• Anonym (Trött)

Pappan vägrar hämta på förskolan vid umgänge

Exet har umgänge varannan helg fre-sön. Han anser att det är mitt ansvar att hämta barnen från förskolan på hans fredag, ta hem de till mig, och så kommer han förbi mig och plockar upp dom. Vad gäller egentligen?

Jag kan tillägga att vi bor 2 minuter från varann och det är 6km till förskolan. Jag har ingen bil utan åker buss till förskolan varje dag.

Jag jobbar heltid och han är ledig på fredagar. Trots det måste jag stressa på hans fredag för att hämta barnen så han kan promenera hem till mig och ta dom. Detta har pågått i två år och jag känner att jag inte orkar mer. Vad kan jag göra? Har sagt att han ska hämta på förskolan men han vägrar.

• Svar på tråden Pappan vägrar hämta på förskolan vid umgänge
  • Sasu
    Anonym (Trött) skrev 2019-10-13 08:41:33 följande:

Han vägrar ta ansvar för barnen före kl 17 på fredagar (som är mina tider). Vii har varit på samtal och tom kommit överens om att han ska ta barnen en extra dag mitt i veckan för att avlasta mig pga stress men han lever inte upp till det vi kommer överens om.

Förra fredagen skrev jag till honom att det är hans fredag och då får han hämta på förskolan och tidigare än 17 för barnen är inte tvungna att vara där så länge när han inte jobbar. Men får till svar att om jag inte hämtar så får de vara kvar och då får förskolan ringa soc eller polis för han kommer inte plocka upp dom :(

då borde han ju inte få umgänge med dom heller.. barnen verkar ju inte betyda så mycket för honom eftersom han hellre låter polisen och soc bli inblandade än att spendera 1 timma för att hämta sina barn? Skulle ta upp detta med familjerätten. 
  • Giftskåneman
    Anonym (Risky) skrev 2019-10-13 08:38:45 följande:

Dessvärre lite riskabelt om man haft "oturen" att skaffa barn med ett pucko. Syrans ex är sån att han gärna låter barnen vara buffert när syrran inte dansar efter hans pipa. De har samma upplägg och problem som TS. Hade hon inte hämtat barnen så hade de vackert fått ruttna på förskolan tills hon hämtat dem. Det är helt enkelt inte hans jobb, hans umgänge startar på eftermiddagen efter att barnen hämtats på förskola/skola. Helt världsfrånvänd. Och, ja, syrran var dum i huvet som skaffade barn med kräket....

Din syster måste skaffa dom på när han ska hämta.
  • Anonym (Risky)
    Giftskåneman skrev 2019-10-13 08:50:13 följande:

Din syster måste skaffa dom på när han ska hämta.

Förutsätter att han dyker upp på samarbetssamtalen/möten med socialtjänsten om jag förstått det hela rätt. Han har konsekvent vägrat avtala eller skriva umgångesavtal på mer avancerad nivå än "han har barnen varannan helg". Möten har bokats, men eftersom han inte kommer dit så kan inget göras vad det verkar.
  • Giftskåneman
    Anonym (Risky) skrev 2019-10-13 08:59:36 följande:

Förutsätter att han dyker upp på samarbetssamtalen/möten med socialtjänsten om jag förstått det hela rätt. Han har konsekvent vägrat avtala eller skriva umgångesavtal på mer avancerad nivå än "han har barnen varannan helg". Möten har bokats, men eftersom han inte kommer dit så kan inget göras vad det verkar.

Din syrra ska gå till tingsrätten
  • Anonym (Ö)
    Anonym (Risky) skrev 2019-10-13 08:59:36 följande:

Det är tingsrätten som dömer. Vill han inte gå dit heller är det hans problem.
  • Anonym (tala om)

Tala om för förskolan att det är pappans umgängesdag så om barnen inte hämtas får de ringa honom, 

Om han inte svarar eller hänvisar till dig så får de ringa dig och du hämtar upp dem. De som jobbar på förskolan är ofta mycket hjälpsamma och trevliga i såna här situationer. Iaf har vi varit det när jag jobbade, har en förälder påtalat ett problem liknande detta så har vi ställt upp och hjälpt till. Det är sällan en förälder beter sig illa mot en utomstående, särskilt inte en personal som tar hand om ens barn. 

Kanske är det vad han behöver? Om han sen ger dig fan för detta så har du ju hans sms etc att visa upp om han försöker med att du är olämplig som mamma för att du vill att han hämtar sin umgängesdag. 

• Anonym (Ö)
    Anonym (Trött) skrev 2019-10-13 08:41:33 följande:

Han vägrar ta ansvar för barnen före kl 17 på fredagar (som är mina tider). Vii har varit på samtal och tom kommit överens om att han ska ta barnen en extra dag mitt i veckan för att avlasta mig pga stress men han lever inte upp till det vi kommer överens om.

Förra fredagen skrev jag till honom att det är hans fredag och då får han hämta på förskolan och tidigare än 17 för barnen är inte tvungna att vara där så länge när han inte jobbar. Men får till svar att om jag inte hämtar så får de vara kvar och då får förskolan ringa soc eller polis för han kommer inte plocka upp dom :(

Han gör det endast för att jävlas med dig. Men det antar jag att du förstått.

Han bör ju knappt ha umgänge alls när han håller på såhär. Vilket jävla svin.

Kolla med din hemförsäkring om de kan hjälpa med kostnader för rättegång. Du borde absolut gå till tingsrätten och få dom på varenda detalj.

Eftersom att hans umgänge inte börjar förrän kl. 17 antar jag att du inte kan göra något åt att han inte hämtar tidigare.

Vad kan hända om han ringer soc och polis? Meddela honom via sms att du ska resa bort en fredag. Han får hämta kl. 17, ditt tåg går 16:30 tyvärr.

Meddela även förskolan.
  • Anonym (Trött)

Men vad säger lagen? Det känns så hopplöst att ens ex kan jävlas med en på det här sättet utan att det får några konsekvenser.

• Anonym (Risky)
    Giftskåneman skrev 2019-10-13 09:05:46 följande:

Din syrra ska gå till tingsrätten

Hon har redan varit där och då beslutades det att de skulle komma överens i samarbetssamtal hos familjerätten. Tror de har haft 5 bokade möten efter det som han inte dykt upp på. Så länge rullar det på enligt deras gamla rutin.
  • Anonym (tala om)
    Anonym (Trött) skrev 2019-10-13 09:24:04 följande:

Men vad säger lagen? Det känns så hopplöst att ens ex kan jävlas med en på det här sättet utan att det får några konsekvenser.

Det finns ingen lag. Du får inte förhindra umgänge och inte han heller, det är typ allt. 

Det du kan göra är att ta till samarbetssamtal, föreslå förändringar i ett skriftlig t avtal där det bästa är om ni kan precisera precis allt så ingen kan gnälla sen. Tex hämtning och lämningstider, vart det ska hämtas/lämnas, hur loven ska vara osv. 

Kommer han inte dit visar han att han inte kan, eller vill samarbeta och tillräckligt med sånt gör att du kan söka egen vårdnad. Umgängesrätten har barnet dock alltid så länge inte pappan är farlig/olämplig för barnet. 

Om du ringer och säger att from nu får du hämta på förskolan, för nu har jag bokat in aktiviteter på fredagarna som gör att jag inte finns hemma förrän sent. Vägrar han hämta sitt barn upprepade gånger kan du stämma honom (TROR jag, kolla med jurist/advokat först, de brukar ha en kortare gratis session) 
Svar på tråden Pappan vägrar hämta på förskolan vid umgänge