• Najo

40+ och gravid - här samlas vi :)

sommar 77 skrev 2019-12-27 10:21:56 följande:

Hur går det för alla?

Hej! Fick lite brunaktigt blod på lutinuspinnen i går kväll (progrestoronvagitorie) och har knappt sovit i natt..Fick komma in till mama mia direkt på morgonen och bebisen hade vuxit till sig på en vecka och är nu 20 mm enligt 8+4. Hon kunde även se navelstrng och moderkaka:) så nu är jag lite lugn igen.
  • Najo
    Miva skrev 2019-12-28 00:41:34 följande:

Idag har jag varit på KUB, mina blödningar beror på en tvilling som blivit missfall men den andra lever och mår bra, är i 13+1. Fick dock 1:108 på KUB så på måndag blir det blodprov och vidare utredning för kromosomfel. Dock såg allt bra ut annars. Sssååå nu är det bara att hålla tummarna....

Blir det nipt som nästa steg? När jag var 40 och gravid med min 2a fick jag typ 1:210. Då stannade vu, dvs gjorde inga mer prov då jag låg precis utanför "förhöjd" risk. Jag tycker ändå 1:108 verkar ok, jag räknar ajälv inte med bättre än aå vid mitt kommande kub. Det har ju gått 5 år sedan min förra graviditet (fyller 45 i jan) då jag fick 1:210. Däremot är hag rädd för att hamna runt 1:50 då de rek fostervattenprov el liknande och där vill jag inte hamna mht risken för missfall. Håller tummarna för att det går bra för dig!
  • Najo

Hej,

Fick gå på ul idag pga min oro. Det såg fint ut, mätte 29,1 mm och exakt på dagen 9+5. På fre nästa vecka 10 jan ska jag ta kub-blodprov men det är först den 22 jan jag får besked då de gör ultraljudet. 20 jan fyller jag 45 så räknar inte med några superresultat. Just nu längtar jag till tolfte veckan och det känns som en evighet dit.

Heja oss och hoppas det går vägen för oss alla!

• Najo

Hej! I FMs tog jag blodprov för kub och alldeles nyss fick jag se bebis på UL. Är i v 10+4. 39 mm. Bebisen sprattlade som bara den, såg 2 hjärnhalvor och en söt liten näsa.. man börjar ju nästan gråta av glädje! Den 22 jan har jag precis fyllt 45 och då har jag möte angående KUB resultat. Men nu ska jag försöka njuta av att fått se min lilla bebis.

• Najo
    SweetCA skrev 2020-01-10 17:23:32 följande:

Åh vad kul att höra! Njut på!

Ja kuben brukar ju påverkas av åldern men det är bra med möte och kanske nipt då?

Jag har kub ul den 22. Sen får vi se efter jag fått resultatet..
  • Najo
    bonzo skrev 2020-01-10 18:37:51 följande:

Ja vad roligt! Du ger mig hopp om att det fortfarande kan fungera trots ålder.. :) tänkte köra ivf till våren. Fyller 42 i sommar.

Ja hopp finn juu. Jag fick dock oddsen typ 3% chans att lyckas bli gravid och därutöver 50% risk för missfall.. baksidan är att jag varit (och är) orolig under denna graviditet helt klart!

Jag gjorde ivf även vid 40 och då gick det direkt (även på första ivf försöket när jag var 34:)

Kan rek carl von linne i uppsala..världens bästa klinik och personal. Har dem att tacka för så mkt men extra mkt denna gång då de trodde på mig trots min ålder. De flesta kliniker i Sverige har ju 42 årsgräns för ivf.
  • Najo

30/4 SweetCa. första barnet 79a 

12/7 Amvidas tredje barnet 76a

6/9 Vegaliv, fjärde barnet 80a

16/9 Sol2020 3:e barnet - 78 - Gbg.

2/8 Najo, 3:e barnet - 75a - Sthlm

• Najo

Justerat utifrån datumordning

24/2, Bertaboll första barnet, 80a

30/4 SweetCa. första barnet 79a 

13/6 Let it Rain, tredje barnet, 79:a 

24/6 wendaarie, 3dje barnet ,79:a 

2/7 Miva femte barnet 75:a 

12/7 Amvidas tredje barnet 76a 

2/8 Najo, 3:e barnet - 75a - Sthlm

10/8 Esmes, första barnet, 79a

6/9 Vegaliv, fjärde barnet 80a 

16/9 Sol2020 3:e barnet - 78 - Gbg.

• Najo
    Sol2020 skrev 2020-01-16 13:33:32 följande:

Hur mår ni alla?

Nu är det väl nästan bara jag som är i dom väldigt tidiga veckorna v 6 (5+3) så har inte ens fått det bekräftat av bm än, ska på första besök på måndag men kommer nog inte få göra nåt ultraljud såhär tid, men hoppas ändå känna mig mer lugnt efter att fått prata med dom.

Symtomen än så länge är brösten som spränger, molvärk & aptitlöshet med illamående på morgonen.

Var och tog lite prover i dec innan jag blev gravid & dom kollade ägg reserver mm.

Fick svar igår på dessa prover (dom visste inte att jag blivit gravid) och enligt henne var alla prover bra utom ägg reserv, enligt henne hade jag inte några direkta ägg kvar och hon sa att om jag hade påbörjat ivf så hade det nog inte fungerat så bra, berättade då att jag blivit gravid nu & hon sa att jag inte skulle ta testerna på 100 allvar då mkt är statistik? för kroppen kan alltid överraska. Men detta gjorde mig såklart ännu oroligare att detta inte ska gå vägen, att det inte går ?en gång till? om detta skulle skita sig.

Tog ett nytt gravtest igår bara för det, men det såg fortf ok ut

Får lugna mig tills på måndag.

Dåliga värden på äggreserv gör ivf svårare då man vill att ett antal äggblåsor ska växa till sig så det finns ett bra underlag av ägg att befrukta. I och med att även äggkvaliteten minskar med stigande ålder är oddsen låga med ivf varför kliniker har en åldersgräns på 42 år i sverige . Med stigande ålder så är det inte lättare att bli gravid med ivf, det är typ ungefär samma chanser som att man försöker naturligt.

Jag har dock blivit gravid via ivf (fyller 45 på må) men jag har pco-s i grunden vilket bl a betyder en större äggreserv än snittet. Trots att min äggreserv är hyffsad (amh 1,4) gav de mig en chans på 3% med ivf (plus 50% risk för missfall). Så nu nyper jag mig i skinnet dagligen för jag har så svårt att ta in att jag lyckades. Jag gör detta själv denna gången med spermiedonation så det är minst sagt spännande.

Håller mina tummar för att det går vägen för dig!!!
  • Najo
    Esmes skrev 2020-01-16 17:33:58 följande:

Jag tycker att det är så förvirrande att apparna (har testat två) inte stämmer med barnmorskans uträkning. Hur är det för er andra? Är det någon som är bra på det här som kan säga vilken v jag är i? Gjorde ivf med äggplock den 19e nov och återföring den 23e nov. Senaste mensens första dag var den 9e nov. Klinikens uträkningar stämmer med apparna som säger att jag är i v 11 ( 10+1 i dag) men mvc räknar helt annorlunda.

Hej! Jag hade äggplock 11 nov. Jag är i V 11+3 idag (BM och min klinik kom fram till samma). Du borde vara i 10+2? Alltså 8 dagar efter mig.
Svar på tråden 40+ och gravid - här samlas vi :)