• Vicky80

40+ och gravid - här samlas vi :)

Det är mitt första barn jag väntar så mycket stress nu med det här slitsamma yrket som jag inte klarar av mer just nu, orkar inte heller. Vill fokusera på graviditeten och bebis nu och försöka må så bra som möjligt, lugn och ro helst.vad dåligt av fk att krångla med din sjukskrivning, att dom bara orkar. Jag är också oroad över Corona viruset. Hoppas du får mer sjukskrivning av nån läkare som tar det på allvar.

sommar 77 skrev 2020-04-19 18:05:37 följande:

"Skönt " med en i liknande sits...

Tyvärr krånglar fk med min sjukskrivning...försöker med flera läkare... Orkar bara inte jobba (skola) och är nu även rädd för coronasmitta.

Har du fler barn?

.

• Vicky80

Välkommen hit och grattis!! Klart du får vara med här. Själv är jag 40 år och blev plötsligt gravid när jag egentligen skulle ha svårt med det pga endometrios.

Nykär15 skrev 2020-05-13 13:26:59 följande:

43 år och med en äggledare kvar bara...fick nu bekräftat på digitalt att jag faktiskt är gravid, på vårt första försök, helt galet tacksam och hoppas lilla kotten får växa bra och gå hela vägen hoppas jag får vara med här.

BF 22 januari 2021

• Vicky80

Hej. Du och jag och Esmes har BF nästan samtidigt... 11 augusti är jag beräknad. Tar järntabletter varje dag förebyggande och just nu har jag gått upp 12 kilo, hungrig på det mesta sen illamående plötsligt från ingenstans och halsbränna men ingen foglossning än iallafall..mitt första barn så jag har ingen tidigare erfarenhet av graviditeter men förstår att det kan se väldigt olika ut.

Najo skrev 2020-05-14 21:13:24 följande:

Mitt tredje men första gången jag skaffar barm själv:)

Jag förstår, skulle du i framtiden bli gravid igen har du ngt att jmf med. Jag kan inte påstå att åldern verkar påverka graviditeten. Jag är 45 nu men har inga krämpor, inte heller med de tidigare graviditeterna. Ja förutom lite trötthet periodvis. Var nog ändå tröttare när jag var gravid med min 4åring, då hade jag låga järndepåer vilket jag inte har nu. Viktuppgången är ungefär densamma, kanske ngt kilo mer denna gång. Alla har nog sina graviditeter helt enkelt, lika vanligt med foglossning som inte. Har för mig att det är typ 8 dagar mellan oss.. jag har BF 2 AUG. Vilket datum har du?

• Vicky80

Samma här med mig, jag är också smal i grunden och blev lite paff när jag ställde mig på vågen hos bm som plötsligt visade 12 kg upp från start, tycker bara att jag ökar för varje gång jag är där.. men hoppas att det ger med sig snart och jag vill inte heller gå upp jättemycket mer till. Nästa tid till bm har jag 1/6 och då blir det andra mätningen på magen, sist jag var där för ca två veckor sedan mätte dom till 25cm. Har börjat lite smått att fixa hemma nu och idag köpte jag första blöjpaketet som jag lagt undan. Hade Gratis kupong så den fick följa med hem. Känns lite märkligt och väldigt ovant att handla sånt men roligt också hihi.

Esmes skrev 2020-05-15 19:35:18 följande:

Jag har också gått upp 12 kg just nu. Är smal i grunden så än så länge är det helt okej men hoppas att inte gå upp alltför mycket. Ökade mycket i början men nu har det planat ut lite den senaste tiden.

• Vicky80

Hej. Jag bor en bit från Kalmar. Flyttade hit från Stockholm förra hösten, annars bott i Stockholm hela

Mitt liv. Kul att vi kan ?ses? här på tråden och byta erfarenheter och tankar.

Just nu har jag en del oro för förlossningen och försöker bearbeta mig själv så gott det går med hjälp från snälla och förstående barnmorskor från sjukhuset.

Najo skrev 2020-05-15 19:42:52 följande:

Kul Esmes och Vicky80! Bor ngn av er i Sthlm? Jag är också smal och har väl gått upp ca 8 kg. Har precis passerat vikten jag hade när jag födde min son. Min son kom 12 dagar före BF och min äldsta kom på dagen:)

• Vicky80

Jag håller tummarna att allt går som det ska med bebisen och att du kommer må bra framöver.

