• Brumma

    Bonusfamiljer - reser ni med bara några barn

    Ja, vi reser ibland delar av familjen.

    Har man barn boende på heltid respektive på deltid är det ibland svårt att få ihop, samt familjen kan inte avstanna de dagar/veckor som barnet/barnen med dubbla boenden inte är där.

    Barnen kan även vara i olika åldrar och därför ha olika intressen.

    Tyvärr går det ibte alktid heller att få ihop med barnetsandra förälder heller.

    Tex reste vi med svärföräldrarna till spanien när svärmor fyllde 65. Det passade utmärkt och planerades in på "våra veckor" under semestern. Ngn månad innan avfärd kom mamman på att nej, det funkade inte som planerat och hon vägrade att dottern åkte då. "Självklart" såg hon till att lägga fram det för dottern som att vi valde att resa utan henne :/

    Men andra tillfällen har vi tex åkt på resor både med hela familjen och med bara våra gemensamma - vi har semester fyra veckor och vi har bonus två av de veckorna. Våra gemensamma barn skall naturligtvis inte behöva sitta hemma och vänta på att deras syster kommer utan få ha lika kul som hon har när hon är sina veckor hos sin mamma. Förövrigt reser mamman betydligt oftare på semester än vi gör, med sin dotter.

    Vi har även åkt på ngt sportlov med våra gemensamma när bonus varit hos sin mamma.

    Återigen är det inte rätt mot våra gemensamma att de inte får ha ett "normalt" lov bara för att de råkar ha ett syskon med två boenden.

    Det kan du väl knappast tycka heller?

    Förövrigt har vi även delat på våra gemensamma barn. De reser även mkt med sina morföräldrar, men inte samtidigt. Dvs ett barn är hemma med oss och det andra får åka på semester med mormor. En annan gång är det barnet hemma med oss och syskonet åker på semester med morfar. Tex ;)

    Att resa med delar av familjen är inte orättvist, så länge det inte alltid är samma barn som blir lämnat hemma.

  • Brumma
    Anonym (ts) skrev 2019-10-09 07:35:25 följande:

    Men i så fall ser man väl till så att alla barn får någon resa? Jag har aldrig sett eller hört något om att mamman rest enbart med det större barnet. Det i sin tur kan ju ha att göra med att det nog är den nye mannen som betalar resorna.


    Reser hela familjen ibland?
  • Brumma
    Anonym (ts) skrev 2019-10-09 07:42:06 följande:

    Har man bara barnen varannan helg + lov kan jag förstå att det finns praktiska skäl också att inte alltid ta med alla barn på allt.

    Men som nu när de är på en charterresa, varför väntar man inte någon vecka och åker på höstlovet och minskar risken att större barnet känner sig utanför? Ja, det är dyrare på höstlovet men familjen har inte ont om pengar. I alla fall inte mannen.


    Fast vet du säkert att de har råd att åka på höstlovet? Mannen kanske inte skall stå för bobusens kostnader?

    Jag har ett ordentligt välbetalt arbete men min man har nästintill noll i inkomst. Vi kommer göra en resa tre veckor innan sommarlovet börjar- då har vi råd. Att resa till värmen när lovet börjat är inte ens att tänka på.

    De flesta i vår yttre umgängeskrets ser bara att "jag har ett välbetalt jobb", men de är faktiskt inte det minsta insatta i vår ekonomiska situation. Att ni är fb-kompisar med barn som leker mkt innebär ju inte att du faktiskt har koll på deras ekonomi.

    Många bonusfamiljer har dessutom inte gemensam ekonomi fullt ut, eftersom bonusbarnet redan har två föräldrar som skall försörja barnet. Så även om den nya mannen har råd att betala en resa för hela familjen på lovet har kanske inte mamman det. Och skall hon betala för sig, sin äldre dotter o eventuellt en del av de gemensamma barnen får de ju gå efter mammans ekonomi..
  • Brumma
    Anonym (ts) skrev 2019-10-09 09:49:44 följande:

    Nej, jag har så klart ingen detaljkunskap utöver det jag ser och det kan ju mycket väl vara så att de har en uppdelad ekonomi. Det är väl den mest troliga orsaken...

    Jag har lite svårt att förstå att man gör de prioriteringarna bara. Vore jag i mammans sits skulle vara så otroligt rädd att mitt äldre barn skulle känna sig utanför, man missar ju så mycket ändå med varannan-vecka-livet, som småbarnen inte har.


