• Vicky80

40+ och gravid - här samlas vi :)

Typiskt att du fått graviddiabetes just nu när det börjar bli varmt och det är gott att äta mjukglass, du får festa på det sen. Ja det börjar närma sig mer och mer för att vi ska få dom här små bebisarna ( v30 här snart), tyvärr har jag sån förlossningsrädsla som upptar mina tankar dygnet runt över det, men jag måste ju göra det och kejsarsnitt vill jag helst inte så just nu är jag så maktlös Och spänd, får glädjas åt att allt ser bra ut med bebisen idag hos bm men att den ska ut också..Ahh måste fortsätta bearbeta mig själv hur det nu ska gå. Jag håller tummarna för dig med sammandragningarna och illamåendet om man kunde trolla bort det vore det bra.

Amwildas skrev 2020-06-01 15:09:57 följande:

Gick in i v 35 idag och har sammandragningar lite nu o då , ända ut i ryggen . Har även åkt på grav diabetes . Inge mer mjukglass till mig förens efter bf . Jag mådde illa inatt men vette sjutton varför .

Längtar verkligen till finalen utav denna resa nu .

• Vicky80

Tack för stöttande ord du/ni säger till mig pga min rädsla med förlossningen.jag ska försöka att fortsätta bearbeta mig själv den tid som är kvar för jag vet att bebis måste ut tillslut. Har fått hem förlossningspapper som jag skulle titta på och jag ska skriva att jag vill ha bedövningar. Nästa fredag börjar min graviditetspenning och då slutar jag jobbet och det ser jag fram emot nu.

Amwildas skrev 2020-06-01 19:35:21 följande:

Nej men vad jobbigt att du känner så . Jag kan bara tala för mig själv som nu ska göra detta en tredje gång att det inte är något att vara rädd för . Den ska ut o när den väl vill det är du trött på att vara gravid så du bara hänger på . Kejsarsnitt är jag rädd för , vill inte att någon skär i mig . Då har jag hellre ont o direkt när den lilla tittar ut så är smärtan som bortblåst . Sen finns ju massa bedövningar att ta till . Men för mig har det gått fort båda gångerna så inte ens hunnit ta lustgas ens .

• Vicky80

Grattis!! ????Vad roligt att höra att han mår bra. ????????

Miva skrev 2020-06-04 22:48:15 följande:

Hej alla! Nu sitter jag här, 45 år ung, med lilla Hugo i famnen. Han kom ut 35+4 och vägde 2030 gram och 42 cm lång. Han är pigg och frisk och har inte krävt någon extra vård trots att han föddes liten. Lycka till alla andra i tråden....håller tummarna förverkliga!

• Vicky80

Hej.

Idag var jag hos bm och allt såg bra ut. Är i v.32+1 och magen mätte 31cm och bebis har börjat fixera sig nedåt och ligger just nu diagonalt. Fick veta att jag måste börja med trombyl pga att jag nu precis passerat 40 och förstagångs föderska och i förebyggande mot havandeskapsförgiftning och bättre för moderkakan.hade ingen aning om det.

Skönt med sommar men hög värme och stark sol tål jag inte.

Det blir skugga och glass och jordgubbar.mums.

Trevlig Midsommar önskar jag er allihopa.

• Vicky80

Bor i Kalmar län och bm ringde upp mig extra efter besöket idag och sa att jag måste ha det pga 40 år osv.. vill helst inte äta massa blodförtunnande och blev väldigt förvånad när hon sa det idag. Jag tar ju redan järntabletter varje dag och dom är väl lite blodförtunnande bar dom? trots väldigt bra provvärden i alla prover jag tagit. Känns lite förmycket det här och ingen hint om pga nån komplikation heller varför jag måste ta det.

• Vicky80

Hej. Hoppas allt löser sig för er med bebisarna och att ni får fina resultat och svar på olika undersökningar ni gör och kan njuta av sommaren även om oro finns.

Själv är jag i v33+0 idag och har fått en extra tid hos bm idag om blodtrycket pga att jag fick mycket ont i huvudet igår och mådde illa hela dagen. Tog en Alvedon och det kanske blev pyttelite bättre men har vaknat nu och är trött och tung i huvudet igen, annars skulle jag ringa till förlossningen.

Vill inte vara i solen och den värsta värmen. Måste se till att dricka mer vätska.

Får se vad dom säger när jag kommer dit, bebis har börjat fixera sig och ligger nu diagonalt. Känns som elstötar ibland och ordentliga boxningsslag ibland.

Är orolig hela tiden för allting och för förlossningen som är min stora utmaning.

Vi kämpar verkligen och genomlider olika saker vi kvinnor

• Vicky80

Tack, det gick bra hos bm och

Blodtrycket var bra idag. Tyvärr har dom gjort en del fel där med mig som gäller blodtrycket och trombylen som jag nu inte kommer börja med. Hade en annan bm idag då min ordinarie är på semester, hon kände på magen och sa att nu är bebis huvud rakt neråt. Värmen och den kvava luften gör mig riktigt dålig, bara skugga eller inomhus kan jag vara i. Jag tror också det var värmen igår och mycket stress som gav mig huvudvärk .

Esmes skrev 2020-06-24 15:01:26 följande:

Hoppas att det går bra för dig hos bm i dag! Det kan ju vara värmen som ger dig huvudvärk och illamående. Jag kan knappt vara i solen alls nu, solhatt funkar en liten stund men mest är det skuggan som gäller. Älskar värme i vanliga fall.

• Vicky80

Håller tummarna för din skull att allt går bra. Verkligen berg och dalbana men hoppas det lugnar ner sig och fortsätter till det bästa istället

RiaraMaria skrev 2020-06-25 10:58:55 följande:

Vi avvaktar. Sammandragningarna försvann. Det kan va kärl i moderkakan som är lättblödande. Fostret hickar o lever. Nästa koll rutinul 3/7 om jag ej får infektion eller nåt annat. Han är hoppfull ändå då tappen är lång o stängd

• Vicky80

Ja fast hon sa att läkare tyckte att det inte skulle ge någon effekt för skulle ändå behöva sluta med den några veckor innan förlossning som dom har som regel med trombylen men det är ju snart så då blir det inget. Vet inte vad jag ska tro riktigt när dom först sa att det är pga förebyggande mot havandeskapsförgiftning och nånting med moderkakan och pga 40 år fyllda nu.men nu får dom ha mig på extra bevakning istället då tycker jag. Helt maktlös och oro med det också när jag redan är så pass nervös över förlossningen..

Esmes skrev 2020-06-25 12:48:35 följande:

Så bra! Kanske skönt att du slipper ta trombylen med? När det ändå inte finns någon riktig anledning till att just du skulle behöva den.

• Vicky80

Hej. Jag tar ibland omeprazol 20 mg receptfritt på apoteket mot halsbränna. 1 tablett på morgonen som håller i 24 timmar. Jättebra, halsbrännan är som bortblåst och allt känns somvanligt. Fet och kryddad mat blir värre för mig. Har aldrig haft halsbränna och uppstötningar förut så detta är väldigt obehagligt. Känner igen det och värst när man ligger ner tycker jag hur det drar sig upp i halsen.

Najo skrev 2020-06-26 21:43:49 följande:

Ok! Jag äter mindre portioner sedan rätt lång tid då jag alltid lider av andnöd i mina graviditeter om jag äter för mkt varje gång. Men detta är helt nytt i denna graviditet! Det får mig att misstänka att detta barn kanske blir större än de andra två jag fött, som legat runt 3 kg båda två.

Svar på tråden 40+ och gravid - här samlas vi :)