Nykär15 skrev 2020-05-18 20:08:36 följande:

Bor med i Göteborg :)

Vart och lämnat hcg-blodprov idag, nästa på onsdag. De ville se om graviditeten går som den ska innan jag får nya recept på Lutinus, Trombyl och E-vitamin. Tiderna bokades i torsdags och i helgen har jag haft små rosa flytningar...så är helt inställd på dåliga besked och känner det är bra att detta var inbokat, vill hellre veta tidigt än senare...är ju bara v 4+2 här så vad som helst kan verkligen hända...

Vet inte om det är Lutinus som stör slemhinnorna eller om det helt enkelt går åt helvete...jobbig ovisshet.

Mår väldigt illa, ischias verkar jag ha fått strul med, kan knappt sitta eller sova :( och brösten är tokömma. Hoppas så att vår lilla kotte lever och växer <3

• Vicky80

Då börjar det närma sig för dig nu ordentligt. Jag är i v 27+6 idag och mår hyfsat bra, men oro och ängslan inför vidare veckor och förlossning..

Hoppas du hittar lite lugna stunder att ta hand om dig själv också

Let it Rain skrev 2020-05-19 09:25:41 följande:

Vilken vecka är ni i allihop och hur mår ni?

Här har halva v. 37 just passerat och det börjar verkligen närma sig för min del. Har som längst gått 2 veckor till i en graviditet. Får hoppas på något liknande även denna tredje gång. Mår bra i kroppen, men är mentalt utmattad av att ta hand om båda barnen hela dagarna utan vila. Känner att jag skulle behöva rå om mig själv lite inför förlossningen.

• Vicky80

Grattis till graviditeten och välkommen!

Själv är jag nyss fyllda 40 och väntar mitt första barn. Är i v 28+6 nu. Gjorde kub testet för längesen och fick bra resultat.

Börja med kub testet om du vill. Sen kan du ju alltid gå vidare. Isåfall.

Theres78 skrev 2020-05-28 22:43:25 följande:

Hej! Hoppar gärna in här, fyller 42år i år och väntar nu mitt 3e barn som blir en rejäl sladdis ???? gick precis in i vecka 9+0 idag och hoppas såklart att allt går vägen!

Haft massa strul med sjukt enorma blödningar under nästan 1års tid, undersökningar visade inget annat än massa äggblåsor så fick medicin för att stoppa blödningarna. Satte till slut in en spiral, hade den i 8 månader tills jag gav upp i januari då blödningarna ändå inte blev mkt bättre av den som läkarna hade hoppats på. Vi har sexat så mkt vi orkat o kunnat dom få tillfällen jag har vart blödningsfri, typ 1gång i veckan så att jag skulle plussa så fort va ju helt galet ????

Vi har beslutat oss för ett KUBtest så får vi se vad det säger. Någon mer här inne som tänker göra KUB/har gjort, eller ngt mer test? Hur har det gått för er? Hade först tänkt att ta ett NIPT men blev så jädrans osäker. Vill man egentligen veta om man väntar på ett barn med kromosomfel? Skulle i vilket fall som helst inte kunna ta bort det så jag tänker nu att det blir vad det blir lixom. Vill mest ha det tidiga UL för att se att det faktiskt finns ngt där inne o ifall det är mer än 1 ????????????

• Vicky80

Beklagar. Det var ledsamt att höra och det finns inte ord för det. Hoppas du snart blir gravid igen om du vill såklart.

Rickis80 skrev 2020-05-29 21:56:03 följande:

Tack så jättemycket det värmer verkligen <3

• Vicky80

Hej.

Sitter och väntar på bm nu. Prover och blodtryck och vägning idag. Alltid lite nervöst men hoppas allt är som det ska. Har haft fler och fler sammandragningar senaste två veckorna och illamående är tillbaka. Kanske järntabletterna som gör mig illamående eller så är det att bebis växer och hormoner. Ska fråga om det snart.

Har varit på BB förra veckan och sett förlossningsrummen och avdelningen.

Hoppas det är bra med er alla här

Svar på tråden 40+ och gravid - här samlas vi :)