• Anonym (TS)

    Hur komma överens om förskola?

    Hur ska jag och sambon komma överens om vilken förskola barnet ska gå på?

    Min vilja:

    - Fristående förskola som ligger 10 km bort (på vägen till mitt jobb).

    - Högre antal pedagoger

    - Mycket fokus på naturen

    - De får prova på olika sporter där förskolan köpt in utrustning t ex skridskor, skidor, etc samt att de får åka och bada varje termin.

    - De har även fokus på teknik och engelska och jobbar med dessa teman varje termin.

    - De är ute mycket och får lära sig åka i kollektivtrafiken och åka in till centrum på teater och liknande aktiviteter.

    - De samarbetar med andra verksamheter där barnen får utbyte av andra typer av människor och aktiviteter.

    - De lagar ekologisk mat på förskolan.

    Hans vilja:

    - Kommunal förskola nära hemmet.

    Mer kan han inte säga men argumenten är:

    "Behöver inte barnet gå på särskola så kan hen gå på en vanlig förskola."

    "Onödigt för barnet att åka 10 minuter bil varje morgon/eftermiddag."

    "Skolmaten är normal mat, alla äter det."

    "De ritar och är ute precis som alla andra förskolor."

    Jag anser att den förskolan jag vill att barnet ska gå på är bättre på många sätt. 5-åringarna går i en skolförberedande grupp där de får lära sig ta mat själv på bricka och sen kasta maten och sätta tallrik etc i disken. De ser till att barnen lärt sig rutinerna kring idrott i skolan t ex att byta om och duscha. De har små grupper och anpassar efter barnens behov. De lägger mycket av pengarna de har på att utveckla lokalerna så de ska bli så bra och praktiska som möjligt och utbilda personal.

    Jag anser att kommunala förskolor sällan har så stort handlingsutrymme i vad de får och kan göra med sin ekonomi. T ex har den fristående förskolan köpt in utrustning för alla barn så de ska kunna prova på olika vinter- & sommarsporter, vilket jag inte vet någon kommunal förskola gjort.

    Jag känner att sambon saknar intresse för att barnet ska få de bästa förutsättningarna. Han tycker att barnet kan gå på en kommunal förskola för att 99% av alla barn gör det och det har blivit bra. Såklart kan det bli bra också, men jag upplever att den fristående förskolan ALLTID lyssna på mig som förälder och tagit till sig det jag sagt. På kommunala förskolor har de ofta brist på personal t ex. I denna förskola tar de i första hand in personal från andra avdelningar när de behövs vikarie och i absolut sista hand in någon ny vikarie medans kommunala förskolor använder sig av vikariepol om det fattas personal. Han bryr sig inte om det. Andra barn har ju klarat det.

    Hur ska vi komma överens?

  • Svar på tråden Hur komma överens om förskola?
  • Anonym (...)

    Hur mycket personal är det på förskolorna? 3 personal på 20 barn är ju oftast bättre än 2 personal på 14. På privata brukar det vara färre personal per barn tex.

  • LoveRain

    Välj ut dina starkaste argument för att välja din förskola.

    I ditt fall skulle jag säga att de är

    Hög personaltäthet - ta reda på hur den är på ditt förslag och på hans förslag

    Små barngrupper - ta reda på vetenskapliga fakta kring detta

    Mycket utevistelse - är det mer av den varan på ditt förslag? Ta reda på vetenskapliga fakta kring utevistelse

    Vad är hans största farhåga med ditt förslag? Ta reda på det och resonera utifrån det.

  • Anonym (A)
    LoveRain skrev 2019-10-16 17:06:58 följande:
    Välj ut dina starkaste argument för att välja din förskola.

    I ditt fall skulle jag säga att de är

    Hög personaltäthet - ta reda på hur den är på ditt förslag och på hans förslag

    Små barngrupper - ta reda på vetenskapliga fakta kring detta

    Mycket utevistelse - är det mer av den varan på ditt förslag? Ta reda på vetenskapliga fakta kring utevistelse

    Vad är hans största farhåga med ditt förslag? Ta reda på det och resonera utifrån det.
    Håller med
  • Anonym (Magkänsla)

    Jag hade besökt båda och utgått från magkänslan vad jag känner för personalen.

    För mig är det viktigare att mitt barn är tryggt med en vuxen och de vuxna ger barnet den trygghet som barnet behöver. Att någon ser mitt barn, att någon bryr sig och att barnet har kul och trivs.

    Allt det andra som duscha, byta kläder och sortera kompost kan jag som förälder lära barnet.

    Dessutom så lär vi barnen (jag jobbar på kommunal förskola) att ta mat själva, att sortera osv.

    Men som sagt - besök båda och se vad magkänslan säger. Jag har jobbat på en liten privat förskola där allt var skit, personalen gick på knäna, vi tog inte in vikarie, chefen slutade alltid 13 och tog 17 veckor semester per år.

    På den kommunala förskola jag jobbar på nu trivs alla vuxna, vi har sällan vikarier och tar vi in vikarier har vi fasta vikarier.

    Vad jag vet så är alla föräldrar nöjda.

