• Anonym (Trött)

Pappan vägrar hämta på förskolan vid umgänge

Exet har umgänge varannan helg fre-sön. Han anser att det är mitt ansvar att hämta barnen från förskolan på hans fredag, ta hem de till mig, och så kommer han förbi mig och plockar upp dom. Vad gäller egentligen?

Jag kan tillägga att vi bor 2 minuter från varann och det är 6km till förskolan. Jag har ingen bil utan åker buss till förskolan varje dag.

Jag jobbar heltid och han är ledig på fredagar. Trots det måste jag stressa på hans fredag för att hämta barnen så han kan promenera hem till mig och ta dom. Detta har pågått i två år och jag känner att jag inte orkar mer. Vad kan jag göra? Har sagt att han ska hämta på förskolan men han vägrar.

• Svar på tråden Pappan vägrar hämta på förskolan vid umgänge
  • Anonym (Ö)
    Anonym (Risky) skrev 2019-10-13 09:26:11 följande:

Hon har redan varit där och då beslutades det att de skulle komma överens i samarbetssamtal hos familjerätten. Tror de har haft 5 bokade möten efter det som han inte dykt upp på. Så länge rullar det på enligt deras gamla rutin.

Men då får hon gå dit igen!
  • Anonym (Stella)

Jag tycker att du ska testa honom. Prata med förskolan så de är medvetna om situationen. Säg till dem att de får ringa till honom nästa fredag han ska hämta. Du kan vara redo att hämta kl 18 om han inte har pallrat sig dit tills dess men det ska naturligtvis inte pappan få veta.

• Dexter dot com
    Anonym (Trött) skrev 2019-10-13 09:35:14 följande:
    När vi kom överens om umgängestiderna så var jag föräldraledig med yngsta och han arbetade på fredagar och hämtade hos mig kl 17 efter jobbet. Men sen dess har allas situation förändrats. Jag började jobba heltid efter ledigheten och han bytte arbetsplats och är ledig på fredagar och barnen bytte förskola. Vi har ingenting nedskrivet för han vägrar skriva på nåt för att inte kunna hållas ansvarig.

Jag vill ju inte använda mina barn för att bevisa nåt för honom heller. Jag tänker på hur de kommer må när alla går hem men ingen kommer och hämtar dom. Samtidigt har jag lust att hämta barnen och inte lämna dom till honom men då lär jag väl få problem.
    Men kan inte familjerätten kräva att han skriver under det ni kommit överens om?
  • Anonym (Risky)
    Anonym (Ö) skrev 2019-10-13 11:04:14 följande:

Men då får hon gå dit igen!

I och med att målet fortfarande är öppet (tills dess att ett avtal har kommits överens om eller socialtjänsten ger upp försöken att förhandla med exet) så kan hon inte lämna in en ny ansökan. Hon måste vänta på att målet avslutas. Soc vill försöka med fler möten.
  • Anonym (Ö)
    Anonym (Risky) skrev 2019-10-13 13:12:57 följande:

I och med att målet fortfarande är öppet (tills dess att ett avtal har kommits överens om eller socialtjänsten ger upp försöken att förhandla med exet) så kan hon inte lämna in en ny ansökan. Hon måste vänta på att målet avslutas. Soc vill försöka med fler möten.

Ja, de kan ju fortsätta slösa tid... Idioter.

Hoppas det ordnar sig för din syster.
  • Anonym (B)
    Anonym (Risky) skrev 2019-10-13 08:38:45 följande:

Dessvärre lite riskabelt om man haft "oturen" att skaffa barn med ett pucko. Syrans ex är sån att han gärna låter barnen vara buffert när syrran inte dansar efter hans pipa. De har samma upplägg och problem som TS. Hade hon inte hämtat barnen så hade de vackert fått ruttna på förskolan tills hon hämtat dem. Det är helt enkelt inte hans jobb, hans umgänge startar på eftermiddagen efter att barnen hämtats på förskola/skola. Helt världsfrånvänd. Och, ja, syrran var dum i huvet som skaffade barn med kräket....

Det är lika dumt att hon låter honom fortsätta behandla henne som dörrmatta.

Barn är inte dumma i huvudet.
  • Anonym (B)
    Anonym (Trött) skrev 2019-10-13 09:35:14 följande:

När vi kom överens om umgängestiderna så var jag föräldraledig med yngsta och han arbetade på fredagar och hämtade hos mig kl 17 efter jobbet. Men sen dess har allas situation förändrats. Jag började jobba heltid efter ledigheten och han bytte arbetsplats och är ledig på fredagar och barnen bytte förskola. Vi har ingenting nedskrivet för han vägrar skriva på nåt för att inte kunna hållas ansvarig.

Jag vill ju inte använda mina barn för att bevisa nåt för honom heller. Jag tänker på hur de kommer må när alla går hem men ingen kommer och hämtar dom. Samtidigt har jag lust att hämta barnen och inte lämna dom till honom men då lär jag väl få problem.

Han verkar dessvärre inte som en lämplig far , glöm inte att barnen och deras mående kommer först , inte pappans rätt att jävlas med dig på barnens bekostnad.
  • Anonym (Förälder)

Jag undrar varför sådana ska ha umgänge med barnen överhuvdtaget! Dom kan ju inte ens vara intresserade. Stackars barn.

• Ess
    Dexter dot com skrev 2019-10-13 11:53:43 följande:
    Men kan inte familjerätten kräva att han skriver under det ni kommit överens om?
    Det får bli tingsrätten i så fall, familjerätten är frivillig.
  • Anonym (Mansbebi)

Han låter som ett jävla praktarsle. Han ska fan inte ha barnen alls. Ansök om ensam vårdnad. Något jävla fel är det ju i huvudet på mansbebisen. Pinsamt

Svar på tråden Pappan vägrar hämta på förskolan vid umgänge