Inlägg från: minnie768 |Visa alla inlägg
  • minnie768

    Pepptråd, Letrozol, hoppas det hjälper

    Hej!
    Har följt tråden lite på avstånd ett tag men nu är det äntligen dags för första tabletten letrozol, enkel dos imorgon. Bäbisverkstaden har varit i snart 1,5 år och  jag har precis fått mensen efter 10 dagar med Provera. Har problem med oregelbundna cykler och ingen/dålig ägglossning.

    Inte mycket "mens" men har i alla fall fått en blödning vilket är skönt i sammanhanget. Dock har jag idag fått nästan kramper i magen vilket jag hoppas släpper under dagen.

    Har inte varit prat alls om att jag ska in på vul innan ägglossning?! Är det något ni bett själva om att få göra eller hur har det varit för er?

  • minnie768
    Tessaloniki skrev 2019-10-30 15:07:18 följande:
    Nä det var läkaren som bestämde att jag skulle komma in på ultraljud. Det är viktigt att följa så att man inte får ägglossning med flera ägg har jag fattat det som. Och det är ju svårt att veta riktigt när ägglossningen kommer annars. Du får nog ringa din mottagning och höra med dem. För min del så skulle jag ringa kliniken dag 1 i cykeln och då bokades första ul in.
    sussan skrev 2019-10-29 19:28:26 följande:

    Så himla bra, då håller jag verkligen tummarna för er nu! 

    Jag brukar också ha smärtor runt ägglossning, det brukar sätta sig över höfterna och mola lite som mensvärk. Men detta var något helt annat. Mellan kl 8.00 och 15:00 igår kunde jag knappt röra mig. Kände mig som en 90 åring.. Sambon undrade om det var sex på schemat ikväll också eller om de två senaste kvällarna typ räcker. Det är inte så kul att ligga för att man måste, när man gjort det så länge. Men eftersom jag inte vet att ägget släppte igår under smärttimmarna vågar man ju inte annat än fortsätta ett par dagar till. 


    Håller tummarna för er också!!

    Oj, att det ska göra så ont! Jag räknar med att äl kommer igång torsdag natt/fredag morgon så då har jag något att se fram emot... Haha! Jag är som tur är ledig på fredag så då kan jag ta det lugnt hela dagen :)
    Va konstigt. Jag skulle ju också ringa kliniken CD1 för att boka in nya provsvar för att se till så att mina progesteronvärden blev bättre i och med letrozolen. Men hon har inte nämnt något om någon vul. 
    Kan det vara för att jag inte har egen ägglossning att hon (läkaren) först vill se så att jag får ägglossning? Kanske får ringa dem imorgon igen...
    Tack för ditt svar :)
  • minnie768
    Tessaloniki skrev 2019-10-30 18:56:19 följande:
    Det verkar vara olika mellan olika kliniker, jag har istället inte hört något om att ta blodprov efteråt för att kolla progesteronhalten :P utan nu är det bara att vänta på mens eller positivt test.

    Ja ring dem och kolla! :)
    Jag missade så klart telefontiden imorse pga möten på jobbet. Men har skickat ett meddelande till kliniken så hoppas att de återkopplar snart :)
    Läkaren menade att jag inte har egen ägglossning eftersom progesteronvärdena var för låga. Blir värdena bättre efter enkel dos letrozol fortsätter jag med samma dos nästa månad, blir de inte bättre ska jag höja till dubbel dos osv. Men jag får inte reda på provresultaten förrän jag i så fall ringer in och säger att jag fått min mens igen.
    Merymo skrev 2019-10-30 22:08:53 följande:
    Vår behandling är utformad som så. Alltså med UL och undersökningar. Har mitt schema som är ifyllr av läkaren. När tabletter (och ev gonal f ska tas.) Första mens dagen ringer jag in och bokar tid för UL. Om de ser ägg som vuxit bra så bestäms dag för ovitrelle. Om äggen inte växt eller bara växt lite så bokar vi alltid en ny tid några dagar senare.
    Märkligt, har inte läst om någon annan som tar blodprover i stället för ul mer än mig.. Hmm.. :P
    Vad är 'gonal f'? Varför tar du det? Har läst om de flera gånger här på fl, men inte förstått vad den gör.
  • minnie768
    Merymo skrev 2019-10-31 17:53:56 följande:
    Blodprov har jag endast tagit en gång, och det var för att säkerställa ägglossning den gången som ägget försvann mystiskt. Och då kollar de progestronvärdet. Blodprovet visade att jag själv släppt ägget. Men de gånger som jag har haft ägg som mognat så har jag tagit ovitrelle. Vi har då inte säkerställt ägglossning då ovitrelle anses vara så säker.

