• Anonym (Trött)

Pappan vägrar hämta på förskolan vid umgänge

Exet har umgänge varannan helg fre-sön. Han anser att det är mitt ansvar att hämta barnen från förskolan på hans fredag, ta hem de till mig, och så kommer han förbi mig och plockar upp dom. Vad gäller egentligen?

Jag kan tillägga att vi bor 2 minuter från varann och det är 6km till förskolan. Jag har ingen bil utan åker buss till förskolan varje dag.

Jag jobbar heltid och han är ledig på fredagar. Trots det måste jag stressa på hans fredag för att hämta barnen så han kan promenera hem till mig och ta dom. Detta har pågått i två år och jag känner att jag inte orkar mer. Vad kan jag göra? Har sagt att han ska hämta på förskolan men han vägrar.

• Svar på tråden Pappan vägrar hämta på förskolan vid umgänge
  • Anonym (Trött)
    Anonym (Ö) skrev 2019-10-13 09:16:44 följande:

Han gör det endast för att jävlas med dig. Men det antar jag att du förstått.

Han bör ju knappt ha umgänge alls när han håller på såhär. Vilket jävla svin.

Kolla med din hemförsäkring om de kan hjälpa med kostnader för rättegång. Du borde absolut gå till tingsrätten och få dom på varenda detalj.

Eftersom att hans umgänge inte börjar förrän kl. 17 antar jag att du inte kan göra något åt att han inte hämtar tidigare.

Vad kan hända om han ringer soc och polis? Meddela honom via sms att du ska resa bort en fredag. Han får hämta kl. 17, ditt tåg går 16:30 tyvärr.

Meddela även förskolan.

När vi kom överens om umgängestiderna så var jag föräldraledig med yngsta och han arbetade på fredagar och hämtade hos mig kl 17 efter jobbet. Men sen dess har allas situation förändrats. Jag började jobba heltid efter ledigheten och han bytte arbetsplats och är ledig på fredagar och barnen bytte förskola. Vi har ingenting nedskrivet för han vägrar skriva på nåt för att inte kunna hållas ansvarig.

Jag vill ju inte använda mina barn för att bevisa nåt för honom heller. Jag tänker på hur de kommer må när alla går hem men ingen kommer och hämtar dom. Samtidigt har jag lust att hämta barnen och inte lämna dom till honom men då lär jag väl få problem.
  • Anonym (Risky)
    Anonym (Trött) skrev 2019-10-13 09:35:14 följande:

När vi kom överens om umgängestiderna så var jag föräldraledig med yngsta och han arbetade på fredagar och hämtade hos mig kl 17 efter jobbet. Men sen dess har allas situation förändrats. Jag började jobba heltid efter ledigheten och han bytte arbetsplats och är ledig på fredagar och barnen bytte förskola. Vi har ingenting nedskrivet för han vägrar skriva på nåt för att inte kunna hållas ansvarig.

Jag vill ju inte använda mina barn för att bevisa nåt för honom heller. Jag tänker på hur de kommer må när alla går hem men ingen kommer och hämtar dom. Samtidigt har jag lust att hämta barnen och inte lämna dom till honom men då lär jag väl få problem.

Jag känner verkligen med dig, som jag skrivit ovan så har min syster samma problem. Och är mer eller mindre tvungen att köra på enligt hans önskemål. Hon vill inte heller att barnen kommer i kläm så han sitter ju på alla kort.
  • Kramklubba

Om han är ledig fredagar kan han ju hämtar dem hos dig på morgonen på fredag. Enkelt. Ärendet avslutat.

• Anonym (Risky)
    Kramklubba skrev 2019-10-13 09:56:42 följande:

Om han är ledig fredagar kan han ju hämtar dem hos dig på morgonen på fredag. Enkelt. Ärendet avslutat.

Och när han inte svarar när man kontaktar honom, och sen inte dyker upp vad gör man då? Normalfuntade människor agerar ju precis så som du menar, men alla är inte såna.
  • Anonym (X)

Om han är ledig fredagar får han väl inte ha barnen på förskolan? Inser han det?

• Anonym (Trött)
    Kramklubba skrev 2019-10-13 09:56:42 följande:

Det skulle han aldrig göra.
  • sextiotalist
    Anonym (X) skrev 2019-10-13 10:27:04 följande:

Om han är ledig fredagar får han väl inte ha barnen på förskolan? Inser han det?

Eftersom TS har boendet och de inte har växelvist boende så är det hennes behov av barnomsorg som räknas. Så ja, barnet får vara där eftersom hon arbetar då och lägg till att de sedan tidigare haft överenskommelsen att han skulle ta barnet efter 17.

Att jag sedan tycker att han borde ta hem barnet tidigare är en annan sak
  • Anonym (Trött)
    Anonym (Risky) skrev 2019-10-13 09:53:45 följande:

Jag känner verkligen med dig, som jag skrivit ovan så har min syster samma problem. Och är mer eller mindre tvungen att köra på enligt hans önskemål. Hon vill inte heller att barnen kommer i kläm så han sitter ju på alla kort.

Tyvärr så stämmer det du säger. Men jag förstår inte att ingen kan göra nåt åt det. De första 2,5 åren vägrade han ta yngsta barnet för han vägrar byta blöjor. Kunde inte göra nåt åt det då heller, trots att jag hade ett ledset barn som ville gå med sina syskon men aldrig fick. Det fanns inget att göra då heller utan han fick välja mellan sina barn och jag skulle snällt gå med på det.
  • Vevoz

Maktmissbrukare som låter det gå ut över barnen. Classic mansbebis.

Dra in soc, familjerätten eller nån

Svar på tråden Pappan vägrar hämta på förskolan vid umgänge