• HSOF

    Vill du att en sanningskommission ska utreda Estoniakatastrofen?

    AndreaBD skrev 2019-10-07 10:48:55 följande:
    Du har just INTE delat den länken.

    Och jag förstår inte riktigt vad du vill säga, men det har ju utretts
    Det var meningen att den skulle komma medlen det gjorde den inte av någon konstig anledning.

    Det är väl knappast utrett, locket har legat på sedan december 1994. Men troligen kommer vi att ha en sanningskommission  så småningom  om, men om det blir nu eller om 50 år det är svårt att veta. Men ju längre tid det mörkas desto mer misstänkt blir allt.

    Bara se på DC 3an som länge mörkades och sen långt efter utreddes på nytt när ansvariga inte längre fanns kvar. Forna Sovjet är ju förmodligen inblandade här med.
  • HSOF
    AndreaBD skrev 2019-10-07 11:12:54 följande:
    Eller ju längre tid som har gått desto mer tillfälle för folk att få för sig att det inte har gått rätt till. Det har undersökts, jag känner mig nöjd med det.
    Okej då röstade du för det.
  • HSOF
    Flash Gordon skrev 2019-10-07 12:24:42 följande:

    Spelar ingen roll om så Gud Fader själv satt i kommisionen. En del skulle fortfarande tro på konspirationer om fartyget. Alltså, meningslöst att hålla en till sådan om man har som mål att övertyga folk.

    Vad är det för fel med bogvisiret då? Vilka skeptiska uppgifter tänker du på?


    Jag är själv ingen expert inom området. Men tydligen skulle båten inte kunna sjunka så som den gjorde genom den officiella teorin att bogvisiret ramlade av och i sin tur drog med sig rampen, vilket ledde till att vatten kom in på bildeck. Detta pga att färjan var konstruerad för att kunna klara av det. Under bildäck fanns ytterligare 2 däck som fungerar som en luftspalt vid sådana här situationer. Det som naturligt skulle skett hade vart att båten kantrat och sedan lagt sig upp och ned precis vad som hände 93 med den polska färjan som just råkade ut för en liknade sak.

    Det ända som kunde gjort förlisningen möjlig på detta sätt är om det fanns ett hål under vattenlinjen som gjort att vatten fyllt upp däck 1 och 2.

    Sedan finns det mystiska föremål som iakttagits under dykningarna som expert inom området säger vara outlösta sprängladdningar. Det oenigheter om att man aldrig har undersökt bildäcket med dykare ( ngt man för övrigt alltid gör vid sådana här situationer) anledning sägs sägs vara att det var för farligt att ta sig in där då bilrampen ändå inte var öppen som man tidigare hävdade var orsaken till att hon sjönk. Men videor från dykningar visar att man visst har varit inne, både med dykare och robot. Dock tog man sig inte in genom rampen utan genom hålet i skrovet som fanns på undersidan av styrbord. Man motsäger sig själv här. Alltså finns det ett hål.

    Du får helt enkelt titta efter själv. Det är saker som är väldigt svåra att förklara bort iallafall i de bevis som kommit fram. Men detta handlar nog om lite mer än bara om Sverige och svenska intressen, vilket gör allt detta så rörigt och att det ständigt mörkläggs och skapar en ovilja för våra politiker att rota i det.
  • HSOF
    AndreaBD skrev 2019-10-07 14:11:20 följande:

    Alla dessa saker är visserligen funderingar, men absolut inga bevis. Vad färjan är konstruerad för att klara - det är ju ren teori. Det kan mycket väl hända att det inte håller i realiteten. 

    Och när det gäller bildäcket, så vet inte vem som har gått in där (eller om någon har gått in där) och om det finns ett hål så vet vi inte om hur det har uppstått. Mycket kan gå sönder när ett sånt stort fartyg sjunker.

    Men jag kan titta på programmet igen - har säkert sett det tidigare - så fort jag hinner. 


    Nä precis så är det ju, det kan finnas olika orsaker till saker och ting men det är just därför en ny opartisk undersökning med modern teknik förmodligen skulle ge oss mer svar, förmodligen svaret på vad som hände den där natten.

    Ja gör gärna det, jag såg på ett annat föredrag om saken idag som var från 2018 där bl.a. en tysk dykargrupp hade lyckats ta upp delar från det misstänkta hålet i skrovet och gjorde analyser på det för att se om det fanns spår av sprängämnen. Vilket det tydligen fanns men även där kom intressen från högre makt in och ville lägga locket på som jag förstod det. Men i vilket fall som helst intressant.
  • HSOF
    Flash Gordon skrev 2019-10-07 13:06:10 följande:

    Det enkla svaret på det påståendet är: Nä!

    En mängd modellförsök har gjorts där färjan sjunkit på det sätt som ögonvittnen påståre att den har gjort. Nyckel til detta är trasiga fönster som skulle kunna släppa ut luften allt eftesom färjan fylls med vatten.