    Ja, man missar mkt. Men varför är det ok att småbarnens liv sätts på undantag pga något de inte kan råda över. Det kan bli orättvist när man har olika föräldrar, vilket inte är bra - MEN jag tycker det är fel att enbart se till det äldre barnet, på bekostnad av de yngre.
  • Brumma
    Anonym (ts) skrev 2019-10-09 12:52:06 följande:

    Men blir verkligen ens liv satt på undantag för att man avstår från att göra en massa utlandsresor? Om det nu är så att mannen inte vill betala för det stora barnet så skulle jag, om jag vore mamman, inte vara bekväm med att det slösades en massa på de små. Jag hoppas och tror att jag skulle försöka hitta en kompromiss som hela familjen kan vara med på. Det stora barnet älskar sina småsyskon och de kommer bra överens så där finns inga problem.

    Jag tror inte man kan hålla millimeterrättvisa i allt i en familj, särskilt inte i en bonusfamilj där förutsättningarna redan från start är olika för olika barn. Men här får jag känslan av att det stora barnet hamnat lite utanför och det är sorgligt.


    De gemensamma barnen riskerar att bli satta på undantag ja - om tanken hela tiden är att man måste vänta tills hela familjen är samlad innan man gör ngt speciellt. Det kan vara utlandsresor, finlandsbåten, gröna Lund, biobesök osv (ja, här på FL har jag hört åsijten att INGA aktiviteter får göras utan bonusbarnet. Bonusbarnets liv fortsätter ju även när hon/han är hos sin andra förälder, då måste de heltidboende barnens liv också få göra det.

    Jag tycker också att det blir snett om de reser gång efter gång utan bonusen, men att helt skippa sådana resor för att situationen är som den är känns inte speciellt rättvis den heller..
  • Brumma
    Anonym (Minus bonus) skrev 2019-10-09 14:48:48 följande:

    Styvföräldern vill kanske slappna av på sin semester utan styvbarn. Att resa med andras barn är kanske något som känns extremt påtvingat. Att umgås med styvbarn är en uppoffring man gör för sin partners skull och inte för att man tycker det är kul. Man blir kär i sin partner och får någon annans avkomma på köpet. Förutom att ens hem invaderas av en främling så förväntas man bjuda med denne på semester. Helst av allt ska man tycka att det är trevligt också. De biologiska föräldrarna har valt att skiljas med allt vad det innebär för barnet. Att önska sig ett kärnfamiljs-liv tillsammans med en ny partner och särkullbarn är befängt. Vill ni att era alla era barn ska lika mycket resor/presenter/pengar? Då finns det bara en lösning: Skilj er inte från den biologiska föräldern! Att leva i en styvfamilj är skit för alla parter. De som gapar om att styvbarnen ska ha samma fördelar som de gemensamma barnen (helst hos båda föräldrarna) lever inte i verkligheten. Om du inte vill att dina egna barn ska behandlas annorlunda så ska du definitivt inte försöka bilda en ny familj! Man älskar sina egna barn inte andras ungar.


    Att du känner så är en sak men var vänlig att sluta låta som om du på något sätt för talan för alla bonusföräldrar.. för sorry, bara för att du inte verkar må bra i din familj betyder det inte att det är så för den stora massan..
  • Brumma
    Anonym (ts) skrev 2019-10-09 17:20:26 följande:

    Vilka förutfattade meningar. Jag har inte en tanke på att anmäla. Men jag tycker det är konstigt att folk blir så provocerade av att jag bryr mig om ett barn som inte är mitt eget.


    De flesta provoceras nog inte av att du bryr do8g, utan att du skuldbelägger en familj du faktiskt inte vet ngt om. Du ANTAR en massa saker och lägger fram det som sanningar.
  • Brumma
    Anonym (ts) skrev 2019-10-09 19:59:57 följande:

    Du känner inte mig, jag är ingen godhetsknarkare och letar inte fel hos folk. Jag har också flertalet gånger skrivit att jag inte tänker agera på detta nu utan att jag ville bara få lite olika synpunkter. Några har skrivit nyanserade svar och gett vettiga orsaker till varför man skulle göra så som mamman och bonuspappan gör men väldigt många har också hoppat på mig för att jag oroar mig för barnet. Jag fattar inte hur man kan reagera så. Är det egna brister som bubblar upp och gör sig påminda med dåligt samvete som följd?

