• Kusinen

    Pappan vägrar hämta på förskolan vid umgänge

    Boka ett möte med familjerätten och försök få ett avtal på detta. Det mest logiska är ju att pappan hämtar på förskolan eller att du lämnar barnet hos honom på morgonen. Vardör vill han inte detta?

  • Kusinen
    Anonym (Trött) skrev 2019-10-14 06:48:47 följande:

    Jag ska ringa familjerätten idag och höra om de kan hjälpa mig med ett fast schema. Problemet är att barnen saknar sin pappa då de träffar honom så sällan så det känns som att jag straffar barnen på något sätt.


    Fast de blir ju inte straffade av att schemat blir tydligare? Din ambition är väl inte att minska på umgänget?
  • Kusinen
    Anonym (suck) skrev 2019-10-14 00:29:18 följande:

    Har ni gemensam vårdnad?

    Han behöver inte ha barnen alls i så fall. Är han också vårdnadshavare har han lika stort ansvar som dig att främja barnens välmående och utveckling. Dvs hans har lika stort ansvar att ha kontakt med förskolan för att ta del av barnens dag där. Är han inte intresserad av att ta 100% ansvar som förälder så behöver han inte ha umgänge heller.

    Jag skulle vilja höra hans motivering till varför han inte hämtar barnen på förskolan. Hämta dom du nästa gång han har umgänge och lämna dom inte till han. När han protestera säger du bara att förskolan ringde att ingen hämtat dem så du antog att han inte var intresserad av att ha umgänge så du hämtade dom själv och kommer fortsätta göra det varje fredag då han ska ha umgänge om han inte hämtar dem själv.


    Som jag förstår finns ingen överenskommelse om att barnen ska hämtas på förskolan. Detta skulle kanske kunna vara relevant tillvägagångssätt om det fanns en sådan som han bryter, men nu verkar det inte vara så. Ts vill ha en sån överenskommelse men han går inte med på det. Så just nu finns inget bestämt om var barnen ska hämtas och när. Det är ju där de behlver familjerätten till hjälp först.
  • Kusinen
    Anonym (Trött) skrev 2019-10-14 06:43:52 följande:

    Familjerätten kan inte tvinga honom att skriva på nåt när han vägrar. Han vill att allt vi kommer överens om ska vara muntligt


    Kan du spela in överenskommelserna då? Får man det?
  • Kusinen
    Anonym (Trött) skrev 2019-10-14 07:31:23 följande:

    Nej det blir de inte men känns som att de blir straffade om han inte hämtar dom och jag hämtar istället och inte lämnar de till honom.


    Ja skulle du inte lämna ut dem med dagens överenskommelse gör du fel vad jag kan förstå (om han kommer till er för att hämta barnen på öveenskommen dag), men det är väl inte det du har tänkt? Det du vill är väl att ni ska bestämma var och när barnen ska bli hämtade. Det skapar ju bara mer tydlighet för barnen och är positivt för dem också.

    Om han sen vägrar följa överenskommelsen av okänd anledning är det ju han som beter sig illa mot barnen inte du.

    Men även om ni har en överenskomnelse om att barnen ska hämtas på förskolan vet jag inte om du har rätt att vägra lämna ut dem om han skiter i överenskommelsen och kommer hem till er istället. Det behöver du nog kolla upp. Däremot har du förstås inte skyldighet att vara hemma fredag kväll om överenskommelsen är att han har ansvar för barnen från tex kl 16 och ska hämta dem på förskolan.

    Men med en så krånglig ex som du har skulle jag kolla upp allting med familjerötten och/eller jusrist innan jag gjorde något. Så jag visste att jag gjorde rätt.
  • Kusinen
    Anonym (Mor till två) skrev 2019-10-14 21:00:18 följande:

    Men om han vägrar hämta är det ju inte så du bortser från umgänget. Sätt dagistiden då utifrån hur du jobbar och låt han hämta dem efter ni kommit hem. Problemet löst. Vägrar han hämta senare så får han hämta på dagis själv. Undra hur ett ex kan ha sån makt över en efter att det tagit slut.


