• Najo

40+ och gravid - här samlas vi :)

RiaraMaria skrev 2020-06-25 10:58:55 följande:

Vi avvaktar. Sammandragningarna försvann. Det kan va kärl i moderkakan som är lättblödande. Fostret hickar o lever. Nästa koll rutinul 3/7 om jag ej får infektion eller nåt annat. Han är hoppfull ändå då tappen är lång o stängd

Phu vad glad jag blir för din skull. Försök håll ut och hoppas på det bästa!
  • Najo

Hej alla, är i v 34+4 idag.. varit skonad från gravidkrämpor förutom lite andnöd till och från och lågt blodtryck med matthet oftast på FM, som en effekt av det.

Läg i sängen med sonen och åt en morot i går kväll. När han somnat fick jag halsbränna men sedan när jag ställde mig upp så kommer det mängder med magsaft i flera omgångar. Sjukt ont i halsen då det var så surt. Höll på ett tag och ringde till slut 1177 vid midnatt och de säger att det troligtvis är bebisen som trycker mor magmunnen (reflux el dyl heter det). Hoppas det är övergående men det har kommit tillbaka lite nu ikväll. Då har jag inte ätit samma mängder jag brukar, får liksom inte i mig lika mkt plötsligt. Det är obehagligt för det är inga kräkreflexer som utlöses det bara kommer upp och smakar fruktansvärt starkt. HOppas jag slipper dras med detta 5 veckor till innan det är dags!

• Najo
    Esmes skrev 2020-06-26 21:22:28 följande:

Hej! Har också så till och från. För mig har jag märkt att det hjälper att äta fler och ganska mycket mindre måltider. Fet eller kryddig mat verkar förvärra också.

Tycker att det börjar bli lite bättre nu, kanske för att bebisen flyttat nedåt?

Det har dock varit galet jobbigt ibland! Det kommer liksom upp hela tiden och har behövt sova med högt under huvudet för att överhuvudtaget kunna somna. Hoppas att det bättrar sig för dig snart!

Ok! Jag äter mindre portioner sedan rätt lång tid då jag alltid lider av andnöd i mina graviditeter om jag äter för mkt varje gång. Men detta är helt nytt i denna graviditet! Det får mig att misstänka att detta barn kanske blir större än de andra två jag fött, som legat runt 3 kg båda två.
  • Najo
    Amwildas skrev 2020-06-29 10:54:28 följande:

Legat inne sen igår kl 11 då vattnet gick och började blöda . Efter 12 timmar på förlossningen utan action så åkte vi upp på bb för att *sova. Nu väntar vi på att bli hämtade tebax till förlossningen för en igångsättning . Nervös nu . V 39 , 38+0 idag .

Lycka till!!+
  • Najo
    Amwildas skrev 2020-07-01 14:52:24 följande:

Tack alla och ja efter en mindre rolig förlossning i måndags som startades kl 14 och va över kl 17.05 kom våran Minelle till världen . 3335g och 49cm kort . Hon är underbar efter ett hemskt dygn . Med respekt för andra härinne som jag vet har förlossningsrädsla går jag ej in på detaljer . Allt sköttes fel från början bara . Vi är nu hemma och myser och ikväll kommer en utav hennes storasystrar som har längtat ihjäl sig .

Grattis!!! Får jag bara fråga vilken förlossning ni var på?
  • Najo
    gunbran skrev 2020-07-07 14:23:51 följande:

Alltså den här oron...man blir galen! Är i v 7+5 idag och tycker att jag mår "för bra". Brösten har ömmar från och till hela tiden, lite mer vissa dagar och nästan ingenting andra. Försöker att inte lägga så stor vikt vid det. Men nu tycker jag att även att halsbrännan jag känt och obehaget när jag blir för hungrig, blivit mindre. Inget illamående än heller (bara svagt, svagt ibland) vilket jag fick den här tiden de andra graviditeterna.

Ingen som helst blödning och molvärk som vanligt, men jag vet ju att det kan avstanna utan att stötas ut.

Försöker tänka rationellt, men det är så svårt. De svarta tankarna är där och tar över.

En lång vecka kvar till UL. Kan just nu inte glädjas överhuvudtaget.

Ni som också är eller har varit gravida med en sladdis, upplevde ni den här senaste graviditeten efter 40, som annorlunda mot de andra?

Jag är 45 och är i v 36+1. Jag har varit sjukt orolig. Hör till antar jag, fick dock ett missfall innan så det gjorde inte saken lättare. Min oro försvann lite efter NIPT och sen efter RUL. Håller tummarna för dig!
  • Najo

Hej! Idag var jag på min numera varannanveckaskontroll, V 36+2, och denna gång var lilltjejen längre ner med huvudet, fixerad. Detta har jag också känt av sista veckan då det börjat trycka och ila nedåt. Dags att börja förbereda sig på att saker kan hända snart. Beräknad till 2 aug, men mitt andra barn (det senaste) kom 12 dgr innan beräknat.

• Najo
    Esmes skrev 2020-07-08 19:59:46 följande:

Spännande! Jag har också varit hos bm och fått veta att bebisen är fixerad nu. Känns skönt! Har du förvärkar eller andra känningar?

Spännande ji är ju hyfsat nära i tid! Magen är hårdare oftare. T ex stenhård när jag stiger upp på morgonen. Mkt oftare sista veckan samtidigt som jag känt att hon börjat fixera sig. Osäker på om det delvis är förvärkar eller ej, gissar på kraftigare sammandragningar. Annars har jag i vanlig ordning (alla graviditeter samma) ofta andnöd kvällstid vilket har att göra med jur mkt matvdet finns i systemet. Trångt... har du känningar såaom förvärkar etc?
  • Najo
    Esmes skrev 2020-07-08 22:08:09 följande:

Ja du är en dryg vecka före mig :)

Jag har också allt oftare kraftiga sammandragningar som ibland gör ont. Känner också igen känslan av att det känns trångt. Svårt att äta särskilt stora portioner nu för tiden!

Jag hade sammandragningar i natt och har haft det några ggr sista veckan, känns ovant att ha det i liggläge när man är van att livmodern brukar vara mjuk. Har du också det? Håller f ö på att bli tokig på kisseriet. Det kommer jag INTE att sakna! Var ute 2h med min 5åring på FM och allt kretsar kring var jag ska kunna sätta mig ner (så fort jag kissat blir jag kissnödig i igen inom 10.min)..det gör mig nästan aggressiv i kombination med att humöret blivit sämre sista veckan ofta ihop med trötthet, inte superkul när man har såna dagar. Känns som att det händer saker i kroppen iaf vilket skulle kunna vara ett tecken på att den förbereder sig för utdrivandet:)
  • Najo
    Vicky80 skrev 2020-07-13 10:06:07 följande:

Hej.

Är i v 35+5 nu och håller med er om starkare sammandragningar nu ( Najo, Esmes)

Hårt i magen för varje vändning jag gör i sängen, svårt att slappna av och sova.

Man vet aldrig vad som ska ske från ena stunden till den andra känns det lite som nu.

Också ute måste jag konstant hitta en toalett.

Då är vi 3 i liknande situation! Vissa nätter sover jag så dåligt, och hatar tröttheten på dagen efter när jag bara vill vara pigg för barnens skull. I natt hade jag som svag mensvärk till och från så inte så konstigt att jag börjar förbereda mig..samtidigt kan det ju bara vara tillväxt hos bebisen och behöver inte betyda att förlossningen är nära.
Svar på tråden 40+ och gravid - här samlas vi :)