    Letrozol har inte fungerat jätte bra. Vissa månader ägg, andra inga. Små, stora.. Så min läkare sa att om jag vill så kan jag även ta gonal-f i samband med tabletterna för en extra boost. Vilket fungerade skitbra. Jag tog dubbeldos letrozol cd 3-7. Cd 8- 10 gonal f. Dag 11 VUL. Hittade 2 ägg 17 mm och 22 mm. Fick ta ovitrelle samma dag. Nu är jag på cd14 och har extrema symptom!! Blir typ galen och försöker att inte tänka på det. Vill att 2 veckor ska gå nu så jag kan ta test..

    Jag förstår inte varför läkaren slösar din tid. Om enkeldos fungerar för dig att få ägg att mogna, och de behöver få en push för att mogna klart och släppa så ska du definitivt ta ovitrelle. Tar du dubbeldos av letrozol om enkeldos fungerar så är risken att för många ägg växer. Eller har jag missförstått?
    Ja, om värdena är bättre efter enkel dos ska jag fortsätta så, är de inte de ska jag upp till dubbel dos, nytt blodprov, är det ändå inte bra då kan jag gå upp till tredubbel dos. Hjälper inte det kan de inte göra mer sa hon utan då blir jag remitterad till ett sjukhus med ivf så får de ta ställning till om jag ska behandlas ytterligare eller om vi ska påbörja ivf "direkt".

    Men det känns ju inte roligt nu när man läst på lite mer, framförallt inte efter det du säger. Hade varit bättre om jag fick ett ultraljud runt cd11, och sen i så fall ovitrelle för att boosta upp det ytterligare för att öka chanserna till att vi faktiskt ska lyckas på egen hand så som du säger.

    Pratade med en bm på kliniken nu. Hon tyckte jag skulle ta en sak i taget så (citat) "får vi se vad som händer och hoppas på det bästa". Jag sa att de flesta jag läst om som tagit letrozol också fått en ul innan äl för att kontrollera så att inte för många ägg mognar samtidigt. Nämnde också ovitrellen. Men hennes kommentar var bara att de upplevde det som att det är väldigt ovanligt att för många ägg mognar och att det då blir en risk att bli gravid då. Hon trodde att de jag läst/hört om då gick privat och därför fick göra ul.
    Ååh, nu har jag helt tappat hoppet om att detta ska fungera! Varför kan de inte bara köra all in när vi ändå är inne? Förhoppningsvis "blir de ju av med oss" snabbare än om vi ska fortsätta fler cykler :( Nu vill jag ha UL + ovitrelle!! :( Har två i min närhet som båda ätit letrozol (går till samma klinik), ingen av dem har fått testa ovitrell utan blivit remitterad till ivf/annat sjukhus i stället :(
  • minnie768
    Merymo skrev 2019-11-01 16:14:22 följande:
    Vad är det du har problem med? För mig är det att jag inte får ägglossning och det är för att inga ägg mognar från första början. Pco liknande äggstockar har jag fått till mig.

    Förstår inte vilka värden som de talar om i relation till letrozol? Letrozol använder jag iaf för att hjälpa min kropp att få follikerna att växa. Mina värden har dock sett bra ut från början. Så jag behöver hjälp med äggmognaden.