    Ja, jag bryr mig om barnet! De har varit bästisar lite till och från sedan tidig förskola och går nu i mellanstadiet. Jag har sett barnet växa upp, vi har pratat, fikat, gjort utflykter mm otaliga gånger. Jag känner att något skaver lite men kan inte sätta fingret på exakt vad förutom det uppenbara - resorna. Ska jag skita i det helt? Nej, jag kommer se vad som händer framöver, ha ett öga på hur hon verkar må, se om det verkar finnas några påtagliga orsaker till oro eller om jag inbillar mig. Och du, du kan behålla _dina_ fula egenskaper, dina förutfattade meningar och dömande åsikter.


    Nu kom ju personen med en hel radda fullkomligt rimliga orsaker till varför barnet kanske inte följde med..
  • Brumma
    Anonym (ts) skrev 2019-10-09 20:26:01 följande:

    Vad har jag antagit och lagt fram som sanning? Det här

    är ingen främmande familj utan några jag haft i min bekantskap i många år så lite har jag ändå på fötterna. Självklart vet jag inte allt om dem men det har jag aldrig påstått heller, jag har lagt fram några teorier men jag har också skrivit att det är vad jag tror, eller av vad jag vet osv.


    Du pratar om deras ekonomi, att de har råd att åka hela familhen på lovet. Du framställer det (även om du inte skriver det rakt ut) som att de lämnar barnet hemma för att de inte vill ha med det, utan att veta några bakomliggande orsaker.

    Det är väl så att många av oss som levt i ett evigt pusslande och gjort vårt bästa vet att det sällan är "så enkelt".
  • Brumma
    Anonym (ts) skrev 2019-10-09 20:23:36 följande:

    Ihop med en lång rad påhopp ja. Jag har läst och tar till mig flera inlägg i tråden, inklusive mycket av det du skrivit, men inte när det blandas upp med att kalla mig godhetsknarkare med fula intentioner för det är helt enkelt inte sant utan bara tarvligt.


    Jag håller med om att en del i det inlägget var onödigt otrevligt skrivet, och tror återigen att det handlar om att du framställer familjen som om de medvetet lämnar barnet hemma utan att veta ngn bakomliggande orsak. Du dömer dem helt enkelt - det skaver väl på en del det också.

    Det är ibland svårt att skriva neutralt och sakligt - sådant här väcker väldigt mkt känslor och det lyser ofta igenom i snabbt skrivna meddelanden..
  • Brumma
    Anonym (Minus bonus) skrev 2019-10-09 20:23:16 följande:

    Sorry, men jag låter inte andra styra mina åsikter eller hur jag utrycker dem och jag har aldrig påstått att jag för allas talan.


    Jag försöker inte styra dina åsikter men jo, när du använder uttryck som inkluderar "bonusfamiljer i allmänhet", när du skriver i tredje person (man gör si och man gör så, man känner osv) så handlar det inte längre om DINA åsikter om DITT liv. Du raljerar om att "leva i en bonusfamiljer är skit för alla parter" - vilket kanske stämmer för DIG. Men det är knappast vad du uttrycker.

    Om ditt inlägg utgått från DIG hade det snarast varit "att leva i MIN bonusfamilj är skit för alla parter", "JAG anser att det är en uppoffring att umgås med mina styvbarn" och "JAG gör det enbart för min partners skull". "JAG älskar bara mina barn och inte andras ungar".

    Ser du verkligen inte skillnaden i att uttrycka sina egna känslor som just sina egna och utrycka dem som om "man" känner och tycker på ett visst sätt?
  • Brumma
    Anonym (L) skrev 2019-10-09 21:09:12 följande:

    Vad tänker du göra åt din känsla av oro?


    Kan man inte bara få lufta den och bolla sina känslor?

    Gör du alltid ngt åt saken i allt du funderar över?
  • Brumma
    Bananböjaren skrev 2019-10-10 11:00:55 följande:

    Bonusmorsor är otroligt känsliga och biter ifrån allt vad dom får ur sig. Innerst inne vet dom väl om att dom misslyckats när dom inte klarade av att hålla ihop kärnfamiljen. Går inte att prata med dom.


    Fast det är väl knappast bonusmorsans jobb att hålla ihop kärnfamiljen?

    En bonusmorsa kommer - i de flesta fall - in först EFTER att kärnfamiljen fallit isär..
  • Brumma
    Anonym (ts) skrev 2019-10-09 20:56:40 följande:

    Jag har varit tydlig med vad jag antar och vad jag vet. Ja, jag har spekulerat lite i tråden för att resonera. Exempelvis de som lyft att det ibland är svårt att åka med alla barn pga olika scheman, ålder och intresse men som ändå försöker göra det rättvist. Då kan jag konstatera att inte sett eller hört om några större aktiviteter för enbart det stora barnet. Det är klart att de kan ha hänt. Att mamman som lägger ut flera bilder i veckan på fb plötsligt åker på en weekend eller liknande med bara stora barnet utan ett knyst och att vi inte får höra det här hemma heller nästa gång barnet är på besök. Så kan det vara, men jag finner det inte troligt utifrån den information jag har.