    Vare sig bogviser eller ramp var konstruerade för de krafter de utsattes för.

    Det ÄR farligt att dyka inne i vrak och det absolut inget man "alltid gör". Har du själv dykarcert till exempel och kan relatera?

    Rampen bedöms ha stängs till igen (delvis) när fartyget sjönk.

    Det finns inga som helst bevis på några hål i skrovet. En dykare som påstår sig ha dykt i Estonia och tagit sig in via ett hål i sidan har bevisats ljuga om saken - för att skryta, helt enkelt. En annan dykare, i militären vid tillfället, påstår sig ha sett en hål 1x2 m2 under vattenlinjen. Inga foton har visats upp.

    och så vidare


    Det finns inga fönster under bildäck. Det fanns två skikt under bildäck på Estonia. Det direkt under däck 1 var hytter och även poolområde, skiktet under är utrymmen för balast mm.

    De flesta som överlevde Estonia höll konstigt nog till på däck 1, alltså längst ned i båten. Och de har vittnat om att vatten kom upp underifrån och det var detta som gjorde att de började ana orod och började söka sig upp och ur båten. Detta var långt innan slagsidan och den stora turbulensen började.

    Sedan finns hålet med på bild när en tysk expedition var nere 2000 och så var det genom detta hål som undervattensroboten togs sig in vid de första observationerna oktober 94. De försökte ta sig in genom rampen men den var ju stängd så då tog de sig smidigt in genom hålet i fronten på styrbordsidan undertill.

    Och ja man vill alltid undersöka bildäck om en bilfärga förliser, det ger oftast många svar om olyckan. I videoinspelningarna har man klippt bort delar av viseomaterialet, bl.a. på bildäck men man kan tydligt höra hur de kommunicerar om just bildäck. Orsaken kan vara att man helt enkelt vill dölja vad som finns där!
  • HSOF
    AndreaBD skrev 2019-10-07 17:34:53 följande:
    Jag har sett dem tyska dokumentärerna, även såna på tyska. Det är någon kvinna som har fått för sig att hon måste lösa det här. Och det är det jag menade förut - de är inte tillräckligt hemma i det hela för att spekulera rätt. Fråga sjömän och folk som bygger fartyg! Och fråga svenskar, finnar och ester. 

    Spår av sprängämnen? Vad som helst kan vara spår av sprängämnen, det finns ju hur många som helst, även sånt som man kan sätta ihop av vanliga ämnen. 

    Och jag har tittat på dokumentären som du länkat. Den antyder oegentligheter - mycket mögligt att en hel del har pågått. Men det betyder ju inte att någon också har sett till att båten sjunker. Vad skulle man vilja uppnå, varför skulle det vara värt det? Vem har nytta av det? 
    Jo det är sant att det är synd att en journalist är dykledare för den expeditionen, för  man missar chansen att se direkt vilka kompletterande dykningar och undersökningar som borde ha gjorts. Resultatet blev istället tvetydigt även om de hittade spår efter en sprängning.

    Det finns olika teorier om denna mörkläggning för det är det, det finns inte ens en riktig utredning för Estonia, utan mest efterkonstruktioner. Utredningen delades upp mellan Sverige, Finland och Estland och inget direkt samarbete mellan utredningarna gjordes. Sverige ansvarade för den tekniska utredningen, Finland för räddningsinsatserna och Estland för det administrativa inom rederiet. Alla tre länder har presenterat en rapport och har sedan inte svarat på några följdfrågor.

    Att man vill lägga locket på kan vara av olika anledningar även om det hela var en ren olycka eller inte. Att Estonia fraktade hemligt militärt gods är nog ganska så troligt av det vi vet. Sovjet hade nyligen fallit och västvärlden var väldigt måna om att få ut så mycket hemlig militär information som möjligt och Sverige fungerade mest troligt som ett transitland för exempelvis USA. Så vilka som var inblandade i det här är svårt att spekulera i dag, men troligen var den svenska regeringen fullt medveten om detta.
    Saken är att om färjan fraktar militärt material så får det inte längre kallas för en civil personfärja utan det blir automatiskt en militärtransport med civila onboard. Det som förmodligen hände var att regeringen fick veta att det funnits just sådant material på fartyget när den förliste och detta ville man med alla medel dölja. Det var troligen därför allt dröjde så länge om du minns? (Vet ej hur gammal du är?) De första officiella dykningarna kom inte igång förens flera veckor efter katastrofen. Men det förekom tydligen militära dykningar ganska direkt efter katastrofen. Troligen för att försöka få ut denna hemliga last för att sedan kunna bärga fartyget eller döda människor. Men antagligen lyckades de inte få ut allt och därför vände de plötsligt och skulle inte längre bärga fartyget eller de döda utan istället skulle man täcka båten och göra det till en grav. Samtidigt inrättade man dykförbud och gravfrid på plasten vilket automatiskt leder till att det blev förbjudet för framtida dykningar och undersökningar av vraket. Viket är perfekt för att inte sanningen ska komma fram. Skulle detta komma fram skulle det få oehörda konsekvenser för dåvarande regering och svenska myndigheter. 

