• Anonym (Hmmmmm...)

    20%. Är det inte lite mycket?

    Jag hörde på Rapport igår att 20% av alla folkbokförda i Sverige är födda utomlands. Sverige har tydligen högst andel utlandsfödd befolkning i världen. Och vad blir andelen om man räknar alla som har utlandsfödda föräldrar och alltså fått en annan uppfostran (för en del med hedersstruktur). Är inte det lite väl mycket? Var ska det sluta? Tidigare var Sverige ett väldigt homogent samhälle med hög tillit mellan människor. Ett heterogent samhälle leder till fler konflikter.

  • Svar på tråden 20%. Är det inte lite mycket?
  • Jemp

    Varför tycker du det är en nackdel?

    Olikheter är också berikande, och vi behöver arbetskraften.

  • Anonym (.)

    Vi har haft den mest generösa invandringspolitiken. Men vi misslyckas ju fullständigt med integrationen. Utanförskapet är enormt.

    Vi måste ju backa tillbaka och försöka ta ansvar för de som redan är här, och få dem som är utanför, till en del av samhället istället för att vara en belastning i samhället.

    Till de som säger att vi behöver arbetskraften. Ja vi behöver viss arbetskraft. Men inte de som kommer, de har ju skyhög arbetslöshet.

    Vi borde tillåta arbetskraftinvandring till tjänster med typ >40000kr/månad bruttolön. Då är det fritt fram för kvalificerad arbetskraft. Vi behöver inte importera fler städare eller diskare o liknande.

    Msn måste skilja på asyl o arbetskraftinvandring.

  • Jemp
    Anonym (.) skrev 2019-10-16 19:02:39 följande:

    Vi har haft den mest generösa invandringspolitiken. Men vi misslyckas ju fullständigt med integrationen. Utanförskapet är enormt.

    Vi måste ju backa tillbaka och försöka ta ansvar för de som redan är här, och få dem som är utanför, till en del av samhället istället för att vara en belastning i samhället.

    Till de som säger att vi behöver arbetskraften. Ja vi behöver viss arbetskraft. Men inte de som kommer, de har ju skyhög arbetslöshet.

    Vi borde tillåta arbetskraftinvandring till tjänster med typ >40000kr/månad bruttolön. Då är det fritt fram för kvalificerad arbetskraft. Vi behöver inte importera fler städare eller diskare o liknande.

    Msn måste skilja på asyl o arbetskraftinvandring.


    Absolut måste integrationen bli bättre! Vad gör du själv för att bidra?

    Eftersom det föds "för få" (jag har svårt att se det så) svenskar så behöver vi viss invandring. Sen är asyl givetvis en annan aspekt. Folk behöver fly nånstans. Medmänsklighet.
  • AniieeHär

    Jag håller på att göra en fin liten graf över de utlandsfödda, enligt siffror från migrationsverket, för jag är lite av en grafnörd. Jag har förvisso bara kommit till F än så länge, men hittills är 64% av de utlandsfödda från Europa. Just FYI


    If you have a daughter, be her hero. If you have a son, be his role model. If you have a child, be their heroic role model
  • Anonym (K)
    Jemp skrev 2019-10-16 19:05:31 följande:

    Absolut måste integrationen bli bättre! Vad gör du själv för att bidra?

    Eftersom det föds "för få" (jag har svårt att se det så) svenskar så behöver vi viss invandring. Sen är asyl givetvis en annan aspekt. Folk behöver fly nånstans. Medmänsklighet.


    Obegränsad medmänsklighet?
  • Anonym (utomlands)

    Jag har själv utvandrat från Sverige. Landet jag flyttade till krävde att jag kunde visa på tillgångar som motsvarade tre års inkomst för en låginkomsttagare. Jag var också utestängd från bidrag de första 10 åren.
    Försörjningskrav tycker jag är helt rimligt.

  • AniieeHär
    AniieeHär skrev 2019-10-16 19:12:48 följande:

    Jag håller på att göra en fin liten graf över de utlandsfödda, enligt siffror från migrationsverket, för jag är lite av en grafnörd. Jag har förvisso bara kommit till F än så länge, men hittills är 64% av de utlandsfödda från Europa. Just FYI


    Rättelse. SCB kommer siffrorna från....
    If you have a daughter, be her hero. If you have a son, be his role model. If you have a child, be their heroic role model
  • Anonym (Hmmmmm...)
    Jemp skrev 2019-10-16 18:33:23 följande:

    Varför tycker du det är en nackdel?

    Olikheter är också berikande, och vi behöver arbetskraften.


    Är det därför det fortfarande är hög arbetslöshet, särskilt bland invandrare?
  • Anonym (Hmmmmm...)
    Jemp skrev 2019-10-16 19:05:31 följande:

    Absolut måste integrationen bli bättre! Vad gör du själv för att bidra?

    Eftersom det föds "för få" (jag har svårt att se det så) svenskar så behöver vi viss invandring. Sen är asyl givetvis en annan aspekt. Folk behöver fly nånstans. Medmänsklighet.


    Det vi behöver är arbetsföra människor som kan jobba och betala skatt. Arbetskraftsinvandring till bristyrken skulle varit en bättre lösning.
  • Jemp
    Anonym (Hmmmmm...) skrev 2019-10-16 19:54:13 följande:

    Är det därför det fortfarande är hög arbetslöshet, särskilt bland invandrare?


    Jag har redan skrivit att integrationen har brister.

    Fördomar förvärrar det såklart.
Svar på tråden 20%. Är det inte lite mycket?