    Hur menar du? Han vill ju hämta hemma hos ts medan hon vill att han ska hämta dem på förskolan. Så hennes problem är ju inte löst om han hämtar dem efter att de kommit hem.
  • Kusinen
    Anonym (Ö) skrev 2019-10-14 22:27:47 följande:

    Det hen menar är nog att om TS till exempel jobbar till 18 så sätter hon förskoletiden efter det.


    Hon skrev ju "låt han hämta efter att ni ko mit hem". Jag trodde själva poängen var att ts ville att pappan skulle hämta på förskolan och inte i hemmet. Men jag kanske har missförstått.
  • Kusinen
    Anonym (Mor till två) skrev 2019-10-15 11:16:00 följande:

    Ts skriver att hon måste sluta tidigare och stressa för att hämta barnet till pappan. Det finns ingen lsg som säger att hon måste hämta barnet tidigare. Vill pappan träffa barnet en viss tid får han hämta själv. Hon förhindrar inte umgänget på detta sätt. Nu känns det dock att ts inte riktigt vill hitta lösningar utan mår gott av att fortsätta vara styrd av sitt ex.


    Jag tolkade det som att hon tyckte det var stressigt att behöva ta sig till förskolan över huvud taget, vilket hon skulle slippa om pappan hämtade barnen där. Inte att hon stressade för att komma hem en viss tid då pappan skulle hämta.

    Men är det så att de har en bestämd överenskommen tid för hämtning är det ju "jättelätt". Då är det ju bara att säga att till den tiden hinner vi inte hem, utan den tiden hämtas barnen på förskolan. Och vill han då byta tid är det han som får boka tid på familjerätten, för då ändrar hon förstås inget utan skriftligt avtal.
  • Kusinen

    Nu har jag läst lite noggranne och det verkar ju vara tiden som delvis är problemet. Att han inte vill hämta före 17 och ni har överenskommelse att hans tid börjar efter 17. Men då är det väl bara att han hämtar 17.05 från förskolan? Om nu barnen är på förskolan när hans tid börjar så är det ju helt logiskt att han hämtar dem där.

    Jag förstod inte att det var så tydligt överenskommet med tid.

  • Kusinen
    Anonym (dumheter) skrev 2019-10-15 13:51:00 följande:

    Jag förstår tvärtom, att grundproblemet är att exets ovilja att hämta på dagis "tvingar" TS att hämta dem. Hon åker inte förbi förskolan utan åker dit, kollektivt, specifikt för att hämta barnen. Sedan blir det väl etter värre om exet vill ha dem till viss tid.)

    Oavsett tid tämligen konstigt att "behöva" binda upp sig så när hon inte ska ha barnen för att en dagledig pappa inte har lust att själv ta bussen samma sträcka (eller, för den delen, har lust att ha barnen hela sin lediga fredag så de inte behöver åka till förskolan alls). Samma tid hade hon kunnat jobba (för att hämta tidigare en annan dag när hon själv ska ha barnen kanske), eller uträtta egna ärenden åt ett helt annat håll. Också konstigt att pappan inte visar intresse av att se något av förskolan där barnen går.


    Jo det ser jag också som grundproblemet. Men förstod först inte att de hade en bestämd tid också som ts försökte anpassa sig till.

    Det är ju naturligtvis inte så att man behöver sluta tidigare påjobbet för att åka och hämta barnen för att vara hemma en viss tid för att pappan ska hämta barnen som han likaväl kunde hämta på förskolan. Men det är först nu som jag fattat att det är det som är frågan. Jag trodde att de inte hade någon annan överenskommelse än att han skulle hämta barnen på fredag efter em/kväll.
Svar på tråden Pappan vägrar hämta på förskolan vid umgänge