    Men även om det finns mycket bevis för mörkläggning och bevis för att ett hål i skrovet finns så är mycket teorier som vi inte vet helt säkert, så därför behövs en grundlig och ny oberoende haverikommission, så vi först kan få svaret, vad fick Estonia att förlisa och sen får man arbeta därifrån.

    Kan även rekommendera Swebtvs intervju med Stefan Torssell, han sammanfattar det som finns idag ganska bra.



  • HSOF
    Anonym (flunken@live.se) skrev 2019-10-07 18:11:46 följande:

    Båten var helt enkelt utsliten och felbyggd...


    Nej det är en ren lögn. Fartyget kan inte sjunka som det gjorde utan ett hål eller liknande under vattenytan.
  • HSOF
    AndreaBD skrev 2019-10-07 23:30:11 följande:

    Du frågade hur gammal jag är. Jag är 55, så jag var 30 då. Jag följde allt som hände ganska noga. 


    Okej, då vet du hur utdraget och veligt allt var. Tänkte om du vart yngre, då kanske du inte ens var med på den tiden, var därför jag frågade.
  • HSOF
    AndreaBD skrev 2019-10-07 23:29:03 följande:

    Som sagt, det var inte så konstigt att man inte började dyka direkt, eller att det tog lite tid. Man var ju tvungen att ta reda på hur man gör. Och det är absolut trovärdigt att det helt enkelt var för dyrt att hämta upp fartyget. Det låter väldigt rimligt. Och även att man inte vill utsätta dykare för livsfara när det enda man får för det är några ruttna lik, och alla andra anhöriga lär ju klaga. 

    Och jag tror inte heller att man hade varit så orolig för att något skulle upptäckas.  Så nytt eller ovanligt är det inte att olika länder försöker få reda på varandras militära hemligheter. Då och då märks det också, och det händer inga katastrofer för det. Det blir inget krig för det. 


    Du ska inte glömma att detta hände precis när Sovjet hade fallit och problemet kanske inte är hur exempelvis ryssarna skulle reagera utan mer hur folket i Sverige skulle reagera om de fick reda på att Estonia fraktade militära hemligheter och kanske till och med är orsaken att hon hamnade på Östersjöns botten tillsammans med 852 civila människor.

    Du får kika på swebtv. Stefan Thorsell har en enorm research och bevis bakom det han säger. Och för mig räcker dessa obesvarade frågor för att man ska göra en riktig haverikommission om Europas största katastrof i efterkrigstid.
  • HSOF
    Flash Gordon skrev 2019-10-08 04:52:39 följande:

    Nä.

    Det är väl inte mer än att du visar en bild på det där hålet och du har absolut ingen erfarenhet av dykning (min gissning).

    Överlevde flest från Däck 1 säger du?

    1) Vad har det för betydelse?

    2) På Däck 1 blev man förmodligen först medveten om faran när vattnet rusade in. På Däck 1 jobbade personal som var vaken. Av 137 överlevande var 50+ personal - som kände båten, räddningsutrustningen, var i rätt ålder och som var vakna och nyktra.

    3) När det gäller passagerarna så överlevde ganska exakt lika många från Däck 1, Däck 4, Däck 5, Däck 6 och Däck 7.

    Det behöver inte sitta fönster under bildäck för att luften skall kunna tömmas ur fartyget - den där teorin om att båten borde varit fylld med luft och därmed flyta.Modellförsök har  efterhand visat detta.

    Men för all del, är detta din hobby så fortsätt som du behagar.


    Hålet är knappast någon hemlighet, den finns väl dokumterat på bild från den tyska dykningen som var de sista som lyckades dyka vid vraket officiellt. Och det var även genom detta hål den första dykroboten togs sig in när de första officiella bilderna släpptes från vraket.

    Det du inte tycks förstå är människor inte är ute efter att smutskasta myndigheter eller enskilda personer de vill helt enkelt veta vad som hände det har aldrig gjorts en ordentlig haveriutredning av Estonia.

    Jag rekommenderar att du lyssnar till Stefan Thorsell som både är erfaren sjöman och även jobbade för sjöfartsverket på 90-talet och under eftertiden av olyckan.

    Jag har ingen aning om vem du är flachen men du hävdar tydligen att du är någon slags expert inom området. Då får du gärna berätta varför just du är så pass lämpad för att kunna detta så mycket bättre än alla andra här.
Svar på tråden Vill du att en sanningskommission ska utreda Estoniakatastrofen?