    Jag går privat, Men för under högkostnadskort så priset är densamma som annan vård. För mina läkare så är det inte en fråga om att ta tabletter utan kontroller. Och ovitrelle är något som de vill att man ska ta för att säkerställa att äggen släpps. Så förstår inte varför de inte gör ett grundligt jobb från början.
    Jag har inte heller egen ägglossning, sedan har jag väldigt oregelbundna cykler. Det enda jag fått reda på är att jag har lågt progesteron, läkaren menade på att det är anledningen till att äl uteblir/skjuts upp vad jag förstår det som. Vet inte om det är att äggen inte mognar, kan släppa/fästa eller vad det beror på? :/ 
    Eftersom jag inte har egen äl ska jag ta letrozol för att det är "ägglossningsstimulerande" som hon skrivit i receptet. Mellan sommaren 2018 och feb 2019 hade jag regelbundna cykler med utslag på äl test, men det var läkaren inte alls intresserad av att lyssna på. Sa det då jag hade svårt att hoppas för mycket på letrozolen, men hon tyckte ändå det var det bästa att göra.

    Hur fungerar det? Att du kan gå privat men ändå att det går under högkostnadsskyddet? Det låter ju verkligen som att du får bättre hjälp, om inte annat känns det som att de är mer pålästa och villiga att testa mer saker för att säkerhetsställa så gott de kan att du ska bli gravid.

    Har två i min närhet som gjort utredning via samma klinik, båda paren har fått letrozol utskrivet, ta blodprov på cd21-23. När det inte har fungerat har de blivit remitterade vidare till ivf. Hade vi haft de pengar det kostar att gå privat hade vi gjort det, men får man det inte via högkostnadsskyddet springer det iväg fort :/
  • minnie768
    Merymo skrev 2019-11-04 18:51:56 följande:

    [quote=80009114][quote-nick]minnie768

    Men om det är brist på progestron så behöver du väl något som ökar nivån? Finns sådant som gynekologen ordinerar eller naturliga medel. Min läkare lämnar inget åt slumpen. Mina hormonnivåer är bra enligt blodprov(sköldkörtel, inte koll på vilka mer prov som tagits ). Men har ändå ingen ägglossning. Så letrozol fungerar för att hämma Östrogen och då möjliggöra FSH(follikerstimulerande hormon) och LH ( lutineserande hormon) att öka. Gonal-F har en aktiv substans som efterliknar FSH som jag då tog i 3 dagar. Ovitrelle säkerställer slutlig mognad och ägglossning genom någon koppling till LH. (Är ingen läkare så ta det jag skriver med en nypa salt : ) )

    Anledningen till att jag förklarar detta är för att jag enligt din läkare inte hade behövt ta varken gonal-f eller ovitrelle utifrån mina hormonprover. Men utan detta så hade jag inte haft garanterad ägglossning och då inga ärliga försök till graviditet. Gonal-f har tillkommit på vägen då de märkt att jag behöver en extra boost, och det var mitt val att ta det men utifrån deras rekommendation. Och jag är glad för det för det funkade mycket bättre än alla tidigare försök med endast letrozol (och ovitrelle om ägg har vuxit).

    Vilken stad bor du i? Ganska många privata i Malmö som går under region Skånes patient taxa och högkostnadsskydd. Och medicinerna går under högkostnadsskydd också. Gonal -f är jätte dyrt men nu blir den typ gratis för att vi har använt så mycket letrozol och även ovitrelle när ägg vuxit som de ska.


    Det var det enda jag fick reda på, att jag har lågt progesteronvärde. Tyvärr är jag för dåligt påläst för att veta om letrozolen faktiskt höjer progesetronvärdet, eller om läkaren hoppas att värdet förbättras om de stimulerar fram en ägglossning med hjälpa av just letrozol?
    Det kan mycket väl vara så att de vill att jag tar letrozol nu i första cykeln för att se hur kroppen reagerat och sen ny utvärdering efter nästa provsvar, men så som jag uppfattade läkaren använder de sig av letrozol upp till tredubbel dos och inget annat. Hjälper inte det remitterar de oss vidare till en ivf-klinik.

