Inlägg från: Andreaaaa |Visa alla inlägg
  • Andreaaaa

    dålig ögonkontakt och samspel 5,5 månad

    Min son var jättedålig på ögonkontakt när han var bäbis, han är fortfarande inte jättebra på det vid 3,5 års ålder. Men han är absolut inte autistisk för det, han är bara aktiv och nyfiken och byter fokus ofta. Han var också totalt ogosig när han var liten men det har kommit nu istället, fast när HAN känner för det (men då kan man får riktigt långa stunder av gos, tack och lov). 

    Jag minns att jag googlade på bebis + autism själv och var lite orolig så jag förstår dina känslor, men det behöver absolut inte ligga någon diagnos bakom.

    Har också läst en studie där man tittat på stora grupper bäbisar och märkt på hjärnvågorna att flickbebisar blir mest positivt stimulerade av att titta på ansikten medan pojkarna får ut lika mycket av att titta på en bil eller boll eller annan tråkig pryl - så det verkar ju vara högst individuellt vad de gillar att kolla på i den där åldern.

  • Andreaaaa

    ...och apropå att det förändrats de senaste dagarna, de går ju ständigt igenom nya utvecklingsfaser och min son är betydligt mer "introvert" när han har en lite tuff fas, han lyssnar sämre, pratar mindre, etc. Jag upplever det som att det händer så mycket inom honom, kognitivt eller känslomässigt, att han inte orkar med extra yttre stimuli. Sedan kommer han ur fasen och är mycket mer närvarande, har mer utvecklat språk, etc. Det har pågått ända sedan han föddes!

Svar på tråden dålig ögonkontakt och samspel 5,5 månad