• Anonym (Orolig)

    Varför gör min bebis såhär?? Kramp?

    Min 2 månader gamla bebis har vid några tillfällen från ingenstans när jag hållit honom plötsligt blivit helt spänd och stel, röd i ansiktet och det är som att han inte andas.

    Det varar några få sekunder sen släpper det och han gallskriker, märkbart skärrad över händelsen. Vad är detta??? Andningsuppehåll? Kramper??

    Det ser så läskigt ut och jag är lite orolig.. Har tagit upp det på BVC men fick ingen direkt reaktion på det.

    Första gången var när han var ca 1 vecka gammal och sen har det hänt med ca en veckas mellanrum, ibland kortare eller längre.. han är helt frisk i övrigt och en väldigt nöjd bebis. I princip aldrig ledsen eller skriker men efter dessa ?episoderna? gallskriker han som sagt. Vilket dock går över på nån sekund igen och allt är bra..

    Idag hände det när jag lyfte upp han ur babyskyddet och la han på sängen. Han la sig då med armarna uppåt och verkligen spände sig och så utspelade det sig så precis som jag skrev ovan.

  • Svar på tråden Varför gör min bebis såhär?? Kramp?
  • Anonym (Sök!)

    Sök vård! Alltså riktig barnsjukvård, inte hälsovård som på BVC! Märkligt att de inte sagt det till dig om barnet krampar, oavsett orsak?!

    Det skulle kunna bero på tyst reflux, det kan se ut sådär (och behandling finns) men kan ju likaväl vara någon form av epilepsi eller något annat. Kontakta närmaste barnklinik omgående är mitt råd.

  • IceKitten

    Sök filma, försök helst att filma det nästa gång det sker så du kan visa det. Det hjälper läkaren enormt.

    Sedan, det kan vara allt från gaser i magen till något faktiskt allvarligt, så försök andas och inte ta ut något i förväg. Men se absolut till att en riktig läkare får kolla upp det.

  • Anonym (Sök)

    Kan det vara infantil spasm? Viktigt att söka vård!

Svar på tråden Varför gör min bebis såhär?? Kramp?