• Heylolitahey

Hur många kalorier per km?

Hur många kalorier bränner man per gången km? Vad jag har lärt mig är det 45, stämmer det?

Om min stegräknare visar att jag gått 8 km en dag, kan jag då räkna med att jag bränt 360 kalorier oavsett hur snabbt jag gått?

Väger 50 kg.

Om jag försöker gå ner i vikt, och har ätit 1200 kalorier den dagen, kan jag då ta bort dessa 360 kalorier.

Alltså slutligen har jag ?ätit? 840 kalorier. Detta skulle ju ge en viktminskning på nästan 1/2 kilo i veckan.

Hur fungerar det? Tänker jag rätt?

• Svar på tråden Hur många kalorier per km?
  • Anonym (Hanna)

För det första, om du väger 50kg är du med stor sannolikhet inte överviktig eller behöver gå ner i vikt på något sätt. TA HAND OM DIG!

Och angående brända kalorier per km är det fler faktorer som spelar in. Vad du väger, hur fort du går t.ex. Jag väger några kilon mer än du men ligger i nedre spannet för normalvikt och på en 8 km powerwalk bränner jag CIRKA 288 (aktiva) kalorier (enligt min aktivitetsklocka).

Sen är 1200 kalorier/dag PÅ TOK FÖR LITE. Du bör äta minst 1800 kalorier och det är antagligen det din kropp behöver för att ens fungera. Alla organ i kroppen behöver energi.

• Heylolitahey

Jag är varken överviktig eller underviktig. Är väldigt kort. 36 kalorier per km?? Är det inte lite litet?

• Bananböjaren

Du är undernärd som ska inte gå ner i vikt, du ska gå upp.

• Heylolitahey

Snälla svara istället på frågan. Hur många kalorier per km!!! Stämmer 45 kalorier? Det säger min stegräknare i telefonen. Jag kan garantera att jag ej är underviktig, jag vill förlora 1-2 kilon

• Liberté

Det går inte exakt att säga hur många kcal du bränner för det har med hastighet, vikt + teknik.

Alltså är det rätt individuellt.

• Kjell2
    Heylolitahey skrev 2019-10-01 08:36:35 följande:

Snälla svara istället på frågan. Hur många kalorier per km!!! Stämmer 45 kalorier? Det säger min stegräknare i telefonen. Jag kan garantera att jag ej är underviktig, jag vill förlora 1-2 kilon

Du måste jämföra med hur mycket energi du förbrukar om du inte promenerar.

Annars är det väl bara att testa. Gå dina kilometer och se om du minskar 1/2 kg per vecka.

Överlag är inte kaloriräknarna i appar speciellt tillförlitliga. De individuella variationerna är stora.

• Anonym (Hanna)

Som jag skrev (och som andra skrivit) beror det mer på vikt, teknik, hur fort du går, rör du armarna mer än vanligt osv.

Din telefon mötet inte din puls när du går så nej, det stämmer inte. Sen kan det absolut vara ett bra riktvärde den ger dig då du antagligen ställt in din vikt + längd i telefonen.

• Anonym (Hanna)
    Heylolitahey skrev 2019-10-01 08:28:54 följande:

Jag är varken överviktig eller underviktig. Är väldigt kort. 36 kalorier per km?? Är det inte lite litet?

Skrev som sagt 288 aktiva kalorier. Totalt tycker min klocka att jag brände 366 kalorier under promenaden.
  • Heylolitahey
    Anonym (Hanna) skrev 2019-10-01 08:41:22 följande:

Som jag skrev (och som andra skrivit) beror det mer på vikt, teknik, hur fort du går, rör du armarna mer än vanligt osv.

Din telefon mötet inte din puls när du går så nej, det stämmer inte. Sen kan det absolut vara ett bra riktvärde den ger dig då du antagligen ställt in din vikt + längd i telefonen.

Men om jag går med en hastighet på 5 km timmen? 50 kg, 155 cm. Förstår ej hur det kan skilja sig så mycket i teknik när man går? ????
  • Kjell2
    Heylolitahey skrev 2019-10-01 08:57:33 följande:
    Men om jag går med en hastighet på 5 km timmen? 50 kg, 155 cm. Förstår ej hur det kan skilja sig så mycket i teknik när man går? ????
    Förstår du inte skillnaden är det bäst du inte bryr dig så mycket om exakta kaloritalet. Gå ut och rör på dig i stället.

• Anonym (Evy)
    Heylolitahey skrev 2019-10-01 08:57:33 följande:

Ingen kan svara för det beror helt på din förbränning, din kroppssammansättning- andel muskler/andel fett, hur mycket din puls går upp, hur mycket du aktiverar dina muskler osv.
  • Heylolitahey

Ja men något ungefär går väll ändå stt uppskatta? Är stegräknaren i telefonen helt meningslös vad det gäller stt räkna kalorier? Som sagt 45 kalorier per km säger den.

• Anonym (kcal)
    Heylolitahey skrev 2019-10-02 19:43:14 följande:

Ja men något ungefär går väll ändå stt uppskatta? Är stegräknaren i telefonen helt meningslös vad det gäller stt räkna kalorier? Som sagt 45 kalorier per km säger den.

Jag läste någonstans att man förbränner lika många kalorier som ens vikt i kg per km. 
    Så om du väger 50 kg är det väl inte helt fel att du förbränner omkring 45 kcal per km..
  • Anonym (kcal)
    Kjell2 skrev 2019-10-01 08:40:01 följande:
    Du måste jämföra med hur mycket energi du förbrukar om du inte promenerar.

Annars är det väl bara att testa. Gå dina kilometer och se om du minskar 1/2 kg per vecka.

Överlag är inte kaloriräknarna i appar speciellt tillförlitliga. De individuella variationerna är stora.
    Efter vad jag vet, kan man inte förbränna 7 000 kcal med motion och förvänta att man går ner 1 kg. 
    Om man däremot minskar sitt kaloriintag med 7 000 kcal, går man rätt säkert ner 1 kg. 
  • Heylolitahey

För att gå ner 1/2 kilo i veckan behöver jag ha ett kaloriintag på 800 kalorier per dag. Dock kan jag ju äta 300 kalorier mer om jag varje dag också går 7 km (alltså ungefär 300 kalorier) ?

• Anonym (kcal)
    Heylolitahey skrev 2019-10-02 20:00:35 följande:

För att gå ner 1/2 kilo i veckan behöver jag ha ett kaloriintag på 800 kalorier per dag. Dock kan jag ju äta 300 kalorier mer om jag varje dag också går 7 km (alltså ungefär 300 kalorier) ?

Det där låter som en farlig ekvation och som sagt funkar det inte så. 
    Du kan ju utveckla muskler som väger mer än fett.

Men det låter inte som du är överviktig? Så varför vill du gå ner i vikt?
Svar på tråden Hur många kalorier per km?