• Anonym (ts)

    Ärligt hur är er ekonomi?

    Pengar är ju ofta ett känsligt ämne som man sällan pratar med andra om. Ibland läser man trådar här på fl om folk som tjänar hundra tusen i månaden och sparar tusenlappar osv. Men denna tråden riktar sig till vanliga arbetare, medelklass svensson. Hur mycket lyckas ni spara varje månad? Hur ser era besparingar ut?

    Jag kan börja med mig själv, jag har ut en nettolön på ca 20 000kr månaden och min man ca 26 000kr i månaden. ca 90% av min mans lön går till alla utgifter. Han har en leasingbil som kostar för mycket (4800kr/mån) samt bränsleförbrukning på ca 3000kr/mån. Så mycket slukas bara på bilen, något vi ska se över till våren när kontraktet löper ut på avtalet. Han betalar även ränta och amortering på huset ca 7000kr/mån var av ca 5000kr är amortering.
    Min lön går ca 7000 kr utgifter (bränsle, skatt/försäkring/avb bil, försäkring barn och djur, akassa/fack). ca 6000kr på mat. Jag brukar föra över sparande 5000kr/månaden men ofta får jag ta tillbaka en tusenlapp i månadsslutet. 
    Denna månaden gick jag precis över 100 002 kr på sparkontot, känner mig riktigt glad över det. Då vi renoverat och rest med familjen mm under åren. 

    Hur ser det ut för er andra`?

  • Svar på tråden Ärligt hur är er ekonomi?
  • Anonym (L)

    Vi har också bara medellöner, ut kanske 24-25 000 vardera.

    Vi har två vuxna barn som inte bor hemma. Vi sparar en lön (som investeras, samt sparas till semester och renovering), och lever på en lön (räkningar, mat och lite annat).

    Har hus, 3 bilar, åker på semester varje år. Men vi lägger inte pengar på onödiga saker, åker sällan till stan och shoppar utan skaffar det vi behöver, men slentrianhandlar inte en massa prylar och kläder.

  • Anonym (Myran)

    2 vuxna och 2 barn. Jag får ut ca 25 i månaden och sambon får ut runt 20. Vi sätter in allt på ett gemensamt konto så 45 tusen in.

    Lån/ränta Ca 3000kr där 2500 är amortering.

    Boende ca 4000 inkl försäkring och bredband. genomsnitt billigare på sommaren dyrare på vintern men genomsnitt. Andra utgifter för ca 17 tusen kr. Brukar spara runt 20 tusen per månad där en del går till huset och ett del till resekonto. Har precis sparat ihop 300 tusen till en drömresa vi ska på. Barnbidraget går direkt in på ett varit sparkonto till barnen.

  • Anonym (L)
    Anonym (Myran) skrev 2019-10-16 11:11:38 följande:

    2 vuxna och 2 barn. Jag får ut ca 25 i månaden och sambon får ut runt 20. Vi sätter in allt på ett gemensamt konto så 45 tusen in.

    Lån/ränta Ca 3000kr där 2500 är amortering.

    Boende ca 4000 inkl försäkring och bredband. genomsnitt billigare på sommaren dyrare på vintern men genomsnitt. Andra utgifter för ca 17 tusen kr. Brukar spara runt 20 tusen per månad där en del går till huset och ett del till resekonto. Har precis sparat ihop 300 tusen till en drömresa vi ska på. Barnbidraget går direkt in på ett varit sparkonto till barnen.


    Får man fråga vart ni ska åka, låter spännande?
  • Anonym (Ensamstående)

    Ensamstående, ett barn, bor i en bostadsrätt om 3 rum och kök.

    Arbetar 55% och får ut cirka 12.000:- i månaden.

    1 barnbidrag om 1250:-

    1 underhållsstöd om 1573:-

    Avgift inkl. värme, vatten, TV, telefon, internet, försäkring, etc: 6000:- i månaden

    Mat och annat man handlar i en livsmedelsbutik: 3000-3500:- i månaden

    Aktiviteter för såväl barnet som mig: cirka 1500:- om året (så lite mer än 100:- i månaden om man skulle dela upp det).

    Ingen bil, inget busskort.

    Lägger undan några tusen i månaden.

  • Anonym (Myran)
    Anonym (L) skrev 2019-10-16 11:15:01 följande:

    Får man fråga vart ni ska åka, låter spännande?


    Roadtrip i usa och Kanada under 4 månaders tid.
  • Anonym (L)
    Anonym (Myran) skrev 2019-10-16 11:21:32 följande:
    Roadtrip i usa och Kanada under 4 månaders tid.
    Wow, så härligt. Vi var i Kanada förra året, fantastiskt.

    Sorry TS!
  • Anonym (byebyemoney)

    Ensamstående, boendes i en etta med en liten hund. Jag får ut ungefär 20 000 i netto också, men även fast jag har stenkoll på exakt vart pengarna tar vägen så har jag svårt för att spara.. Jag klarar mig nätt och jämt i slutet på månaden men sparkontot ekar tomt just nu och det ser inte ut som att jag kan lägga undan något kommande lön heller då bilen ska ha en stor service.. Måste ha bil eftersom jag pendlar och förbindelserna inte är de bästa. Försöker spara in på mat, men blir ändå runt 3000 kr där.

    Varje månad "händer" det alltid nånting också >< Förra månaden var det en massa födelsedagar, varav en som fyllde jämt, månaden innan var hunden tvunget in till veterinären och sen följde rehab, tillskott osv. Nu blir det service på bilen.. Känns tröttsamt eftersom jag aldrig kommer ikapp och kan komma på grön kvist..

    Så, nu har jag gnällt av mig lite :)

  • lövet2

    Jag går back de flesta månader. Det senaste halvåret har dock varit lite bättre, så jag har gått plus några tusen 5 månader av 6.

  • Anonym (Sanne)

    Jag är egen företagare och har just nu en nettolön på 12000 kr och min man får ut 31000 kr. Han betalar 11000 kr till hus och gemensamma räkningar, jag betalar en tusenlapp ungefär. Sedan har vi egna räkningar på 2000 kr var ca. Jag sparar undan 2000 kr i månaden. Han likaså. Vi har varsin bil som vi bekostar hälften av var, det blir ca 2000 kr var i månaden. Jag har ett privat sparande på 120.000 kr och ett buffertsparande (lite mer kortsiktigt) på 30000 kr. När allt det är betalat varje månad så har jag kvar ungefär 5000 kr och min man har kvar 15000 kr, så han betalar i nuläget för maten (ca 5000 kr i månaden).

  • elmadumle

    Jag får ut ca 15000, jobbar 74%, mannen får ut ca 23000. Vi har just nu skuldsanering så inte så värst ekonom men den är slut för mannen i början av nästa år så där kommer in några tusenlappar varje månad som kommer slukas av nödvändig renovering som fönster och dörrbyte på huset osv.  En nyare bil är nästa som måste prioriteras. Jag ska betala 1,5 år till innan jag är skuldfri. sedan kommer sparkontot fyllas på ordentligt varje månad. 

Svar på tråden Ärligt hur är er ekonomi?