    Du skrev ju tidigare att det bör finnas någon rättvisa mellan barnen även om man inte kan göra allt med alla. Om min känsla är att det inte är riktigt rättvist här, är det så fel av mig att bli lite orolig?


    Nej, jag håller som sagt med om att det verkar ngt felprioriterat från de vuxnas sida. Helt ok att åka utan alla barn - om alla får åka ibland.

    Jag bara förklarade varför du får skarpa reaktioner - då dina spekulationer låter lite som att du vet och dömer.
  • Brumma
    Anonym (Minus bonus) skrev 2019-10-10 06:44:18 följande:

    Och nu gör du det igen! Ordet MAN behöver inte alls syfta till tredje person. Det är obestämt vem man menar. Jag ser skillnad på inlägg som diskuterar sakfrågan och ditt inlägg. Jag utrycker mina åsikter precis som jag vill även om det retar gallfeber på dig.


    Återigen, nej, jag försöker inte styra dina ÅSIKTER...

    Men bra, då har vi rett ut att du enbart utrycker dina upplevelser och att du är medveten om att dina upplevelser inte på något sätt är gällande för hur det är för andra bonusföräldrar?

    Oavsett hur du väljer att uttrycka dig....
  • Brumma
    Anonym (Minus bonus) skrev 2019-10-10 13:06:29 följande:

    Det är din slutsats efter att ha läst mina inlägg efter dina kriterier och tolkningar. Jag har däremot inte preciserat vem eller vilka min formulering (man) representerar.


    Så det handlar inte om ngn i tredje person och det handlar inte om dig..

    Okeeej...

    Vilken otrolig...tyngd...det ger ditt inlägg...
  • Brumma
    Bananböjaren skrev 2019-10-10 15:46:27 följande:

    Man kan kallt räkna med att det är två människor ifrån tidigare misslyckade familjebildningar som försöker göra en do over. Antagligen blir utfallet av nästa försök det samma.

    Gubben i ekvationen är givetvis lika misslyckad, han blir av nån anledning dock inte lika provocerad av att höra sanningen, därav valde jag att koncentrera mig på kvinnan.


    Nej, det kan man inte kallt räkna med...

    Jag är tex bonusmorsa, och har ingen "misslyckad familjebildning" bakom mig. Inte heller ville jag göra en "do over"...

    Och som Ess så trevligt påpekar så är eet inget "man" kallt kan räkna med, du kanske gör det men det är inget "de flesta" kallt räknar med.
  • Brumma
    Ess skrev 2019-10-10 15:25:03 följande:

    Det finns vissa som känner sig utpekade när man använder ordet MAN.

    Eller ursäkta det finns vissa som känner sig utpekade när du och jag använder ordet MAN. 


    Kan ju bero på hur ni använder det.... funderat på det?
  • Brumma
    Ess skrev 2019-10-10 19:30:18 följande:

    Om vi tar ett exempel, så kan MAN skriva....

    Så kan DU skriva....

    Så kan JAG skriva...

    Du ser väl själv skillnaden mellan utpekande och allmänt?

    Sen om du känner dig utpekad när man skriver allmänt är något du själv får jobba på.


    Det är ett helt korrekt sätt att använda det ja.

    Man KAN skriva.

    Man KAN känna.

    Inte man SKRIVER, eller man KÄNNER - du ser verkligen inte skillnaden?

    Sätter du ett kan, kanske, osv så är det helt korrekt en allmän betydelse. Skriver man istället meningen som ett påstående "man känner", "man tycker" osv blir betydelsen ngt helt annat..
  • Brumma
    Anonym (Minus bonus) skrev 2019-10-10 20:28:52 följande:

    Jag springer ett maratonlopp och flämtar vid mållinjen: -Gud, nu är MAN trött! Det innebär inte att ALLA är trötta. Du har inte förstått innebörden av ordet MAN. MAN skriver som MAN vill!


    Jaja..

    Vi lär inte komma någonvart ändå...

    Man verkar ju ha lite svårt med svenska språket här..

    Sov gott.
Svar på tråden Bonusfamiljer - reser ni med bara några barn