  • Anonym (Liv)

    Håller med din sambo. Skulle mycket till för att jag skulle välja en förskola där jag måste köra barnet 2 mil i bil varje dag om jag kan gå till en nära hemmet. Mycket mer praktiskt t ex om man själv är sjuk, den andre föräldern eller någon annan ska hämta osv. Dessutom tycker jag du har mycket fördomar om kommunala förskolor. Vår lagar ekologisk mat, gör utflykter varje vecka till biblioteket, teater, promenader osv. De är också ute mycket och har fokus på naturen. De har olika sporter och gymnastik och musik. De arbetar också med teman osv.

    Dessutom bor förskolekompisarna också i närheten så det är lätt att träffas och leka på fritiden. Det är inte lika lätt om man väljer förskola långt bort. Om barnet sedan vill gå i skola med sina kompisar och den också ligger långt bort lär ni få köra barnet i bil många år framöver.

    Har du besökt dem båda eller är dessa skillnader bara vad du tror?

  • Anonym (Qwerty)

    Kommer barnen på de olika förskolorna hamna på samma skola sedan? Har ni grannbarn i samma ålder? Var går de?

  • MammaTillDansband
    Anonym (TS) skrev 2019-10-16 16:56:52 följande:

    ....

    Hur ska vi komma överens?


    Ja, hur ska det gå? Hur ska ni kunna välja mellan den skitbra förskolan du föreslår och den skitdåliga förskolan han föreslår? Eller rättare sagt, hur ska du få honom att förstå att du har rätt? Oskyldig

    Tror faktiskt inte ni kommer överens, ni får helt enkelt dra lott, och så får den som "förlorar" acceptera läget.

    (Hade det varit upp till mig, hade jag valt förskola som är i skolområdet ni tillhör, så ert barn redan känner några av sina klasskompisar när det är dags för skolstart.)
  • Anonym (2 barns mor)

    Mina barn går nu i grundskolan men de har tillsammans gått på 5 olika dagis.
    De 2 kommunala var ett i ett höghusområde med många 15 timmars barn och liten utomhusmiljö. Det bra kommunala hade fantastisk utemiljö, ungarna var ute och lekte så mycket det gick, även i skogen och på kultursaker, Fröknarna var underbara. Pysslingens förskola har det yngre barnet gått på eftersom det är där de går i skolan, den var inget extra. Vidare har mina barn gått på barnomsorg i USA  en vinstdrivande dyr förskola där barnen kunde sjunga ABC sången och räkna när de var 2 och rektorn lovade att de var skolklara vid 5 år.Den mysigaste var en liten kristen förskola som bara var öppen 3 dagar i veckan och väldigt familjär.
    Så jag tror inte det spelar någon roll om de åker och badar eller åker skidor utan det viktiga är personalen (och ledningen) och så tycker jag utemiljön är viktig.

  • Anonym (Närhet!)

    Jag bor i en nybyggd stadsdel där många inte får plats på förskolorna i närheten och måste pendla. Vi fick plats i närområdet och nu måste jag säga att närhet slår nästan allt! Så länge barnen är mätta, glada och utvecklas är det en ynnest att slippa pendla. Visst, ni tänkte ta bilen. Men vad händer när den går sönder? Eller om du byter jobb? Eller får syskon? Eller blir sjuk.

    Att ha förskolekompisar i närheten är också en fantastisk sak. Vi hinner inte ens ut till lekparken innan det kommer en kompis som vill leka. På gympan finns kompisar från förskolan som ger lite trygghet och det är lätt att leka tillsammans på helgen.

    Hade jag varit din sambo, hade mitt krav för förskola en mil bort varit att du hämtat och lämnat - oavsett.

  • Anonym (Myran)

    Besök båda och se vad ni får för magkänsla om de båda förskolorna. Vi valde ett privat just för att det lät så bra på pappret med mycket personal, dom skulle göra så många aktiviteter med barnen, ekologisk mat m.m.m. det var de värsta valet vi kunde gjort för barnet. Efter 8 månader flyttade vi han till en kommunal förskola och kan lämna han med gott samvete varje dag.

    På DE 8 månader han gick där jobbade ingen av pedagogerna kvar för de slutade hela tiden då de inte trivdes. De var 15 barn på 4 pedagoger. På 8 månader hade han haft totalt 14 pedagoger. Det var aldrig samma vikarier, alltid någon ny som barnen aldrig kände. De lämnade aldrig gården, va ute en stund på eftermiddagen efter mellanmålet tills de blev hämtade. Maten var nog förvisso ekologisk men de lagade så "komplicerade rätter" som barnen smakade en sked och sen vägrade äta för att de oftast var för starkt kryddad.

    DE hanterade aldrig konflikter mellan barnen och ansåg att barnen skulle kunna lösa de själva. Min som kom hem varje gång han varit på förskola med nya blåmärken efter slag och att han blivit biten och aldrig någon som kunde förklara vart alla blåmärken kom ifrån.

    När vi byte till den kommunala förskolan blev det så stor skillnad. De är ute både på förmiddagen och eftermiddagen. De går ut i skogen som ligger bredvid 2-3ggr i veckan. När ut hur man är en bra kompis och pratar mycket om det. De har koll på barnen och ser till att hantera konflikter och pratar med alla barn hur man gör.

    Och ja de får ta mat själva och även duka undan efter sig och de låter som klä på sig kläderna själv innan de går ut så de lör sig den delen inför skolstarten där också..

    Det är på vägen för dig till jobbet, men är det på vägen för din sambo eller innebär det att han istället måste åka omvägar om ni väljer den som ligger längre ifrån?

Svar på tråden Hur komma överens om förskola?