    Det som "stör" mig är att hur ska de veta om äggen ens mognat? Eller om de släppt med enbart blodprover? Om jag förstått det rätt kan de endast se om en ägglossning skett via blodprov i och med att t.ex. progesteronvärdet höjts? Att jag inte får oterivelle kan jag förstå eftersom de inte gör ultraljud, det behöver man göra för att kunna säkerhetsställa när sprutan ska tas och man vill att ägget släpper. Men det känns som att de inte "försöker fullt ut" vilket gör mig ledsen....

    Göteborg är närmaste stora staden där jag bor.
    Hur vet man vilka kliniker som ändå går under regionen och innefattas av högkostnadsskyddet? Eller behöver man ringa runt och fråga?
  • minnie768
    Merymo skrev 2019-11-05 10:12:51 följande:
    Såklart! Du vill ju ha bästa möjliga hjälp. Min läkare vill inte gå så långt som trippeldos letrozol. Dubbeldos och gonal-f. Mognar inga ägg efter 6 försök så är det IVF.

    De kan ju se progestronvärdet på blodprov och då se om du ägglossat. Men problemet för dig blir ju att det går till slumpen. Genom att inte ha täta kontroller och följa din äggmognad så vet de ju inte vad som fungerar. Jag tycker det är jätte konstigt. Jag har endast behövt ta blodprov 1 gång 1 vecka efter förmodad ägglossning, och det var när ägget som syntes under VUL 2 dagar innan den mystiskt försvann. Om ett ägg är exempelvis 13 mm så kommer jag tillbaka efter typ 3-4 dagar för en till VUL för att se om ägget växt ytterligare.

    För att du ska få bäst behandling så bör du få letrozol, undersökningar om dina äggstockar reagerar på detta, om folliklar växer och blir tillräckligt stora så ska du ta ovitrelle. Då har du ärliga chanser. Och jag tycker du bör undersöka progestron delen också. Progestron är den hormon som möjliggör graviditet och att behålla barnet. Så det är en viktig del.

    Jag googlade alla privata kliniker och sållade bort de som tog sina egna priser. Sen ringde jag till alla kliniker som var kvar och tog den första som hade tid. Jag har inte stor tillit till läkare tyvärr pga tidigare erfarenheter. Och för att vara helt ärlig så är inte kvinnan jätte prioriterad när det kommer till vård. Jag var på VC för 10 år sedan med mitt problem och de så att jag ska ta p piller....Mina läkare idag var jätte arga och poängterade okunskap. Hitta läkare som brinner för att hjälpa personer bli med barn. Såklart är alla behandling individuell, men denna klinik har täta kontroller när det kommer till personer som inte har egna ägglossningar.
    Ja man vill ju verkligen det!! Någon som verkligen vill hjälpa en!

    Tycker också att det är konstigt och har frågat varför de gör på det här sättet, med tablettbehandling och blodprov. Fick endast till svar att de gör inget ultraljud innan förmodad ägglossning för risken att fler ägg mognar och då ökar risken för t.ex. tvillinggraviditet är så pass liten "det är inte många som gör det idag förutom på privata kliniker" enligt bm på mottagningen. De tycker att det räcker med blodprov och letrozol.

    Jag ringde faktiskt till en annan klinik i en annan stad igår som en kompis gick hos innan de gjorde ivf. De arbetar på ett helt annat sätt och tyckte det var konstigt att de inte erbjöd något ultraljud, eller att de ens ville diskutera alternativ behandling i form av t.ex. ovitrelle eller liknande framöver. Hon förstod min oro och stress som detta orsakade så de bokade in mig på ett ultraljud i nästa vecka fast de inte har några provsvar eller något sen innan. Vi ska prata mer när jag kommer dit i nästa vecka. Om vi byter mottagning till dem vet jag inte, just nu är jag bara glad att jag får göra ett ultraljud. Hon sa också att de kan behandla med ovitrelle om ultraljudet är "bra", vet dock inte om jag har chans att få det denna gången eftersom jag inte är inskriven hos dem. Jag ska fråga en andra kliniken jag ska till nästa vecka om mina progesteronvärden, vad de tror och hur man gör behandla det. Om de är bättre efter en äl med letrozol, eller om jag bör få tillskott för att att minska risken för missfall.

