• Anonym (Hur ofta?)

Tvätt av badlakan/handdukar?

Hej!

Vi är en familj som är iväg på aktiviteter några gånger i veckan. Två av oss har simning vilket innebär frekvent användning av badlakan.

När vi har duschat efter aktiviteten lägger vi ofta handduken på golvet för att torka fötterna och när vi kommer hem slänger vi badlakanen i tvätten. Detta innebär ju givetvis att det blir många tvättar med handdukar/badlakan.

Idag pratade jag och några andra föräldrar om tvättmängden som uppkommer. En del tyckte att jag överreagerade totalt som inte använder handdukarna fler gånger än en. De hänger bara handdukarna på tork och använder samma ca en vecka innan de tvättar. För mig är det helskumt att jag skulle torka ansikte, kropp och hår med ett badlakan som har använts och till och med legat på ett golv i badhuset.

Frågorna blir då:

Hur gör ni? Använder ni badlakan flera gånger? Skiljer ni på badlakan som används utanför hemmet eller på andra ställen såsom gym, badhus eller annat? Hur många tvättar av badlakan/handdukar blir det per vecka? Hur många är ni i hushållet? Många aktiviteter?

Jättenyfiken! Tack på förhand!

• Svar på tråden Tvätt av badlakan/handdukar?
  • Anonym (K)

Jag har tränat på olika gym och simmat i simhall i 30 år och aldrig lagt en handduk på golvet. Förstår inte ens syftet. Om jag hade gjort det skulle den åka direkt i tvätten.

• Anonym (Alice)

Skulle aldrig lägga ett badlakan på golvet oavsett var jag var. Känns rätt onödigt. Även om det bara hade legat på golvet här hemma hade jag slängt det i tvätten direkt.

• Fliselisan

Handdukar som varit i badhuset tvättas direkt.

Handdukar på stranden efter 1-2 ggr, beror på hur de ser ut.

Vanliga i hemmet ungefär en gång i veckan. Vi är 6 st i familjen, och det är bara tonåringen som vill ha sitt egna. Vi andra använder oftast vilket som helst.

De handdukar barnen har med sig till skolan tvättas alltid oå helgen, oftast pga de legat fuktiga i en gympapåse och då börjat lukta illa.

• Anonym (A)
    Tow2Mater skrev 2019-10-19 00:56:02 följande:
    Tvättar badlakan/handdukar typ varannan eller var tredje vecka, de hänger ju och torkar emellan. Används det vid poolen brukar det oftast bli tvättat efter varje gång pga klorinet. Men hade vi simning flera ggr i veckan skulle varje handduk få hänga med en hel vecka.
    Samma här.
  • Anonym (Mindre tvatt med badrock)
    Anonym (Hur ofta?) skrev 2019-10-18 23:39:16 följande:

Hur gör ni? Använder ni badlakan flera gånger? Skiljer ni på badlakan som används utanför hemmet eller på andra ställen såsom gym, badhus eller annat? Hur många tvättar av badlakan/handdukar blir det per vecka? Hur många är ni i hushållet? Många aktiviteter?

Jag skiljer pa badlakan som anvands i hemmet och utanfor hemmet. Badlakan i hemmet tvattas varje eller varannan vecka. Badlakan som varit utanfor hemmet tvattas efter varje gang. Nar mina barn gick pa simning la de ocksa handduken pa golvet, for att sta pa medan de torkade sig, och det ar ju inget man vill ateranvanda utan att tvatta forst. Jag loste problemet med att de hade med sig varsin badrock utover handduken. Da kunde de snabbt torka sig med den lilla handduken och sedan svepa in sig i badrocken och sta pa den lilla handduken under tiden de kladde pa sig. Da behovde jag bara tvatta de sma handdukarna varje dag (= mindre tvatt) och badrockarna mer sallan (da de mest anvandes for att inte frysa medan man kladde pa sig, men anda sog upp fukt om barnen inte torkat sig 100% torra med den lilla handduken).
  • Anonym (Q)
    Anonym (Hur ofta?) skrev 2019-10-18 23:39:16 följande:

Frågorna blir då:

Jättenyfiken! Tack på förhand!

