men det kanske ändå är bättre än att göra det svart. Hur hade ni gjort?

    Det låter mest åt att göra det vitt kan jag tillägga, jag har bara så svårt att få ihop det även om jag skulle få kunder som är beredda att betala 4000 kr månad, vilket jag tror är väldigt svårt att hitta. 

  • Svar på tråden dagmatte, svart eller inte?
  • Anonym (Ts)
    Anonym (SKV) skrev 2019-09-30 14:46:37 följande:

    Tjänar du så pass mycket att du kan försörja dig på det är risken stor att du åker fast för eller senare. Är det däremot bara lite extrapengar lär du kunna jobba svart utan problem.


    Ja alltså, det är tanken men över 6000 blir svårt att få ihop (vitt) svart hade det inte varit några större problem att få ihop i alla fall 7-8 tusen. Det känns inte riktigt som jag kan göra det svart när det blir så mycket, vill ju inte få problem. Tänkte ev starta hunddagis senare, så planerar inte leva på detta i flera år utan några månader medan jag pluggar.
  • Anonym (Ts)
    neverpreggo skrev 2019-09-30 14:52:56 följande:

    Du vill jobba med något som inte går ihop utan att du har flera hundar som förbinder sig under en längre tid. Ska pengarna in på ditt konto så lär du absolut bli ifrågasatt. Här kostar hunddagis ca 2500 kr i månaden, dåligt med platser så visst kan folk betala mer men detta är då vitt. Du vill ha försäkring som täcker om något händer också.

    Inte värt det om du vill äta vilket är väl viktigare än detta.


    Okej, så billigt är det inte här. Det kostar i alla fall mellan 3200-3500 kr med hunddagis heltid där jag bor. Känns ju konstigt att ta mer än hunddagis, dock. Även om jag personligen hade föredragit dagmatte framför hunddagis. 
  • Anonym (Ts)
    Anonym (Svart) skrev 2019-09-30 14:56:11 följande:

    Jag pratade med en dagmatte som ville ha 4000 i månaden. Och då skulle min och hennes hund vara ensamma hemma 4h två dagar i veckan när hon jobbade. Jag tackade nej. Betalar 3350:- för hunddagis liskom. Så 4000:- för den dealen kändes väldigt överpris. Speciellt när dom skulle vara ensamma 8h i veckan utan promenad eller sällskap. Så ska du ha vitt lär folk välja annan dagmatte ja.


    Jag förstår. Men vad skulle du kunna tänka dig att betala för en dagmatte då? Mindre än hunddagiset eller lika mycket?
  • Anonym (Ts)
    Anonym (SKV) skrev 2019-09-30 14:58:25 följande:
    Om du drygar ut studiemedlet genom att jobba lite svart som dagmatte är det inget skatteverket kommer upptäcka.

    Men när det börjar bli större regelbundna summor över längre tid lär det bli torsk för eller senare.
    Tyvärr ger inte den utbildningen jag tänkt gå rätt till studiemedel, annars hade det räckt med att jag tog hand om 1 hund. Och då hade jag nog kunnat göra det svart. Nu är tanken att jag ska ta hand om 2-3 hundar, och eventuellt rasta 2-3 stycken också. Då skulle jag kanske kunna få ihop 7000 kr, vitt. Om nu folk är beredda att betala lite mer. 
  • Anonym (Ts)
    smulpaj01 skrev 2019-09-30 15:06:10 följande:

    Hälften av vad dagiset kostar som Max hade jag betalt. Hade mycket hellre valt hunddagis, men dagmatte i värsta fall om det inte fanns plats på dagis alternativt att jag inte hade råd.


    Varför? Det är ju en lugnare miljö hos en dagmatte.
  • Anonym (Ts)
    Anonym (Göteborgare) skrev 2019-09-30 15:06:54 följande:

    2000kr svart, om du aktiverar hunden och har god kännedom om hundar i allmänhet.


    Ja det känns rimligt. Vitt blir det då 4000 kr, vilket jag är osäker på om någon är beredd att betala.
  • Anonym (Ts)
    Anonym (Göteborgare) skrev 2019-09-30 15:18:18 följande:

    2000 kr svart blir inte 4000 kr vitt (om du inte är höginkomsttagare).

    Din kommunala skatt är ca 30 % och på en mycket låg inkomst skattar du inte alls.


    Men jag tänkte fakturera via frilansfinans, då jag inte har tillräckligt med kunskap för att starta något företag. Då betalar jag 44% i skatt och andra avgifter. De tar 6%. Mina pengar blir 50% av det jag tjänar.
  • Anonym (Ts)

    Hur mycket skulle man kunna jobba svart utan att åka dit för det då? Tänker om jag ska dela upp det. Om jag rastar två hundar svart för 3400 kr  i månaden (sammanlagt för båda hundarna) och jobbar vitt som dagmatte? 

  • Anonym (Ts)
    Anonym (SKV) skrev 2019-09-30 17:06:01 följande:

    Hur mycket du kan jobba svart utan att åka dit lär du märka.


    Eh ja. Men jag kommer inte jobba något svart om det finns minsta risk att åka fast.
  • Anonym (Ts)
    neverpreggo skrev 2019-09-30 17:09:23 följande:

    Sätter du in pengar på ditt konto utan att kunna redogöra var de kommer ifrån med regelbunden intervall så kommer banken att ifrågasätta det.


    Fast det beror ju på summan. Jag har jobbat som dagmatte svart när jag var yngre. 2000 i månaden. Det gick bra. Och det är väldigt många som gör småjobb svart. Som sagt, hade gällt 3400 kr i månaden.
  • Anonym (Ts)
    Glinda från Oz skrev 2019-10-20 17:47:24 följande:

    För det första behöver du ansöka om tillstånd hos länsstyrelsen om du ska göra det vitt sen behöver du fundera på om du ska starta ett företag eller använda en faktureringstjänst.

    Kan du försörja dig på det ska du absolut göra det vitt, är det någon hundring här och där tycker jag inte du behöver göra något. Varför inte bara skaffa ett vanligt jobb?


    Nja det gäller när man tar hand om fler än 3 hundar i sitt hem. Tänkte gå en hunddagisutbildning och starta hunddagis sen, och då söka tillstånd. Vem beställer vad som är ett vanligt jobb? Om man kan tjäna pengar på det är det ett jobb i alla fall.
  • Anonym (Ts)
    Glinda från Oz skrev 2019-10-21 10:38:38 följande:

    Du kommer ha svårt att få det att gå runt vitt och då är det en sidosysselsätttning inte ett vanligt jobb. Vad man får betalt är det som bestämmer.


    Jag vet, men har en låg hyra och inte jättehöga andra kostnader så helt omöjligt är det inte även om det blir svårt. Finns rätt många som arbetar med att enbart rasta hundar, dock i större städer.
Svar på tråden dagmatte, svart eller inte?