    Okej, bra tips. Ska se hur det utvecklar sig i nästa vecka. Byter jag inte till den kliniken ringer jag nog runt, vill inte vara kvar där vi är inskrivna idag. Har tappat all tillit till dem :(

    Hur har det gått för er i er utredning?
  • minnie768
    Merymo skrev 2019-11-05 11:31:52 följande:
    Så bra! Kanske något bra som kommer av det då :) Du ska göra det som känns bäst för dig och inte kompromissa bara för att en läkare är för lat och obvisously oförmögen att bemöta ifrågasättanden. Hoppas att det blir bra på den andra kliniken!! Viktigaste är ju att du får svar på vilken behandling du är i behov av och sedan hjälp med det. Uppdatera gärna hur det går, håller tummarna! :)

    Vi är faktiskt på 5e försöket nu. Så egentligen är det IVF snart. Men eftersom att jag svarat så bra på gonal-f så har jag sagt att jag vill fortsätta med den. Av 4a försök med letrozol har jag haft 1 tillfälle med ägg på 23 mm, och 1 tillfälle med ägg på ca 15 mm(som lossade själv). Så egentligen 1 möjlighet till graviditet. Så jag tror faktiskt ganska mycket på gonal f just nu. Har någon form av pco och behöver hjälp att få ägglossning. Hormonvärden ser bra ut, har vääääldigt många ägg. Min mans spermier är av väldigt bra kvalité enligt läkaren. Så jag hoppas att det kan ta sig snart. Svårt att hålla hoppet uppe men försöker vara positiv!
    Ja det hoppas jag :) Precis, jag har inte mycket kunskap om behandlingar som detta. Men man läser ju en hel del, får tips och trixs från olika ställen och då tycker jag att man i alla fall kan prat med läkaren om det i stället för att det känns som att de stänger dörrarna bara.
    Ska försöka komma ihåg att uppdatera :)

    Har ju aldrig vara på ul för att se storlek på ägg osv. Hur menar du att du egentligen haft 1 tillfälle till graviditet? Är det då den gången när ägget lossade själv? Vad gör gonal-f och hur länge har du fått de? Hoppas att det snart går vägen för er då :)
  • minnie768

    Nu förstår jag varför de gärna ville hjälpa mig med ett ultraljud på kliniken jag ska till på måndag. Läste det finstilta på deras hemsida där det står att de tar 1500 :- för ett ultraljud om man påbörjat en utredning på en annan klinik....Det nämnde hon inte när jag pratade med bm i telefon.

    Vad hade ni gjort? Hade ni ändå gått dit eller hade ni avvaktat och kanske i stället flyttat utredningen till nya kliniken och göra ultraljud i kommande cykel? Och nöja sig med att ta blodprover som "min" klinik erbjuder?

  • minnie768
    Merymo skrev 2019-11-06 22:18:36 följande:
    Ja det är ju jätte bra att folk vill dela med sig av sina erfarenheter. :)

    Den gången där ägget blev 23 mm är den jag räknar som en riktig chans. Den på 15 mm trodde jag aldrig kunde fungera då den var så liten. Övriga gånger har inga ägg vuxit därav ingen chans till graviditet. Så nu när jag fick gonal f blev det 2 stora ägg direkt. Gonal f är liknande follikerstimulerande hormon. Det som behövs för att äggen ska växa till ägglossning. Så tog letrozol dubbeldos 5 dagar och sedan 3 dagar gonal f spruta.
    Det är superbra! Så länge man tar det man läser med en nypa salt i mellan åt :)

    Okej då är jag men på vad du menar! Kul att du verkar svara så bra på gonal-f :) Spännande!! Hur ligger du till i cykeln nu?
Svar på tråden Pepptråd, Letrozol, hoppas det hjälper