Handdukar man har hemma används flera gånger. Handdukar som använts utanför hemmet åker i tvätten direkt, oavsett om det är bad ute, sport eller simhall. Vi har inte så många aktiviteter per vecka och tvättar en, max två gånger i veckan.
  • Wald

Här är det också simträning flera gånger i veckan och därmed tvättas det badlakan i tid och otid. Skulle aldrig hänga upp en handduk i badrummet som använts utanför hemmet. Det kan ju ha följt med vad som helst i den.

Vi har den lilla varianten på badlakan, 140x70 cm tror jag att det är. Det ryms en del i maskinen och de är hyfsat billiga i inköp. (39:95 på Gekås )

Både jag och maken använder vårt badlakan efter att vi tvättats oss till att torka hela duschen inkl golvet. En riktig win-win-situation då både vi och duschen blir rena, inga vattenfläckar.

Jag tvättar badlakan och handdukar ca 2-3 gånger per vecka, de torktumlas torra och direkt in i skåpet. Snabbt och smidigt. Har en 10-kilosmaskin och kör de på snabbprogram 75 grader, tar ca 1 h 20 min.

Ingen kan få dig att känna dig mindre värd utan ditt samtycke. Eleanor Roosevelt
  • Aurora Borrealis

Direkt i tvätten om det används på badhus. Är badlakanet ljusfärgat så tvättar jag det på 90 grader, av hygienskäl. Ett badlakan hemma kan användas 2 gånger OM det inte legat på golvet, vilket det ofta har och i så fall åker det direkt i tvätten. Har löst detta genom att ha många badlakan. Då kan de smutsiga ligga i tvättkorgn upp till 5 dagar och när jag tvättar har jag en större mängd tvätt. Tvättmaskinen går inte hela tiden.

• sextiotalist

Jag tvättade nog också de handdukar som varit på badhuset efter en användning.

Det var gamla, slitna som fick följa med.

• MammAmma

Tvättar handdukar typ hela tiden, för mina tre tonåringar är skitdåliga på att hänga upp dem efter sig. Lämnar dem i en fuktig hög på golvet på sina rum. Blir inte mycket ändring oavsett tjat, skäll, pedagogiskt förklarande, så det är bara till att tvätta nästan dagligen. Yngsta på 8 år är aldrig slarvig åtminstone, så han hänger upp sin handduk efter användning.

Usch nej, vi använder inte handdukar igen hemma som använts annanstans utan tvätt där emellan, och skulle aldrig använda samma handduk mer än en vecka.

• Tangent

Badhandukar som hamnat på golvet i allmänt omklädningsrum hamnar i tvätten. Jag brukar ha med en liten handduk att torka fötterna på och lägga på golvet. Om badlakanet inte hamnat på golvet använder jag det flera ggr.

För dusch utanför hemmet använder vi tunna, ganska små badlakan.

• Anonym (simmarn)
    Tangent skrev 2020-10-18 10:55:52 följande:

Badhandukar som hamnat på golvet i allmänt omklädningsrum hamnar i tvätten. Jag brukar ha med en liten handduk att torka fötterna på och lägga på golvet. Om badlakanet inte hamnat på golvet använder jag det flera ggr.

För dusch utanför hemmet använder vi tunna, ganska små badlakan.

Gör på samma sätt. Har utöver badlakan med en liten handduk att torka fötterna och stå på. Använder badlakanet nästa gång jag är och simmar men slänger den lilla hundduken i tvätten efter varje gång.
    Använder dock inte badlakanet jag haft i badhuset hemma när jag duschar utan hänger upp den på tork till nästa träning. 
Svar på tråden Tvätt av badlakan/handdukar?